Kamalaa kahvia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mä oon kotona siirtynyt papukahviin (toistaseks perusmeiraa, reilunkaupan...), ostin semmoisen vanhan veivattavan myllyn. Aika hyvää kahvia saa puhtaalla perkolaattorillla ja raikkaalla vedellä. Tosin vaa viikonloppusin tulee kotona kahvia juotua kun töissä tienvarsikuppiloissa saa päivän kiintiön täyteen.

Laitetaan loppuun mustaa heppaa päivän piristeeksi:

Kuva

http://mustaheppa.sarjakuvablogit.com/

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse kuulun tähän mailman toiseksi eniten nautittujen nesteiden juojiin. Jos se ensinmäinen on vesi on toinen tämä Tee. Siinä vasta nurinaa riittää. Kaiken näkösii pusseihin pakattua roskaa jota teeksi kutsutaan. Vaikka paras laatu onkin vain haudutetussa teessä. Kahfista en tiedä mitää , kun en sitä koskaan ole opetellut juomaan. Enkä voi äkseerätä sen huonoudesta , tai paremmuudesta.
Mutta sen tiedän että pitkän reissun jälkeen raikaaseen lähdeveteen tehty tee haudutettuna on jotain eliksiiriä josta Nojanalle pitää ja nauttii. Ja näin tuo oman kortensa tähän papukeskusteluun. :mrgreen:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ukram1 kirjoitti:

Mulla on tapana ostaa kahvi raakapapuina jenkeistä ja paahtaa itse Behmor merkkisellä paahtohärvelillä. Laatu vähän vaihtelee, mutta on kuitenkin joko hyvää tai erittäin hyvää. Jauhaminen manuaalisesti veivijauhimella.

Mistä ostat ja mikä veivi?

Mä ostan pääosin Hasbeanilta - tosin valmiiksi paahdettuna. Tuo itse paahtaminen voisi olla seuraava siirto.
Jauhan töissä käsin Porlexin matkamallilla ja kotona Ascason myllyllä - jonka hankkiminen oli virhe. Jauhatuskarkeuden vaihtaminen on työlästä espressosta suodatinkarkeuteen.

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Nojanalle kirjoitti:

Itse kuulun tähän mailman toiseksi eniten nautittujen nesteiden juojiin. Jos se ensinmäinen on vesi on toinen tämä Tee. Siinä vasta nurinaa riittää. Kaiken näkösii pusseihin pakattua roskaa jota teeksi kutsutaan. Vaikka paras laatu onkin vain haudutetussa teessä. Kahfista en tiedä mitää , kun en sitä koskaan ole opetellut juomaan. Enkä voi äkseerätä sen huonoudesta , tai paremmuudesta.
Mutta sen tiedän että pitkän reissun jälkeen raikaaseen lähdeveteen tehty tee haudutettuna on jotain eliksiiriä josta Nojanalle pitää ja nauttii. Ja näin tuo oman kortensa tähän papukeskusteluun. :mrgreen:

Pakko kompata Nallea. Mulle tosin arkikäytössä kelpaa ihan perus pussiteekin.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja jori »

Pussinheiluttaja minäkin. Kahta pussia käytän mukillisessa teetä, vesi vedenkeittimestä 87 asteeseen tai kiehuvaa vettä käytettäessä pussit ja vesi mukiin ja muki toiseen kylmää vettä sisältävään suurempaan astiaan. Hyvää ja halvalla. Teenä käytän arkisin Lidlin Lord Nelsonin English Breakfast ja kun haluan herkutella Darjeling Fair Tradea.

Ennen käytin vain irtoteetä, mutta nykyisin saa Lidlistä niin hyvää laatua pusseissa, ettei maksa vaivaa ostaa huonompaa irtoteenä. Tottakai teekaupasta saisi oikeasti hyvääkin, mutta hinta on sitten kymmenkertainen.
Eikä se Liptonin keltainenkaan mitään huonoa ole, se täytyy vain hauduttaa tuolla liukuvan lämötilan menetelmällä kuuma teekuppi kylmässä vedessä.

Vaikka olenkin vannoutunut teen juoja, arvosta kovasti varsikin terpan, Pastorin ja ukramin antaumuksellisuutta kahvinautinnon maksimoinnissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja irakas »

Juon aamulla ja päivällä Arvid Nordquistin Classis REKO reilun kaupan tummapaahtoa, ja illalla lempiteeni on nykyään kehitysmaakaupan Charmanraj TGFOP Mustaa Lehtitee. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Pastori kirjoitti:
ukram1 kirjoitti:

Mulla on tapana ostaa kahvi raakapapuina jenkeistä ja paahtaa itse Behmor merkkisellä paahtohärvelillä. Laatu vähän vaihtelee, mutta on kuitenkin joko hyvää tai erittäin hyvää. Jauhaminen manuaalisesti veivijauhimella.

Mistä ostat ja mikä veivi?

Mä ostan pääosin Hasbeanilta - tosin valmiiksi paahdettuna. Tuo itse paahtaminen voisi olla seuraava siirto.
Jauhan töissä käsin Porlexin matkamallilla ja kotona Ascason myllyllä - jonka hankkiminen oli virhe. Jauhatuskarkeuden vaihtaminen on työlästä espressosta suodatinkarkeuteen.

Sweet Marias, en ole muita ulkomaisia kokeillut. Kahvia kuulemma kannattaa ostaa sesonkiaikana, joka on kai juuri nyt, talvella valikoima on huonompi.

Veivi on Peugeot merkkinen, ranskalainen perinteisen mallinen, ostettu helsingistä kokkipudista. Säätö ei ole kovin tarkka, mutta se ei onneksi kovin paljon vaikuta makuun. Hidas veivi on siitä hyvä että ei tule kitkeryyttä aiheuttavaa hienoa purua, ja laite on halpa verrattuna sähköhärveleihin. Käytän french pressiä (simppeliä, kuuma vesi vaan kaadetaan kahvin päälle). Joten melko ranskalaista meininkiä...

Paahtokoneista tuo Behmor on hyvä kun se on hiljainen, ja ajastimella saa melko hyvin säädettyä paahtotason.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Onko Behmorisi tämä?

Kuva

ukram1 kirjoitti:

Sweet Marias, en ole muita ulkomaisia kokeillut. Kahvia kuulemma kannattaa ostaa sesonkiaikana, joka on kai juuri nyt, talvella valikoima on huonompi.

En ole tuolta tilannutkaan. Sivuilla olen käynyt - asiallisia ohjeita.

ukram1 kirjoitti:

Käytän french pressiä (simppeliä, kuuma vesi vaan kaadetaan kahvin päälle).

Hyvä metodi - simppelein tapa saada hyvää kahvia. Mulla on pari isompaa kannua noita - vieraskahvit teen tuolla systeemillä. Mun pienet suodatinsuppilot on vaan yhdelle ja kahdelle kupille (mukille).

Heikon Euro-Punta konversion varalta olen ajatellut ryhtyä asiakassuhteeseen tämän sakukaupan kanssa > https://www.docklands-coffee.de/

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Joo on se juuri tuonnäköinen se Behmor. Ainut mikä vähän epäilyttää on se että laitteessa tuntuu olevan joku tuuletin tms, joka paahdon alussa toimii, mutta hetken päästä pysähtyy, aivan kuin se jumittaisi jotenkin. Enivei, hyvin se paahtaa. Aluksi yritin kuunnella naksuja, mutta nykyään menen vain kellon perusteella, ja korjaan jos on jotain virhettä esim. papujen tyypin vaihtumisen takia (isommat pavut ehkä paahtuu vähän hitaammin? Verkkojännitteen heilunta vaikuttaa?).

Lopetin muuten kokeeksi taas säännöllisen kahvinjuonnin, ja jälleen sain noin kaksi päivää kestäneen päänsäryn, joka on selvästi vieroitusoire. Eli kahvin juonti kannattaa rajoittaa vain viikonloppuihin, niin ei päädy kahvinarkkariksi...

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Kahvin juominen pitää lopettaa vähitellen jos on juonut jatkuvasti. Kuppi vähemmän päivässä kunnes päiviä on kulunut niin monta että yhden kupin vähentämisen jälkeen ei jää mitään. Tämä säästää päänsäryiltä ja tulee muutenkin vähän tarkkailluksi käyttäytymistään tämän kamalan ja addiktoivan aineen kanssa... :wink:

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Hopea kirjoitti:

Kahvin juominen pitää lopettaa vähitellen jos on juonut jatkuvasti. Kuppi vähemmän päivässä kunnes päiviä on kulunut niin monta että yhden kupin vähentämisen jälkeen ei jää mitään. Tämä säästää päänsäryiltä ja tulee muutenkin vähän tarkkailluksi käyttäytymistään tämän kamalan ja addiktoivan aineen kanssa... :wink:

