Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja Reiska »

prelude kirjoitti:

Kiitos upeista vastauksistanne. Luen ajatuksella illemmalla.
Minun reittini pääasiassa ovat leveitä pyöräteitä kehän aj muiden isojen väylien vieressä. Harvemmin on tarvetta mennä ahtaisiin paikkoihin.

Minä poljeskelen omalla sähköavustetulla wanhemmalla Performerin trikella päivittäin Espoosta Vallilaan reittiä Tapiola - Kuusisaari - Lehtisaari - Keskuspuisto - Pasila - Vallila ihan sujuvasti pyöräteillä ja Pasilan kujilla puikkelehtien enkä ole kokenut kääntösädettä tai leveyttä suureksi ongelmaksi. Kerran olen onnistunut kaatamaan pyörän - opinpahan kerralla, ettei ulkokaarteen puoleisella eturenkaalla ole sopivaa jarruttaa tiukassa kaarteessa. Suurin kärsijä oli hieman repeytynyt hanska, jolla otin kellahduksen vastaan.

Myöskään hiekalla polkeminen näin kesäaikaan ei tuota suurta tuskaa ja olen onnistunut sutaisemaan vain pari harvaa kertaa jyrkimmissä ylämäissä ja aina on perille päästy ihan polkemalla. Moottori (Chrystalyte 250W) takapyörällä.

Jos jotain kaipaisin pyörääni, niin toimivaa jousitusta, kun nämä kaupungin kadut on sellaista vähän sileempää perunapeltoa huonon asvaltin, kaivon kansien, laattakivetyksen ja kanttareiden kanssa, että välillä meinaa jousittamattomalla fillarilla ajaessa paikat pudota hampaista vaikka kuinka pahimpiä väistelee.

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Minua puraisi myös Tadpole kärpänen velomoobilin odottelun ohella... ja perustelu on vakuuttava - täytyyhän sitä jollain harjoitella polkemistekniikkaa velomobiilia varten =)

Sinkaisen huomenna hakemaan tuon myynnissä olleen Challenge Alize Tadpole Seinäjoen suunnalta tänne Espooseen ja kun ollaan melkein naapureita, niin tätäkin voi tulla ihmettelemään. Alizessa on myös E-Spin (Crystallite) sähköavustus, mutta se puoli taitaa tarvita ensin uuden akun.

DF XL

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja jooseha »

rosteri kirjoitti:

ja perustelu on vakuuttava - täytyyhän sitä jollain harjoitella polkemistekniikkaa velomobiilia varten =)

Tähän olisi jaloilla ohjattava kaksipyöräinen omiaan. Kaikki ylimääräiset liikkeet näkyy turhana kiemurteluna :wink:

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja prelude »

rosteri kirjoitti:

Sinkaisen huomenna hakemaan tuon myynnissä olleen Challenge Alize Tadpole Seinäjoen suunnalta tänne Espooseen ja kun ollaan melkein naapureita, niin tätäkin voi tulla ihmettelemään. Alizessa on myös E-Spin (Crystallite) sähköavustus, mutta se puoli taitaa tarvita ensin uuden akun.

Mielelläni tulen katsomaan millaisesta laittesta on kysymys tässä jokin kaunis päivä. Satun vielä olemaan Kilossa töissä, joten paikatkin on tuttuja. Viestitellään PM:llä tarkemmin.

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja prelude »

Reiska kirjoitti:
prelude kirjoitti:

Kiitos upeista vastauksistanne. Luen ajatuksella illemmalla.
Myöskään hiekalla polkeminen näin kesäaikaan ei tuota suurta tuskaa ja olen onnistunut sutaisemaan vain pari harvaa kertaa jyrkimmissä ylämäissä ja aina on perille päästy ihan polkemalla. Moottori (Chrystalyte 250W) takapyörällä.

Jos jotain kaipaisin pyörääni, niin toimivaa jousitusta, kun nämä kaupungin kadut on sellaista vähän sileempää perunapeltoa huonon asvaltin, kaivon kansien, laattakivetyksen ja kanttareiden kanssa, että välillä meinaa jousittamattomalla fillarilla ajaessa paikat pudota hampaista vaikka kuinka pahimpiä väistelee.

Miten tuo moottori toimii talvella, sutiiko vai riittääkö kahden pyörän pito myös ylämäissä?

Vaikuttaa että tuo jousitus voisi olla kiva lisä varsinkin talvisaikaan. Mietityttää vain sen tuoma hintalisä että onko sen arvoista kun kuitenkaan pitoon ei vaikuta. Halvemman pään tadpole (hirveä hinta siltikin) näyttäisi saavan jousituksella noin 1.5ke:llä (Performer Trike X). Tähän kun lisää sähköistyksen niin se pyörii jo 2.5k:n hujakoilla.

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja prelude »

Tulipa ehkäpä foorumin tyhmin kysymys mieleen, mutta menköön (Itsekritiikkini on aina ollut huono).
Kun parkkeeraan tadpolen mäkeen niin mikä pitää sen paikallaan? 2 pyöräisissähän on seisonta tuki, mutta 3 pyöräisissä tälläistä ei varmaankaan ole?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

prelude kirjoitti:

Kun parkkeeraan tadpolen mäkeen niin mikä pitää sen paikallaan? 2 pyöräisissähän on seisonta tuki, mutta 3 pyöräisissä tälläistä ei varmaankaan ole?

Kuminauharenksu(sisuskumista) pitämään jarrukahvaa pohjassa, jos siinä itsessään ei ole lukitusta

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja samuel »

prelude kirjoitti:

Tulipa ehkäpä foorumin tyhmin kysymys mieleen, mutta menköön (Itsekritiikkini on aina ollut huono).

Tyhmä kysymyksiä ei ole olemassa, on vain tyhmiä vastauksia. Ja foorumilla pidempään olleet voi jotain asioita pitää itsestäänselvyyksinä ettei niistä tartte keskustella. Aina kandee kysyä jos ei tiedä.

Legendaarinen apinatesti ryhmäkäyttäytymisestä

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

samuel kirjoitti:

Legendaarinen apinatesti ryhmäkäyttäytymisestä

Legendaarinen siksi, että tuota testiä ei ole koskaan tehty, mutta silti sitä käytetään todistamaan milloin mitäkin :lol:
Mut joo, takaisin aiheeseen :oops:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja Reiska »

prelude kirjoitti:

Tulipa ehkäpä foorumin tyhmin kysymys mieleen, mutta menköön (Itsekritiikkini on aina ollut huono).
Kun parkkeeraan tadpolen mäkeen niin mikä pitää sen paikallaan? 2 pyöräisissähän on seisonta tuki, mutta 3 pyöräisissä tälläistä ei varmaankaan ole?

Näihin Taiwanin pyöriin tosiaan joutuu virittämään oman kuminauhan jarrukahvaan tai sitten laittamaan fillarin poikittain kanttareelle ettei rullaa karkuun. HP Velotechnikin uusiin malleihin saa lisävarusteena myös seisontajarrun. (ihan tavallinen takarenkaan puristusjarru lukittuvalla kahvalla) - näppärä kaveri varmaan patentoi tollaisen itsekin fillariin jonnekin penkin taakse.

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja Reiska »

prelude kirjoitti:

Miten tuo moottori toimii talvella, sutiiko vai riittääkö kahden pyörän pito myös ylämäissä?

Vaikuttaa että tuo jousitus voisi olla kiva lisä varsinkin talvisaikaan. Mietityttää vain sen tuoma hintalisä että onko sen arvoista kun kuitenkaan pitoon ei vaikuta. Halvemman pään tadpole (hirveä hinta siltikin) näyttäisi saavan jousituksella noin 1.5ke:llä (Performer Trike X). Tähän kun lisää sähköistyksen niin se pyörii jo 2.5k:n hujakoilla.

Vaikea sanoa talven toiminnasta, kun minulla kulkee henkilökohtainen mukavuusraja siina +4C paikkeilla fillaroinnin tai moottoripyöräilyn suhteen. Talvisin käytän autoa ihan suosiolla, jollei hiihtämään tule lähdettyä. Sellainen käytännön havainto on tullut tehtyä, että kovin kylmällä akku tuntuu kuluvan nopeammin loppuun, kuin lämpimällä. Nim. kerran akku loppui 36km jälkeen, kun normaalisti mennään n. 70km kertalatauksella. Erona oli +3C vs. normaalimpi >+10C (Saattoi olla myös jotain tekemistä ensimmäisellä ajolla/latauksella talven tauon jälkeen, tms.)

Tadpoleissa ei ole kuin yksi vetävä pyörä takana, joten en myöskään sen takia pysty kommentoimaan deltojen (kaksi takarengasta, yksi edessä) pitävyydestä ensikäden tietoa - muistan joskus nähneeni vertailuvideon Youtubessa, missä verrattiin tasauspyörästöistä Hasea ja tavallista tadpolea ja kyllä lumessa Hase veti pitemmän korren siinä missä yksivetoinen jäi sutimaan.

Minulle ainakin jousitus olisi ensisijaisesti mukavuustekijä eikä missään määrin pitotekijä - varmaan se auttaisi röykkyisessä maastossa myös pidon kanssa, mutta minulla nousee aina karvat pystyyn, kun rysäyttelen isompien risteysten keskiliikenteenjakajien kanttareiden ja ratikkakiskojen ylitse, niin että tyrät rytkyy.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Reiska kirjoitti:
prelude kirjoitti:

Tulipa ehkäpä foorumin tyhmin kysymys mieleen, mutta menköön (Itsekritiikkini on aina ollut huono).
Kun parkkeeraan tadpolen mäkeen niin mikä pitää sen paikallaan? 2 pyöräisissähän on seisonta tuki, mutta 3 pyöräisissä tälläistä ei varmaankaan ole?

Näihin Taiwanin pyöriin tosiaan joutuu virittämään oman kuminauhan jarrukahvaan tai sitten laittamaan fillarin poikittain kanttareelle ettei rullaa karkuun. HP Velotechnikin uusiin malleihin saa lisävarusteena myös seisontajarrun. (ihan tavallinen takarenkaan puristusjarru lukittuvalla kahvalla) - näppärä kaveri varmaan patentoi tollaisen itsekin fillariin jonnekin penkin taakse.

Itellä oli Velotechnikin lähettämässä scorpionissa levyjarrujen kahvoissa tapit, joilla saa molemmat jarrut lukittua erikseen. Kätevä ominaisuus, ei vie tilaa ja muuten pitää hyvin pyörän paikallaan (oletuksella että jarrut on tarpeeksi tiukkaan säädetty eikä löysällä). Velotechnik myy erikseen seisontajarrua (tavallinen vannejarru, "kahva" on vaan erilainen), mutta en ihan ymmärrä miksi, jos kuitenkin jarrukahvoissansa on se tappiominaisuus.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Mä olen jo vuosia käyttänyt tadpolessa
kypärän hihnaa parkkijarruna.
Takavanteesta runkoon ja hihna kiinni.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja kogam »

Mulla Scorpparissa hydrauliset levyjarrut, niissä ei tappiominaisuutta, joten mulla erillinen seisontajarru takana.

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tadpole kärpänen taisi iskeä.

Viesti Kirjoittaja kmb »

ICE:n kolmipyörissä on seisontajarru vakiona (vannejarru takapyörässä), vasemmassa "ohjauskepissä" alhaalla vipu jolla väännetään päälle/pois. Lisähintaa pääsee maksamaan jos haluaa levyjarruna sen.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Vastaa Viestiin