jviirret kirjoitti:Kuulostaa kätevältä keksinnöltä,
-kunhan ei tuule,
Puuskainen, voimakas sivutuuli on kai ainoa joka haittaa tosissaan. http://lightningriders.com/forum/node/35
-eikä tarvi huolehtia muusta käsiteltävyydestä kuin ajaminen, esim. taluttaminen/varastoiminen
Taluttaminen tarvii epäilemättä ottaa huomioon suunnittelussa. Varastoiminen on helpompaa kuin kolmipyöräisellä kinnerillä, tai ehkä jopa helpompaa kuin millään kolmipyöräisellä?
-eikä tarvi väistellä tiellä olevia esteitä
Ihan lähelle ei näe, mutta eiköhän moisella ajaessa oppisi katsomaan vähän nenäänsä pidemmälle. Ei ehkä kaikista mukavin ajettava pimellä räntäsateessa kuoppaisella soratiellä.
-eikä tosiaan tarvi ajaa teillä jossa on isoja autoja pyörteineen
Tämä onkin sitten oikea ongelma. Tosin itse kyllä arastelen valtatien laitaa ajamista kaksipyöräisellä tavallisellakin nojakilla.
-Eikä tarvi ajaa kaupungissa, jossa on katukivetyksien ylityksiä ja paljon pysähtymisiä
Katettu on luultavasti pystympi kuin lowracer, joten voi olla jopa helpompi. Toki kaupungissa ajaessa pitää olla pohjaluukut auki, jotta saa jalkansa helposti maahan.
-ja saa huolehdittua riittävän ilman vaihdon
Ei mitenkään kesäaikaan. Helteellä kattamattomassa pyörässä ilmanvaihto on lähes riittävä. Ei kai kinnereitä aivan turhan takia hikilaatikoiksi sanota?
Jos kinneriin järjestetään riittävä ilmavirtaus sisälle, hukkuu koko katteen aerodynaaminen etu siihen tuuletukseen. Tietysti katetun ajokin voi haluta myös siksi että saa sateensuojan ja suojan kylmyyttä vastaan. Silloin ei tuuletuksen riittävyyskään ole niin suuri ongelma.
-kunhan saa niin kestävän kuomun, että kestää kaatumiset
Ei sellaista ole olemassakaan. Kinnerit, moottoripyörät ja autot kärsivät kaikki jonkinlaisia vaurioita kun niillä kaadutaan vauhdista.
Komposiitti-katteet paikataan ja maalataan. Kankaista ommellaan repeämät. Vaahtomuovit liimataan ja teipataan. Pelti oijotaan peltisepällä, ja maalataan sen jälkeen.
Toisaalta, parempi että kärsivä on jokin kori kuin oma nahka. Ainakin vaahtomuovisten katteiden on kerrottu mukavasti suojaavan, eikä irti repeytyneet vaahtomuovin palaset painu kuskin nahkaan kuten hiili-/lasi- kuitu.
-ja niin kevyen ettei ylämäet ole ongelma
Vaahtomuovista ja putkikehikon päälle pingotetusta kankaasta saa kevyen katteen. Hiilikuitukin on kevyttä. En usko että tämä on ongelma, ellei nyt ihan pellistä ala koria tehdä.
Kyllä se pyörä kuitenkin painaa vähemmän kuin kuski, ja jos ei meinaa ylämäkiä jaksaa, niin kuka estää laittamasta sähkömoottoria?
F40 painaa noin 15 kg katteineen. Katteen osuus on noin 3kg.