Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja prelude »

Tervehdys tälle foorumille näin ensimmäisen viestin myötä.

Minua on alkanut kiinnostamaan kolmipyöräinen menopeli ja tähän sitten liittyykin johdannon jälkeen kysymyksiä.
Pyöräilijä en ole, ehkäpä tulevaisuudessa. Ajatukseni on päästä liikkumaan sähkö ja kaura avusteisesti ympäri vuoden. Perään tulee arkisin vielä 2 rengasta (ja lasta) lisää peräkärryn muodossa. Kesällä kaikki varmastikin onkin ok liikkumisen kannalta, mutta talvi askarruttaa. Ajatuksena on ostaa jokin sopiva pyörä ja lisätä siihen sähköt myöhemmin.
1) Mitä suuruusluokkaa kääntösäteet on perus kolmipyöräisissä?
2) Matkalla on muutama iso ja jyrkkä mäki, kesäisin nuo ei tuota nykyisellä sähköavusteisella pystypyörällä (etuvetoinen) ongelmia, mutta talvella pito loppuu aivan heti. Onko tämä ongelma myös tadpolessa? Painoahan tuohon kertyy pyörä noin 20kg, minä 80kg, peräkärry + lapset 50kg, ja veto olisi keskellä yhdistelmää.
3) jousitus. Turhake vai hyödyllinen? En ajattele asiaa peppuni kannalta vain pyörien pidon. Pääasiassa siis kiinnostaa auttaako jousitus merkittävästi pitämään takapyörää maassa ja näin vähentämään riskiä pysähtymisestä jäiseen ylämäkeen?
4) Mitä muuta jota en edes osaa kysyä?

Vastailen mielelläni kysymyksiin koska tiedän etten täysin noviisina edes ymmärrä mitkä kaikki asiat tähän vaikuttavat.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

prelude kirjoitti:

Tervehdys tälle foorumille näin ensimmäisen viestin myötä.

Minua on alkanut kiinnostamaan kolmipyöräinen menopeli
1) Mitä suuruusluokkaa kääntösäteet on perus kolmipyöräisissä?
2) Matkalla on muutama iso ja jyrkkä mäki, kesäisin nuo ei tuota nykyisellä sähköavusteisella pystypyörällä (etuvetoinen) ongelmia, mutta talvella pito loppuu aivan heti. Onko tämä ongelma myös tadpolessa? Painoahan tuohon kertyy pyörä noin 20kg, minä 80kg, peräkärry + lapset 50kg, ja veto olisi keskellä yhdistelmää.
3) jousitus. Turhake vai hyödyllinen? En ajattele asiaa peppuni kannalta vain pyörien pidon. Pääasiassa siis kiinnostaa auttaako jousitus merkittävästi pitämään takapyörää maassa ja näin vähentämään riskiä pysähtymisestä jäiseen ylämäkeen?
4) Mitä muuta jota en edes osaa kysyä?

Tervetuloa foorumille! Mistä päin Suomea olet? Paikkakunta kannattaa lisätä käyttäjätietoihin, niin muutkin näkevät, oletko Hangosta vai Ivalosta...

Asiaan...

  1. Triken kääntösäde ei käsittääkseni ole mikään ongelma: fillari kääntyy kyllä ihan tarpeeksi jyrkästi.

  2. Mäet ovat ikäviä. Erityisesti ylämäet. Tadpolessa veto on takapyörällä. Sen pitoon vaikuttaa ensi kädessä painon jakautuminen etu- ja takapyör(ie/ä)n välillä. Tähän taas vaikuttaa tadpolen rakenne. Kesäkelillä ei koskaan ongelma, jos kestopäällysteinen väylä. Talvella voi olla ongelma, mutta talvella kolmipyöräinen on muutenkin ongelma, koska kolmen pyöräuran painamien lumeen/loskaan on raskasta. Unohda triket talvikeleillä ja ota kaksipyöräinen fatbike.

  3. Renkaiden pidon kannalta jousituksella ei juurikaan ole merkitystä. Jousitus on toki mukava olemassa, jos ajaa pyörätiellä, jossa on kolmen metrin välein päällysteessä poikkisuuntainen katkeama niin kuin yleensä.

  4. Triken asemasta kehottaisin vakavasti harkitsemaan kaksipyöräistä bikea. Kaksipyöräisellä on niin paljon kivempaa ajaa kuin kolmipyöräisellä. Ja vielä: muista pyytää koeajomahdollisuuksia meiltä foorumilaisilta sekä bikeilla että trikeillä. Ja ilmoitat sen asuinpaikkakuntasi, jotta foorumilaiset voivat ehdottaa koeajoja...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tervetuloa. En tiedä, mikä on tiukin kääntösäde trikessä, mutta vaihteluväli on tosi suuri, Muistelisin lukeneeni jostain 4 tai karvan alle metrin kääntösäteestä ja yläpäässä 6 m luokasta.

Helsingissä Suomen tiheimmin asutulla alueella ei niin leveiden pyöräteiden varrella ja 90 asteen mutkia pienellä kääntösäteellä vaativien mutkien ympäröimänä valitsin kaksipyöräisen, koska pelkäsin enemmän muiden virheitä kuin omiani ja jos mutkasta ei mahdu kerralla läpi tai tosi leveänä ajaen, voi tukkia väylän. Se voi pyäyttää liikenteen luoden vaaran paikan. Osassa trikejä käntösäde on reilusti suurempi kuin normaalin pyörätien leveys, joten ahtailla pyöräteillä ongelma on suurempi ja lapset perään on ongelmien kerjäämistä kankealla trikellä. Siksi en suosita laajan kääntösäteen trikejä kenellekään, kun koskaan ei tiedä, miten ahdas paikka voi tulevaisuudessa osua matkan varrelle. Tiukat mutkat ovat yleisiä esimerkiksi alikulkutunneleissa muallakin kuin kaupungeissa, joten kaiille tullee tiukkoja paikkoja vastaan.

Valmistajilta yleensä saa kääntösädetiedot ja sitä kannattaa selvittää pyörää valitessa. Kaksi tai kolme pyörää -sama asia, mutta perävaunuista kokemattomana mietityttää se, riittääkö kaksipyöräisen tiukkaan u käännökseen nivelen kallistusvara? Sekin kannattaa selvittää ennen pyörän ja perävaunun valintaa.

ajarmala ajaa kinnerillä ja lähistölläni se ei kunnolla mahdu leveydeltään pyörätielle yksinään pahimmissa mutkissa puhumattakaan vastaantulijoista. Niiden kääntösäteistä en tiedä, mutta yksi versio käyttäjän e-cruiser ajovälineestä kääntyi esimerkillisen tiukasti ja hän asuu samassa ahtaassa paikassa kuin minä. En tosin tiedä, ajaako hän pyöräteillä, vai autotiellä pahoissa paikoissa. Mitä Youtubesta kinnerivideoita olen nähnyt pyöräteillä ajosta, ei jä virhevaraa itselle tai vastaantulijalle monissa paikoissa. Joten katsoisin trikevideoita ja perävaunun leveyttä vinkkinä sille, onko pyörän leveys turvallisuutta vähentävä tekijä, vai ei. Sitten kannattaa miettiä, missä ajaa ja kuinka usein tulee vaaran paikkoja ahtaissa kohdissa ja tiukoissa paikoissa varsinkin, kun edessä ajavat jumivat paikalleen yllättävästi ja ei ehdi jarruttaa. Mihin silloin väistää ja miten paljon kapea vs leveä ajoneuvoyhdistelmä lisää kolarivaaraa? Pitäisin turvallisempana liikenteen kannalta perävaunua, jossa lapset ovat peräkkäin, eivätkä rinnakkain, jotta vaunuun ei muut liikkujat osu yhtä helposti vaunun kaventuessa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tossa olis toi Performer.

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=4169

Ei varmaan tulis pahaa tappiota jos ton ostais ja kokeilis. Varmasti saa sit myytyä jos ei tykkää.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja jori »

Tervetuloa minunkin puolestani foorumille. :)
Aloittelijat mieluusti valitsevat kolmipyörän, eikä siinä mitään. Tavallisesti kuitenkin kokemuksen kasvaessa kolmipyörä vaihtuu kaksipyöräiseksi ja aikaa myöten vielä niistäkin suuripyöräiseksi kaksipyöräiseksi. Näin vain näyttää käyvän. Varsinaisesti suuripyöräistä fatbikeä ei ole noin vain tarjolla, vaikka se, kuten Ari kertoi, varmaankin olisi se pyörä, jolla olisi eniten käyttöä noilla spekseillä. Sähköavusteinen fatnojakki kelpaisi kyllä minullekin. :P

Kolmipyöiäkin on kyllä tarjolla foorumilla tälläkin hetkellä, sekä tadpole (kaksi pyörää edessä ja yksi takana), että delta (yksi edessä kaksi takana) malleja. Jos tarkoituksesi on ajella kaupunkialueella lapsiperäkärry perässäsi ja ratkaiset tarpeesi kolmipyörällä, minä kallistuisin delta-mallisen triken suuntaan. Foorumilla on myynnissä Hasen Ketwiesel, joka sopisi tällaiseksi erinomaisesti. Kettwiesel kääntyy erittäin piensessä ja siihen olisi myös poljettava peräkärry sitten, kun lapset kasvavat. :D

Laita tosiaan se paikkakunta näkyviin, niin on helpompi neuvoa käytännön asioissa. "Omat asetukset" > "Profiili" > "Paikkakunta"

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kehityskulku kuvin - ja vähän karrikoiden.

jori kirjoitti:

Aloittelijat mieluusti valitsevat kolmipyörän, eikä siinä mitään. Tavallisesti kuitenkin kokemuksen kasvaessa kolmipyörä vaihtuu kaksipyöräiseksi ja aikaa myöten vielä niistäkin suuripyöräiseksi kaksipyöräiseksi. Näin vain näyttää käyvän. Varsinaisesti suuripyöräistä fatbikeä ei ole noin vain tarjolla, vaikka se, kuten Ari kertoi, varmaankin olisi se pyörä, jolla olisi eniten käyttöä noilla spekseillä. Sähköavusteinen fatnojakki kelpaisi kyllä minullekin. :

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä myynnissä oleva Delta, jolla ei jää talvellakaan jumiin, sillä siinä on tasauspyörästö ja molemmat takapyörät vetävät. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=3615&

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Tässä myynnissä oleva Delta, jolla ei jää talvellakaan jumiin, sillä siinä on tasauspyörästö ja molemmat takapyörät vetävät. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=3615&

Sama läppä tähän. Aika pienillä tappioilla saa sitten myytyä eteenpäin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Tässä myynnissä oleva Delta, jolla ei jää talvellakaan jumiin, sillä siinä on tasauspyörästö ja molemmat takapyörät vetävät. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=3615&

Joo, teretulemast miunkin puolesta. Deltan puolesta miekin liputtasin jos kolmipyörän. Voishan sen sähköavustuksen laittaa peräkärryyn, sitten joutus ilman kärryä ajellessa tyytymään pelkkään lihasvoimaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja jori »

On noihin Kettwieseleihin laiteltu sähköjä etupyöriin. Siellä sähköavusta väkisin tuleva lisäpaino vain parantaa tilannetta.
Eikös Veli-Matti Vuorensyrjän pyöräkin ollut myynnissä ja hänellä kai ainakin joskus oli sähköapu etupyörässä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja kmb »

Tuoreena peräkärryn (kaksipyöräinen tavarakärry) omistajana voin todeta, että omissa olosuhteissa (Jyväskylän keskustan ympräillä) tadpole ja peräkärry on huomattavan luonteva yhdistelmä. Omalla kaksipyöräisellä tuskin koskaan tulen vetämään peräkärryä kaupunkiajeluna, koska kolmipyörällä voi kaikki liikennetilanteet ottaa rauhassa, hötkyilemättä, irroittelematta jalkoja lukosta. Ymmärtäisin tosin, että kysyjän pääasiallinen ajelu ei kohdistu vastaavaan ympäristöön.

Mutta tuo talven jyrkkä mäki todennäköisesti poissulkee tadpolen. Ehkä sähköavusteisella peräkärryllä (ovat tosin aika harvassa)? Sittenkin loska, jos sitä tielle tulee, estänee ajamisen.

Mites nuo ehdotetut deltat, onko niissä joku tapa millä kysyjän vaatimuksiin kuuluvan peräkärryn saa järkevästi kiinni?

Lisäys: omistan siis myös kaksipyöräisen retkipyörän, mutta en millään usko, että tulen "kehittymään pois" kolmipyörästä, joka on selkeästi kaksipyöräistä parempi tietynlaisilla reissuilla.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja prelude »

Kiitos upeista vastauksistanne. Luen ajatuksella illemmalla.
Fatbikea (pysty) harkitsin myös, mutta tässä minua häiritsee kaatumisriski. Vaaka fatbikea (tai muitakaan 2 pyörä versioita) en edes harkitse kun pidän sitä liian epäterveellisenä liukkailla. Onkos noihin Kettwieseleihin laitettu apua takapyöriin? Itse en keksinyt nopeasti miten sen tuonne ujuttaisi siististi. Edessä kun ylämäessä liukkaalla apu ei juurikaan edes pystypyörässä auta vaikka siinä saa painoa siirettyä pyörälle helpommin.

Tuo linkattu Kettwiesel ei ole muuten enää myynnissä ainakaan kestin mukaan.

Minun reittini pääasiassa ovat leveitä pyöräteitä kehän aj muiden isojen väylien vieressä. Harvemmin on tarvetta mennä ahtaisiin paikkoihin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

prelude kirjoitti:

Onkos noihin Kettwieseleihin laitettu apua takapyöriin? Itse en keksinyt nopeasti miten sen tuonne ujuttaisi siististi.

Esimerkiksi näin:

Kuva

Tasauspyörästöllä oleva malli niin molemmat takapyörät vetää, kunnes toinen rengas alkaa sutimaan. Sitä en tiedä että kestääkö "ketun" tasauspyörästö" tuollaista.

Omavalmisteisissa detoissa veto on helpompi tehdä, koska näissä käytetään usein normaaleja haarukoita

Kuva

Sähkö vetää toisesta takapyörästä ja poljinvoima toisesta.
Itse tekemällä on vapaa kaupallisten rajoituksista. Voi tehdä tadpolen jossa sähköapu on toisessa etupyörässä tai pitkän ja takapainoisen tadpolen jossa sähköapu takana. Python triken, jossa ketju vetää etupyörästä ja sähköapu toiseen takapyörään tai sivuketjuinen delta jossa häviötön voimansiirto toiseen takapyörään ja sähköapu toiseen. Tällaista oli tarkoitus itsekkin kokeilla, mutta työmatkan liikennejärjestelyjen muutos esti koko hökötyksen käytön työmatka-ajossa: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/kinneri.htm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja jooseha »

prelude kirjoitti:

Fatbikea (pysty) harkitsin myös, mutta tässä minua häiritsee kaatumisriski. Vaaka fatbikea (tai muitakaan 2 pyörä versioita) en edes harkitse kun pidän sitä liian epäterveellisenä liukkailla.

Nojakilla kaatuminen ei ole sama asia kuin pystärillä kaatuminen. Joku totesi täällä hyvin että kaatuu kymmenen kertaa mieluummin nojakilla kuin kerran pystärillä.
Silti on mukavampi olla kaatumatta 8)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja janx »

Kärpäsen puremaa ei ainakaan helpota nämä tapaamiset, mutta valintaa ne voivat helpottaa: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =23&t=4167

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin