Opiskelijaryhmä rakensi pyörän jota ei voi varastaa, ainakaan ehjänä.
Opiskelijoita tosiaan. Valitsevat katkaistavaksi pyörän ajettavuuden kannalta tärkeimmän putken, jonka pitää olla mahdollisimman jäykästi emäputken ja kampikeskiön välissä. Yläputki olisi ollut paljon parempi vaihtoehto. Sen ei tarvitse olla kummoinenkaan, jotta ajettavuus olisi hyvä. Joissain pyörissähän sitä ei ole lainkaan. Toisaalta pyörällähän voi ajaa, jos viistoputki on jämysti paikoillaan. Enivei, hyvä idea varastamisen estämiseksi, ei kuitenkaan ajettava pyörä viistoputki koottunakakaan. Katsokaa vaikka videolta, miten epävarmaa ajo on. "This is not only a bicycle, this is experience" Osaisiko tuon osuvammin sanoa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
http://youtu.be/J92LZq2F9Ek testataanpas osaanko linkittää ja joko tämä on täällä ollut. Julmetun painavalta näyttävä konstruktio ja etäohjauski toteutettu ketjulla mutta aika komia vehe
http://youtu.be/J92LZq2F9Ek testataanpas osaanko linkittää ja joko tämä on täällä ollut. Julmetun painavalta näyttävä konstruktio ja etäohjauski toteutettu ketjulla mutta aika komia vehe
Lastenpyörän etupää on tuossa hyödynnetty vielä pidemmälle kuin minun lowlwb:ssä( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/lowlwb.htm ), mutta tuollainen väliakseleiden ja rattaiden viljely on kyllä järjetöntä
http://youtu.be/J92LZq2F9Ek testataanpas osaanko linkittää ja joko tämä on täällä ollut. Julmetun painavalta näyttävä konstruktio ja etäohjauski toteutettu ketjulla mutta aika komia vehe
Lastenpyörän etupää on tuossa hyödynnetty vielä pidemmälle kuin minun lowlwb:ssä( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/lowlwb.htm ), mutta tuollainen väliakseleiden ja rattaiden viljely on kyllä järjetöntä
Jukka
Edellinen video johti toiseen myös aika monimutkasen näköseen laitteeseen Runsaasti erilaisia muunneltavuus ideoita - ehkä paras yksinkertasuuden takia tandem - trike + potkulauta
Kun lähtökohtana on tehdä olemassaolevista osista, varmaan helposti tekee sellasia ratkasuja ett tulee monimutkanen ja kaikkee ylimäärästä. Tietysti jotkut haluu paljon toimintoja. Jos vielä ei oo tietokonetta ni ei pääse foorumille kattomaan mitä muut on tehny, eikä kukaan (Jukka tai Jori) kerro miten tuon vois tehdä fiksummin
Edit: Niin ja olihan tuossa jalkalevyjarru kehitetty myös
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hieno peli. Tuota videotahan voisi käyttää demona modulaarisuuden opetukseen. Paljon naru- jousi ja klemmarirakenteita. Takaperin poljettava käyttö vanne- ja levyjarruille on ehdottomasti jonain päivänä toteutettava. Sellainenhan -kuitenkin kevyemmin toteutettuna- suorastaan huutaa päästä pythoniin.
Rohkenen kuitenkin epäillä, että ylämäen runttaamiseen tuolla tavalla ripustettu istuin ei ole paras mahdollinen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuo seisomalauta taakse voisi kannattaa esim Ketwieselin hyödyntää kaupallisestikkin. Tai oikeastaan pitäisi olla vain laudat jotta kyydissä olija voisi potkutella ylämäessä lisää vauhtia, ikäänkuin polkukeltkalla...
Lastenpyörän etupää on tuossa hyödynnetty vielä pidemmälle kuin minun lowlwb:ssä( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/lowlwb.htm ), mutta tuollainen väliakseleiden ja rattaiden viljely on kyllä järjetöntä
Ainakin kolme "keskiöakselia" ja takapakka. Noihin "keskiöihin" kaikkiin kun laittaisi kolme ratasta ja etuvaihtajat, saisi kymppipakan kanssa 270-vaihteisen pyörän.
Pärjäisihän tuossa pitkällä ketjulla ja parilla taittorissallakin. Pari kiloa painoa pois, vaikka ei tainnut kaveria paljon paino häiritä. Pyörä kuulemma kelluukin. Tuo sisärenkaasta tehty ilmatyynyistuin onkin kai vielä foorumilaisilta kokeilematta.
Takaperin poljettava käyttö vanne- ja levyjarruille on ehdottomasti jonain päivänä toteutettava. Sellainenhan -kuitenkin kevyemmin toteutettuna- suorastaan huutaa päästä pythoniin.
Keskiöakselilla BMX-vapaanapa, ketjunpätkä ja pikku vipu joka jakaa voiman jarruvaijereille. Näppärä rakenne, mutta tavallisella keskiöakselilla ei oikein ole tilaa tuolle ylimääräiselle leveydelle.
Trike ei kallistu, mutta kuski istuu vapaasti kallistuvassa penkissä, joka on vielä pystysuuntaan jousitettu. Saako tuohon enää riittävästi "ajosuuntaista jäykkyyttä", että voima ei tunnu hukkuvan joustoihin? Polkemisen tuottama kuorma penkkiin ja polkijan selkään on kuitenkin vinoa, eikö istuin heilu ajaessa sivuittain?
Eipä silti, minäkin poimin aikanaan omenia nurmikolta nojakolmipyörällä ajellen. Paljon vähemmällä pääsi selkä ja polvet. Mitenkäs olisi kasvimaanhoitopyörä. Neljä pyörää ja niin matala, että ylettää hyvin maahan. Maataan mahallaan hieromapöydän tapaan pää tuettuna. Etunojapyöriä on rakennettu mansikanpoimijoille ja kurkunkastelijoille, mutta pään kannattelua ei ole huomioitu kunnolla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma