Jarcco kirjoitti:Tämän varmaan tiedätkin, mutta varmuuden vuoksi varoitus: Maltahan sitten ottaa kaarteet varovasti kun lapsen kanssa ajelet. Sisempi pyörä irtoaa tiestä paljon ennemmin kun lisäpaino tulee taakse ja korkealle. Saattaa mennä jopa nurin, olen yhden kaadon tadpolella nähnyt. Silloin ei edes ollut tarakalla mitään.
Joo osaan moista jo varoa, kun olen ajellu tossa meidän pihassa ja postilaatikon väliä jo varmaan 10km ihan oikeasti. Lasten kanssa mentiin "rataa" pihassa. Siinä on asfaltilla oikein mustia raitoja kaarteissa. Kuluu muuten nopsaa tollaset nylon etupyörät kurvaillessa asfaltilla. NIin siinä tosiaan sit välillä sain sisäpyörää irti ja lapsen kanssa irtoaa vielä helpommin! Toi pienempi poika joka on kuvassa, ei vaikuta niin paljoa, kuin tuo isompi 27 kilonen. Sen kanssa kun pihassa kurvailee, niin ihan suosiolla ite siirryn kaarteessa sisäreunan puolelle.
Tollasessa on muutenkin tosi kevyt ja äkkinäinen tuo ohjaus. Että varovainen saa olla liikkeissään. Ja samoin jos ajaa hiekkateillä joissa saattaa olla todella suuria kallistuksia tien sisäkaarteessa, niin siinäkin pitää lapsen kanssa ajaessa varoa, kun lapsi kallistuu mukana toisin kuin pystypyörällä mennään suoraan oli maa kuinka vino tahansa. Tosin on se silti melkoisen tukeva ja yllättävän paljon kärsii olla kallistuksia.
Aika paljon tulee muuten ajettua hiekkateillä. Ei ne 20" eturenkaat juurikaan tuota kuopissa tai muissa epätaisuuksissa ongelmia tuota, kun niitä on kaksi. Kun se ei iske sillai suoraan selkärankaa tai perseeseen, kun se vaan kallistaa pyörää jos on toisen renkaan alla jotain. Itseasiassa takarenkaan kautta ne iskut pahemmin tulee. Hiekkatiellä kyllä auttaa tosi paljon jos vähänkin pudottaa renkaista paineita, pehmentää paljon menoa. Hyvin on eturenkaihin 3bar piisannut. Oon mä niissä välillä 4baria käyttäny myös vaikkei sais. Mutta ei ne lysys ole yhtään 3 barilla. Eipä juuri kummene edes siitä lisätä. Kuitenkin paino jakautuu kolmelle pyörälle.
Sain putsattua sen 3 vaihteisen nexuksen perän ja sit kun sain sen kasaan ja koitin niin joku muutaman polkasun jälkeen aiheutti jumiutumisen ja akselin pyörimisen estävä kantti prikka pyörähti kanttiudestaan huolimatta akselilla ympäri, ja kierre meni niin pahasti ettei saa pois edes laakerin kiristys muttereita.
Noh.. tein sitten niin että otin pystypyörästäni 7 vaihteisen lainaan. Pakko olla noita vaihteita, kun lapsia vetää niin tarvitaan kevyitä välityksiä, sellaseen 7-15km/h nopeuksia varten. Ja yksin kun ajaa niin sitten saa olla harvempaa välitystä.. Laskin, että kuormaa tulee ihan hyvin. Alu lasten kärry 10kg, vanhin poika 27kg, kaksoset pyöreesti yhdessä noin 28kg, minä 68, pyörä noin (en oo punninnu just nyt) mutta noin 25kg niin siitähän tulee ihan hyvä kuorma kiskottavaksi. 158kg yhteensä. Että kyllä siinä muut pyöräilijät tällä kunnolla viuhtoo ohi mennen tullen=) Noh tärkeintä ei ole vauhti vaan liikunta=)
Tuolla on ilmeisesti mukava leikkiä talvella jos vaan vauhtiin pääsee;)