Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, toki saa kokeilla. Kääntyvyydestä sen verran että kahden KLV:n X-risteys menee jos pääsee ulkoreunasta lähteen, leikkaa sisäkurvin kautta ja risteyksestä taas ulos ulkokurviin. Vasemmalle paremmin kuin oikealle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Premnas

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kuulostaa vähän samalta kuin kinnerillä. Silläkin joutui tekemään tiukoissa paikoissa "rekkakäännöksiä".

Kannatti lukea noita keskusteluja nojapyörän valinnasta...nyt on entistä enemmän pää pyörällä et mikä voisi olla kiva ja hyvä omaan käyttöön :mrgreen: . Ehkä tämä on vähän väärä alue pohtia tällasia mutta en vielä uskalla laittaa tonne nojapyörien valinta - alueellekaan kun en itekään tiedä :roll: . Jos nyt jotain alustavaa listaa pitäisi rustata niin:

• yläohjaus (mua mietityttää eniten onko esim. aerotanko jotenkin tukevampi ohjata kuin hamsteritanko - mun järkeen sopii jotenkin se että kun aerotangossa kädet on vähän enempi levällään, siitä saisi tukevamman otteen?)

• Semmonen olis kiva jossa mahdollisimman vähän tekniikkaa tai ainakin helppoa. Mietin esim. jousituksen tarvetta ja entäs etu- vai takaveto...

Sitten on vielä sekin että millanen pyörä tällaiselle 165cm sopii. Kokeilin Tammisaaressa Pieterin pyörää (no nyt en kyllä enää muista mikä se malli oli) eikä mulla ollut ongelmia ylettää ainakaan polkimille, toki puomikin taisi olla lyhimmässä asennossaan. Onko vastaavassa pituusluokassa ihmisiä jotka ajaisivat esim. 26x26 renkailla?

Toisaalta mulle on tullut vähän toisenlainen vaihde silmään. Meinaan että jos tulisi vastaan joku käytetty nojakki, joka olisi edes vähän jotain sinne päin niin en jaksaisi niuhottaa. Kunhan se vaan tietty kävisi omaan käyttöön. Ajelen aika paljon pyöräteillä, tosin välttelen esim. Turun keskustaa. Nyt ei ole huvittanut kinnerin jälkeen lähteä maanteille trikellä, pah.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

tavasti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Premnas kirjoitti:

Sitten on vielä sekin että millanen pyörä tällaiselle 165cm sopii. Kokeilin Tammisaaressa Pieterin pyörää (no nyt en kyllä enää muista mikä se malli oli) eikä mulla ollut ongelmia ylettää ainakaan polkimille, toki puomikin taisi olla lyhimmässä asennossaan. Onko vastaavassa pituusluokassa ihmisiä jotka ajaisivat esim. 26x26 renkailla?

Useimmat 26/26 värkit alkaa olla liian korkeita 165 cm pitkälle, mutta riippuu jonkin verran mittasuhteista, liikkuvuudesta (lonkankoukistaja) ja uskalluksesta. Kuulemma Nazcan omistajapariskunnan kauniinmpi puolisko on 165 ja ajaa Pioneerilla. Eikä tuo Terppakaan kovin pitkä ole, ja Pioneerilla ajeli.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jviirret

Noihin kysymyksiin on yks yleispätevä vastaus:
Jos toinen vaihtoehto olisi selvästi toista parempi, ei toista edes olisi.
Eli makuasioita ja käyttökohteen sanelemia vaatimuksia joiden välistä paremmuutta ei voi edes lyhyellä koeajolla todeta.

Jukka

terppa

Viesti Kirjoittaja terppa »

http://www.tori.fi/pohjanmaa/Nojapyora_ ... ?ca=16&w=3

Ei toi Performeri mikään tykki taida olla mutta mun mielestä ihan kohtuuhintainen ja oletettavasti vähän kovempaa kulkee kuiteskin... 100€ investointi vielä ilmajouseen niin ei jousikaan pompota ja mukavuus lisääntyy.

Kuinka sellainen mainos/leasing-soppari Velocraftin kanssa? eikös silloin kinnerin saanut puoleen hintaan ja se tarvitsi maksaa vasta parin vuoden päästä, jos oikein muistan? Sinulla kun käyttö on päivittäistä ja ajelet "ihmisten ilmoilla" niin voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto :)

Mä olen aika persjalkainen 168 cm ja hyvin pärjäsin Pioneerilla ja nyt joustokeulan myötä se on aika reilusti korkeampi, alkuun se ehkä tuntuu epämielyttävältä mutta kun lähdöt ja pysähdykset menee "selkäytimestä" niin sitten se on ihan sama, tokihan ihan matalassa on tyyliä :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jooseha

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä ajan tuolla omatekoisella 26/26 MBB:llä(penkki 53cm) :mrgreen: Pituutta löytyy 171cm, mutta persjalkainen kun olen jalan sisäpituus on vain 76cm. Monella 165 senttisellä on pitemmät jalat. Tein myös tikkurunkoisen 26/26 swb:n joka oli täysin ajettavissa, mutta oli mukavampi tehdä siittä 24/26 malli kuin totutella korkeuteen. (Penkki laski muutoksella vain 2 senttiä 61 senttiin, mutta tuntumassa oli tuossa kohtaa mulle valtava ero :shock: ) Ehkä muutan sen joskus taas 26/26 malliksi ja totuttelen kauemmin kuin parisataa kilometriä.

Pyörän korkeus on täysin makuasia kunhan vain penkki-poljin etäisyyden saa säädettyä sopivaksi. Ei korkeus ajamista estä.

terppa kirjoitti:

Mä olen aika persjalkainen 168 cm ja hyvin pärjäsin Pioneerilla ja nyt joustokeulan myötä se on aika reilusti korkeampi, alkuun se ehkä tuntuu epämielyttävältä mutta kun lähdöt ja pysähdykset menee "selkäytimestä" niin sitten se on ihan sama, tokihan ihan matalassa on tyyliä :)

Saako kysyä oletko oikeasti myös persjalkainen(lyhyet jalat) vai vain lyhyt?

terppa

jooseha kirjoitti:

Saako kysyä oletko oikeasti myös persjalkainen(lyhyet jalat) vai vain lyhyt?

Housuvalmistajien standardeihin jos vertaa niin myös lyhytjalkainen... Yleensä housuostosten jälkeen on lahkeiden lyhennystarve :(

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

jviirret

Nuori mies ni on vielä lantio notkeana, ja vaatiko se vielä nuoren vaimonkin ;)

Jukka

jooseha

terppa kirjoitti:

Housuvalmistajien standardeihin jos vertaa niin myös lyhytjalkainen... Yleensä housuostosten jälkeen on lahkeiden lyhennystarve :(

Mukavampihan se näin päin on. Lahkeiden jatkamisessa on suurempia ongelmia kuin lyhentämisessä :D

Premnas

Joo, katselinkin tuota Performeria jo eikä se yhtään hullummalta näytä. Ihmettelen vaan miten kaikissa näyttää olevan aina niin tajuttoman pitkä penkki. Tällasella lyhytselkäisellä ottaa pää kiinni yläreunaan :D . Tuosta tykkiydestä, jos vertaa kaksipyöräisiä trikeen niin mahtaako mikään kaksipyöräinen jäädä triken jalkoihin, epäilenpä?

Tuli mietittyä tuota kinnerin liisausta. Siinä on vaan just se, että pitäisi löytää joku firma joka haluaisi mainoksensa sellasen kylkeen. Voisi kuitenkin olla aika houkutteleva vaihtoehto ja ajamaan pääsisi nopeammin kuin säästämällä koko kinnerin hinnan ensin (siihen voi mennä x vuotta aikaa kun työkuvioista ei tiedä). Mä en tiedä tällä hetkellä oikein muuta kuin että haluan mennä kovempaa :D. Tulishan sekin sitten korjattua ettei ole yhden kulkineen varassa. Trike on edelleen mainio liukkaan kelin vehje ja tosi hyvä kun pitää jotain hankalia tavaroita kuljettaa, se kun pysyy kiltisti paikallaan eikä ajaessa seilaa minnekään.

Mun jalat saattas sittenkin yltää 26x26 -yhdistelmällä. Jalkoja riittää melkein puolet koko kehon pituudesta...no notkeudesta en kyllä mene takuuseen.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

terppa

Kyllä mullakin toinen pyörä helpotti sitä ahdistusta, että jos pyörään tulee vika ja osia joutuu odottelemaan päiväkaupalla :D on varapyörä ja vähän eri käyttötarkoitukseen eli molemmilla on käyttöä.

Millainen x-seam sinulla on?

Kuva

uutta jos halajaa niin Recumbentpartsilla on Optiman Stinger kaupan joka hyvällä pinnalla on varmaan nopea vekotin http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... r-2x9.html

Jos siinä mittasuhteet on muuten samat kun Optiman Cheetahissa ja sulla pitkät jalat niin voisi sopiakin, tai mä virittelin omani lyhyillä kammilla paremmin sopivaksi ja nyt en muista mutta laitoinko penkkiä jokusen sentin eteenpäin.

jviirret kirjoitti:

Nuori mies ni on vielä lantio notkeana, ja vaatiko se vielä nuoren vaimonkin ;)

Jukka

Tjaa-a, näin poikamiehenä tohon ei oikein viitsi ottaa kantaa :wink:

jooseha

Joka päivä kun venytät lonkankoukistajia, niin äkkiä riittää notkeuttakin. Se on opittu taito :)
Mulla menee tuossa 24/26:ssa kantapäät niukasti maahan selkä penkissä. Pitääkin taas alkaa venyttämään lonkankoukistajia.

terppa

$_57.JPG
$_57.JPG (521.04 KiB) Katsottu 4008 kertaa

http://www.ebay.de/itm/VELOCAR-MICROCAR ... 7675.l2557

Ebayssä olis velomobiili edullisesti, tai ainakaan vielä huutohinta ei ole kohonnut korkeaksi :) saisit miehenkin mukaan :mrgreen:

Premnas

Joo, niinpä niitä pitäisi venytellä :oops: . Oma vika kun on kankea, tiedän.

Mä en kyllä tuolla kuvan tyylillä saanut oikeaa tulosta (väitti että 105cm, ei muuten voi pitää paikkaansa). Sitten testasin seisten seinää vasten ja löysin myös yhen vanhan merkin seinästä kun joskus aiemmin tullut mitattua: 79,5cm. Joten kai noilla johonkin yltää.

Pistin sille Performerin myyjälle kyselyä pyörästä. On vaan vähän kaukana, koeajo tuskin oikein onnistuu. Toisaalta eipä taitaisi koeajot muutenkaan olla kovin valaisevia alkuun kun hyvä jos pystyssä pysyy :roll: .

Hah, en kyllä ihan tollasta velomobiilia ajatellu :mrgreen: ..

jooseha

Varmaan olet oikein mitannut. Mulla tuo Terpan tapa(x-seam) antaa 99cm. Kun jalansisäpituus(inseam) eli maasta haaroihin on 76cm.

Vastaa Viestiin