jori kirjoitti:Nämä ovat kovasti vanhoja juttuja uusina esitettäviksi. Jos ne eivät yleistyneet 1890-luvulla, eivät ne pienillä nyansseilla nouse nyt markkinajohtajiksi. Eihän tämä sama asia ole, kuin Svea-pyörä, mutta ero on pieni. Svea-pyörän vipumekanismi on korvattu kampi-luisti-mekanismilla, mutta lisäarvo on vain pyörivässä jalkojen liikkeessä. Rulla-luisti-mekanismi kuluttaa kuitenkin hyödyn nopeasti.
En usko, että kukaan tätä on uutena ajatuksena esittänytkään. Kyse on enemmänkin juuri yksityiskohtien hiomisesta.
Samaa voisi sanoa esimerkiksi lentokoneesta, jo Leonardo rakenteli laitteita, mutta materiaalitekniikan kehittymättömyyden vuoksi eivät tainneet lentää. StringBike systeemissä on erityistä ehkä juuri tuo String, eli dyneema on ehkä se juttu jonka käyttö voiman välittämiseen tekee systeemistä ehkä toimivan. Samaa naruahan on toki soutupyörässä http://www.rowingbike.com/en/ eli jälleen kerran itse ajatus ei ole uusi vaan sovellustapa. Rowingbike:ssäkin on omanlaisena vaihteisto, joka toki ei soveltune normaaliin polkupyörään.
Itse ajattelin, että joku rakentelija soveltaisi systeemiä ja tekisi kohtuullisella vaivalla vaikka 3-vaihteisen proton hyvinkin pikaisesti - ihan uteliaisuuttaan - ja narun kuljettamiseenkin edestä taakse löytyisi varmasti mielikuvituksellisia tapoja, jos sitä hetken joku viisas miettisi. Ja se taas mahdollistaisi pyörän rakenteelle uusia innovaatioita.
Itselleni tuli ensimmäiseksi mieleen, että esimerkiksi kinnerissä voisivat narut mennä vaikka kuskin pään/hartioiden yli taakse tukeutuen selkänojassa kiinni oleviin rissoihin. Jos mekaniikkaa voisi kääntää hieman eteenpäin vetosuunan muuttamiseksi. Silloin kinnerin runkorakenne voitaisiin miettiä ilman, että ketjun kuljetusta kuskin ali tarvitsisi miettiä lainkaan. Varmaankin hölmö ajatusleikki, mutta kuten sanottu, joku viisas voisi keksiä oikeasti hyviä ideoita.
Entäs siten etuveto? Tulisiko siinä systeemillä jotain etua. Ei ainakaan tarvitsisi käyttää tadpolessa tilaa vievää vaihteistoa/rattaita takareisin alle rutisemaan ja likaa keräämään, vaan sinne menisi vain kaksi narua, olisiko mahdollista etuvetoinen ja eturenkailla ohjaava kinneri? Silloin ei tarvitsisi takapäähän kuin vapaasti rullaavan renkaan. Matala pieni vetojärjestelmä mahdollistaisi ehkä kuljettajan istuvan aavistuksen nykyistä edempänä, jotta vetäville eturenkaille saisi sopivasti painoa päälle, toki siten ettei kinneri kaatuisi jarruttaessa nenälleen.
Sama juttu tavan nojakissa, narut eivät ehkä estäisi eturenkaan kääntymistä samaan tapaan kuin ketjujärjestelmä tekee, jolloin etuvetoinen olisi edelleen simppeli takapäänsä osalta ja samalla eturengasta voisi käännellä vapaasti.
En tiedä olisiko systeemissä mitään järkeä, mutta en voi olla ihmettelemättä.
Loppujen lopuksi minua kiehtoo systeemissä ehkä eniten arkaainen vipu, joka on ikiaikainen voiman muuttamiseen käytetty yksinkertainen menetelmä. Vaihteisto kuin rautakanki jonka vääntöpisteen paikkaa muuttamalla saadaan vaadittavan voiman tasoa muutettu tarpeen mukaan, samalla toki liikkeen matka muuttuu saman verran - niin yksinkertainen ja samalla kiehtova systeemi. Sama ideahan on toki piilotettu ketjuvetoonkin, mutta tässä narusysteemissä 'vipu' tulee jotenkin niin suorasukaisesti ja kauniisti esille.