Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

6286340800_1415703820_thumb.jpg
6286340800_1415703820_thumb.jpg (22.08 KiB) Katsottu 3788 kertaa

Puolan foorumilta löyty tommosia "koppiksenpoikasia" - sopis varmaan sullekin :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Ihania, varsinkin tuo sininen :D !! Näyttävät tosin aika massiivisilta vai onko se vaan optinen harha?

Jooseha:n peräkärrykuva oli juuri sitä mitä meinasin. Bob Yakit eivät oikein käy omaan silmään vaikka päteviä varmasti ovatkin. Nyt kun käyn siellä pajalla niin siellä on erilaisia metallintyöstövälineitä ja hitsausvälineetkin on. En vaan ole koskaan hitsannut mutta voihan sitä kurssin vetäjää varmasti pyytää opastamaan hommassa. Ensin kyllä pitäisi löytää se pyöränrunko tai joku raato jostain. Mitä enemmän mietin asiaa, sitä enempi se innostaa. Vaikka en edelleenkään paljoa mistään ymmärrä :wink: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mimmoinen pyöränromu saisi olla?

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mielellään sellanen että se menisi yksiin cheetahin linjojen ja värin kanssa tai sitten sen pitäisi olla lähes rasittavan erilainen niin että pistää silmään :D . Koko hökötys on vasta mietinnän tasolla, mitään käytännön juttuja en ole kerennyt ajattelemaan :) .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Siirsin aiemmin syksyllä cheetahin penkkiä yhdet reiät taaksepäin mutta puomiin en koskenut. Seurauksena se että yllän vieläkin polkimille vaikka toisaalta ajattelen että puomissa olisi varaa ottaa sen muutaman millin taaksepäin. Sitten taas mietin että kehtaisko kokeilla vieläkin lyhyempiä kampia tuohon niin sillähän sekin säätö korjaantuisi :roll: . Piti laittaa jo aiemmin vähän vauhtia tohon projektiin mutta laiskuus on opiskelijana iskenyt enkä vaan osaa päättää mitä teen.

Olin laittanut cheetahin jo henkisesti talviteloille mutta kun ei sitä talvea nyt sitten vielä tullutkaan, oli pakko kaivaa ulos tallista. Oli niin kauhea ikävä sillä ajoa :mrgreen: . Olen niin onnellinen kun mulla on tällä hetkellä omaan käyttöön suht täydellinen kokoelma (jos sitä siksi voi sanoa) pyöriä ja peräkärry, no ehkä jos vielä olisi se kinneri niin sitten en ainakaan enää muuta kaipaisi. Vai :mrgreen: ?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Sitten taas mietin että kehtaisko kokeilla vieläkin lyhyempiä kampia tuohon niin sillähän sekin säätö korjaantuisi :roll: .

Minulla on kampien pituus nykyisin 6% polkijan pituudesta, enkä missään nimessä aio vaihtaa pidemmäksi. Alun perin minun pyörässäni oli 8% (175mm) kammet, jotka vaihdoin 7% (152 mm) kammiksi ja lopulta päädyin näihin 6% kampiin. En nyt tarkkaan muista, minkä mittainen olet, mutta sinä taisit aloittaa kai noin 11% kammilla ja sinulla lienee nyt n. 9% kammet. Mielestäni kammissasi on vielä varaa lyhentää. Kannattaa ainakin kokeilla. :D

(Prosentti on laskettu jakamalla kampien pituus polkijan pituudella ja kertomalla tulos sadalla.)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja vph »

Jori on hurja mies. Käyttämäsi 6% kampi olisi tälläiselle pygmille noin 10 cm! 150 mm kampikin on minulle siis melkein 9%. Eeeehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!

Mutta eikö olisi loogisempaa suhteuttaa kampi jalkojen mittan eikä kokonaispituuteen :?:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vph kirjoitti:

Mutta eikö olisi loogisempaa suhteuttaa kampi jalkojen mittan eikä kokonaispituuteen :?:

Etenkin kun jalkojen pituus saattaa saman pituisillakin henkilöillä olla kammen verran erit :shock: ja muutenkin vartalon mittasuhteet on lyhyillä ja pitkillä keskimäärin erilaiset :roll:
Kuva

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Hmm. Kokonaispituuteen laskettuna cheetahin kammet antavat prosentiksi 9,2 ja scorpionin kammet 8,5. Tämä kampienlyhennysmiete koski tällä kertaa cheetahia, scorpparin kampiin olen edelleen tyytyväinen :). Kaksipyöräisellä vaan ehkä tarvitsee olla varovaisempi koska pitää liikkeellelähtökin ottaa huomioon. 6% tuottaisi 99mm kammet tällä kuskilla, ei kuulosta kovinkaan järkevältä enää...

Kuskin kokonaispituus on n. 165cm mutta jalan sisämitta 78cm.

Tuosta kehojen eri mittasuhteista on lähipiirissä yksi todella hyvä esimerkki. Mulla on yksi kaveri, joka on 160cm pitkä. Jos molemmat istahtavat samankorkuisille tuoleille vierekkäin, tämä kaveri näyttää mua huomattavasti pidemmältä, vaikka olen häntä oikeasti 5cm pidempi.

Voisiko tuon saman laskentakaavan suhteuttaa jotenkin jalkojen pituuteen, eikä ajajan kokonaispituuteen?

Mä mietin lähinnä että jos kaksipyöräisessä on nyt 152mm kammet niin kuinka paljon siitä kärsisi lyhentää jotta eron huomaisi mutta ei kuitenkaan niin että vaikeuttaisi ajoa? Olen miettinyt esim. 148mm, mutta silloinkaan kampi ei lyhene kuin 4mm.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Mä mietin lähinnä että jos kaksipyöräisessä on nyt 152mm kammet niin kuinka paljon siitä kärsisi lyhentää jotta eron huomaisi mutta ei kuitenkaan niin että vaikeuttaisi ajoa? Olen miettinyt esim. 148mm, mutta silloinkaan kampi ei lyhene kuin 4mm.

Mä huomaan ainakin tuon kokoisen penkin siirron jaloissa. 4mm kammen lyhennyksellä jalan liikerata lyhenee vielä tuplaten eli 8mm.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
vph kirjoitti:

Mutta eikö olisi loogisempaa suhteuttaa kampi jalkojen mittan eikä kokonaispituuteen :?:

Etenkin kun jalkojen pituus saattaa saman pituisillakin henkilöillä olla kammen verran erit :shock: ja muutenkin vartalon mittasuhteet on lyhyillä ja pitkillä keskimäärin erilaiset :roll:
Kuva

Tuo kuvaajahan osoittaa, että inseam-mitan ja pituuden suhde on lineaarinen ja siis sama riippumatta ihmisen koosta. Pieni ero näyttäisi olevan miesten ja naisten välillä niin, että naisten jalat ovat hitusen pidemmät, kuin miesten. Tai oikeastaan ei kannattaisi puhua jalan mitasta, kun mittaillaan inseam-mittaa, joka mitataan nivusista maahan. Naisilla ja miehillä on siellä nivuympäristössä jonkin verran eroja fysiologiassa, joten nämä saattavat vaikuttaa enemmän, kuin varsinaiset mitat. Oikeastaan jalan mitta pitäisi mitata lonkkanivelen keskikohdasta. Se on vain liian vaikea mitata, niin täytyy tyytyä inseam-mittaan.

Minulla inseam on 920 mm, josta siis ukko jatkuu vielä metrin ylös päin. Jos kammen pituutta arvioitaisiin mekaniikan mielessä, tuo jalan pituus olisi tietysti paljon parempi vertailuarvo, mutta koska tuo kuvaaja kertoo, että erot ovat ääripäidenkin välillä alle 10% inseam-mitassa, eikä varsinaista jalan mittaansa tiedä juuri kukaan, voidaan kammenpituuden vertailumittana pitää yhtä hyvin ihmisen kokonaiskorkeusmittaa. Pitkäjalkaiset pidentävät saamaansa kammen mittaa 0-10%, lyhytjalkaiset lyhentävät. 10% 115mm kammista on vain 11,5 mm. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Tuo kuvaajahan osoittaa, että inseam-mitan ja pituuden suhde on lineaarinen ja siis sama riippumatta ihmisen koosta.

:o
Ei siitä tuollaista johtopäätöstä kyllä voi vetää. Suorat viivat hämää, jos niitä ei huomaa tulkita oikein.
Sinisestä viivasta kun mittaa ja laskee jalkojen osuuden, huomaa jalkojen suhteellisen pituuden kasvavan pituuden mukana. Lyhyellä 68cm / 150cm x 100 = 45% ja pitkällä 101cm /205cm x 100 = 49%.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuo kuvaajahan osoittaa, että inseam-mitan ja pituuden suhde on lineaarinen ja siis sama riippumatta ihmisen koosta.

:o
Ei siitä tuollaista johtopäätöstä kyllä voi vetää. Suorat viivat hämää, jos niitä ei huomaa tulkita oikein.
Sinisestä viivasta kun mittaa ja laskee jalkojen osuuden, huomaa jalkojen suhteellisen pituuden kasvavan pituuden mukana. Lyhyellä 68cm / 150cm x 100 = 45% ja pitkällä 101cm /205cm x 100 = 49%.

Niinpä näkyy, en mittaillut, vaan tein liian hätäisiä päätelmiä noista suorista. Nähtävästi suorat eivät kulje origon kautta, joten olet aivan oikeassa.

Onhan tuo myös arkijärjellä käsitettävissä, kun vertailee äärimittaisia ihmisiä keskenään. Pään ja keskivartalon mitat eivät tietenkään kasva samassa suhteessa, kuin raajojen. Silti tuo prosentuaalinen ero äärimittaisten (150-205) aikuisten välillä on vielä varsin siedettävä, kun puhutaan kammen pituudesta. Muutama milli sinne tai tänne ei tunnu missään. Yleensähän kiistellään kampipituuksista, joiden erot ovat useita kymmeniä millejä ja prosentteja.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

Minulla inseam on 920 mm, josta siis ukko jatkuu vielä metrin ylös päin.

Koska elämä on matematiikkaa, niin nyt on pakko kysyä että onko sun nykykammet tosiaan vain 115 mm? (6% 192 cm:stä on noin 115 mm). Mistä tuollaisia kampia olet löytänyt?!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:
jori kirjoitti:

Minulla inseam on 920 mm, josta siis ukko jatkuu vielä metrin ylös päin.

Koska elämä on matematiikkaa, niin nyt on pakko kysyä että onko sun nykykammet tosiaan vain 115 mm? (6% 192 cm:stä on noin 115 mm). Mistä tuollaisia kampia olet löytänyt?!

Ne on kai tehty aikanaan Hasen Tretsiin. Lisäsin ruuvinreiät ja toisen 40T rattaan. Nyt on 51 ja 40 -piikkiset etulimput ilman etuvaihtajaa. Vaihdan kantapäällä. Hyvin toimii.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin