Retki Päijänteelle

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Retki Päijänteelle

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tein viikonvaihteessa purjehdus-melontaretken Leppäveden Kaunisharjun venesatamasta Päijänteen Vuoritsalo-saareen. Ilmat oli mitä parhaat ja sekä myötä- että vastatuulta sopivasti. Yllättävän hyvin vetää jo tuonkin kokoinen purje sopivaan sivuvastaiseen. Kovemmissa tuulissa on kyllä helposti helisemässä, jos vauhti pääsee lopahtamaan jolloin peräsin ei enää tottele.

Mennen tullen oli mentävä läpi Vaajakosken sulusta. Palatessa olin ainoa sulun käyttäjä, mutta hyvin palvelu pelasi. Iso vesimäärä piti laskea yhtä kanoottia varten. Matkaa kertyi yhteensä n. 25 km, mikä arviolta vastaa ainakin 50-80 km nojakilla.

Liitteet
18072009 Niiniveden Kotasaaressa 2.jpg
18072009 Niiniveden Kotasaaressa 2.jpg (182.11 KiB) Katsottu 4792 kertaa
Karttareitti Kievariin.jpg
Karttareitti Kievariin.jpg (335.63 KiB) Katsottu 4792 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Retki Päijänteelle

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:

Yllättävän hyvin vetää jo tuonkin kokoinen purje sopivaan sivuvastaiseen. Kovemmissa tuulissa on kyllä helposti helisemässä, jos vauhti pääsee lopahtamaan jolloin peräsin ei enää tottele.

Nouseeko peräsin ilmaan kun kanootti kallistuu, kovassa sivuvastasessa? Tuo on monissa isommissakin veneissä ongelma, toisissa se käy herkemmin ja toiset kestää paremmin tuulta. Purjetta löysäämällä puuskassa, vene kallistuu vähemmän ja peräsin pysyy vedessä. Ei haittaa vaikka purje vähän lepattaiskin etureunastaan, puuskan jälkeen taas kiristät sen niin ettei lepata. Maston asennolla on myös merkitystä, tuuleen kääntymis herkkyydellä muta voiko tuossa maston kallistusta säätää? Jos kanootti sivutuuleen ajaessa, kääntyy hitaasti vastatuuleen kun lopetat ohjauksen on masto ja purje aikalailla tasapainossa.
Montako km/h kulkee polkemalla?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Retki Päijänteelle

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Yllättävän hyvin vetää jo tuonkin kokoinen purje sopivaan sivuvastaiseen. Kovemmissa tuulissa on kyllä helposti helisemässä, jos vauhti pääsee lopahtamaan jolloin peräsin ei enää tottele.

Nouseeko peräsin ilmaan kun kanootti kallistuu, kovassa sivuvastasessa? Tuo on monissa isommissakin veneissä ongelma, toisissa se käy herkemmin ja toiset kestää paremmin tuulta. Purjetta löysäämällä puuskassa, vene kallistuu vähemmän ja peräsin pysyy vedessä. Ei haittaa vaikka purje vähän lepattaiskin etureunastaan, puuskan jälkeen taas kiristät sen niin ettei lepata. Maston asennolla on myös merkitystä, tuuleen kääntymis herkkyydellä muta voiko tuossa maston kallistusta säätää? Jos kanootti sivutuuleen ajaessa, kääntyy hitaasti vastatuuleen kun lopetat ohjauksen on masto ja purje aikalailla tasapainossa.
Montako km/h kulkee polkemalla?

Petri

Ei minun käsityksen mukaan peräsin nouse ilmaan vaan ongelma on siinä, että yritettäessä luovia kovassa tuulessa vauhti hidastuu niin paljon, että peräsin ei enää ohjaa.

Maston kallistusta ei voi säätää ellei tee mastoon lukittavaa niveltä. Sivutuuleen ajaessa kanootti kääntyy hitaasti vastatuuleen. Kovassa sivutuulessa kanootti kääntyy voimakkaasti vastatuuleen.

Nopeus polkemalla riippuu polkijasta. Eräässä Hobbie-esittelyvideossa ajavat rinnakkain normaalikajakki ja Hobbie-kajakki. Näyttivät kulkevan yhtä nopeasti. Itselleni arvelen matkanopeudeksi n. 6 km/h ja sehän riippuu kovasti myös tuulista. https://www.youtube.com/watch?v=BYbIJMM ... 6D4105B61D

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Retki Päijänteelle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hieno retki!

PW kirjoitti:

Nouseeko peräsin ilmaan kun kanootti kallistuu, kovassa sivuvastasessa? Tuo on monissa isommissakin veneissä ongelma, toisissa se käy herkemmin ja toiset kestää paremmin tuulta.

Tuo peräsimen ilmaan nousu on lähinnä leveäperäisten veneiden ongelma.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Retki Päijänteelle

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Hieno retki!

PW kirjoitti:

Nouseeko peräsin ilmaan kun kanootti kallistuu, kovassa sivuvastasessa? Tuo on monissa isommissakin veneissä ongelma, toisissa se käy herkemmin ja toiset kestää paremmin tuulta.

Tuo peräsimen ilmaan nousu on lähinnä leveäperäisten veneiden ongelma.

Joo levee peräset nyky "jollat" on herkkiä mutt kyllä se nousee kaikenmallisissa jos vene on herkkä kallistumaan esim. H-vene aika herkästi nousee peräsin.
Sakari, kääntyykö se siis kovassa tuulessa luoviessa tuuleen? Jos peräsin ei nouse, niin sitten se on luultavasti liian pieni, eikä jaksa pitää sitä painetta jolla purje kääntää venettä. Mastoa kallistamalla sitä painetta vois helpottaa, miulla on semmonen mielikuva ett mastoa eteenpäin kallistamalla, paine vähenee -(toivottavasti tuo meni oikein päin). Voi tietysti olla tämän ominaisuus, se on kuitenkin kanootti - ei purjevene.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Retki Päijänteelle

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Hieno retki!

PW kirjoitti:

Nouseeko peräsin ilmaan kun kanootti kallistuu, kovassa sivuvastasessa? Tuo on monissa isommissakin veneissä ongelma, toisissa se käy herkemmin ja toiset kestää paremmin tuulta.

Tuo peräsimen ilmaan nousu on lähinnä leveäperäisten veneiden ongelma.

Joo levee peräset nyky "jollat" on herkkiä mutt kyllä se nousee kaiken mallisissa, jos vene on herkkä kallistumaan esim. H-vene aika herkästi nousee peräsin.
Sakari, kääntyykö se siis kovassa tuulessa luoviessa tuuleen? Jos peräsin ei nouse, niin sitten se on luultavasti liian pieni, eikä jaksa pitää sitä painetta jolla purje kääntää venettä. Mastoa kallistamalla sitä painetta vois helpottaa, miulla on semmonen mielikuva ett mastoa eteenpäin kallistamalla, paine vähenee -(toivottavasti tuo meni oikein päin). Voi tietysti olla tämän ominaisuus, se on kuitenkin kanootti - ei purjevene.

Petri

Kovassa tuulessa luovimisesta ei tahdo tulla mitään ellei kovasti polje, kun vauhti hidastuu niin paljon, että peräsin ei voi toimia. Olen tehnyt jo kaksi isompaa peräsintä, mutta eihän isokaan peräsin auta, jos veneessä ei ole vauhtia. Olen laittanut puisen pituudeltaan säädettävän lisäpuomin, jolla voi purjeen asentoa ja muotoa parantaa myötä- ja sivutuulessa. Maston kallistaminen vaatisi nivelen ja harukset. Sellaisiahan Hobiessa ei ole.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Retki Päijänteelle

Viesti Kirjoittaja PW »

Pitäs päästä kokeilemaan ni ymmärtäs :mrgreen: Kannattasko ajaa vähän alemmas tuulen, ni tulee vauhtia - tietyst jos polkeminen auttaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Retki Päijänteelle

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Kanootti on purjeveneeksi pitkä ja kapea ja pohjan muotokin ainakin edessä melko terävä. Nämä ominaisuudet tekevät siitä hitaasti kääntyvän, mikä on tavanomaisesti meloessa erinomainen ominaisuus. Purjehtiessa nopea kääntyminen taas on tärkeää, sillä veneen pitäisi luovikäännöksessä ehtiä (vastatuulen syödessä kääntyvän veneen vauhtia) kääntyä riittävästi pelkän alkuvauhtinsa ja liike-energiansa varassa tuulen silmän ohi niin paljon, että purje alkaa taas vetää. Kevyt kanootti ja hidas vauhti ei tähän oikein riitä ja kääntyminen jää helposti vajaaksi. Iso peräsin toki auttaa, mutta ei sekään pelasta tilannetta, jossa vauhti on mennyt lähes nollaan. Kannattanee tuolla vehkeellä tehdä luovikäännökset polkemalla käännöksessa muutama rivakka polkaisu vauhtia, niin päästään uudelle halssille nopeasti, eikä menetetä käännöksen hitauden takia korkeutta tuuleen nähden.

Litteämpi purje vetää pidempään käännöksessä ja lähtee vetämään nopeammin käännöksen jälkeen, joten kovassa tuulessa tuo purje kannattaa muotoilla litteämmäksi. Tämä onnistuu kiristämällä purjetta alareiästään alemmas, jolloin masto taipuu enemmän kaarelle ja purjeen pussi venyy matalammaksi. Kovassa tuulessa ei varmaan haittaisi puomikaan, joka voisi olla vaikkapa sähköasennusputkesta purjelaudan puomin tapaan taivutettu soikio maston ja skuuttikulman välissä.

Miten olet malttanut olla kokeilematta tuota kanootin purjetta kolmipyörissäsi. 8) Tuulinen keli ja marketin parkkipaikka lienee lentokentästä seuraavaksi paras paikka kokeilulle.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Retki Päijänteelle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Lentokenttä löytyy sitten tästä sadan kilsan päästä Kivijärveltä jos haluaa kilsan kiihdytyksen.

Vastaa Viestiin