Asiasta toiseen, jos jotakuta pätkääkään kiinnostaa mitä mallilennokeilla kisaaminen on nykyään, niin tuossa on lajiryhmän saitti:
Joku 12 kisaa tuli lennätettyä muutaman vuoden aikana itse. Kaksi pronssia
Se on kova laji. Lennätys ei tapahdu yksin, vaan kartturin kanssa, joka lukee vieressä nuotteja. Keskimäärin 10 liikettä per lento, 2-3 lentoa.
Samalla kun kilpailija lennättää ohjelmaa, kuuluu hänen selostaa puheella vieressä istuville virallisille tuomareille liikkeiden nimi, sekä niiden alku ja loppupisteet.
Vähän kuin rallinajoa, mutta jossa sekä kartturi että kuski ovat äänessä.
Karkeasti 50% kokonaispisteistä muodostuu lennätyksestä, 50% koneen staattisesta arvostelusta pöydällä joka perustuu laajoihin dokumentteihin.
Ei mitään hurjaa teknistä kieputusta, vaan wanhan tyylin klassista taitolentoa, jonka kuuluu näyttää skaalanmukaiselta eli hitaalta ja jouhevalta.
Tuollaisella keskimääräisellä kolmimetrisellä 10kg-koneella se onnistuu helpommin. Jollain pikkuhärpäkkeellähän se on lähes mahdotonta.
Liikeitä ovat myös suora lento alle kuuden metrin korkeudessa (nopeutta noin 100 km/h), sekä nousu ja lasku joiden pistekerroin on suurin. Niin suuri, että jos nousun tai laskun mokaa niin se on heippa mitali.
Osallistuminen maksaa karkeasti 100 euroa, joka on pakollisen vakuutuksen hinta.