Kopioi haluamasi nettikuvan URL-osoite painamalla kuvan päällä hiiren 2.-näppäintä. Sieltä aukeaa valikko, jossa on "kopioi kuvan osoite" tai jotain sinne päin. Nappaa kuva leikepöydälle valitsemalla se.
Siirrä kursori foorumin kirjoitustilaan kohtaan, johon kuvan haluat ja paina ylärivistä painiketta "Img" ja liitä sitten leikepöydältä kuvan osoite tekstiin ilmestyneiden tagien väliin.
Katso mallia vaikka tästä viestistä "lainaa"-nappia painamalla.
Kuva, jonka ilmeisesti halusit oli kai tällainen
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Oli alkuun massiivisia ongelmia saada ketju hyppäämään pienemmältä rattaalta isommalle, johtuen keskiön rattaiden kokoerosta. Pikku nippeli ison rattaan kyljessä mudostaa ketjulle väliportaan ja näin kiipeäminen helpottuu.
Ainaki yhen lenkin ajan toimi tommonen aivoitus iha moitteetta.
Onko tuossa joku filosofia, noin suuressa rattaiden kokoerossa?
Oon luullu ett siirtäjähäkki on yks rajottava tekijä, kuinka suuri ero rattaiden piikkimäärässä voi olla ja tiestysti etuvaihtajan ulottuma.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mimmoset ajo-ominaisuudet tommosessa laitteessa ylensä tuppaa olee/ kuuluis olla?
Takana kolme keskimäärin 20 km lenkkiä ja pikkuhiljaa uskaltaa puristaa tangosta senverta hellemmin et huomaa ettei laite mene suoraan "ilman käsiä".
Varmaan rauhoittais käytöstä jos lisäis jättöö parikyt millii. Jättö tällähetkellä jossai 40- 45mm korvilla. Emäputki-, ohjaus-, caster- vaimikäsenyoli -kulma jossai 17-18 tietämil. Toisaalta eiks jätön lisäys pahenna haukkaamista jyrkissä kurveissa (Flop). Ohjaustuntuma hitaissa ja jyrkissä kurveissa on mun mielestä ollu kyl yllättävän tarkka ja rauhallinen.
Mut kuinka käytös muuttuu kovilla nopeuksilla(ei vielä kauheesti kokemusta), eiks suurilla nopeuksilla pikkujättö meinannu tarkempaa ohjaustuntumaa? Comsi Comsa..
Erilaisia ajo-ominaisuuksia voit kokeilla, laittamalla taakse pienemmän kiekon (406mm). Jättö vähän kasvaa ja ohjauskulma muuttuu.
Pyörä kevenee paljonko muuten painaa?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Filosofia kaikessa yksinkertaisuudessaan: Romupyörässä joka toimi elintenluovuttajana ton keskiön suhteen sattu vaan olee noin pieni ratas. Ison määrää taas välityssuhteet. Pikkuratas tarttis tosiaan olla vähä isompi, nii olis vähä järkevämmät noi välitykset. Ehkäpä semonen jostain vielä löytyy...eväslaukusta esim
Kyllähän toi iso ratas olis voinu olla suuruusluokkaa 60 piikinenkin, mut sit mun olis tarvinnu käyttää kasettia jossa on 11 piikkinen pikkuratas. Ja sellasta mul ei ollu(!). Ja mun mielestä voimansiirto pelaa "isoilla" tehoilla paremalla hyötysuhteella, kun käyttää isompia rattaita. Ja saattaa jopa olla pitkäikäisempikin.
Pientä tuunausta ekalle pitemmälle lenkille(55km):
Juomapulloteline/työkalupakki samassa paketissa kätevää!(Letkun sijoittelu vaatii vielä himpun säätämistä..)
Erilaisia ajo-ominaisuuksia voit kokeilla, laittamalla taakse pienemmän kiekon (406mm). Jättö vähän kasvaa ja ohjauskulma muuttuu.
Pyörä kevenee paljonko muuten painaa?
Petri
Tänää just kattelin lenkin jälkee tota runkoo ja mietin sitä perän pudottamista. JOs porais iskarille yhet reiät vähä taaemmas/ylemmäs, ni tulis himpun sulavammaks ja jättö kasvais.
On aika levoton ajaa +45 vaudissa, ei uskalla runtata täysillä alamäkiin ku rupee hakee ni hitosti. Syy on osittain haarukan laakeroinnin tahmeudessa. Heitin vaan rojut putkee ja jostain syystä ohjaus vähä takertelee. En oo vielä tutkinu syytä.
Painoo en oo mitannu. Ainaki toistaseks tämmöne heinaseiväs sen yhel kädel vielä nostaa! Paino ei mun mielestä oo pointti tässä vehkeessä. Maasto on täällä kohtuu tasasta, niin jos keskittys noihi ajo-ominaisuuksiin ja aerodynamiikaan enemmä.
On aika levoton ajaa +45 vaudissa, ei uskalla runtata täysillä alamäkiin ku rupee hakee ni hitosti. Syy on osittain haarukan laakeroinnin tahmeudessa. Heitin vaan rojut putkee ja jostain syystä ohjaus vähä takertelee. En oo vielä tutkinu syytä.
Syytä putsata, tarkistaa ja voidella.
Liian iso jättö ei ole kovassa vauhdissa hyvä, joutuu käyttämään paljon voimaa kääntämiseen ja rengas haraa vastaan runkoa punoen.
Mun pyöristä parhaat lujaa ajon ominaisuudet on highracerissa ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ) Siinä on todella pieni jättö, luokkaa 1-2cm. Haittapuolena ohjaus alkaa keskittämään kunnolla vasta +25km/h nopeudessa.
Geopyörä ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/geocache.htm )on esimerkki toisesta ääripäästä, jättöä toistakymmentä senttiä. Ohjaus keskittää hyvin jo hitaassa vauhdissa , mutta kovempaa ajaessa ohjaus on epätarkka. Tankoa kun kääntää niin ensin runko kiertyy ja sitten vasta alkaa kääntymään. Ottaa tieltä enempi tilaa 40km/h vauhdissa eikä puhettakaan että uskaltaisi alikulkutunneleiden kurveissa kantata samalla vauhdilla kuin highracerilla.
On aika levoton ajaa +45 vaudissa, ei uskalla runtata täysillä alamäkiin ku rupee hakee ni hitosti. Syy on osittain haarukan laakeroinnin tahmeudessa. Heitin vaan rojut putkee ja jostain syystä ohjaus vähä takertelee. En oo vielä tutkinu syytä.
Syytä putsata, tarkistaa ja voidella.
Liian iso jättö ei ole kovassa vauhdissa hyvä, joutuu käyttämään paljon voimaa kääntämiseen ja rengas haraa vastaan runkoa punoen.
Mun pyöristä parhaat lujaa ajon ominaisuudet on highracerissa ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ) Siinä on todella pieni jättö, luokkaa 1-2cm. Haittapuolena ohjaus alkaa keskittämään kunnolla vasta +25km/h nopeudessa.
Geopyörä ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/geocache.htm )on esimerkki toisesta ääripäästä, jättöä toistakymmentä senttiä. Ohjaus keskittää hyvin jo hitaassa vauhdissa , mutta kovempaa ajaessa ohjaus on epätarkka. Tankoa kun kääntää niin ensin runko kiertyy ja sitten vasta alkaa kääntymään. Ottaa tieltä enempi tilaa 40km/h vauhdissa eikä puhettakaan että uskaltaisi alikulkutunneleiden kurveissa kantata samalla vauhdilla kuin highracerilla.
Jukka
Oonko taas ymmärtäny asian väärin, muistelin lukeneeni foorumilta jätöstä juuri päinvastaista.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Oonko taas ymmärtäny asian väärin, muistelin lukeneeni foorumilta jätöstä juuri päinvastaista.
Luultavasti olet. MBB-pyörissä on siksi juuri normaalia suurempi jättö että se keskittää voimakkaammin ja vähentää jalkojen tahattomien liikkeiden vaikutusta ohjaukseen kovemmissa vauhdeissa.
Muista se "ostoskärry"-efekti
Oonko taas ymmärtäny asian väärin, muistelin lukeneeni foorumilta jätöstä juuri päinvastaista.
Luultavasti olet. MBB-pyörissä on siksi juuri normaalia suurempi jättö että se keskittää voimakkaammin ja vähentää jalkojen tahattomien liikkeiden vaikutusta ohjaukseen kovemmissa vauhdeissa.
Muista se "ostoskärry"-efekti
Jukka
Siis MBBssä voi olla suuri jättö kovaan vauhtiin mutt kiinteekeskiöisessä ei?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Siis MBBssä voi olla suuri jättö kovaan vauhtiin mutt kiinteekeskiöisessä ei?
Voihan se olla, kuten mulla geopyörässä, mutta mitä suurempi jättö sitä voimakkaammin ohjaus keskittää ja jossakin kohti liiassa keskittämisestä on haittaa. MBB:ssä tuolla ilmiöllä haetaan ohjaukseen raskautta mikä toimii jalkojen tahatonta sivuttaisliikettä vastaan, mutta käsillä ohjattavassa ei ole mitään syytä tehdä ohjausta joka on kovassa vauhdissa yliraskas.
Tässä tapauksessa epästabiilisuus ei ole jätön suuruudesta kiinni, vaan pitkän painavan tilleritangon syy. Opettele ajamaan tukien olkavarret rintakehään, jottei vielä käsienkin paino aiheuta lisää epästabiilisuutta. Teräsmiesohjaus (open cockpit)on stabiilimpi ja helpompi oppia. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... =15#p62748
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Btw.
Ohjauskin parani kummasti, kun laitoin etupään kääntyilemään ihan jopa laakereiden varaan! "Hiuka" tais jäädä ronskisti klappia ohjauslaakerihin, kun kasasin sen asenteella "kerran sillä nyt vaa testiajolla käydään ompahan sit nopee purkaa taas".
Eli eli, tillerin painopiste tekee siis tän tyyppisessä ohjauksessa kipua ajovakuteen...mitekähän etäohjaus toimis. Onkohan kukaa soveltanu tämmöseen?
Vähä hankalahan se käytännös on toho vääntää, mut teoriassa sais siirrettyy ohjausmekanismin painopistettä..
Jä näitä ehotuksia ei kannata niin vakavissan otta, kuhan spekuloin. Eihän sitä koskan tiedä jos näistä tuumailuista jotain vaikka joskus syntyis..