Ketjun vs. rattaan kuluminen

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Onko varma, että indeksikahva ja takapakka ovat samalle vaihdemäärälle tarkoitetut. Noin se juuri reagoisi, jos ei olisi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kyllä siinä on edelleen sama 9-pakka takana ja 9 indeksiä vaihtajassa. Lisäksi ongelma on aika uusi, sitä ei ole kestänyt kauaa. Kaikki indeksit löytyy kahvasta kun napsuttelee läpi. Ei kai ne indeksit voi sieltä mihinkään hävitä? Pitäisi varmaan näyttää tuota jollekin osaavammalle, jos joku osais tehdä pikadiagnoosin mikä sitä vaivaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Ei kai ne indeksit voi sieltä mihinkään hävitä?

Ei itsestään, mutta kun ostit uuden niin onko se samanlainen kuin alkuperäinen

Premnas kirjoitti:

nyt jo toinen indeksivipu menossa.

Kerran(ennen kuin osista mitään tajusin) kävi niin että ketjurataspakka vaihdettiin huollossa väärän kokoiseen. Piti olla 7 rattainen, mutta niitä olikin vain 6. Meni melko kauan ennen kuin tajusin liikkeen virheen ja sitten siellä vain mullisteltiin kun yritin saada jotain hyvitystä. Asiakkaan vika kun ei tajunnut tarkistaa, eivätkä käytettyä enään takaisin huolineet. Oli viimeinen huoltoreissu ammatti-asentajalla...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kyllä se oli täsmälleen samanlainen ja ite sen tilasin. Ja painotan vielä että siis se uusi vipu on ollut nyt paikoillaan ja käytössä viime keväästä (vai syksystä, tuntuu ajantaju menevän näissä ja aika liian nopeesti) ongelmitta, paitsi nyt noi on ruvennu pomppimaan. Joten jos se on tähän asti toiminut ongelmitta, kyseessä ei varmaan voi olla mikään "haamuindeksi". Ainut mikä voisi olla että jos samanlaisista 9-vaihtajavivuista on eripituisia pykäliä (onko tää edes mahdollista). Vaan siinäkin on taas se että miksi se alussa toimi täysin niin kuin pitääkin. Pakkaakaan ei ole just vaihdettu ja ainakin siinä viimeksi oli 9 ratasta, ellei sitten yksi ole matkan varrella johonki hukkunut..

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No, eipä siinä sitten paljon jää enään vaihtoehtoja. Jos kaikki vaihteet saa vaijeria säätämällä toimimaan, mutta ei yhtä aikaa ja vipu on ehyt/hyvä niin syyllinen on vaijeri.
Vaihtaja se ei voi olla koska vaijeria säätämllä kaikki vaihteet toimii
Ketjut/rattaat eivät voi olla koska vaijeria säätämällä kaikki toimii
Vipu se voisi olla koska se on vaijerin toisessa päässä, mutta noin uutena epätodennäköistä että olisi vielä liian kulunut. Tietenkin on voinut likaantua/joku säätö löystyä?
Eli itse vetäisin vaijerin sisuksen kuoresta, ennen sitä liimalla tai tinalla hapsut toisesta päästä yhteen ettei ulos vetäessä hapsuunnu. Sitten sisuksen voitelu silikoniöljyllä ja takaisin paikoilleen. Samalla näkee sisuksen kunnon ja kun se on päistään irti tuntee jo sormissa että liikkuuko kevyemmin voitelun jälkeen. Jos voitelu ei tuo muutosta ja sisus on ehyt niin sitten voi olla että kuoren sisällä oleva silikoniputki on kulunut jostakin mutkasta puhki ja joudut vaihtamaan kuoren ja sisuksen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

En menisi takuuseen tuosta vivustakaan. Ensimmäinen vipu kesti 1,5 vuotta kunnes siitä hajosi se indeksirinkula, oli haljennut. Joten mikään ei estä tätäkään hajoamasta, löystymästä, kulumasta. Talvella kun otin vaijerit irti niin tuli tuo päällisin puolin putsattua mutta tuosta ei oikein voi muuten mitenkään säätää tai korjata. Voisipa vaan esim. indeksirinkulan vaihtaa jos se menee rikki mutta ei. Uudet vivut ostettava ja ne vielä myydään pareittain, typerää.

Ehkä se vaijerinkuori on vaan sitten kulunut. Mietin myös mikä vaikutus sillä oli kun truuttasin aseöljyä kuoreen, enkä silikonöljyä. Söikö se sisukset...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Mietin myös mikä vaikutus sillä oli kun truuttasin aseöljyä kuoreen, enkä silikonöljyä. Söikö se sisukset...

Oijoi, saattoi olla ns. "viimeinen voitelu". Itse tuhosin yhden moottoripyörän kytkinvaijerin moottoriöljyllä. Silikoni-putki vaijerin sisällä turposi niin ettei sisukset liikkuneet pihdeillä vetämälläkään. Öljyissä, niiden lisäaineissa ja silikoneissa on toki eroja, mutta turvallinen ohje on että mitään muovi-/kumipinnoitettua ei voidella kuin muovien voiteluun tarkoitetulla aineella. Öljyt lähtökohtaisesti eivät ole sellaisia jos purkissa ei lue että tarkoitettu muovi pinnoille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

teee
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 20:34
Paikkakunta: Turku

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja teee »

Moi Premnas, moi kaikki,

Mulla meni tässä taannoin indeksit Shimanon kiertokahvasta, kun pakkasella yritin voimalla vaihteita vaihtaa.
Nyt kahva toimii ilman indeksejä. Itse asiassa sitä on nyt paljon mukavampi käyttää
ja se pelittää juuri niin tarkasti kuin itse haluan. Jos voimansiirrosta kuuluu räpätystä,
tarvitsee vain kiertää kahvaa muutama milli jompaankumpaan suuntaan ja johan äänimaisema rauhoittuu.
Kitkaa kahvaan on jäänyt sillä lailla sopivasti, että pykälät eivät aivan hervottomana seilaa,
vaikka ote ei niin tukeva olisikaan.

Terho

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Hmm..mitä tästä opin - aseöljyä ei sovi ruutata paikkaan ku paikkaan. Ei kai siinä auta muu kuin uusia vaijerinkuori. Kaapissa on vastaisuuden varalle CRC silikonisprayta. Kai se sentään noihin käy? Joskus vaan on näköjään oppirahat maksettava, eikä tää ollut ensimmäinen eikä varmanakaan viimeinen kerta :roll: .

teee, mua kiinnostaa että kun vaihdoit sen vaihtajan kitkaksi niin kuinka monelle rattaalle se on? Ite kun kokeilin tuossa viimeksi indeksin petettyä vähän aikaa kitkalla ajaa ja 9-pakka takana, oli se pikkasen haastavaa. Ne rattaat kun on niin lähekkäin niin asettelu on tarkkaa. Kyllähän siihen tottui mutta en sanoisi että se olisi kovin mukavaa/nopeaa/helppoa ollut...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minä, nuuka kun olen, kokeilisin kuitenkin vetää sisuksen pois kuorestaan, kuivata sen liuotinrätillä ja pistää silikoniöljyä siihen. Ei se ainakaan huonommaksi mene, kunhan huolehtii ettei pääse sisustaa hapsuuntumaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

karseehirvee
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja karseehirvee »

Up

Viimeksi muokannut karseehirvee, 08 Touko 2014, 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karseehirvee
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja karseehirvee »

Minulla oli performer nojakissa toissa kesänä sama ongelma XT takavaihtajan kanssa. Ja luulin vaikka mitä ja ongelma säätöjen jälkeen siirtyi muuanne tai oli vähän aikaa pois ja palasi. Muistin jonkun yön nukuttuani että pyörä oli lastin kanssa kaatunut, siis paikallaan ollessa ja vaihde häkki aivan hiukan päässyt vääntymään ja lopulta mitään muuta ei tarvinnut tehdä kuin laittaa pyörä pystyyn ja katsoin takaapäin kuinka ketju vaihteensiirtäjä rissalta menee rattaalle ja bingo hiukan sivussa oli ja aiheutti tämän ongelman.

Otin vaihteensiirtäjästä ketjurissat irti 2kpl jolloin toisen puolen rauta lähti myös sitten yritin vääntää vaihteen siirtäjää suoraksi käsin muttei onnistunut ja otin sen pyörän rungosta irti tsoomailin silmämääräisesti ja häkki oli myös suora.
Tai taisikin tämä häkki olla kiinnitetty väli kappaleeseen joka kiinnitetään pyörän runkoon, ja tämä pieni välikappale oli vääntynyt, tämä irti ( kaksi hyvin pientä ruuvia) ja ruuvipenkkiin kiinni ja hiukan naputtelin vasaralla silmämääräisesti suoraksi ja palikat takaisin kiinni ja menoksi.

T Jouni

Anteeksi korjailin kun tabletilla kirjoitettu teksti muuntelee joitain sanoja, jonkinlainen ennakoiva joka vain haittaa kirjoitusta.
Toivottavasti pääasia tuli selväksi.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Tämä välikappale on vaihtajan korvake. Se on siellä uhrina, ettei runko väänny noissa havereissa. Se vääntyy helposti kaatuessa tai jos takavaihtaja osuu kiveen, oksaan tms.

MetaPhrastic 2012

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Samat sanat täältä. Sain Gekkoni kotiin sellaisessa kunnossa, että ihan uudessa pyörässä toimi takapakan kahdeksasta vaihteesta kuusi joko ylhäältä, alhaalta tai keskeltä. Mutta ei millään kaikki kahdeksan. Vika oli vääntynyt vaihteiston kiinnityskorvake. Uudella korvakkeella homma lähti pelittämään ihan laakista ilman muita säätöjä.

Se pikku alumiinipala on yllättävän tarkka. Jos se menettää muotonsa, sitä ei saa takaisin oikeaan asentoon esim. vääntämällä. :( Uusi ei maksa juuri mitään, mutta kun se on melkein jokaiseen pyörään yksilöllinen, sen saaminen voi kestää...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

karseehirvee
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjun vs. rattaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja karseehirvee »

Juuri näin tämä korvake oli vääntynyt ja töhnät tarkasti pois korvaketta takaisin asennettaessa ja pikku ruuvien jenkaan tippa maalia lukitsemaan ruuvi paikalleen kuivuttua niin ei tarvii vääntää ruuvin kantaa sekaisin kun pehmeää ainetta nämä ruuvit.
Maali lukitsee hyvin ruuvin paikalleen eikä lähde tärinässä auki.

T Jouni

Vastaa Viestiin