"Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennusprojekti

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja PW »

Se on aina hienoo ku ihminen tekee mitä haluu, mielenkiinnolla seuraan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aurinkopaneli on toisaalta ihan näppärä jos sen saa suunnattua pysähtyessä aurinkoa kohti, mutta ajaessa se harvoin on lähellekkään optimaalisessa kulmassa, hyvä jos edes sinne päin :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onpa mielenkiintoinen projekti! Paljon onnea toteutukselle! :mrgreen:

Onko tarkoitus tehdä lataussysteemi samanlaiseksi kuin tässä: https://www.youtube.com/watch?v=7hfClQh ... RQOqTE5gcp Ajo videot ovat kai nopeutettuja. Ei 250 watin moottorilla pääse lähellekään tuollaisia nopeuksia.

Jos sais jostakin hankittua tuollaisen generaattorin, kokeilisin systeemiä SH22:een. Olisi valmis trike, josta voisi tehdä pienin muutoksin generaattorilla toimivan. :roll:

Liitteet
Kesällä 2014.5.jpg
Kesällä 2014.5.jpg (45.05 KiB) Katsottu 4384 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Tuon videon kuvaus generaattori-/lataussysteemistä on parasta mitä olen malliksi nähnyt! En oikein ymmärrä kuinka tuossa pärjätään pelkällä tasasuuntaajalla ilman mitään jännitteen säätöä tai kontrolleria, jännitehän on pyöritysnopeudesta kiinni ja ymmärtääkseni monet akkutyypit ovat hyvinkin kranttuja ylijännitteen suhteen. Eikös jotkut Lipo-akut suorastaan ole räjähdysherkkiä jos niitä ylilataa?!

Itse olin ajatellut valjastavani jonkun 250 W moottorin ja sen kontrollerin generaattorikäyttöön hyödyntäen kehittyneen kontrollerin regen-ominaisuutta. Ongelmana vain on se, että sellaisen kontrollerin löytäminen, jossa regen-teho olisi säädettävissä on aika haastavaa. Yleensä regen näyttää olevan on/off, mutta haluaisin säätöön sähköisen ohjauksen niin, että tehoa ja poljennan raskautta voisi säätää muutenkin kuin kadenssilla.

Videon tekstikuvauksessa muuten kerrotaan, että "The motor power is up to 5 kW", joten ei ihme jos vauhtia näyttää kertyvän.

Edit: ainiin, aurinkopaneelien työntämää lataustakin kontrolloidaan jollakin boxilla, onkohan kellään ymmärrystä mitä nämä paneelien boxit ovat syöneet, voisikohan niitä hyödyntää? Autojen latureissa oleva "jännitteen säätäjä" on ilmeisesti jotain kivikautista teknologiaa (zener-diodeja ja vastuksia?) ja hyösuhteeltaan katastrofi. Joskus luin jostakin jotain tuon kaltaista :roll: Mahtaako ajat olla muuttuneet hybridiautojen myötä, hmm.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vph kirjoitti:

Edit: ainiin, aurinkopaneelien työntämää lataustakin kontrolloidaan jollakin boxilla, onkohan kellään ymmärrystä mitä nämä paneelien boxit ovat syöneet, voisikohan niitä hyödyntää?

Yksinkertaisimmat taitaa rajoittaa ainoastaan jännitettä. Monimutkaiset tekee vissiin paljon enemmän.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:

Tuon videon kuvaus generaattori-/lataussysteemistä on parasta mitä olen malliksi nähnyt! En oikein ymmärrä kuinka tuossa pärjätään pelkällä tasasuuntaajalla ilman mitään jännitteen säätöä tai kontrolleria, jännitehän on pyöritysnopeudesta kiinni ja ymmärtääkseni monet akkutyypit ovat hyvinkin kranttuja ylijännitteen suhteen. Eikös jotkut Lipo-akut suorastaan ole räjähdysherkkiä jos niitä ylilataa?!

Siinä hyödynnetään erittäin varmatoimista biomekaanista balanssointijärjestelmää, jonka periaatteena on rajoittaa syötetyn tehon ylärajaa. Sen käytön edellytyksenä on oikein mitoitettu järjestelmä, jossa akkukapasiteetti on riittävän suuri ja pyörän energiankulutus ajossa suurempi, kuin kuskin tieho. Biomekaanisessa balanssointijärjestelmässä on akkuturvallisen käytön kannalta mainio ominaisuus. Se rajoittaa syöttötehoa myös tarpeen mukaan. Tuo järjestelmähän töpselistä lataamalla nostaa täyden akun jännitteen ylös. Tässä tilanteessa biomekaaninen balanssointi luonnostaan siirtyy pienempään syöttötehoon. Tätä biomekaanista baloanssointijärjestelmää sanotaan puhekielessä laiskuudeksi. Kusti ei varmasti polje, jos akku on täynnä ja pyörä kulkee muutenkin kuin raketti. Tai jos polkeekin, moottori kuluttaa enemmän kuin polkemalla tuotetaan. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Eihän tuohon tarvittaisi kuin latauspiirit joissa on hakkuri sovittamassa tulojännite & virta lataukseen sopivaksi. Käsittääkseni näissä aurinkokennosysteemeissä niitä on kyllä ollut ihan samaa olen miettinyt asuntovaunuunkin akun korvaajaksi. Kun akustoa samalla vielä kuormitetaan niin kontrollerin tulisi istua akun, kuorman ja latauslähteiden välissä.

Vähän off-topic mutta jaarritellaan tähän kuitenkin. Vaunuissa on lyijyakku ja sille 30A laturi joka samalla toimii vaunun virtalähteenä kun verkkovirtaa on tarjolla. Minun vaunussa lyijyakku kytketään pääkytkimellä joka on 2-napainen koko akku irti. Ajatus on että kun vaunu jätetään vaunupaikalle jonne saadaan sähköt päälle tarvittaessa niin laturin jännitteellä lähtee käyntiin akkujännitteellä toimiva lämmityksen ohjain jne.

Huonoa tuossa on ettei voi näin "etänä" ladata akkua lainkaan. Akku lataantuu myös vaunua vedettäessä jos perävaunupistoke on sopiva, tällöin myös vaunun jääkaappi toimii auton latausjännitteellä, ei silloin kuin auto ei käy. Kätevä kun pitää ajaa huoltoasemalle tankkaamaan jolloin ei saa pitää jääkaappia kaasulla ja/tai kaasulämmitystä.

No pitkä johdatus itse asiaan. Akku alkaa olla saletti ja mielessä on ollut jo tovin että korvaisi sen DeWalt:n akkupaketista rakennetulla LiFePo-kennostolla. Paino tippuisi, kapasiteetti pysyisi samana ja ennen kaikkea akku latautuisi pikalatauksella nopsaan vaikkapa agregaatilla. Ongelmaksi tulee tuo akun kytkentä ja latausjännitteiden ohjaus. Ja aurinkokennokin sopisi paremmin tällaiselle akustolle.

Tuo lyijyakun latausjännite etenkin vetoauton tuottamana voisi olla järkevää sovittaa LiFePo-akulle sopivaksi. Tähän tarvitaan kontrolleri jossa riittävät tehokivet sekä puolijohdekytkimet joilla estetään vaunun akun virran kulkeminen auton suuntaan silloin kun auto ei käy. Vastaavat kytkimet tarvitaan myös vaunun laturin ja akun väliin sekä mahdollisesti vastaava latauksen kontrolli.

Vielä tällaista ei ole kävellyt vastaan, puolijohdekytkimet olen jo löytänyt, muistaakseni 20-30A per kivi ilman jäähdytystä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jori »

Kaikki säätimet huonontavat kallista hyötysuhdetta. Ei lihasvoimageneraattorilla akun lataamisessa ole ylilatausvaaraa, jollei akku ole aivan toivottoman pieni, eikä aivan tyhmyyttään poljeta paikoillaan seisovaa täyteen ladattua pyörää. Pelkkä lämpö/jännitemittari ja/tai merkkivalo riittää.

Jännitesäätimen vaikutus tuollaisessa systeemissä on lähinnä polkemiskadenssin sovittaminen halutuksi. Paremmalla hyötysuhteella se tehdään valitsemalla oikea välityssuhde kammilta generaattorille.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:

Kaikki säätimet huonontavat kallista hyötysuhdetta. Ei lihasvoimageneraattorilla akun lataamisessa ole ylilatausvaaraa, jollei akku ole aivan toivottoman pieni, eikä aivan tyhmyyttään poljeta paikoillaan seisovaa täyteen ladattua pyörää. Pelkkä lämpö/jännitemittari ja/tai merkkivalo riittää.

Jännitesäätimen vaikutus tuollaisessa systeemissä on lähinnä polkemiskadenssin sovittaminen halutuksi. Paremmalla hyötysuhteella se tehdään valitsemalla oikea välityssuhde kammilta generaattorille.

Rataspakka ja takavaihtaja generaattorin kaveriksi :mrgreen: hassu ajatus sähköllä kulkevassa pyörässä, mutta noin mä sen tekisin kun en sähköstä mitään ymmärrä :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jooseha »

mhelander kirjoitti:

puolijohdekytkimet joilla estetään vaunun akun virran kulkeminen auton suuntaan silloin kun auto ei käy. Vastaavat kytkimet tarvitaan myös vaunun laturin ja akun väliin sekä mahdollisesti vastaava latauksen kontrolli.

Vielä tällaista ei ole kävellyt vastaan, puolijohdekytkimet olen jo löytänyt, muistaakseni 20-30A per kivi ilman jäähdytystä...

Mä menisin helpommalla laittamalla laturin ja akun väliin vain kytkimen/liittimen. Auton päähän on perinteisesti hoidettu sumuvalolla. Nykyisin ei vaan inssit taida tykätä tuosta - ainakaan uusissa vehkeissä. Asian voisi hoitaa myös releellä johon heräte parkilta.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Alumiinipellistä niitattu rättikattoversio syntyi piirustuspöydällä iltapuhteina. Tuohon olisi hyvä liimailla aurinkopaneelia ympäriinsä. :roll:
Sisäänkäynti aina avomallisena, katto taakse heitettynä, jalka kynnyksen yli nostaen, kynnyskorkeus noin 45 cm. Sisäänmeno saattaisi vaatia akrobatiaa kun maahan saakka ei oikein mistään saa jalkaa pujotettua, kuvitellun penkin edestä ehkä... tämän korin toimiminen olisi kyllä mielenkiintoista katsoa "luonnossa". Omaan silmääni mittasuhteet näyttävät esteettisiltä :oops:

Nyt vielä pari hitsaussaumaa, niin saan jotain konkreettistakin tänään aikaiseksi :oops:

Liitteet
Jawdropper-Lotus7-900.png
Viimeksi muokannut vph, 15 Marras 2014, 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Painojakaumakin on sellainen että tuolla on potenttiaalia toimia talvellakin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5025
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja tm »

Wacky kirjoitti:

Painojakaumakin on sellainen että tuolla on potenttiaalia toimia talvellakin.

Niin, missäspäin maailmaa tämä kulkupeli tulee liikkumaan? Rakentelija kun kirjoitteli aiemmin tällaista:

vph kirjoitti:

...Itse asun yli 400 m korkeudella vuoren rinteessä, joten jarruja tarvitsee. Jo työmatkalla (15 km) on jyrkimmillään reilun kilometrin pätkät 15 % ja 10 % nousua, kummatkin paljon taisteltuja Strava-pätkiä, ammattilaiset keulilla toki. Ruuhkaa on usein tarpeeksi, niin että maantiefillari (oli) useimmiten nopeampi kuin auto.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

tm kirjoitti:

Niin, missäspäin maailmaa tämä kulkupeli tulee liikkumaan?

Etelä-Ranskassa, Meri-Alpeilla. Naistenlehtikirjallisuus saattaisi romantisoida aluetta myös Provencen itälaidaksi.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Projektissa havaittavaissa pientä edistymistä, takakiikku taitaa olla nyt valmis. Kuvia.

Valmistelua
Kuva

Kasassa
Kuva

Testiasennus
Kuva

Vastaa Viestiin