Tosiaan vähitellen annosta pienentämällä varmaankin voi lopettaa ilman vieroitusoireita. Mutta löytyykös palstalta koehenkilöä, joka juo kahvia monta kuppia päivässä ja testimielessä lopettaisi kerralla kahvin juonnin vaikka viikoksi? Kiinnostaisi kuulla minkälaiset oireet tulee... Itellä tuo yksi kuppi päivässä vauhti tosin riitti vieroitusoireisiin, siis kun lopetin, eli ehkä pitäisi mennä alle 1 kuppi/pv annoksiin?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Mahe »

ukram1 kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Kahvin juominen pitää lopettaa vähitellen jos on juonut jatkuvasti. Kuppi vähemmän päivässä kunnes päiviä on kulunut niin monta että yhden kupin vähentämisen jälkeen ei jää mitään. Tämä säästää päänsäryiltä ja tulee muutenkin vähän tarkkailluksi käyttäytymistään tämän kamalan ja addiktoivan aineen kanssa... :wink:

Tosiaan vähitellen annosta pienentämällä varmaankin voi lopettaa ilman vieroitusoireita. Mutta löytyykös palstalta koehenkilöä, joka juo kahvia monta kuppia päivässä ja testimielessä lopettaisi kerralla kahvin juonnin vaikka viikoksi? Kiinnostaisi kuulla minkälaiset oireet tulee... Itellä tuo yksi kuppi päivässä vauhti tosin riitti vieroitusoireisiin, siis kun lopetin, eli ehkä pitäisi mennä alle 1 kuppi/pv annoksiin?

Mä juon kahvia useamman kupin päivässä kun olen töissä, mutta viikonloppuisin tai lomilla en välttämättä läheskään joka päivä, en ole huomannut erityisiä vieroitusoireita kuitenkaan.

Markus Heikkilä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja PW »

Yleensä juon yhden kupin kahvia aamulla, juhlamokkaa senverran vahvaa ku suodatttamalla suoraan kuppiin tulee. En siis ole kahvi hifistelijä.
Poika tarjos kahvin just vähän eri tavalla. Kahvi tehosekottimeen+kookosrasvaa, mctöljyä, kirkastettuavoita ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Paljon on muuttunut sitten vuoden 2011, vaikka suurin osa menee edelleen tähän:

jviirret kirjoitti:

Heh, lyödäämpä tähän toinen ääripää vaatimustasosta. Tai on mulla kahville kolme vaatimusta, sen tulee olla:
-Mustaa
-Märkää
-Lämmintä
Eri kahvit maistuu eriltä, kuuluu asiaan, eikä noita osaa pistää paremmuus järjestykseen. Jos jotain hyvää juotavaa haluaa niin se on mehua tai kaakaota. Silti juon eniten kahvia :)

Lisäksi olen keitellyt pannukahvia aina kun puuhellassa tulia pitelen ja tämän talven erikoisuus on ollut mutteripannu

Kuva

Tuolla saa jo oikeasti tukevaa kahvia, ei tarvi ottaa erikseen leipää tms. kun kahvi menee koko ateriasta.
Vaikka pannu oli halpa, 3e kirpputorilta, on kahvi kallista. Espressot kilohinnaltaan tuplat suodatin kahviin verrattuna ja höppeitä menee tuplasti enempi :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Premnas »

En tiedä mitä tapahtuisi jos lopettaisi kahvinkäytön kokonaan mutta tiedän mitä tapahtuu jos sitä juo yli kehonsa sietokyvyn :shock: . Ihmettelin tuossa yhdessä vaiheessa että johan on, pitääkö tässä lääkärille mennä kun sydän oli ihan kamalan levoton ja lisälyöntejä oli vähän väliä. Alkoi jo pelottaa. Yritin juoda enemmän vettä, ei mitään tulosta ja yritin pitää suolan saannista huolen mutta sekään ei auttanut. Sitten yhtäkkiä yhden viikonlopun jäljiltä ihmettelin kun koko viikonloppuna ei ollut ainuttakaan lisälyöntiä ja aloin miettiä...ei hetkinen, niinä päivinä en juonut kahvia kuin kupillisen aamulla. Koulussa taas tuli rampattua kahvilassa juomassa tauoilla.

Nyt jotain saattaa kiinnostaa millainen määrä kahvia riitti suistamaan sydämen ylikierroksille: 3 kuppia kahvia päivässä (normaali 2dl kuppi). Sen enempää ei tarvittu! En voi edes kuvitella mitä joku energiajuoma saisi aikaan, hui helv.! Tämän kahvin ja sydänterveyden yhteyden keksittyäni vähensin kahvin juomisen taas siihen kuppiin aamulla. Sydän rauhoittui välittömästi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin