Eilen vasta sain aikaiseksi hakea laakerirasvaa. Meniköhän sekin ostos väärin. Vaseliiniahan mun piti ostaa mutta jotenki unohtui kaupassa.
Mä olen käyttänyt aina sitä mitä on sattunut löytymään. En usko että sillä on varsinaisesti väliä mitä rasvaa se on, kunhan sitä on
Pistin kerran kokeiluluontoisesti takanapaan vaseliinin sekaan Fairia Puolen vuoden päästä kun avasin navan ei siinä ollut mitään vikaa vaikka se oli ollut päivittäisessä käytössä.
^ Saako kysyä että miksi halusit kokeilla Fairya vaseliinin sekaan ?
Joo, kieltämättä tulee vähän rampa olo. Scorpparilla voi toki ajaa, se on siis muuten kunnossa mutta cheetahilla en viitti lähteä uudestaan tien päälle ennen ku olen saanut laakerin kunnolla kiinni. Mulla on kyllä päivittäisiä ajoja helpottanut tosi paljon että on mistä valita. Joinakin päivinä olen ensin ajanut kaksipyöräisellä ja sitten lähtenyt hakemaan jotain tavaraa kolmipyöräisellä. Kyllä ne molemmat on ollu tiheään käytössä, no nyt cheetah on seissyt ton laakerin takia vähän aikaa kun en ole saanut aikaiseksi.
Joopa joo . Laakeri tuli tsekattua enkä mä sitten tahtonut löytää siitä sitä klappia. Tulipa mieleen tarkistaa penkin kiinnitykset ja etummainen pultti oli löysällä..tarkistin samalla myös takaboksin kiinnitykset ja nekin olivat hiukan löysällä. Että oliskohan noista johtunut se epämääräinen liike ajaessa ja jarruttaessa.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
^ Saako kysyä että miksi halusit kokeilla Fairya vaseliinin sekaan ?
Joistain asiosta on vaikea saada luotettavaa tietoa kokeilematta
Tuo on viime vuosituhannen kokeilu, joten muistikuva miksi tein sen on hyvin hatara. Muistaakseni liittyi jotenkin perustelemattomien väitteiden vääriksi toteamiseen. Kokeilun todellinen syy olisi kyllä mukava tietää itsekin
Tämä nyt ei liity nojapyöräilyyn mitenkään mutta pakko hehkuttaa tännekin että pääsin varastonhoitajan koulutukseen . Vuoden kestää ja sitten olen paperillakin pätevä. Miksen aiemmin tajunnut että hei, tarviin fyysistä työtä. Mitäs jos olisin tiennyt jo 8 vuotta sitten tämän. On tullut kokeiltua vähän sitä sun tätä.
Tänään hiukan mietitytti ajaa kaksipyöräisellä kun oli märkä asvaltti, väliin lehtiä ja neulasia ja sitten noita suojatien raidoituksia. Mä en oikeastaan tiedä miten liukas tuo kaksipyöräinen on mutta enpä taida lähteä väkisin sitä kokeilemaankaan.
Tuskin maltan odottaa että saan uuden setin triken eteen. Nyt sitä vasta alkaa todenteolla innostua, 140mm kampipituuden heitin kyllä täysin päästä. Ajattelin että se ei ole ihan liian radikaali muutos mutta kuitenkin huomattava.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Taitaa olla niin että kaipaan Cheetahiin pienempiä välityksiä. Mulla on lähes jatkuvasti keveimmät takaa käytössä ja ylämäissä loppuu herkästi kesken vaikka yritänkin ottaa vauhtia jo ennakkoon. Kaikkiin mäkiin ei pysty ottamaan ennakkovauhtia. Kyllä mä kaikki mäet polkemalla ylös pääsen, mutta ei sellanen runttaaminen tervettä kuitenkaan ole. Varsinkin kun on lyhyet kammet niin pitäisi pyörittää vähän nopeammin, välillä ei oikein onnistu. Luulen että kevyempien välityksien pohdinta on sopivaa ajanvietettä talvikautena ja silloin voi viritellä muutenkin kaksipyöräistä ihan rauhassa.
Cheetahilla on nyt ajettu 847km ja koko vuoden kilometrit 6404.
No niin nyt on scorpparissa lyhyet kammet! Hiukan pelotti miten se kulkee mutta tuli valittua ihan oikein ! Alkuun tuntui vähän oudolta ja jopa hölmöltä, mutta tosi äkkiä niihin tottui. Etupuomia on pakko hiukan vetäistä eteenpäin vaikka ei se noinkaan ihan mahdoton ollut kokeilla. Välityksiä kanssa jännitin että tuliko liian raskaat vaan kyllä ne juuri passelit ovat. Kaikin puolin olen noihin lyhkäsiin tosi ihastunut . Ensivaikutelman jälkeen tuntuu siltä että noilla ei vaan tunnu vaan myös ON helpompi pyörittää. Ero on huomattava eikä kuski hytky penkillä. Jostain syystä tuntuu että koko pyörä kiihtyy paljon nopeampaa tahtia. Kannatti siis vaihtaa, ehdottomasti.
Jotta ei menisi pelkäksi ylistykseksi niin on jotain harmittavaakin, nimittäin takavaihtaja. Siihen on jostain syystä kulunut melkoista välystä (huolimatta siitä että vaihtaja on uusi eli ei voi olla kovin likainen tai muutenkaan ei uskoisi kuluneeksi). Samanlaiset välykset kuin mitä vanhassa oli. Mä en tajua et miten se nyt silleen. Tekisi mieli pistää koko homma uusiksi vaihtajavipuja myöden. Etuvaihtajassa ei ole ollut ikinä mitään ongelmia. Alkaa pikku hiljaa keittää koko indeksipaskan kanssa.
Takaisin ilouutisiin . Kävin yhdellä pajalla tutustumassa tänään ja innostuin sen verta että nyt mietin tosissani pitäisikö alkaa itekin käydä siellä. Voisi koittaa rakennella kaikkea hyödyllistä pyöriin. Ei sillä että mä edelleenkään mistään mitään ymmärtäisin mutta voisi haalia jonkun romukopan itselleen ja alkaa vaikka ensi työkseen purkaa osia ja tutkia niitä. Nimittäin ensimmäistä kertaa mulla on oikeasti tullut sellainen olo että mä haluan ymmärtää pyörän rakenteen. Se helpottaisi omien pyörien huoltoa ja pitoa. Olen tajunnut sen että mun on kaiketi saatava purkaa kaikki osiksi silmien eteen jotta voi todella ymmärtää mistä on kyse. Alan vasta nyt tajuta ohjainlaakerien sielunelämästä ja se on jollain tavalla ihan kamalan kiehtovaa .
Cheetahilla on nyt ylitetty tuhannen rajapyykki, tänään paukahti mittariin tasan 1006km. Koko vuoden kilometrit tällä hetkellä 6639,7 tarkalleen. Se on enemmän kuin viime vuoden marraskuun lopussa joten taas sitä on jaksanut sotkea menemään enempi. Tänään ainakin täällä oli todella kaunista kun puista sateli lehtiä maahan (täytyy noita lehtikasoja tosin varoa kun ei tiedä mitä siellä alla on) ja lenkin kruunasi auringonpaiste.
Ensivaikutelman jälkeen tuntuu siltä että noilla ei vaan tunnu vaan myös ON helpompi pyörittää. Ero on huomattava eikä kuski hytky penkillä. Jostain syystä tuntuu että koko pyörä kiihtyy paljon nopeampaa tahtia. Kannatti siis vaihtaa, ehdottomasti.
Pitäisikö siis perustaa toinen ketju: Lyhyet kammet, kyllä kannatti.
Premnas kirjoitti:
Alan vasta nyt tajuta ohjainlaakerien sielunelämästä ja se on jollain tavalla ihan kamalan kiehtovaa .
Kun alkuvastus on ylitetty, lähtee homma aukenemaan huimaa vauhtia. Tuolla asenteella kannattanee harkita mekaniikan koulutusta ja alan vaihtoa. Tervetuloa vaan!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
^ Mä luulen kuitenkin ettei rahkeet ihan sinne saakka riitä . On hiukan hitaat hoksottimet, varsinkin tekniikan suhteen. Jos nyt aloittaisi vaikka ensin siitä kunnollisesta työkalupakista .
