Pystypyöräsi kuva

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nätti ku karkki :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Nätti ku karkki :D
Jukka

Kiitos. :)
Tyttärillä oli pinkki pyörä tilauksessa, joten tuli tuollainen söpöilymalli. Saa nähdä, kelpaako enää muutaman vuoden päästä...

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Jäi läskipyörästä takuuvaihdossa ylimääräiseksi haarukka. Lisäksi kun nurkissa pyöri ylimääräinen 20" yksipyöräinen, pinnoja, läskirengas ja sisuskumi siihen, niin tarvitsi vain ostaa 100 mm leveä vanne. Liitin haarukanpäihin yksipyöräisen haarukanpäät, levensin napaa ja paklailin ja maalailin hieman. Lopputulos kuvissa. Hieman oli 0,8 barin rengaspaineilla tahmea ajaa, mutta rakentelu oli kivaa. :)

IMG_0480.JPG
IMG_0483.JPG

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja PW »

Renkaan merkki kuvastaa myös hyvin ykspyörästä :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

Nebulus kirjoitti:

Hieman oli 0,8 barin rengaspaineilla tahmea ajaa, mutta rakentelu oli kivaa. :)

Eikö tuo kestä enempää painetta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Hieman oli 0,8 barin rengaspaineilla tahmea ajaa, mutta rakentelu oli kivaa. :)

Eikö tuo kestä enempää painetta.

Kunhan arvoin jotkin läskipaineet renkaaseen koeajolle. Puolisentoista baaria pitäisi kestää laittaa. Normipaineet kahden renkaan läskissä on mulla 0,6 baaria tai vähän alle.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sehän on vielä läskimpi ku mun muni

Kuva

Tosa on 54mm kehä ja 3" kumi. Rengaskokokin vaan 24"/507mm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Sehän on vielä läskimpi ku mun muni. Tosa on 54mm kehä ja 3" kumi. Rengaskokokin vaan 24"/507mm

Minkälainen tuo sun muni on ajaa verrattuna tavalliseen yksipyöräiseen? Tuo mun läskiykä oli yllättävän kankea kääntymään, vaati hieman totuttelua ennen kuin ajo alkoi kulkea.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Sehän on vielä läskimpi ku mun muni. Tosa on 54mm kehä ja 3" kumi. Rengaskokokin vaan 24"/507mm

Minkälainen tuo sun muni on ajaa verrattuna tavalliseen yksipyöräiseen? Tuo mun läskiykä oli yllättävän kankea kääntymään, vaati hieman totuttelua ennen kuin ajo alkoi kulkea.

Eihän mulla ole muusta kuin "motonetistä" kokemusta. Kankeammin tämä kääntyilee, eli menee helpommin suoraan :) Mulla on yksipyöräiseksi todella pitkät, 172mm, kammet. Se auttaa luultavasti kääntymisessä ja muutenkin "maastoajossa", mutta rajoittaa nopeuden tasaisella. Yksi iltapäivä piti motonetin jälkeen opetella että ajo alkoi sujumaan ja liikkeelle lähtöjä pidempäänkin, on nämä niin paljon eri laitteita.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Yksipyöräisistä en ymmärrä mitään, mutta kaksipyöräisessä floater on tosi tahmea rengas asfaltilla. Ja matalilla paineilla siinä on tosi paha itseohjaus. Kumpikaan ominaisuus ei varmaan auta yksipyöräisessä.

MetaPhrastic 2012

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Siinä oli kippurasarvet uutena
Siinä oli kippurasarvet uutena
141214Tyomatkapyora_s.jpg (54.73 KiB) Katsottu 8284 kertaa

On pitänyt jo hetken aikaa tehdä mökkipyörä. Lähtökohta on Helkama-retkipyörä jostain 70-luvun lopulta. Olen ajanut sillä kahtena kesänä ja hiljalleen hermoontunut vanhaan pianolankavaihteeseen, joka kyllä toimii mutta antaa ihan tolkuttomat välitykset Savitaipaleen maastoihin. Nurkissa pyöri myös poliisin huutokaupasta kympillä ostettu poikien 7-vaihteinen Helkama, joka sai alkaa elintenluovuttajaksi.

Pakko tuohon on vaihtaa vielä etuhammasratas jollain keinolla, välitykset ovat edelleen pitkät. Kai sen kesäksi saa nyt jo tehdyksi, kun on noin pitkälle aloittanut. Työmatkoilla voi käyttää kolmea pienintä vaihdetta, loput jäävät tuolla etuhammasrattaalla varalle.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Näyttäisi olevan fauber-keskiö. Siihen voi vaihtaa pelkän rattaan. Vaatii kampien irrotuksen. Lähtee auki vasemmalta puolelta vasenkätisellä kierteellä. Laakeripesät saattaa joutua kanssa irrottamaan että saa kammet pois. Ne voi olla kiinni joko puristettuna tai kierteellä. Hammasratas on puristussovitteella kammessa kiinni.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Hammasratas on puristussovitteella kammessa kiinni.

Tai vain kiristetty laakerin sisäkoolin alle. Oikealla puolen on sitten oikean kätinen kierre.
Itse suurentaisin vain takaratasta. Nykyajan ketjut venähtävät pilalle muutaman tuhannen kilometrin matkalla talviajossa. luulen että se johtuu(kuran lisäksi) siitä että materiaalin säästön nimissä pyörissä on pienet hammasrattaat ja tämän vuoksi suuret ketjuvoimat. Jos kaupasta ei saa sopivaa niin vanhan rattaan kylkeen voi hitsata ketjuvaihteisesta irroitetun etu- tai takarattaan. Tällainen viritys mulla oli pari talvea python trikessä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt Hopealla taitaa olla 23t ratas takana . Jos jukan ehdottaman homman tekis , olisi se helpoin tapa. 28t ratas tekisi ihmeitä jo vaihde kaalalle.
Kuva
Tai sitten laittaa tälläsen eteen , joka ei kyllä paljon maksa . 10€ on sika halpa, tuosta voi kyllä tehdä helposti takarattaan sahaamalla . Sit olisi niitä kevyitä riittävästi . Äkkiä tuon sahailisi , jos kiinostaa .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

Olen samaa mieltä. Vaihda vain takaratas isommaksi. Selviää ketju vähemmällä rasituksella ja on helpompi vaihtaa. Ratas voi sen sijaan olla vaikeampi löytää, muttei mahdoton.
28-hampaisia takarattaita oli vielä yksi kymmenen vuotta sitten yhdellä vanhalla pyörähuoltamolla. Sellaisia voi siis löytyä vieläkin jostain. Niitä käytettiin ennen tavarapyörissä takarattaina. 23-hampaisia saa helposti vaikka mistä.
Kuva
Näinkin voi tehdä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin