Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Viesti Kirjoittaja Tops »

Siis ostin viime vuonna tollasen mxus merkkisen setin, 500w 36v mutta jo aluksi oli moottoriohjausyksikössä vikaa. Lähettivät korvausta vastaan toisen, mutta moottorin teho on minusta tosi vaisu, paljon räyhäkkäämmin vetää matkaaja 250w. Ja mun siis tekis mieli kokeilla suoraan akusta sulake väliin vain sitä moottoria katkaisijalla, että antaisko niin enemmän voimaa.

Itse moottoriin menee muistaakseni 8 tai 7johtoa. Mutta siis ne on tietysti nätisti pikaliittimillä kaikki liitännät. Mutta liittimen päästä näkee, että näin ne menee.. Oisko ollut niin että 4 vahvaa johtoa ja 4 pientä. Että voiko tuollaista moottoria edes kytkeä mitenkään suoraan? Että vaatiiko aina jonkin ohjaimen kaveriksi? Tietysti ohjausyksiköitä myydään tosi halvalla uusia jos jonkin merkkistä. Mutta onko kukaan perehtynyt?

Toinen todella ärsyttävä piirre käsikaaussa on se, että jos käännät kaasua hivenenkin liikaa kuin sen minkä moottori suostuu ottamaan vastaan, niin katkeaa kokokaan veto ja ei auta että vähän päästät kaasua takaisin, vaan pitää päästää kokonaan kaasu pois ja taas vääntää varovasti siihen kohtaan jossa antaa maksitehon, jos et vaan väännä yli ja taas katkeaa kokonaan veto. Joten minusta tuon ei sais olla noin.

Tuo toinen ohjausyksikkö kiinnostaisi, mutta kun niissä kaikissa on aina erilaiset liittimet ja sitten pitäs alkaa teurastaa johdon päitä..
Minun on vaan ollu vaikea takuuasioissa olla puheissa liikkeen kanssa, koska käytän takuuehtojen vastaisesti halvempia lyijyakkuja, mutta ei ne laitteet sitä tunnista mistä se virta tulee kun on sulakkeet välissä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Riittääkö akuissa virranantokyky? Mitään mistään tietämätön voisi väittää että reilusti kaasua vääntämällä systeemi ottaa niin paljon virtaa että akkujen napajännite laskee alle "turvarajan" ja digiboksi sammuttaa virran syötön akkuja suojellakseen. Tämä turvaraja on tietenkin säädetty suositellulle akkupaketille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

500 W / 36 V tarkoittaa 14 A virtaa...

Minulla on 250 W napamoottorilla sama "ongelma", litium-akuille tarkoitettu säädin alkaa pätkiä kun halvat lyijyakkuni alkavat tyhjentyä. Isolla purkuvirralla jännite laskee liikaa ja säädin luulee että "litium-akut" ovat juuri kuolemassa.

Itsekin etsiskelen halpoja litiumakkuja, mutta puolet kokonaisen sähköpyörän hinnasta on liikaa. Akkujen kysyntä maailmalla on kova.

Minun ymmärtääkseni näitä moottoreita ei voi ajaa suoraan akulla ilman säädintä.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Viesti Kirjoittaja Tops »

Noh ei pitäs olla virrananto kyvystä kiinni, nuo geeliakut on melkoisia ampeerihirviöitä jos niiltä vaan kysytään sitä niin ne kyllä antaa. Oisko jopa 180A luokkaa, mutta sama homma oli minkä kokonen sulake tahansa välissä. Vaikka laittaa 5a tai 30a niin ihan samalla lailla vetää, joten jotenkin kaikki ei pelaa yhteen. Ja vaikka litium akut täynnä antavatkin aavistuksen verran enemmän voltteja, niin siltikään lyijyakku täyteen ladattuna ei mene niin alas volteissa että katkaisi. Vaikka myyjä kyllä sanoi että on ollut ongelmia noiden muiden akkupakettien kanssa. Mutta edelleenkään ei pitäs laitteiden tunnistaa minkämoinen akku siellä on kunhan ampeerit ja voltit täsmää. Meni vain jokseenkin rahat hukkaan. Nyt varsinkin kun pääsin kokeilee yhen papparaisen 1 vaihteista matkaaja joka tosiaan on 250w ja vetää niin mahtavasti, ei tartte polkea kuin muodon vuoksi. Joten en usko että tuo omani antaa kaikkea sitä ulos mitä pitäis. Tietysti vois koittaa jollakin toisella akulla jos sais käteensä sellaisen.

Tai sit tuo ohjain on myös risa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tops kirjoitti:

Mutta edelleenkään ei pitäs laitteiden tunnistaa minkämoinen akku siellä on kunhan ampeerit ja voltit täsmää.

Ensimmäisenä kannattaisi kokeilla laittaa volttimittari akun napoihin ja ajaessa seurata että täsmääkö nuo voltit enään kuormitettaessa. Jos veto katkeaa aina samalla jännitteellä niin on ohjelmoitu ominaisuus.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Viesti Kirjoittaja ärjy »

jviirret kirjoitti:
Tops kirjoitti:

Mutta edelleenkään ei pitäs laitteiden tunnistaa minkämoinen akku siellä on kunhan ampeerit ja voltit täsmää.

Ensimmäisenä kannattaisi kokeilla laittaa volttimittari akun napoihin ja ajaessa seurata että täsmääkö nuo voltit enään kuormitettaessa. Jos veto katkeaa aina samalla jännitteellä niin on ohjelmoitu ominaisuus.

Jukka

Komppaan tätä. Tuo oli aika yleinen ongelma noissa rc-vehkeissä. Nopeudensäädin katkaisee virrat kun akun kapasiteetti hetkellisesti laskee. Säädin nollautuu kun käyttää kaasun poissa. Jos se ei tuota tekisi, akku kuolisi aika nopeasti.. tuolla mittaamisella varmistuisi että se säädin ei ole viallinen. Joissakin rc nopareissa piti ohjelmoida käytettävän akun specsit. Osasi itse säätää sitten tehonsa. Eihän siinä pyörän säätimessä olisi sitä mahdollisuutta?

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Viesti Kirjoittaja Tops »

Kiitos poijat vastauksista. Juu jos moottorin ohjai on kovin tarkka jännitteestä, niin saattaahan siinä tuollainenkin syy olla. Ei auta kuin tutkia veto päällä yleismittarin kanssa, että onko aina samat voltit kun katkeaa.. Tosiaan jos varovasti lisää kaasua ja vauhdin mukaan, niin toimii täyskaasullakin, mutta avustus on todella pieni. Ei mitään verrattuna matkaajan potkuun, jossa ei tarvinnut juuri polkea.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tops kirjoitti:

Kiitos poijat vastauksista. Juu jos moottorin ohjai on kovin tarkka jännitteestä, niin saattaahan siinä tuollainenkin syy olla. Ei auta kuin tutkia veto päällä yleismittarin kanssa, että onko aina samat voltit kun katkeaa.. Tosiaan jos varovasti lisää kaasua ja vauhdin mukaan, niin toimii täyskaasullakin, mutta avustus on todella pieni. Ei mitään verrattuna matkaajan potkuun, jossa ei tarvinnut juuri polkea.

On myös mahdollista että kun kuormitettaessa akun jännite laskee, ohjain lisää virtaa "käsketyn" tehon saavuttamiseksi ja ylivirtasuoja leikkaa jossakin vaiheessa. Jos ohjain on siis älykäs... ja viimeisten lauseiden mukaan juuri tästä lienee kysymys kun nätisti kaasua lisätessä tulee vähemmän ylivirtapiikkejä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Viesti Kirjoittaja Tops »

Ku sais jostain lainaan 36v lipo akun tai muun vastaavan, niin vois koittaa. Siinä on 20ampeerin se ohjain. Homma on vain niin kuin aiemmin kerroin, että vaikka olis 5 ampeerin sulake tai 20ampeerin sulake, niin tehoissa ei ole eroa, eikä sulake pala oli kumpi tahansa. En tiedä sitte.. Ensimmäinen ohjain jo meni vaihtoon ku sillä moottori ei pyöriny helposti jos moottorin piuhat oli kytketty ohjaimeen, vaikkei kaasua painanutkaan, tuntui laittavan vastaan, mutta ilman ohjainta ei laittanut. Mutta se vaihdettiin. Mutta tosiaan nyt on sit tuo vaiva.. Noh pitää vielä selvittää jahka kerkiää. Trike rojekti ja sata muuta vielä vähän kesken.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sulake ei ole mikään tehon rajoitin/tehon lisääjä. Se ei vaikuta virtapiirin toimintaan yhtään mitään kun sen kestämää virtaa ei ylitetä. Jos siinä kestää jopa 5A sulake niin akkujen jännite laskee jo noin pienellä virralla niin alas että ohjain alkaa rajoittamaan virtaa. Joko mittasit akkujen jännitettä ajaessa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Viesti Kirjoittaja samuel »

Onko uuteen ohjaimeen laitettu mitään tietoja? Meinaan jos on vahingossa tullut korkeampijännitteiselle akulle tarkoitettu?
Silloinhan ohjain luulee että täyteenkin ladattu akku on vajaa, ja rajoittaa/ katkoo virtaa.

Onhan sekin mahdollista että moottorista on yksi käämilenkki poikki tai oikosulussa. Ohjaimen kyllä luulis sen ymmärtävän ja lopettavan kokonaan virran antamisen.

Onko johdot tällaiset? http://motorboard.ru/files/MANUAL-MXUS.pdf
Moottorille menevät johdot näemmä abikoliittimillä, onko mahdollista että ne on väärin päin?

Tässä ketjussa http://endless-sphere.com/forums/viewto ... =4&t=22244
Puhutaan moottorikierroksista ja johdotuksista. Olisiko sulle tullut ison vanteen moottori puolattuna liian pieneen vanteeseen?

wheel turns no load (36V) loaded (36V)
16" 4 410 375rpm
18" 6 370 335rpm
20" 7 335 295rpm
22" 8 305 265rpm
24" 9 275 240rpm
26" 9.5 255 225rpm
28" 10 240 215rpm

Tällaisilla mietteillä...

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Onko tietoa vannemoottorin kytkennöistä?

Viesti Kirjoittaja Tops »

No laitteen myyjä aikoinaan sanoi että on ollut ongelmia toimivuudessa lyijyakku pakettian kanssa, että kun on kuulemma niin tarkka niistä volteista. Että voishan se tietty olla. Mutta mulla on tosiaan siihen uutena ostetut 12ahmin 12 voltin akut ja 3kpl.

Ja ohjausyksikkö on sellanen paljon komeampi pyöreämuotoinen musta valu kappales:P Pitäs ottaa kuva muttei nyt jaksa..Jos netistä löytys. Liittimet on sellasia ettei niitä voi saada väärin. Greencycleltä ostin sen. Mutta siellä on nyt vaihtunut ohjaimet eri näkösiksi.

Vielä en ole tähän perehtynyt, en siis ole mitannut jännitettä. Akut on olleet lainassa lasten polkuautossa, johon tein moottorin romikselta löytämästäni lasinpyyhkijän moottorista. Tosin pyöritän sitä 24 voltilla 12 sijaan, että saa lisää voimaa, muuten ei liikuta kunnolla. Sen verran pieni moottori. Aiempi oli isompi ja jaksoi 12 voltilla. Sekin oli lasinpyyhkijän moottori.

Vastaa Viestiin