Pystyykö muuten twistiketjuisella ajamaan ilman käsiä?
Jos ohjaustangon painopisteen saa emäputken linjan etupuolelle niin onnistuu siinä missä muillakin kaksipyöräisillä. Nojakeissa vain harvoin tällainen järjestely onnistuu. Jos ohjauksen painopiste on noin niin etupyörä kääntyy pyörän kallistumisen suuntaan, muussa tapauksessa vastakkaiseen suuntaan.
B-kaupan pakoputkea. Materiaalin väittävät olevan sinkitettyä alumiinia
M-kaupassa kävin eilen ostamassa sytytystulpan ruohonleikkuriin. Siellä oli 51 x 1 putkeakin 9€ metri.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
M-kaupassa kävin eilen ostamassa sytytystulpan ruohonleikkuriin. Siellä oli 51 x 1 putkeakin.
Mittasitko vai luotitko hyllynreunan merkintään, joka on mahdollisesti putken hyllyyn lastanneen rullamitalla mittaama
Luotin hyllyn reunan merkintään.
Joo, on varmaankin juuri sitä 1,3 mm seinämää, jota Pakoputkipyöräkin on ja ulkohalkaisijakin on varmaan 50,8 eikä 51mm.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pystyykö muuten twistiketjuisella ajamaan ilman käsiä?
Jos ohjaustangon painopisteen saa emäputken linjan etupuolelle niin onnistuu siinä missä muillakin kaksipyöräisillä. Nojakeissa vain harvoin tällainen järjestely onnistuu. Jos ohjauksen painopiste on noin niin etupyörä kääntyy pyörän kallistumisen suuntaan, muussa tapauksessa vastakkaiseen suuntaan.
Jukka
Ööö...tuotatuota mitä ohjaustangon painopiste vaikuttaa? Eikö jättö määrää mihin suuntaan kallistaminen kääntää rengasta? Lähinnä tarkoitin sitä, että repiikö ketjuvoima rengasta linkkuun, koska ketjulinja ei pysy eri vaihteilla samana?
Pystyykö muuten twistiketjuisella ajamaan ilman käsiä?
Jos ohjaustangon painopisteen saa emäputken linjan etupuolelle niin onnistuu siinä missä muillakin kaksipyöräisillä. Nojakeissa vain harvoin tällainen järjestely onnistuu. Jos ohjauksen painopiste on noin niin etupyörä kääntyy pyörän kallistumisen suuntaan, muussa tapauksessa vastakkaiseen suuntaan.
Jukka
Ööö...tuotatuota mitä ohjaustangon painopiste vaikuttaa? Eikö jättö määrää mihin suuntaan kallistaminen kääntää rengasta?
Ei yksinään, varsinkin jos jättö on pieni. Paikoillaan olevassa pystypyörässä ohjaus kääntyy aina kallistuksen suuntaan, mutta nojapyörässä hyvin harvoin.
Pystyykö muuten twistiketjuisella ajamaan ilman käsiä?
Jos ohjaustangon painopisteen saa emäputken linjan etupuolelle niin onnistuu siinä missä muillakin kaksipyöräisillä. Nojakeissa vain harvoin tällainen järjestely onnistuu. Jos ohjauksen painopiste on noin niin etupyörä kääntyy pyörän kallistumisen suuntaan, muussa tapauksessa vastakkaiseen suuntaan.
Jukka
Ööö...tuotatuota mitä ohjaustangon painopiste vaikuttaa? Eikö jättö määrää mihin suuntaan kallistaminen kääntää rengasta? Lähinnä tarkoitin sitä, että repiikö ketjuvoima rengasta linkkuun, koska ketjulinja ei pysy eri vaihteilla samana?
Tähän kuvaan on piirretty ohjaavan rungon osan painopiste ja etukiekon painopiste. Jos, kuten nojapyörissä toisinaan, on pitkä taakse osoittava tilleri ja sen päässä ohjaustanko tillbehöreineen, niin kääntyvän osan painopiste on siirtynyt ohjausakselin takapuolelle ja tuo paino pyrki pyörää kallistettaessa kääntämään ohjausta pois päin kallistussuunnasta. Tämä tapahtuu myös, kun pyörää kallistetaan renkaat ilmassa.
