Millä ja kuinka kovaa Nokialla

Keskustelualue kotimaiselle yhdistystoiminnalle.
Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja Salsa »

PW kirjoitti:
Salsa kirjoitti:

Kyllä ehdottomasti lähden sunnuntain 6 tunnin kisaan Baronilla. Tänään oli toinen kerta kun ajoin sillä ja ihan hyvin sujui. Triken otan kyllä myös mukaan.
Ei tiedä vielä kuinka kovaa siellä innostuu :mrgreen:

Hyvä, suupielet ilmeisesti käänty jo :wink:

Petri

Kyllä tänään mentiin vielä aika vakavana, mutta hauskaa kuitenkin loppujen lopuksi oli. Ja onneks Nokialla on helppo rata niin miksei, siinähän vasta saiskin varmuutta ajamiseen!

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

Toinen jalka-aukko oli ummessa ja toinen auki, Harry piti sitä turvallisuuskysymyksenä, hänestä molempia ei voi peittää. En usko että se johdetaanko keulan aukosta tuleva ilma pyörän sisällä enää putkella vai ei, vaikuttaisi ilmanvastukseen. Lähinnä putkella oli kai tavoiteltu sitä että ilma tulisi optimaaliseen paikkaan, eli kuskin yläkropan tienoille.
Harrylla oli myös normi Mangoista poikkeava hiilikuituinen eturunko, joka oli ilmeisesti vahingossa tullut liian korkeaksi, jolloin Harry oli joutunut ottamaan käyttöön lyhyemmän kammet jotta mahtuisi polkemaan. Tosin hän totesi myös, että se ei ollut iso vahinko sillä hän sen jälkeen tykästynyt lyhyisiin kampiin.

Mielenkiintoista on, että Harry (aka twilwel bentrideronline:ssa) julkaisi linkin gps-lokiinsa juuri tältä Turku-Oittaa väliltä ridewithgps:ssä (http://ridewithgps.com/trips/2999045). Koska olen itsekin ajanut osan tästä matkasta, niin onkin kiva päästä vertaamaan viritetyn Mangon ja oman Milanini vauhteja:

  • tasamaita en niinkään tarkastellut, koska vauhti niissä riippuu kuskista ja tällä kunnolla vaikea panna kampoihin
  • otetaanpa sitten vaikka alamäkiä... (Harryn Mango vs Milan SL):
  • Oinasjärvi: 70,3 vs 82,6 km/h
  • Myllylampi: 68,7 vs 79,6 km/h
  • Huhmari: 72,0 vs 70,0 km/h (minä tosin lähdin pysähdyksistä rullaamaan mäkeä alas, kun porukkani piti tauon bussipysäkillä, kun taas Harry oli ajanut siitä ohi jo tuntia aikaisemmin)
  • Tervalammentien risteys: 66,0 vs 71,2 km/h
  • näyttäisi siltä, että Milan on edelleenkin 5 - 10 km/h nopeampi alamäissä, vaikka Harryllä olikin viritetty Mangonsa
  • mutta Harry oli ajanut selvästi pitemmän matkan kuin minä... Mutta tosin se ei alamäissä paljon vaikuta, koska minä en koskaan polje alamäkiä vaan annan Milanin rullata sitä vauhtia kuin se haluaa.

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin Mangossa oli siis seuraavat viritykset:

  • Racecap
  • toinen jalka-aukko suljettu
  • pidennetty pyrstö
  • ilmanohjaimet eturenkaiden etureunassa
  • halkaisijaltaan 80 mm:n ilmanohjausputki tehostamaan kuskin tuuletusta

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Helppo uskoa, Milan on kuitenkin niin paljon pienempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja terppa »

Hmm... Jos siis Milanilla pääsee jotain 10% nopeampaa alamäessä rullaamalla kuin modatulla Mangolla niin mulla vois olla sitten työmatkalla yksi satasen mäki jos ajaisin Milanilla :shock: omat huiput 85km/h... Haitanneeko mitään jos on 60km/h rajoitus :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja TMS »

ajarmala kirjoitti:

Mielenkiintoista on, että Harry (aka twilwel bentrideronline:ssa) julkaisi linkin gps-lokiinsa juuri tältä Turku-Oittaa väliltä ridewithgps:ssä (http://ridewithgps.com/trips/2999045). Koska olen itsekin ajanut osan tästä matkasta, niin onkin kiva päästä vertaamaan viritetyn Mangon ja oman Milanini vauhteja:

  • tasamaita en niinkään tarkastellut, koska vauhti niissä riippuu kuskista ja tällä kunnolla vaikea panna kampoihin
  • otetaanpa sitten vaikka alamäkiä... (Harryn Mango vs Milan SL):
  • Oinasjärvi: 70,3 vs 82,6 km/h
  • Myllylampi: 68,7 vs 79,6 km/h
  • Huhmari: 72,0 vs 70,0 km/h (minä tosin lähdin pysähdyksistä rullaamaan mäkeä alas, kun porukkani piti tauon bussipysäkillä, kun taas Harry oli ajanut siitä ohi jo tuntia aikaisemmin)
  • Tervalammentien risteys: 66,0 vs 71,2 km/h
  • näyttäisi siltä, että Milan on edelleenkin 5 - 10 km/h nopeampi alamäissä, vaikka Harryllä olikin viritetty Mangonsa
  • mutta Harry oli ajanut selvästi pitemmän matkan kuin minä... Mutta tosin se ei alamäissä paljon vaikuta, koska minä en koskaan polje alamäkiä vaan annan Milanin rullata sitä vauhtia kuin se haluaa.

Niin olihan mullakin GPS päällä ajon aikana. Oliko noi siis maksimivauhteja kyseisissä mäissä? Jos oli niin mun vauhdit oli gpsin mukaan suunnilleen seuraavat (pyöränä siis Strada ilman katteita tai muita virityksiä, no tuulilasi oli):
-Oinasjärvi, siis missä?
-Myllylampi 70 km/h
-Huhmari 64 km/h
-Tervalampi 65 km/h

Tosin mä taisin muistaakseni polkea noissa kaikissa mäissä vauhtia. Yleensä ei tule kauheesti rullailtua, sitten kun vauhit nousee yli 60 km/h niin normaalisti lopetan polkemisen kun sillon pitää jo pyörittää aika vimmatusti.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

-Oinasjärvi, siis missä?
-Myllylampi 70 km/h
-Huhmari 64 km/h
-Tervalampi 65 km/h

Oinasjärvi on Somerolta Veikkolaan ajaessa se ensimmäinen todella suuri alamäki, siis se kurvikas mäki. Seuraava suuri on Hyönölään laskettaessa ennen Pusulan risteystä, mutta sitä en nyt ottanut vertailuun mukaan.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

terppa kirjoitti:

mulla vois olla sitten työmatkalla yksi satasen mäki jos ajaisin Milanilla :shock: omat huiput 85km/h... Haitanneeko mitään jos on 60km/h rajoitus :)

Ei haittaa! Ei ne kuitenkaan polkupyöriä koske.

Minulla taas tulee Ojakkalaan päin yhdessä pikkumäessä vauhtia sellaiset 60 - 70 km/h, vaikka siinä onkin 40 rajoitus. Ei viitsi ruveta alamäessä jarruttelemaan - jarrukengäthän siinä kuluisi...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

24h ajossa tuli sellainen tulos(271km) että sitä tuskin saan yescomilla rikottua. Matalan pyörän ajaminen vaatii enemmän keskittymistä, joten Ilmoittauduin 24h ajoon :lol: Jos ajaisi illalla 6-8h nukkuisi sitten pätkän ja tulisi taas mukaan kun 12h lähtö kajahtaa.

Pienen taktiikkapalaverin pidin itseni kans ja taidan perua osaltani tuon 24h yrityksen. Mitä enemmän tuolla yescomilla ajaa sitä enempi tuntuu että sillä voisi yrittää 12h ajon ennätystä parantaa. Se ei tietenkään onnistuisi jos olisi jo yön ajanut.
12h tavoitteeksi voisi laittaa 300km, eii 10% kuin viime vuonna. Keskinopeus alusta asti 27km/h, 5min tauko kerran tunnissa antaisi 11h ajoaikaa=297km. Viimeistä taukoa ei tietenkään juuri ennen maalin tuloa pidetä ja sen aikana ehtii kiertää just pari kierrosta(2x1,6km) eli lopputulos 300,2km.

Jukka

Saas nähdä pysyskö tuossa Jukan tahdissa kokopäivän, Virossa ajettiin välillä kovaa ja välil taas hiljempaa. Lauantaina taisin pisimmilläni vetää omaa porukkaa reilu 10km - kuulemma 31-32km/h matkavauhdilla. Kuuma oli ku hitto ja tasasta ett mäet ei paljo haitannu. Tuos vaihees oli vaan yks vaihde käytössä joka ehkä vähän söi mehuja niissä pienissä mäennyppylöissä. Taukoja pidettiin luultavasti useammin ku yks/h ja pitempiä. Tauon jälkeen miun meno aina hyyty ja otti väh. 5km enenku taas alko kulkee. Pitäskö vetää mieluummin ilman taukoja niin pitkään ku mahollista - vedet ja syötävä matkassa.
Kramppi ongelmia ei ollu koko pitkänviikonpolun aikana. Kahvin olin jättäny pois, magneesiumia vedessä pari Lidl-tabua/päivä ja salaisena aseena 100%kaakaosta-flow. Tiedä oliko noilla millään vaikutusta - ehkä kuitenkin Saku-Tume koska ei Viron reissuille oo enenkään krampannu ;)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Saas nähdä pysyskö tuossa Jukan tahdissa kokopäivän, Virossa ajettiin välillä kovaa ja välil taas hiljempaa.

Tuo repiminen on pahasta, pitää yrittää luoda alussa tasaisen vauhdin taktiikka ja pysytellä siinä. Jos näyttää ettei päivän lämmettyäkään mene mehut kaikki niin voi pikkusen tahtia kiristää tai jos näyttää että hyytyy niin vähän hidastaa ja alentaa tavoitetta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Hellettä lupaavat, ja siihenhän se viime kerrallakin minun vauhti hyytyi. Nyt pitää malttaa jättää repimiset sikseen, ja pyrkiä tasaiseen tahtiin. Aina ennenkin ollut tavoitteena pitää lyhyet tauot, mutta aina siitä on lipsuttu.
Ostin uudet, kesämallin pyöräilykengät kun yhtenä ongelmana on ollut jalkojen puutuminen. Perseen puutumiseen ei oikein lääkettä ole.

Lyhyet matkat menee kärryn kanssa, tavoitteena yhdistelmäajoneuvojen ennätyksen korotus. 12h haaveena 300km, mutta turha taitaa haave olla, 1000km on harjoituskilsoja.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja PW »

tavasti kirjoitti:

Hellettä lupaavat, ja siihenhän se viime kerrallakin minun vauhti hyytyi. Nyt pitää malttaa jättää repimiset sikseen, ja pyrkiä tasaiseen tahtiin. Aina ennenkin ollut tavoitteena pitää lyhyet tauot, mutta aina siitä on lipsuttu.
Ostin uudet, kesämallin pyöräilykengät kun yhtenä ongelmana on ollut jalkojen puutuminen. Perseen puutumiseen ei oikein lääkettä ole.

Lyhyet matkat menee kärryn kanssa, tavoitteena yhdistelmäajoneuvojen ennätyksen korotus. 12h haaveena 300km, mutta turha taitaa haave olla, 1000km on harjoituskilsoja.

Meillähän on 300km tavoite ryhmä kasassa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Spid
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Elo 2013, 12:42

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja Spid »

Morjensta pöytään!

Vuosi on vierähtänyt ja tänä vuonna ajattelin osallistua johonkin muuhunkin kuin 200m sprinttiin.

Tavoitteeni ovat:
200m, 61km/h (Jäi viime vuonna 60km/h ikävästi saavuttamatta)
1h, 38km

Kunto on hieman huonompi kuin viime vuonna, mutta pitää paikata pyörää virittämällä :)

Ja edelliseen liittyen: Tietääkö kukaan mistä saisi viikonlopuksi BCD130 65t eturieskan? Ulkomailta jos tilaa, ei enään taida ehtiä. Olisko jollakulla nurkissa pyörimässä ylimääräistä?

Seppo

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja tm »

Spid kirjoitti:

...Tietääkö kukaan mistä saisi viikonlopuksi BCD130 65t eturieskan? Ulkomailta jos tilaa, ei enään taida ehtiä. Olisko jollakulla nurkissa pyörimässä ylimääräistä?

Ristretto-ennätyspyörässä taisi olla 62-hampainen, muttei sekään uusi eikä ylimääräinen. Eikä pyörä ole saapumassa Nokialle viikonloppuna.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mulla on ylimääräinen Allight musta 60 hampainen 130 BCD - ei aivan suora kun on joskus kolaroitu, mutta se on täysin käyttökelpoinen edelleen (alkuperäinen omistaja sai uuden vakuutuksen piikkiin)

Spid
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Elo 2013, 12:42

Re: Millä ja kuinka kovaa Nokialla 2014

Viesti Kirjoittaja Spid »

Wacky kirjoitti:

Mulla on ylimääräinen Allight musta 60 hampainen 130 BCD - ei aivan suora kun on joskus kolaroitu, mutta se on täysin käyttökelpoinen edelleen (alkuperäinen omistaja sai uuden vakuutuksen piikkiin)

Kiiti vaan, mutta mulla on just tuollainen 60-hampainen. Pitäisi saada 65 tai enemmän. Esim. 75-hampainenkin kävisi, sit vaan joutuis vaihtamaan työmatkoille pienemmän takas :)

Seppo

Vastaa Viestiin