ukram2 kirjoitti:Tuommoinen napadynamo mulla on, urakuulalaakerit kestävät kuulemma 50 000 km. Tavalliset pyörän laakerit taitaa olla nonparellin kestävyydellä varustetuista kuulista tehtyjä?
Mulla on Campagnolo Record 80-90 vaihteen napapari jolla olen itse ajanut yli 50,000 kilsaa. Pyörässä on saman valmistajan 80-luvun nelikanttikeskiö jolla on ajettu reippaasti yli 100,000 kilsaa. Molemmat ovat parempia ja näin arvokkaampia kuin uutena.
Oikealla huollolla tuollaiset kestää helposti isältä pojalle eikä 100 tonnia ole mikään ongelma. Eihän ne ole kaikkein uusimpia ja hienompia, minullakaan kumpikaan ei enää ole käytössä kun takanapa on kapea ja ottaa vain max 7-lehtistä vapaarataspakkaa ja keskiö on spagettiporukan jengoille...
ukram2 kirjoitti:Voimansiirto voisi ehkä olla kardaanilla?
Tämähän on jo parissa keskustelussa käsitelty. Sekalaiseen ajoon jossa pienet häviöiden lisäykset ei haittaa ja koko rakenteen saa koteloitua niin ilman muuta. Kaveriksi öljykylvyssä olevan takanavan ja sille vaijerit suojatusti ettei kaatuessa pääse mistään särkymään niin on mekaniikaltaan lähes ikuinen peli.
Jos taas on ketjut niin niistä tulee suurin huoltamisen kohde ja niitähän joutuu vaihtamaan hyvin huollettunakin semmosen 10-20 tonnin välein. Vähimmällä pääsee kun kesät ajaa vaha-"voitelulla" ja talvet vähän sitkaammalla öljyllä jotka pesee sitten kevään kuivuttua pois.
ukram2 kirjoitti:Renkaita ehkä ei kannata tehdä niin kestäviksi, vaan tyytyä vaan uusimaan useammin.
Renkaat on kulutustavaraa, kumitkin nykyään tehdään niin että ominaisuudet ovat suunnitellut vain jotain 2-4 vuotta. Jos ajaa paljon niin ihan kuluvat pois vuodessa, kahdessa joka tapauksessa.
ukram2 kirjoitti:Runko kai kestää kunhan ei tule pahempia kolareita.
CrMo-teräsrunko. Ei pienet kolaritkaan haittaa tai ainakaan normaalissa käytössä tapahtuvat. Ei mene lommoille, ei ole liian herkkä ruostumaan ja kestää.
ukram2 kirjoitti:Vanteet voisi kai olla levymäisillä pinnoilla eli siis automaisilla vanteilla.
Pinnoissa ole mitään vikaa. Oikein kasatut kiekot kestää helposti isältä pojalle. Mutta levyjarrut ettei vanteet kulu jarrupinnoiltaan. Nyt sanoisin että hiilikuituiset levyjarrulliset kiekot ilman muuta, pysyvät suorana, kestävät 2x kovempaa rasitusta kuin parhaat alumiinivanteet ja ovat vielä kevyetkin ja kivan näköiset, yleensä jopa aerodynaamisiakin.