Ei tuo vielä kaikkea merkitse, sillä jätön ja vinon ohjausakselin takia etupyörän kosketuspiste tien kanssa ohjausakselin takana on on tavallaan kummulla, jonka päältä etupyörä lopsahtaa alas ja sivuun (wheel flop) jos runkoa vähänkin kallistetaan, puhutaan haukkaamisesta. Tämä ilmiö kompensoi tillerin ja ohjaustangon takapainoisuutta, jos vain etupyörällä on riittävästi kuormaa rungon kautta. Tämä ilmiö vaatii maakosketuksen.
Tässä vielä toinen kuva, jossa tuo Wheel Flop -idea näkyy paremmin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tällaiset on nyt sitten joosehalle tulossa. Isomman pyörän ulkohalkaisija ja paino olivat 138 mm ja 114 g, pienemmän 70 mm ja 34 g. Isompaan käy ulkohalkaisijaltaan 30 mm ja paksuudeltaan 8 mm laakeri, pienempään ulkohalkaisijaltaan 28 ja pakuudeltaan 7 mm. Molemmissa on sama profiili reunaurassa. 10 mm syvän uran pohjalla kiertää kaksi milliä korkea ja 2,5 leveä harjanne, jonka varassa ketjun rullat istuvat.
Tuo isomman laakeripesä on valitettavasti 61903 2RS1 laakerille, jota ei saa Biltemasta, vaan se täytyy hankkia oikeasta laakerikaupasta hiukan kalliimmalla, mutta on vastaavasti muutaman gramman kevyempi. Pastorin taittopyörän laakeripesää väljennettiin jälkeen päin 30 x 7 -> 35 x 10, eli 6003 2RS laakerille, joita saa Biltemasta kolmella eurolla. Pienempään taittopyörään sopii suoraan 6001 2RS biltemalaakeri.
Viimeksi muokannut jori, 16 Kesä 2015, 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuo isomman laakeripesä on valitettavasti 61903 2RS1 laakerille, jota ei saa Biltemasta, vaan se täytyy hankkia oikeasta laakerikaupasta hiukan kalliimmalla, mutta on vastaavasti muutaman gramman kevyempi.
Juu, vaatii törkeän kalliin laakerin M-kaupasta
Mitä eroa 61903 ja 6903 laakereilla on? Merkitsevät mitathan ovat samoja
Kuinka väljä akseli tuolle pikkupyörän 6001 laakerille olisi sopiva?
Isompaan ajattelin 16mm putken milliä isompaan laakerin reikään.
Tuo isomman laakeripesä on valitettavasti 61903 2RS1 laakerille, jota ei saa Biltemasta, vaan se täytyy hankkia oikeasta laakerikaupasta hiukan kalliimmalla, mutta on vastaavasti muutaman gramman kevyempi.
Juu, vaatii törkeän kalliin laakerin M-kaupasta
Mitä eroa 61903 ja 6903 laakereilla on? Merkitsevät mitathan ovat samoja
Kuinka väljä akseli tuolle pikkupyörän 6001 laakerille olisi sopiva?
Isompaan ajattelin 16mm putken milliä isompaan laakerin reikään.
Luultavasti eroa on vain kuulien koossa tms. Mutta niinhän minä sanoin, että täytyy hankkia kalliimmalla. Tuo maksaa euron enemmän kappaleelta.
Minulla siinä on M6 pultti, eli reilusti väljä, mutta kaikki käy. Sen paluuketjun laakeroinninhan voi tehdä myös peltilätkästä tai bandiitista kyhättynä plokipyöränä, jolloin ripustus runkoon tulee narulla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tässä vielä toinen kuva, jossa tuo Wheel Flop -idea näkyy paremmin.
Nyt vasta valkeni mitä Jori koitti mulle vuosi sitten selittää painopisteen vaikutuksesta jättöön! Tämän perusteella Flevon positiivisessa jätössä ei ole mitään järkeä, kun ohjauksen painopiste on vahvasti ohjausakselin etupuolella. Pitäisiköhän jatkaa Flevon keulaa, niin jättö pienenis tai jopa muuttus hiukan negatiiviseksi. Samalla ketjulinja muutuis etuhaarukkaan nähden, niin että pystyisi käyttämään kaikkia vaihteita.