Neljän hengen omavalmiste

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pistin jo blogiini, mutta lisätään nyt tännekkin ;)

Kuva

Paljon juttua tässä blogissa: http://plycar.blogspot.de/2014_08_01_archive.html

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuva

Ohjaus tapahtuu yhdestä keskellä olevasta "sauvasta"

Kuva

Takana jousitus. Kuvassa näkyy voimansiirron yksityiskohdatkin, ja ei, ei ole sähköapua vaan Nuvinci vaihteisto ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Kai
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Marras 2014, 13:38
Paikkakunta: Thuringia, Germany
Viesti:

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja Kai »

Hello all.

Please excuse my not existing Finnish.
It was hard to register in here by copying every word into the web translator.
Therefore I'm posting in English, hoping I'm allowed to do so.

The velocar above is my build, I'm proud to find it here in the Finnish forum.
If you want more details or photos, feel free to ask about.

I like all the builds of Sakari Holma, especially the builds almost entirely from wood.
The wooden body of my velocar resembles this, although I have to change to lighter material to save weight.
My next build will get a plywood frame

Here are pics from our october cycling tour
[/img]https://lh5.googleusercontent.com/-mBzZ ... 718s25.jpg[/img]
Kuva
Kuva
Kuva
[imghttps://lh6.googleusercontent.com/-HpjqnZs3lfU/VDF8K83m9OI/AAAAAAAAA_k/cR82dHdFZv4/w1032-h581-no/20141004_132904s25.jpg][/img]

Kai

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Welcome to forum :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja PW »

Wau! nice velocar.
Welcome! What is weight of this vechile?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Kai
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Marras 2014, 13:38
Paikkakunta: Thuringia, Germany
Viesti:

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja Kai »

Thanks,
I made something wrong with the pic URLs in my first post.
Here are the missed pics
Kuva
Kuva

Weight is horrible heavy.
Around 75-80kg due to the oversized steel frame and 4mm birch plywood for the body.
Sakari used much thinner airplane plywood.
A front hood made of cotton fabric as used on the early airplanes, might be another solution.
Despite the heavy weight construction, our longest ride was 60km with lots of baggage and two kids on the rumble seat

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nice looking velocar. I'm jealousKuva

Kai kirjoitti:

Weight is horrible heavy.
Around 75-80kg due to the oversized steel frame and 4mm birch plywood for the body.
Sakari used much thinner airplane plywood.
A front hood made of cotton fabric as used on the early airplanes, might be another solution.

There are earlier discussion about monocoque structure in this forum. This solution make bossible to use cheap plywood instead expensive airplane plywood and still velomobile could be light.

Avatar
Kai
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Marras 2014, 13:38
Paikkakunta: Thuringia, Germany
Viesti:

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja Kai »

Yes, I will go this way in the next weeks.
I want to build a plywood box frame from 4mm Okoume/Gaboon plywood.
The density of this material is just 500g/dm³, while birch has 730g/dm³.

A first frame build from birch plywood in 2013 came out too heavy (25kg naked)
It`s extremely strong, each of the two beams calculated for a max load of 500kg
I'm sure now this is way too rigid, so I can reducing the dimensions of the cross section of beams and stringers inside, to come close to 15kg.
Kuva

Recently I try to determine, if there are interested people for a small series of such cars.
If so, the frames will be made by a professional builder, who normally builds wooden airplanes and gliders.
He works with paper thin airplane plywood, and I'm sure, he will push the weight down further.
His calculated price per frame is really good in comparison to normal recumbent frames.
Then I will build just the non-critical shell parts

Kai

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja PW »

8n3PppqEZ3c.jpg

I found same kind of vechile from Ukraine site.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Kai
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Marras 2014, 13:38
Paikkakunta: Thuringia, Germany
Viesti:

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja Kai »

Looks great.

My main inspirations are the Mochet Velocars
Kuva

and the swedish "Fantom"
Kuva

Here is a nicely restored Velocar on YT:

Paul Elkins from Washington made a clever replica with a very light shell made of coroplast.
Kuva
The photo is taken from this site:
http://www.elkinsdiy.com/pedal-recumbents/pedal-car/

Cheers, Kai

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja PW »


Tätä laitetta kehitelty, ainakin ulkonäöltään - vanhasta automaailmasta vaikutteita.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja PW »

http://plycar.blogspot.fi/
Blogi päivitystä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Willkommen Kai sie haben eine echt geile velomobile da! Haben sie Velogatti von e-cruiser hier gesehen? Er hat auch metall mit holz verwandt mit seiner velomobile. Irgendwie ist die esthetik in same richtung in meine augen.

Was passiert, wenn es regnet? Wäre es möglich der boden irgendwie zu schûtzen gegten wasserspray? Normalerweise gibt es wohl keine probleme, weil man fährt aber unter wendung...

Avatar
Kai
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Marras 2014, 13:38
Paikkakunta: Thuringia, Germany
Viesti:

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja Kai »

Hello.
Yes, I have seen the Velogatti and exchanged a few messages with the builder.
I want E-assist also, because of the hills on my daily route.
The new velocar is the second prototype I have built.
It contains a chassis and body, booth made from 4mm plywood.
Full suspension and 2+2seats are also included.
Weight is around 70kg, 15-20kg saved in comparison to the previous one.
More specs later.

Cheers, Kai

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Neljän hengen omavalmiste

Viesti Kirjoittaja PW »

FB_IMG_1495805994339.jpg
FB_IMG_1495805994339.jpg (76.77 KiB) Katsottu 7816 kertaa

http://plycar.blogspot.fi/?m=1
Kehitystyön hetelmä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin