vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja ki »

onko suurikin tai vaikea operaatio ja mitäköhän hintaluokkaa vaihteet on esim kolme vaihdetta.ajattelin että jos ostaisi 24 tuumasen taittopyörän ja laittaisi itse siihen vaihteet

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja PW »

ki kirjoitti:

onko suurikin tai vaikea operaatio ja mitäköhän hintaluokkaa vaihteet on esim kolme vaihdetta.ajattelin että jos ostaisi 24 tuumasen taittopyörän ja laittaisi itse siihen vaihteet

Yks tapa on hommata vaihteellinen takakiekko. Sitten tarttet takahäkin, vaijerin sekä vaihtajakahvan. Lisäksi ketjua pitää jatkaa.
Hinta riippuu varmaan paljon mistä sattuu löytään, 3-vaihteisen hintoja en tiedä. Esim. 7-vaihteinen voi maksaa uutena "mansikoita". Pyöräkorjaamoista kannattaa kysellä jos olis käytettyjä, kunnostettuja, viimeks ostin 50,- / 7-vaihteisen.
Toinen vaihtoehto vaihtaa eturatas kolmerattaiseksi, lisäks tarttee etuvaihtajan, takahäkin ja kahvan - ketjua jatkettava ja vaijerikin tietyst.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja ki »

200e makso liikkeessä laitettuna, mutta en muista mikä oli työn osuus, niin mansikoita tosiaan maksaa jos vertaa pyörän hintaan

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kolmivaihteinen napavaihdekiekko menee haarukkaa levittämällä vaihteettoman tilalle. Uusi maksaa noin 80 euroa plus vaihhdekahva ja vaijeri 15 euroa. Teräsrunkoa uskaltaa levittää itse. Alumiinisista sanovat ettei pitäisi levittää.

Mulla on mummiskaan samanlainen projekti menossa. Otin siihen romuista Torpedo-navallisen kiekon ja siinä oli napa rikki :shock: Ensimmäistä kertaa tapasin rikkinäisen Torpedo-navan! Otin siihen toisesta navasta sisukset. Vaijerin haen suosiolla kaupasta.

Edit Kaksivaihteinen Sturmey-Archer S2C napa menisi suoraan paikoilleen. Hinnasta en tiedä. Lienee samaa luokkaa kuin SRAM Automatix, joka maksaa kiekkona noin 120 euroa. SRAM:kin saattaa passata haarukkaa levittämättä.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja ki »

pyörä on jopo 60 luvulta
eli ne oli jotain prässättyä teraslevyä
ja pyörässä on siis 22 tuumaset renkaat eli laittaakohan se esteitä vaihteiden saatavuudelle? tai kiekkojen?
missä myydään 80 e napavaihdekiekkoa?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.sram.com/sram/urban/products/automatix Itse laittaisin tämän navan . Pinnaisin vanhoihin kiekkoihin . :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja jori »

Torpedo Duomatic ja Torpedo Automatic 2-vaihteisia napoja noissa taittojopoissa oli joskus 70-luvulla. Teoriassa sellainen on siis jostain löydettävissä. Muuten taitaa olla ainoa vaihtoehto puolata vaihdenapa vanhalle vanteelle. Minä laittaisin 7-vaihteisen, jos puolausoperaatioon rupeaisin. Nuo Nojanallen esittelemät kaksivaihteiset automaatit olisivat tietysti alkuperäiseen tyyliin sopivia, mutta riittääkö 1,36:1 välityssuhde tyydyttävään lopputulokseen, riippu tarpeistasi. Minä laittaisin 7 tai ei mitään. Sinkkulat ovat muotia. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Joposta en tiedä, mutta ajattelin huomenna kokeilla mahtuuko Nopsa Kombiin 24 tuumaiset vai siirränkö droppareita. Poniin olen kokeillut. Ei mahtunut. En olisi vaihtanutkaan kun siinä on Duomatic. Paras napa asiointi ajoon. Tasaiselle ja mäkiin on vaihteet. Mitä muuta voi toivoa?

