Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sallalle tilattiin Performer Toscana runkosetti suoraan valmistajalta Taiwanista.
Runkosarjaan ei kuulu penkkiä.
Hinta ilman alv ja tullia, mutta sis. toimiskulut oli 995 USD (n. 975€ vahvan dollarin takia)
Taiwanista ei pitäis tulla polkulyyntitullia kuten Kiinasta tilatuille tulee joten tulli on kait luokkaa 5% + 24% ALVia

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Wacky kirjoitti:

Taiwanista ei pitäis tulla polkulyyntitullia kuten Kiinasta tilatuille tulee joten tulli on kait luokkaa 5% + 24% ALVia

Mutta eikös se varmaan juuri Sallalle poljettavaksi ole tilattu? Polkumyynnistähän silloin juuri on kyse!
Eikö? ;-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ja nojatallin koko senku kasvaa...onnea Sallalle uudesta pyörästä! Laitatte varmaan kuvaa pyöränkuvaketjuun sitten kun ajokki valmis? Mitä muuta ajattelitte siihen laittaa?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Premnas kirjoitti:

Ja nojatallin koko senku kasvaa...onnea Sallalle uudesta pyörästä! Laitatte varmaan kuvaa pyöränkuvaketjuun sitten kun ajokki valmis? Mitä muuta ajattelitte siihen laittaa?

Juu kuvaa tulee sitten ehdottomasti. Mä niin toivon, että pystyisin tällä ajamaan kaupungissa. Haluun ajaa kans kakspyöräsellä niin kovasti! :mrgreen: Olen vain liian arka yleensä kokeilemaan, epäröin heti omia taitojani.

Emmä kyl ole ihan perillä mitä Wacky meinaa laitella siihen :D :oops:

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

En tiedä, oletko ajanut vielä kaksipyöräisellä nojakilla. Siltä varalta, että et ole tuoreessa muistissa oleva oppimiseni startin helpottamisesta tärkeysjärjestyksessä: Terävä polkaisu riittävän suurella vaihteella, jotta pyörä kiihtyy niin suureen vauhtiin, että se vakautuu. Nokka haluttuun lähtösuuntaan rengas menosuunnassa ja pyörä vaakatasossa jarru päällä. Poljin hieman lähemmäksi itseäsi kuin pystyasennossa. Pää pystyyn, eli katse eteen horisonttiin, ei missään nimessä alas eikä sivukallistusta. Ei maksimivoiman tuottoa ja nopeaa maassa olleen jalan nostoa, koska ne aiheuttavat nykäisyjä ja kallistumista.

Ei haittaa, jos on kaatumissuojia päällä ja kestävät vaatteet. Jotka eivät ole ykköset ulkonäössä tai käytännöllisyydessä. Lukoista en osaa sanoa muuta kuin sen, että ne ovat yksi asia lisää, joka voi aiheuttaa kaatumisen ja toisaalta auttavat tehon tuottoa vakaaseen nopeuteen kiihdyttäessä. Luulisin olevan turvallisinta aloittaa ilman lukkoja silti.

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Olen mä kakspyöräsellä ajanu ja vieläpä suoraan lukkopolkimilla :D lähinnä ne kääntymiset on mulle tosi vaikeita

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tein kääntymisen opettelun itselleni tosi hankalaksi, kun en muistanut täältä lukemaani ohjausvinkkiä, eli pään kallistusta sivuille. Se on hitaampi, joten tarkempi ja kontrolloitavampi tapa kääntää kuin ylävartalon kallistus lantiosta tai tapauksessani uss suoraohjaus. Pyörästä riippu, miten kiikkerää eturenkaan kääntö on ja siitä, miten takakenossa istuu. Aloitin 40 asteella ja kun se tuntui jotenkin järkevältä, siirryin 30 asteeseen ja ajelin ympyrää parkkipaikalla, jolloin tuli jatkuvasti toistoa ja jos jokin käännös meni huonosti, pääsin useimmiten heti kiinni syyhyn ja pääsin yrittämään korjausta. vaihtelevalla menestyksellä. Kaupungissa vaaditaan tiukkoja käännöksiä ja ne ovat vaikeita ajaa hitaasti. Ympyrätreeni auttoi itseluottamuksen tuomisessa yhä syvempiin kallistuskulmiin, joissa pití taittaa ylävartaloakin eturenkaan ohella pitäen riittävää vauhtia yllä. Välillä vauhti putosi liian alhaiseksi kallistukseen nähden ja ajo menetti vakauden. En kaatunut kertaakaan, kun säikähdyksestä toivuttuani survaisin polkimesta lisää vauhtia.

Kokemusta saa viikonlopussa riittävästi, kun ajelee eri nopeuksilla ja eri kallistuskulmilla käsien ja lantion sekä pään yhteiskäytöllä riittävän pitkään ympyröitä. Suositan alkuun pieniä vauhteja ja kallistuskulmia laajoin ympyröin niin vähällä eturenkaan kääntämisellä kuin mahdollista. Ennen kuin saa tuon rutiiniksi, on vaarallista yrittää jyrkkiä kulmia tai jyrkähköjä kulmia renkaalla ohjauksen kanssa. Varsinkin jos on alempi nojakulma kuin, mitä pystyt suorilta käsin hallitsemaan tasapainolta kaikissa nopeuksissa. Minulle vaarallisimmat nopeudet olivat hitaimmat epätasaisella alustalla, kun pienessä vauhdissa töyssy lisäsi kallistuskulmaa suuremmaksi kuin vauhti riittää pystyssä pysymiseen. Silloin tuli suurempia kallistuksia tahattomasti kuin laki sallii. Luonnonlaki. Joten siinä oli hätäinen olo ja onneksi älli riitti lisäämään polkuvoimaa kaatumisen estämiseksi ja en osunut betoniporsaaseen, jota kohden olin kallistumassa.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja Premnas »

En tiiä mutta pyörä rauhoittui kun tajusi itsekin rauhoittua. Paikaltaan lähdöstä tuli varmempaa kun lakkasin hätiköimästä ja lähdin liioitellun rauhallisesti liikkeelle. Sama tehosi ohjausliikkeisiin eli mahd. vähän korjausliikkeitä ja hätiköintiä niin pyöräkin tuntuu rauhalliselta alla.

Huomasin tänäänkin ajaessa että sellaset kurvit (varsinkin alikulkutunneleiden päässä olevat risteykset) jotka ennen olisivat aiheuttaneet suoranaista pakokauhua, menivät oikein näppärästi. Harjoittelua se vaatii ja tuntumaa, mutta on se hieno tunne kun saa sujumaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Nii eihän siinä muu auta. Vieläki hävettää ku läsähin baronilla itiksen prisman eessä suojatiellä maahan. Oli hieman tiukka mutka nii hupsistakeikkaa.
Pitäs vaan löytää se rohkeus.
Vitsit, mä painelin tänää gekkolla töihin 19,33 keskarilla. Nyt kulki niinkuin pitäisi :D

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Itsesuojeluvaistoni ei antanut periksi ajoteillä opiskelua muuten kuin pyörän kotiin ajaessa, muuten ajoin parkkipaikoilla varoen koko ajan liikennettä ja menin tarkoituksella vähäisen liikenteen aikoina. Suojatiekaatuminen voi tarkoittaa auton alle jäämistä, joten hankkisin itseluottamuksen ja kokemuksen ensin vaarattomassa paikassa. Startit suojatiellä ovat vieläkin hermostusta aiheuttavia, vaikkei ongelmia olekaan vielä tullut. Koskaan ei tiedä, tuleeko auto kääntyen eteen, vaikkei vilkkua näytäkään valoista lähtiessä. Se on huono hetki huojua.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo no, meinasin pitkästä aikaa kaatua eilen kun lähdin lenkille. Tein vissiin hiukan liian hitaan käännöksen pihaliittymästä kelville kun sieltä tuli toista reunaa joku ukko ja sitten hupsista kun lähtikin kallistumaan liikaa vasemmalle. Varmaan aika huvittavan näköistä kun mä en sitten halunnutkaan ihan kyljelle saakka vaan otin kädellä vastaan ja siinä sitten onnistuin jostain syystä kannattelemaan koko hökötystä vinossa :D . Ukko tuli auttamaan mut takaisin pystyyn ja kiitin häntä siitä. Tuo ei kuitenkaan osannut nolostuttaa, tuli vaan huvittunut olo tapauksesta.

Jos helpottaisi rohkaistumista ettei lähde asian ääreen liian vaikeasti. Ettei yritäkään heti takakenoasennosta taittaa 90 asteen kurveja. Mulla helpotti epävarmuutta kun vaan hyväksyin sen että ei uskalla taittaa nojaten jotain kurvia vaan nousin istuma-asentoon tai ainakin irrotin toisen jalan ja laskin lähelle maata sen varuiksi jos joku juttu ei menekään nappiin. Ihan aluksi mä tein usein niin että nousin pyörän päältä pois ja talutin vaikeat kohdat, ja siitä sitten pikku hiljaa rupesin harjoittelemaan niin ettei tarvinnut nousta enää pois päältä. Mutta edelleen on risteyksiä joissa mun on ainakin pakko pysähtyä katsomaan ensin ettei ketään tule ja sitten vasta lähteä liikkeelle.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikäs vika pystympään nousemisessa on. Vai onko sinulla täysin kiinteä stemmi, jonka kanssa ei pääse nousemaan pystympään. Pystymmässä näkee paremmin ja pyörä on paljon paremmin hallittavissa. Alaohjatulla tämä tietenkään onnistu, eikä kovin matalalla kiinteällä tillerillä. Minä nousen aina tarpeen tulleen pystympään, kun pitää nähdä aidan tai auton yli tai vähän aiemmin nurkan taakse. Näkee paremmin ja pyörä on peremmin hallittavissa. Vatsalihaksetkin saavat välillä jumppaa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Mikäs vika pystympään nousemisessa on. Vai onko sinulla täysin kiinteä stemmi, jonka kanssa ei pääse nousemaan pystympään. Pystymmässä näkee paremmin ja pyörä on paljon paremmin hallittavissa. Alaohjatulla tämä tietenkään onnistu, eikä kovin matalalla kiinteällä tillerillä. Minä nousen aina tarpeen tulleen pystympään, kun pitää nähdä aidan tai auton yli tai vähän aiemmin nurkan taakse. Näkee paremmin ja pyörä on peremmin hallittavissa. Vatsalihaksetkin saavat välillä jumppaa. :D

Jep. Jalat irti polkimilta ja pystympään - oli viime kesän sport mallilla ainoa keino ohjata tiukoissa kurveissa. Siinähän oli kätevä automaattinen esto liian jyrkille kaarroksille = ohjaustanko osui reisiin.

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Eipä tuo mies mitään tollasii ohjeita oo antanu, aina vaan sanonu että kyllä se kääntyy kun tarpeeks käännät. Ja sitten ollaanki jo maassa silmät pyöreenä etteipä kääntynytkään.
Hei, ei ollu mun idea tilata mulle uutta pyörää ;) :D

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Performer Toscana 20/26 (framekit) Taiwanista

Viesti Kirjoittaja jori »

Salsa kirjoitti:

Eipä tuo mies mitään tollasii ohjeita oo antanu, aina vaan sanonu että kyllä se kääntyy kun tarpeeks käännät. Ja sitten ollaanki jo maassa silmät pyöreenä etteipä kääntynytkään.
Hei, ei ollu mun idea tilata mulle uutta pyörää ;) :D

Onhan tuossa Optimassakin näköjään taittuva tilleri. Nostaa vain ylemmäs ja nousee istumaan pystympään. Jalat voi ottaa alas polkimilta jos siltä tuntuu, vaikka yksi kerrallaan. Kääntymisen puolelta ensin.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin