Savenmaan Matkaaja

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Jepujee.. sattui ensimmäinen sadekuuro pyöräreitille, pitää lokasuojat värkätä tohon kenottimeen. Niskaan tuli koko ajan vettä ja ilman aurinkolaseja ei olisi nähnyt sitä vähääkään.. tunnelma katossa!!

Eipähän nuo näköjään kalliita ole http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... iin-27666/

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

ärjy kirjoitti:
ki kirjoitti:

mutta eikös tuossa ollu valmiiksi lyhyemmät kammet?
tuo mmikkone n tekemä lisäkappale näyttää siltä että se korjaisi ongelman, tuossa ketjun 1. sivulla, siirtää ohjaustankoa eteenpäin. sun lisäkappale siis korottaa lähinnä ohjaustankoa ylöspäin?Niin sillon se ei korjaa tota mun ohjaustangolle ylettymistä.
muuten se tossa oli just mullakin ongelma että jalat ei mahdu pystysuunnassa jos penkkiä ei siirrä taaksepäin .oon samaa mieltä kun tässä ketjussa aiemmin joku sano että ei oo ihan vimpan päälle suunniteltu ajo asento

linkissä lukee että sopii oliko se 25,4 mm tangollle, ja sitten kuvassa lukee 25,4/ 28,6. eli jos ymmärsin oikein niin mun pitäisi löytää stemmi joka on vähän paksumpi niin voisi mennä sellasenaan matkaajaan vai?
matkaajan ohjaustankoa saa alemmas sen säädöistä

Alkuperäiset kammet on lyhyet mutta niissä on pieni isoin ratas, joutui polkemaan todella kovaa että pysyi porukan mukana.. kyllä tuo stemmi riitti minulle, mutta sehän on omista mitoista kiinni. Kuva

Eli se tanko mikä menee emäputken sisään on 22,2mm ja tanko oli samaa luokkaa.. en löytänyt tangolle sopivaa stemmiä, joten tein sovitteen.

eli jos tuon rattaan vaihtaa suuremmaksi niin ongelma hoituu, mutta sitä varten pitää vaihtaa koko systeemi?

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Kampi on toiselta puolen kiinni rattaissa joten joutuu vaihtamaan. Lisäksi tarvii ulosvetäjän ja moskan..

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

outoa että mullakin joka haluan pienet vaihteet tuntu että matkaajalla joutu vispaamaan
en kyllä laittanu vaihteita mitenkään ,summassa vaan jotain. olis pitäny kokeilla miten kulkee just suurimmilla vaihteilla

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Omat kokemukset on nyt et tuolla 48rattaalla lyhyillä kammilla pärjää just ja just. Pidemmillä kammilla tuli sitä sotkemisen tunnetta enemmän. Mut onneks noita osia saa helposti ja ovat helppoja vaihtaa.. takaiskarin paikalle päätin tehdä viirretin geopyörästä kopioidun kumi jousituksen. Koneistan vain nykyiseen kiinnitykseen käypäiset päät sille kumilerssille..
Alkuperäinen iskari näkyy pehmiävän aika nopeasti, joka viikko saa kiristää lisää ja vaimennus on melkein kadonnut.. ainoa mikä mietityttää on et pysyyköhän se kumi kasassa jos se on vain päistään tuettu? Esim. Geopyörässä se on täysin pystyasennossa haarukan välissä. Kenottimessa se olisi melkein makaavassa asennossa.. sit jos se vulkanointi pettää siinä kumissa nii voi tulla mukava paluu matka..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos vain suinki saat niin koeta laittaa kaksi kumia peräkkäin. Geopyörässä taka-akselin etäisyys nivelestä on neljä kertaa suurempi kuin kumin etäisyys nivelestä. 100kg kuorma puristaa kumia 400kg voimalla. Tässä savenmaassa vain kaksi kertaa, eli yhdellä kumilla se on lähes jäykkä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Pengoin tuossa laatikoita ja löytyi osia, juurikin näitä vaimennin kumia. Halkaisija 45mm ja yksi missä on kierretangot molemmissa päissä ja toinen missä on sisäkierre molemmissa päissä. Näitä saisi kaksi peräkkäin, kiinnitysosien tila jää aika pieneksi, 20mm molempiin päihin.. pitää huomenna vähän suunnitella mastercamilla.. oliko sinulla (jviirret) idea siittä kahdesta peräkkäin, et saisi joustoa hieman lisää? Mietin tuossa vain et minulla taitaa jo omasta puolesta olla kaksinkertainen kuormitus painon puolesta :P oma paino tällä hetkellä 104kg.. tippunut jo jonkun verran fillarin ansiosta...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ärjy kirjoitti:

oliko sinulla (jviirret) idea siittä kahdesta peräkkäin, et saisi joustoa hieman lisää?

Tämäpä juuri. Tuolla jousituksen vipusuhteella se ei mene tuplakuormallakaan liian pehmeäksi vaikka laittaisit kaksi kumia. Jos tuntuu että meni liian pehmeäksi niin puristelee kumien ympärille vesiletkuklemmareita niin jäykistyy.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Tänään testailtiin koulussa noita kumeja, pitää ilmeisesti tehdä laakeroidut kiinnitykset sille "iskarille". Haluaa taittua kaksinkerroin. Ainakin se kahden kumin combo. Mietittiin myös et jos sorvaisi kupin sille kumille, hieman samaan tyyliin kuin iskunvaimennin mutta tässä olisi öljyn tilalla se kumi.. pitää pistää mietintä myssy päähän..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jep, reikä kumit olisi siinä mielessä parempia, voisi tehdä keskelle ohjuritapin joka estää mutkalle taipumisen. Silti päiden pitää päästä pyörimään, kuten alkuperäisessäkin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Just tuossa suunnittelin semmoisen sylinterin jonka sisään se kumi tulee. Sen kumin kierretangon saa siittä läpi ja siihen tulee uniball nivel. Niinsanottu ulkoinen tukiranka. Eli pätkä x putkea ja laippa johon putki pultataan kiinni. Pitää kuvia laittaa ku saa valmiiks. Siinä on helppo kokeilla eri pituuksia.. jatkomuttereilla saa kätevästi säätöjä...

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Joku kysyi lokasuojista, bilteman loksut hyppäs paikalleen ilman minkäänlaista ylim. Säätöä. Nyt ei kastu niska paitsi tietty kaatosateessa. 11e joutui köyhtymään parista.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

Mä kysyin kiitos.kokeilin matkaajaa.mä ajan myös pystärillä vinossa kun tasapaino aisti luulee vinoa suoraksi.matkaajassa ongelma vaan korostuu varmaan koska se on pidempi.mulla kipeytyy oikea polvi varmaan tasta syysta.gekkolla kun kipeytyi molemmat.matkaaja olis ainoo budjetti pyörä silti. En tiedä onnistuisoko ajaminen silleen että tietosesti vääntäs itseään koko ajan suoraan eli tasapainoaistini mielestä vinoon.budjettitriken käytetyn löytäminen voi olla pitkäaikaista ja hankalaa.ja hollantikin on vaihtoehtona työläs kun pyörä tarttis kuiteski koeajaa

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja samuel »

ki kirjoitti:

mä ajan myös pystärillä vinossa kun tasapaino aisti luulee vinoa suoraksi....

Oletko kuullut asentohoidosta?
Senhän pitäs auttaa kaikkiin mahdollisiin vaivoihin tekstin lukunopeudesta alakaen, mikäli brosyyreihin on uskomista...
Vaikka tuolta lisää.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

Olen itse asiassa saanut korvalääkäriltä tällaisen epleyn manööverin hoidon jossa on vähän sama idea.mutta en oo tullu sitä tehneeksi.trikessähän eo tarbitsisi pitää tasapainoa ollenkaan

Vastaa Viestiin