kääntyväkeskiöistä yrittämään

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllähän ne narut sitä tiukemmalle joutuvat, mitä suoremmin taakse haarukka osoittaa. Tuon kuvan perusteella onnistuu kyllä silti vielä oikein hyvin. Kovin paljon ei noin lyhyellä haarukalla tuota pituutta pysty lyhentämään, ellei ota takakiekkoa irti. Kuva

Olisikohan fiksua tehdä irrotettava nivel takahaarukalle, jolloin voisi irrottaa takahaarukan helposti ja pakata erilleen vaikka näin.

Takahaarukka-0.jpg
Takahaarukka-0.jpg (51.29 KiB) Katsottu 2938 kertaa
Takahaarukka-1.jpg
Takahaarukka-1.jpg (73.16 KiB) Katsottu 2938 kertaa

Siinä on takahaarukan varret tehty suorista putkista, jotka on yhdistetty vähän pidemmällä poikkivarrella. Haarojen yläpäähän on hitsattu puoliksi sahattu putki, jonka toinen puoli on irrallisena siinä vastapuolella ja yhdistetty kumilenkillä ympäri. Naru tai nahkahihna käy tietenkin myös. Hihnan kyseessä ollen voi sen kireyttä säätämällä säätää jousituksen vaimennusta. :) Sivusuunta on lukittu haarojen sisäpuolelle kiinnitetyillä pulteilla, joiden päät estävät kourujen siirtymisen sisemmäs.

Poikkiputki hitsataan rungon yläpäähän, joka kuvasta poiketen tietenkin litistetään sopimaan nätisti poikkiputken kylkeen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eikös tuosta saisi tehtyä katkaistavan helposti pistämällä tuon suoran pätkän penkin alta etupäästä poikki ja hitsaamalla etuosaan hieman pienempi putki joka menisi takaosan sisään. Klemmarilla puristamalla kasaan niin saa vielä hieman säätövaraa penkille :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Miten tuo voi millään kumilenkillä pysyä kasassa tai edes remmillä?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Naru vetää haarukkaa eteenpäin. Nivelessä on välys etupuolella.
Irrotettavanhan saisi toispuoleisella haarukan kiinnitykselläkin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Naru vetää haarukkaa eteenpäin. Nivelessä on välys etupuolella.

Näin suoraan ajaessa, mutta entä esim. nopeissa ohjausliikkeissä, toisessä välys kiristyy ja toisessa löystyy?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Näin suoraan ajaessa, mutta entä esim. nopeissa ohjausliikkeissä, toisessä välys kiristyy ja toisessa löystyy?

Jukka

Mulla ei riitä käsityskyky ajattelemaan tuollaisten tilanteiden voimia, mutta ei tuosta akselista ole kuulunut kolahteluja vaikka siinä välystä onkin.
Itse en kyllä uskaltaisi tehdä tuollaista Jorin piirtämää rakennetta ennenkuin joku muu on kokeillut sen toimivaksi. Klemmarit kumien tilalla niin uskaltaisin tai jos nuo halkaistut putket olisivat lukittu isommalla putkella joka laitettaisiin niiden päälle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Näin suoraan ajaessa, mutta entä esim. nopeissa ohjausliikkeissä, toisessä välys kiristyy ja toisessa löystyy?

Jukka

Mulla ei riitä käsityskyky ajattelemaan tuollaisten tilanteiden voimia, mutta ei tuosta akselista ole kuulunut kolahteluja vaikka siinä välystä onkin.
Itse en kyllä uskaltaisi tehdä tuollaista Jorin piirtämää rakennetta ennenkuin joku muu on kokeillut sen toimivaksi. Klemmarit kumien tilalla niin uskaltaisin tai jos nuo halkaistut putket olisivat lukittu isommalla putkella joka laitettaisiin niiden päälle.

Klemmarit on painavia ja niiden avaamiseen tarvitaan avaimia. 8)
Olisin piirtänyt tuohon narusidoksen, jos olisin osannut. Tuo kumilenkki oli helpompi. :oops: Välykset on tuohon esittelymalliin laitettu tahallaan suuriksi, jotta näkyy, missä osa vaihtuu. Ei välyksiä tietenkään oikeasti kannata olla.

Tuosta haarukan puolen kourusta kannattaa vieläpä tehdä soikea tai jopa trapetsimainen niin, että kouru istuu vain sivupinnoiltaan, eikä putki ulotu lainkaan kourun pohjaan. Tämä poistaa välykset kokonaan ja tuottaa niin pienen pois päin vetävän voiman, että postikuminauhakin riittää. Kyseessä on tavallaan haarukkakiinnitteinen haarukka.:mrgreen:

V-uraa vasten pyörivää liukulaakerointia käytetään, kun halutaan oikeasti täysin välyksetön ja tasaisesti pyörivä laakerointi. Esim. paperikoneen telat hiotaan tuollaisten liukupukkien päällä.

Ainoa, käyttötapa, johon tuo ripustus ei sovi, on raju kiihdytys takapyörällä ja yhtaikaa nopeiden ohjausliikkeiden kanssa. Tässä sitä käytetään kuitenkin etuvetoisessa kaksipyöräisessä. Itse aion kokeilla tuollaista takahaarukkaa seuraavassa projektissani, joka on Pakoputkipyörä-tyyppinen kiertyväketjuinen Petrin taivututtamista putkista Puolan pojan penkillä. Tarkoitus on rakentaa tällainen pikkuveljelle 50-vuotislahjaksi.

Kokeilin joosehan mainitsemaa yksipuoleista takahaarukkakeinun kiinnitystä aikanaan. Se toimi muuten hyvin, mutta oli isojen välysten takia erittäin vaikea saada takapyörä suoraan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tarkoitus on rakentaa tällainen pikkuveljelle 50-vuotislahjaksi.

Eikö ne riidat kannattaisi yrittää selvittää puhumalla :shock: :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tarkoitus on rakentaa tällainen pikkuveljelle 50-vuotislahjaksi.

Eikö ne riidat kannattaisi yrittää selvittää puhumalla :shock: :lol:

Jukka

Tässä ei nyt puhuminen enää auta. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Kokeilin joosehan mainitsemaa yksipuoleista takahaarukkakeinun kiinnitystä aikanaan. Se toimi muuten hyvin, mutta oli isojen välysten takia erittäin vaikea saada takapyörä suoraan.

Oliko kokeilu tehty miten leveällä laakerivälillä? Epäsymmetrisellä takarungolla saisi kapeankin selän taakse helpolla 20 sentin välin (ja epäsymmetrisesti joustavan rungon :roll: ).
Tuossa mun haarukassa on laakeriväli 30cm ja putkilla on noin puolen millin välys. Tosin putket ei ole osuneet täysin samaan linjaan, niin todellinen välys on pienempi. Aavistuksen ahistaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos runkoputki penkin alla olis kahdesta putkesta ja penkissa renkaan mentävä rako keskellä niin takahaarukan vois kääntää eteen kiekkoineen päivineen, eikä mitään tartteis irrottaa. En tiijä kyll viittiiks tästä mitään taittapyörää rakentaa.

Petri

Viimeksi muokannut PW, 05 Heinä 2014, 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kokeilin joosehan mainitsemaa yksipuoleista takahaarukkakeinun kiinnitystä aikanaan. Se toimi muuten hyvin, mutta oli isojen välysten takia erittäin vaikea saada takapyörä suoraan.

Oliko kokeilu tehty miten leveällä laakerivälillä? Epäsymmetrisellä takarungolla saisi kapeankin selän taakse helpolla 20 sentin välin (ja epäsymmetrisesti joustavan rungon :roll: ).
Tuossa mun haarukassa on laakeriväli 30cm ja putkilla on noin puolen millin välys. Tosin putket ei ole osuneet täysin samaan linjaan, niin todellinen välys on pienempi. Aavistuksen ahistaa.

Kaksipuoleinen on minullakin tuon 35 cm jopa yli. Se yksipuoleinen oli niin pitkä, kuin tuohon keskelle poikkiputkea hitsatun runkoputken (50.8mm) viereen mahtui, eli noin 15 cm. Välys oli suuri, kun putket olivat kauppamittaisena sisäkkäin meneviä, eli holkkumaa ainakin millin. Yritin muoviliuskoilla fillata, mutta ei tahtonut pysyä takapyörä suorana. Ehkäpä tuo symmetrinen naruviritys yhdessä epäsymmetrisen tukinivelen kanssa ei ole se paras mahdollinen rakenne. :roll:

Sori Petri, me joosehan kanssa sössitään sinun ketjusi takahaarukkajutuilla. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Sössikää vaan, mielenkiintosta kehittelyä :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

No kun kerran on lupa 8)
Takahaarukanhan ei tarvitsisi olla epäsymmetrinen vain rungon. Jos rungon vetäisi reilusti sivuun voisi laakeriväliä venyttää noin 25 senttiin symmetrisellä haarukalla. Jos vielä ulkokehän tekee kahdesta putken pätkästä yhden sijaan huolehtii hitsaus kätevästi välysten pienentämisen :mrgreen: Putken päät pitäisi levittää että sen saisi pujotettua paikoilleen.

jori kirjoitti:

Ehkäpä tuo symmetrinen naruviritys yhdessä epäsymmetrisen tukinivelen kanssa ei ole se paras mahdollinen rakenne. :roll:

Tuo on varmaan totta tai sitten pitää tehdä epäsymmetrinen naruvirityskin :roll:
Huomasin juuri että jos omaani tahtoo nykyisestä pienentää, niin kannattaa tehdä kokonaan uusiksi Airbiken mallin mukaan. Sehän menee purkamatta samankokoiseksi kuin Kiiltomato purkamalla!

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tekee nivelestä leveän ja jakaa sen kahteen osaan niinkuin oven saranat. Täten sen voi irroittaa sivulle vetämällä.

Toinen idea mikä tuli mieleen on tehdä nivelestä kiinteä ja liittää haarukkaputket niihin kahdella paineilmaliittimellä. Tälleen olen nähnyt kiinnitetyn veneen keulakaiteeseen läpikulkuportin.

Vastaa Viestiin