Edit Muodista. Fiksithän on muotia ja Sturmey-Archerilta saisi kolmevaihteista fiksinapaa ;)

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja ki »

menee työlääksi jos pitää puolia kiinnittää vanhaan vanteeseen :shock: onko navassa jotkin paikat niille mihin ne kiinnitettäisiin?
jos vaihtaisi vain kiekon ja vaijerit jne niin sillon han se ei niin hirveen iso operaatio olisi

siis nopsa kombissako on alkuperäsenä 22 tuumaset renkaat?jotka ajattelit vaihtaa suuremmiksi?
mitä on dropparit?
pyörämyyjä sano uudesta kolmevaihteisesta joposta
että ei välttis siihen mahdu seitsen vaihteista
mustakin vaihteista saisi olla se 21v mutta kolmekin on parempi kuin ei mitään jos on vaivan väärti

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Puolat on ne terästangot vannekehän ja pyörän navan välillä. Tuo pelkän navanvaihto takarenkaaseen on hankala, mutta opittavissa oleva taito. Yksittäistapauksesssa on kyseenalaista kannattaako edes opetella. Pyöräverstaissa tehdään samatyö mutamalla kympillä. Ja jopossa on teräsvanteet niin saattavat olla pahasti jo ruosteee
sa.
Kyllä Nopsa Kombissa on 22 tuumaiset renkaat, jotka ajattelin vaihtaa yleisempään 24 tuuman kokoon. Jos tuuri käy ne, menee suoraan. Todennäköisesti joutuu hitsaamaan :cry:
Dropout on vääräkielinen ilmaisu lehdille, joissa pyörän akselit on kiinni.

Pyöräkauppias on tavallaan oikeassa tavallaan väärässä. Kolmivaihteinen napa on muutaman millin kapeampi kui 7-vaihteinen. Takahaarukkaa joutuu näin levittämään mikäli siihen laittaa 7-vaihteisen. Muuten se kyllä käy suoraan tilalle. Tämä haarukan levittäminen on osassa pyöräilypiirejä suuri kauhistus vaikka olisi kyse vain muutamasta millistä teräsrungossa(navanvaihto Jopoon). Täällä nojapyöräpalstalla taas on terästä totuttu taivuttamaan paljon radikaalimmin ja taivutetaan niitä teräs osia jo tehtaallakin :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Pyöräkauppias on tavallaan oikeassa tavallaan väärässä. Kolmivaihteinen napa on muutaman millin kapeampi kui 7-vaihteinen. Takahaarukkaa joutuu näin levittämään mikäli siihen laittaa 7-vaihteisen. Muuten se kyllä käy suoraan tilalle.

7-vaihteisessa pitää olla paksummat dropoutit. Niissä on sellaiset akselin pyörähtämisen estävät prikat jotka eivät asetu oikein paikoilleen jos dropoutti on ohutta peltiä. Tästäkin ongelmasta kyllä selviää prikoilla ja värkkäämisellä mutta mikään heitä kiekko kiinni ja aja-tyyppinen ratkaisu Shimano inter7 ei välttämättä ole.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

7-vaihteisessa pitää olla paksummat dropoutit. Niissä on sellaiset akselin pyörähtämisen estävät prikat jotka eivät asetu oikein paikoilleen jos dropoutti on ohutta peltiä. Tästäkin ongelmasta kyllä selviää prikoilla ja värkkäämisellä mutta mikään heitä kiekko kiinni ja aja-tyyppinen ratkaisu Shimano inter7 ei välttämättä ole.

Jukka

Taitaa olla periaatteellinen ongelma tai riippuu navan mallista. Vilkaisin tuota Titaniaa. Mittasin dropoutin paksuuden maalin päältä 3,7mm ja prikka näyttää kelpaavan ohuempaankin lehteen. Voi olla hankala löytää liian ohutta, mutta kannattanee tiedostaa silti muutosta tehdessä.

OT Mulla on ollut suurimmat ongelmat Inter-7 kanssa sen "helpoksi ja käteväksi" tehdyn muovisen rengassysteemin kanssa, joka on vaijerin ja navan välissä. Pirullinen keksintö. Navankin purkaa osiksi ja kokoaa mieluummin kuin asettelee tuot rengasta paikoilleen :evil:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Pirullinen keksintö.

Tämä kuvaa hyvin koko inter7-systeemiä, vivusta ja vaijerista lähtien :twisted:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tää muovisuus on pilannut koko systeemin. Siirin mekanismin lukitus prikka , kun käy vähän väljäksi niin silloin koko komple leviää vaihtaessa . Olen lukinnut tämän osan ohuella rautalangalla monesti.
Kuva
Tarkoitan tuota kuvassa olevaa vasemmassa alalaidassa olevaa osaa. :mrgreen:

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: vaihteiden laittaminen vaihteettomaan

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jooseha kirjoitti:

Kyllä Nopsa Kombissa on 22 tuumaiset renkaat, jotka ajattelin vaihtaa yleisempään 24 tuuman kokoon. Jos tuuri käy ne, menee suoraan. Todennäköisesti joutuu hitsaamaan :cry:

Tuskin joutuu hitsaamaan, mikäli 22" tarkoittaa Jopoissa käytettyä 484- millistä vannetta. Halkaisijoiden erotus 507 - 484 = 23 mm ja tietysti säde on puolet. Useimmiten haarukoissa on ainakin reilu sentti ylimääräistä tilaa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin