Deltaan voi sähköavun laittaa asentamalla motoroitu kiekko eteen.
Entäpä jos uhraisi takapakasta yhden hammasrattaan ja laittaisi sähköavulle oman ketjun?
Jukka
Tästä ajatuksesta pidän. Mietin myös saisiko taka-akselille ylimääräisen rattaan, mutta en vielä keksinyt miten. Pitääpä jutella asiasta huollon kanssa kun tuon sinne vien.
Muutenkin tuo vaatii matikan pyörittämistä, avaan asiasta uuden ketjun sillä laskut voivat olla hyödyllisiä muillekkin.
700W kevennys polkemiselle keskimoottorilla ja takavedolla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuli kyllä vakoiltua miten hase nuo on toteuttanut, mutta kaikissa samat ongelmat. Esim takavahteiston "kiristin" on noin 5:n sentin päästä maasta. Polkimet pyörivät kun moottori vetää. Sekä ketjujen kestävyys kun lenkki on noin 2m ja sille laitetaan kilowatti tehoa.
Tuli kyllä vakoiltua miten hase nuo on toteuttanut, mutta kaikissa samat ongelmat. Esim takavahteiston "kiristin" on noin 5:n sentin päästä maasta. Polkimet pyörivät kun moottori vetää. Sekä ketjujen kestävyys kun lenkki on noin 2m ja sille laitetaan kilowatti tehoa.
Ketjunkirisitin on siellä aina samalla korkeudella niin moottorillisissa kuin pelkästään poljettavissa. Tuo kiristin on kaikissa pyörissa varsin alhaalla ja pienipyöräisissä varsinkin, mutta ei hätää. Kiristin on suunniteltu niin, ettei se mene rikki, jos sillä ajaa kiveen tai kantoon, vaan se väistää nätisti taakse taittuen ja kiristinvarsi oieten.
Se, että polkimet pyörivät, kun moottori vetää on pelkästään hyväksi, sillä eihän sähköavusteisella pyörällä saa ajaa sähköllä polkematta. En usko tuon tuottavan todellista haittaa.
Ketjun kestävyys taas ei ole kiinni ketjun pituudesta, vain lenkkien lujuudesta. Itse asiassa pitkä ketju kestää pidempään kovaa ajoa, kun kukin ketjun lenkki joutuu harvemmin rasitetuksi. En usko tämänkään muodostuvan ongelmaksi. Bensanpihistysajoneuvoissa käytetään 8mm lenkkivälin rullaketjua ja autoissa on tehoa kiihdytyksissä yli kaksi kilowattia. Niissä tosin välitykset ovat selvästi kevyemmät (n. 100 piikkinen 255 mm halkaisijainen takaratas 500 mm halkaisijaisessa kiekossa). Ketjunopeus on siis yli puolet ajonopeudesta, kun se polkupyörässä pyörii 10%-30% alueella ajonopeuteen verrattuna.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- klip-
Se, että polkimet pyörivät, kun moottori vetää on pelkästään hyväksi, sillä eihän sähköavusteisella pyörällä saa ajaa sähköllä polkematta. En usko tuon tuottavan todellista haittaa.
-klip-
Aikoinaan oli myytävänä "etuvapaanapoja" eli vapaarattaallisia keskiörattaita. Kiinteävetoinen takapakka vaihtoi paremmin, ei tarvinnut vaihtaessa polkea. On tainnut aika mennä ohi, mutta taas olisi käyttöä. 80-luvulla kai vielä myytiin.
Fatbikea (pysty) harkitsin myös, mutta tässä minua häiritsee kaatumisriski. Vaaka fatbikea (tai muitakaan 2 pyörä versioita) en edes harkitse kun pidän sitä liian epäterveellisenä liukkailla.
Nojakilla kaatuminen ei ole sama asia kuin pystärillä kaatuminen. Joku totesi täällä hyvin että kaatuu kymmenen kertaa mieluummin nojakilla kuin kerran pystärillä.
Silti on mukavampi olla kaatumatta
Samaa mieltä. Tosin ei ole vielä kymmentä kertaa täynnä
Tulipa haettua tuo Klaussin Delta. Testiajolle pääsen vasta myöhemmin viikolla ja huoltokin tuolle pitää tilata (Kenelläkään vinkkiä hyvästä hasen huollosta PK seudulla?)
Sähköavun tuohon vielä rakennan kunhan keksin miten sen näppärästi pyörään liittää. Ketjuvetoinen (sama ketju kuin missä polkimet ovat) ei innosta kun epäilen kestävyyttä.
Mun muistaakseen HUH myy haseja joten heidän pitäis osaa huoltaa niitä, mutta paha sanoa kuka ottaa keväästä nojapyöriä mukisematta huoltoon.