Härski hyppää kehiin

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja jori »

Kopioi haluamasi nettikuvan URL-osoite painamalla kuvan päällä hiiren 2.-näppäintä. Sieltä aukeaa valikko, jossa on "kopioi kuvan osoite" tai jotain sinne päin. Nappaa kuva leikepöydälle valitsemalla se.

Siirrä kursori foorumin kirjoitustilaan kohtaan, johon kuvan haluat ja paina ylärivistä painiketta "Img" ja liitä sitten leikepöydältä kuvan osoite tekstiin ilmestyneiden tagien väliin. Kuva

Katso mallia vaikka tästä viestistä "lainaa"-nappia painamalla.

Kuva, jonka ilmeisesti halusit oli kai tällainen Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1638
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tismallen.
J ori taitaa olla nero myös psykolookisella puolella!

Tollee sitä tuli kyl itekki yritettyy linkittää, mut vistin esikatseluun lykkäs vaa pitkän pätkän linkkimongerrusta.

Aina ei voi voittaa.

Kuva
:D

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1638
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Härski »

Valtava aivotyö on taas tuottanut hedelmää!

Oli alkuun massiivisia ongelmia saada ketju hyppäämään pienemmältä rattaalta isommalle, johtuen keskiön rattaiden kokoerosta. Pikku nippeli ison rattaan kyljessä mudostaa ketjulle väliportaan ja näin kiipeäminen helpottuu.
Ainaki yhen lenkin ajan toimi tommonen aivoitus iha moitteetta.

Liitteet
nippeli
nippeli
IMG_1783.jpg (106.34 KiB) Katsottu 3845 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17774
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko tuossa joku filosofia, noin suuressa rattaiden kokoerossa?
Oon luullu ett siirtäjähäkki on yks rajottava tekijä, kuinka suuri ero rattaiden piikkimäärässä voi olla ja tiestysti etuvaihtajan ulottuma.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17774
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja PW »

Härski kirjoitti:

Mimmoset ajo-ominaisuudet tommosessa laitteessa ylensä tuppaa olee/ kuuluis olla?
Takana kolme keskimäärin 20 km lenkkiä ja pikkuhiljaa uskaltaa puristaa tangosta senverta hellemmin et huomaa ettei laite mene suoraan "ilman käsiä".

Varmaan rauhoittais käytöstä jos lisäis jättöö parikyt millii. Jättö tällähetkellä jossai 40- 45mm korvilla. Emäputki-, ohjaus-, caster- vaimikäsenyoli -kulma jossai 17-18 tietämil. Toisaalta eiks jätön lisäys pahenna haukkaamista jyrkissä kurveissa (Flop). Ohjaustuntuma hitaissa ja jyrkissä kurveissa on mun mielestä ollu kyl yllättävän tarkka ja rauhallinen.

Mut kuinka käytös muuttuu kovilla nopeuksilla(ei vielä kauheesti kokemusta), eiks suurilla nopeuksilla pikkujättö meinannu tarkempaa ohjaustuntumaa? Comsi Comsa..

Erilaisia ajo-ominaisuuksia voit kokeilla, laittamalla taakse pienemmän kiekon (406mm). Jättö vähän kasvaa ja ohjauskulma muuttuu.
Pyörä kevenee :mrgreen: paljonko muuten painaa?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1638
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Härski »

Filosofia kaikessa yksinkertaisuudessaan: Romupyörässä joka toimi elintenluovuttajana ton keskiön suhteen sattu vaan olee noin pieni ratas. Ison määrää taas välityssuhteet. Pikkuratas tarttis tosiaan olla vähä isompi, nii olis vähä järkevämmät noi välitykset. Ehkäpä semonen jostain vielä löytyy...eväslaukusta esim :wink:

Kyllähän toi iso ratas olis voinu olla suuruusluokkaa 60 piikinenkin, mut sit mun olis tarvinnu käyttää kasettia jossa on 11 piikkinen pikkuratas. Ja sellasta mul ei ollu(!). Ja mun mielestä voimansiirto pelaa "isoilla" tehoilla paremalla hyötysuhteella, kun käyttää isompia rattaita. Ja saattaa jopa olla pitkäikäisempikin.

Pientä tuunausta ekalle pitemmälle lenkille(55km):
Juomapulloteline/työkalupakki samassa paketissa kätevää!(Letkun sijoittelu vaatii vielä himpun säätämistä..)

Liitteet
Tyyli on tärkeintä!
Tyyli on tärkeintä!
IMG_1782.jpg (136.26 KiB) Katsottu 3822 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1638
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Härski »

PW kirjoitti:

Erilaisia ajo-ominaisuuksia voit kokeilla, laittamalla taakse pienemmän kiekon (406mm). Jättö vähän kasvaa ja ohjauskulma muuttuu.
Pyörä kevenee :mrgreen: paljonko muuten painaa?

Petri

Tänää just kattelin lenkin jälkee tota runkoo ja mietin sitä perän pudottamista. JOs porais iskarille yhet reiät vähä taaemmas/ylemmäs, ni tulis himpun sulavammaks ja jättö kasvais.

On aika levoton ajaa +45 vaudissa, ei uskalla runtata täysillä alamäkiin ku rupee hakee ni hitosti. Syy on osittain haarukan laakeroinnin tahmeudessa. Heitin vaan rojut putkee ja jostain syystä ohjaus vähä takertelee. En oo vielä tutkinu syytä.

Painoo en oo mitannu. Ainaki toistaseks tämmöne heinaseiväs sen yhel kädel vielä nostaa! Paino ei mun mielestä oo pointti tässä vehkeessä. Maasto on täällä kohtuu tasasta, niin jos keskittys noihi ajo-ominaisuuksiin ja aerodynamiikaan enemmä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:

On aika levoton ajaa +45 vaudissa, ei uskalla runtata täysillä alamäkiin ku rupee hakee ni hitosti. Syy on osittain haarukan laakeroinnin tahmeudessa. Heitin vaan rojut putkee ja jostain syystä ohjaus vähä takertelee. En oo vielä tutkinu syytä.

Syytä putsata, tarkistaa ja voidella.
Liian iso jättö ei ole kovassa vauhdissa hyvä, joutuu käyttämään paljon voimaa kääntämiseen ja rengas haraa vastaan runkoa punoen.
Mun pyöristä parhaat lujaa ajon ominaisuudet on highracerissa ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ) Siinä on todella pieni jättö, luokkaa 1-2cm. Haittapuolena ohjaus alkaa keskittämään kunnolla vasta +25km/h nopeudessa.
Geopyörä ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/geocache.htm )on esimerkki toisesta ääripäästä, jättöä toistakymmentä senttiä. Ohjaus keskittää hyvin jo hitaassa vauhdissa , mutta kovempaa ajaessa ohjaus on epätarkka. Tankoa kun kääntää niin ensin runko kiertyy ja sitten vasta alkaa kääntymään. Ottaa tieltä enempi tilaa 40km/h vauhdissa eikä puhettakaan että uskaltaisi alikulkutunneleiden kurveissa kantata samalla vauhdilla kuin highracerilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17774
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
Härski kirjoitti:

On aika levoton ajaa +45 vaudissa, ei uskalla runtata täysillä alamäkiin ku rupee hakee ni hitosti. Syy on osittain haarukan laakeroinnin tahmeudessa. Heitin vaan rojut putkee ja jostain syystä ohjaus vähä takertelee. En oo vielä tutkinu syytä.

Syytä putsata, tarkistaa ja voidella.
Liian iso jättö ei ole kovassa vauhdissa hyvä, joutuu käyttämään paljon voimaa kääntämiseen ja rengas haraa vastaan runkoa punoen.
Mun pyöristä parhaat lujaa ajon ominaisuudet on highracerissa ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ) Siinä on todella pieni jättö, luokkaa 1-2cm. Haittapuolena ohjaus alkaa keskittämään kunnolla vasta +25km/h nopeudessa.
Geopyörä ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/geocache.htm )on esimerkki toisesta ääripäästä, jättöä toistakymmentä senttiä. Ohjaus keskittää hyvin jo hitaassa vauhdissa , mutta kovempaa ajaessa ohjaus on epätarkka. Tankoa kun kääntää niin ensin runko kiertyy ja sitten vasta alkaa kääntymään. Ottaa tieltä enempi tilaa 40km/h vauhdissa eikä puhettakaan että uskaltaisi alikulkutunneleiden kurveissa kantata samalla vauhdilla kuin highracerilla.

Jukka

Oonko taas ymmärtäny asian väärin, muistelin lukeneeni foorumilta jätöstä juuri päinvastaista.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Oonko taas ymmärtäny asian väärin, muistelin lukeneeni foorumilta jätöstä juuri päinvastaista.

Luultavasti olet. MBB-pyörissä on siksi juuri normaalia suurempi jättö että se keskittää voimakkaammin ja vähentää jalkojen tahattomien liikkeiden vaikutusta ohjaukseen kovemmissa vauhdeissa.
Muista se "ostoskärry"-efekti ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17774
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Oonko taas ymmärtäny asian väärin, muistelin lukeneeni foorumilta jätöstä juuri päinvastaista.

Luultavasti olet. MBB-pyörissä on siksi juuri normaalia suurempi jättö että se keskittää voimakkaammin ja vähentää jalkojen tahattomien liikkeiden vaikutusta ohjaukseen kovemmissa vauhdeissa.
Muista se "ostoskärry"-efekti ;)

Jukka

Siis MBBssä voi olla suuri jättö kovaan vauhtiin mutt kiinteekeskiöisessä ei?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Siis MBBssä voi olla suuri jättö kovaan vauhtiin mutt kiinteekeskiöisessä ei?

Voihan se olla, kuten mulla geopyörässä, mutta mitä suurempi jättö sitä voimakkaammin ohjaus keskittää ja jossakin kohti liiassa keskittämisestä on haittaa. MBB:ssä tuolla ilmiöllä haetaan ohjaukseen raskautta mikä toimii jalkojen tahatonta sivuttaisliikettä vastaan, mutta käsillä ohjattavassa ei ole mitään syytä tehdä ohjausta joka on kovassa vauhdissa yliraskas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä tapauksessa epästabiilisuus ei ole jätön suuruudesta kiinni, vaan pitkän painavan tilleritangon syy. Opettele ajamaan tukien olkavarret rintakehään, jottei vielä käsienkin paino aiheuta lisää epästabiilisuutta. Teräsmiesohjaus (open cockpit)on stabiilimpi ja helpompi oppia.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... =15#p62748

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1638
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Härski »

Piti vähä järkeistää noita vältyksiä, kun perämettästä löyty 70´s retkipyörä 52/44 piikkisillä etulehdillä.

Nyt kiipee jo aikahyvin isolle pyörälle ja kaupanpälle tuli käyttökelposia pykäliä rutosti lisää.

Pineni eturatas ei oo käytös, ei vaan viitiny ruveta särkee hyvää kasettia kun oli niittaamalla kasassa.

Liitteet
IMG_1797.jpg
IMG_1797.jpg (129.35 KiB) Katsottu 3650 kertaa
IMG_1795.jpg
IMG_1795.jpg (117.05 KiB) Katsottu 3650 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1638
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Härski »

Btw.
Ohjauskin parani kummasti, kun laitoin etupään kääntyilemään ihan jopa laakereiden varaan! "Hiuka" tais jäädä ronskisti klappia ohjauslaakerihin, kun kasasin sen asenteella "kerran sillä nyt vaa testiajolla käydään ompahan sit nopee purkaa taas".

Eli eli, tillerin painopiste tekee siis tän tyyppisessä ohjauksessa kipua ajovakuteen...mitekähän etäohjaus toimis. Onkohan kukaa soveltanu tämmöseen?
Vähä hankalahan se käytännös on toho vääntää, mut teoriassa sais siirrettyy ohjausmekanismin painopistettä..

Jä näitä ehotuksia ei kannata niin vakavissan otta, kuhan spekuloin. Eihän sitä koskan tiedä jos näistä tuumailuista jotain vaikka joskus syntyis..

Vastaa Viestiin