Tämä kuva tulee vähän myöhässä mutta kävin morjestamassa heinäkuussa siskoni ja hänen miehensä luona, kinnerin kera:
Liitteet
kinneristi3.jpg (161.25 KiB) Katsottu 5550 kertaa
Oli pakko lähteä tänään (tai oikeastaan kellon mukaan eilen) lokakuun viimeiselle lenkille ja kun on joku pakkomielle noita tasanumeroita kohtaan niin päivän ajot olivat sitten tarkat 60,5km ja koko vuoden ajot paukahtivat taas uudelle tuhannelle, ollen nyt tarkalleen 7000,2km. Alkuun tosiaan lyhyemmät kammet tuntuivat vähän hassuilta mutta nyt en ole huomannut enää mitään vaan ne tuntuvat täysin luonnollisilta, ihan kuin olisin aina näillä ajanut. Sen sijaan merkittävää noissa on se, että niillä on edelleen paljon helpompi ja nopeampi kiihdyttää tavoitenopeuteen JA mulla on kaikki polvi- ja lonkkavaivat poissa! Siitäkin huolimatta etten ole aina onnistunut pitämään kadenssia kovin korkealla, ei vähäistäkään oireilua nivelissä. Kaksipyöräiseen en ehkä ihan näin varauksettomasti lyhyitä kampia ole vaihtamassa vaikka nyt tuntuu että siihenkin voisi vähän lyhyempiä kokeilla (ehkä 145-148mm)?
Alkuun tosiaan lyhyemmät kammet tuntuivat vähän hassuilta mutta nyt en ole huomannut enää mitään vaan ne tuntuvat täysin luonnollisilta, ihan kuin olisin aina näillä ajanut. Sen sijaan merkittävää noissa on se, että niillä on edelleen paljon helpompi ja nopeampi kiihdyttää tavoitenopeuteen JA mulla on kaikki polvi- ja lonkkavaivat poissa! Siitäkin huolimatta etten ole aina onnistunut pitämään kadenssia kovin korkealla, ei vähäistäkään oireilua nivelissä.
Sisar todistaa väkevästi!
"helpompi ja nopeampi kiihdyttää tavoitenopeuteen" tarkoittaa yksiselitteisesti suurempaa tehoa. Suurempi teho vähäisemmillä vaivoilla polvissa ja lonkissa. Mitäs muuta vielä saisi olla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ai tuotako se tarkoittaa ? No ilmankos kun tuntuu että scorpion lähtee ku raketti liikennevaloista, pam! Ei nyt sentään ...
Tein nyt vihdoin päätöksen ja osallistun kurssille niin pääsen pajalle askartelemaan pyörän kimppuun. Enhän vatvonutkaan asiaa kuin vaivaiset pari kuukautta . Koko seuraava viikonloppu aikaa ideoida mitäs sitä tekisi. Yhtäkkiä pää täysin tyhjä, tarvisi kaikki ideat kirjoittaa heti ylös kun ne tulevat. Joskus jopa keskellä yötä unissaan välähtänyt jotain mutta en sitten noussut kirjoittamaan. Aamulla herätessä turha toivo palauttaa mieleen. Onhan tuota kaikenlaista pikkukorjausta ja tarkistamista. Peräkärryyn tekisi mieli tehdä joku muunneltava kuljetusraksateline. Monesti kuljettanut sellasta tavaraa että pystytuki tai -seinä olisi ollut kätevä. Jos on esim. peräkärryn lastaustilaa leveämpi tavara. Muunneltavassa telineessä voisi olla mahdollisuus pyörän (nojakin tai tavallisen) kuljettamiseen, sellaistakin ominaisuutta on pariin otteeseen kaivannut. Tavan pyörä tietty menee kyljelläänkin tuossa mutta nojakki on niin pitkä ettei sitä nätisti saa lastauslevylle aseteltua.
Jep. Opin nyt kantapään kautta mitä tarkoittaa ennaltaehkäisevä huolto . Eihän ne peräkärryn kiekot meinanneet lähteä mitenkään irti ja tarvin muiden apua. Kiitos teee:lle avusta!
Laakerit entiset, huomenna suuntaan ostamaan uudet ja samoin jotain hyvää puhdistussprayta. Voi luoja minkä näköisiksi olivat akselitkin päässeet. No tulipahan opittua todella ettei kannata tietyissä asioissa olla liian laiska . Hyvä siitä tulee vaihtamalla laakerit ja putsaamalla mutta samaa virhettä en kyllä tee enää toiste, se on varma! Mietin myös jos vaihtaisi lastauslevyn, samalla voisin kiinnittää uuteen levyyn kuormaliinalenkit. Nykyisessä tavan versiossa on vain neljä reikää lastauslevyssä. Lenkit saattaisivat helpottaa huomattavasti kuorman sidontaa...
Sitten mä sain juuri ennen pajalle lähtöä idean että pystyisikö vanhasta pyöränrungon takahaarukasta tekemään extrawheel-tyylisen peräkärryn kaksipyöräiseen. En toisaalta tiedä kuinka kevyeltä yksipyöräinen kärry tuntuu verrattuna kaksipyöräiseen? Siis jos verrataan kuormaamattomana. Heitteleekö yksipyöräinen herkästi, kaksipyöräinen on ainakin tähän mennessä tullut triken perässä todella nätisti. Jotenkin vaan houkuttaisi kokeilla, jos se vaikka onnistuukin...luulen että ensi kesänä olisi taas kiva lähteä vähän jonnekin pyöräretkelle, mutta aiemmista peräkärryilyistä pitkillä reissuilla on jäänyt pikkasen nihkeä olo kun tuli raahattua liikaa tavaraa. Yksipyöräiseen kärryyn ei tulisi varmaan niin helposti ylipakattua kun taas kaksipyöräiseen voi änkeä tavaraa vaikka ja miten.
Sitten mä sain juuri ennen pajalle lähtöä idean että pystyisikö vanhasta pyöränrungon takahaarukasta tekemään extrawheel-tyylisen peräkärryn kaksipyöräiseen.
Tarvit siihen itse asiassa tuon takakolmion jolla kiinnität perävaunun taka-akseliin sekä vaikkapa etuhaarukan johon tulee perävaunun pyörä, haarukasta sitten pohja korille. Kuten Bob Yak:t on:
Jos hitsaaminen onnistuu niin kutakuinkin ehjästä 26-28" fillarista saa kohtuu helposti peräkärryn tehtyä. Varsinkin jos on tuuria että satulaputki rungossa on sama kuin emäputki ja siihen sopii ohjainlaakeri. Sitten vaan pätkimään liiat putket rungosta veks, ohjainputki veks etuhaarukasta ja siitä haarukka kärryn renkaalle. Jos löytyy asiallinen kori tai laatikko niin peräkärryyn tarvii vain haarukan ja ohjainlaakeriston väliin pohjarakenteet kuten MTBR:ssä. Toisaalta tuo Bob Yak:n kehikko on ihan kätevä lujuuden takia
Premnas kirjoitti:
En toisaalta tiedä kuinka kevyeltä yksipyöräinen kärry tuntuu verrattuna kaksipyöräiseen? Siis jos verrataan kuormaamattomana. Heitteleekö yksipyöräinen herkästi, kaksipyöräinen on ainakin tähän mennessä tullut triken perässä todella nätisti. Jotenkin vaan houkuttaisi kokeilla, jos se vaikka onnistuukin...luulen että ensi kesänä olisi taas kiva lähteä vähän jonnekin pyöräretkelle, mutta aiemmista peräkärryilyistä pitkillä reissuilla on jäänyt pikkasen nihkeä olo kun tuli raahattua liikaa tavaraa. Yksipyöräiseen kärryyn ei tulisi varmaan niin helposti ylipakattua kun taas kaksipyöräiseen voi änkeä tavaraa vaikka ja miten.
Mulla on vielä koeajamaton Bob Yak Ibex (kun 26" MTB / 28" road versio ei mene 29er maastorenkaan kanssa) mutta sanovat että nätisti kulkee perässä. Ibex on jousitettu joten voisi olettaa että vähemmän pomppisi tyhjänäkään.
Juu ei sitä tavaraa kannata ottaa liikoja. Yllättävän vähällä pärjää. 12h reissut olen ajanut maastonojakilla niin että penkin takana oleva farmariauton kuormaverkosta taiteltu hässäkkä on pitänyt kaiken tarvittavan. Laukuille en ole vielä jaksanut tehdä telinettä penkin taakse ja osittain siksi hankin tuon Ibex:n ettei tarvi alkaa niin harvoin tarvittavaa tekemään.
Sitten mä sain juuri ennen pajalle lähtöä idean että pystyisikö vanhasta pyöränrungon takahaarukasta tekemään extrawheel-tyylisen peräkärryn kaksipyöräiseen.
Pystäri kelpaisi tuohon suoraan Ei kyllä hirveän kevyt eikä elegantti
mhelander kirjoitti:
Tarvit siihen itse asiassa tuon takakolmion jolla kiinnität perävaunun taka-akseliin sekä vaikkapa etuhaarukan johon tulee perävaunun pyörä, haarukasta sitten pohja korille. Kuten Bob Yak:t on:
Bob yakki on kätevä, mutta huono ratkaisu pakotettuun keventämiseen. Siihenkin voi lastata kaikki piirongista lähtien
Hitsaamatta jos meinaa selvitä, vaatii luovuutta.
Takahaarukka, etuhaarukka, emäputki ja pari hitsisaumaa: