"Kusti" oli tuonut laatikkoon rissat. Kiitokset Jorille
Ahtaan sorttista tulee ison vetopuolen pyörän ansiosta tuohon emäputken viereen
Kiertyväkettinkinen
Re: Kiertyväkettinkinen
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kiertyväkettinkinen
jooseha kirjoitti:Ahtaan sorttista tulee ison vetopuolen pyörän ansiosta tuohon emäputken viereen
Pitää tehdä takaveto niin on tekniikka levällään koko pyörän pituudella
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 13806
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kiertyväkettinkinen
jviirret kirjoitti:Pitää tehdä takaveto niin on tekniikka levällään koko pyörän pituudella
Terävää (itse)ironiaa Jukalta.
jooseha kirjoitti:"Kusti" oli tuonut laatikkoon rissat. Kiitokset Jorille
Ahtaan sorttista tulee ison vetopuolen pyörän ansiosta tuohon emäputken viereen
Nopea Kusti, liekö nojapyörällä polkenut.
Älkääs nyt kaikki (Petri ja Pastori myös) moittiko ison taittopyörän kokoa. Tuossakin kuvan setupissa tilaa riittää kaikille, eikä putoa ketju niin herkästi pikkupyörän urasta, kun on ison pyörän ura kohdalla. Myös PW1 pyörässä tila riittää, samoin Pastorin Kuudeessä. Tiukille ottaa, mutta riittää silti. Ohjausneutraali vaihde vaihtuu Petrillä pienemmäksi, mutta niinhän se on, että suurimpia ketjuvoimia käytetään (ainakin pitäisi) pienemmillä vaihteilla. Kuudeehen pitää rakentaa uusi vetävän puolen taittopyöränakseli emäputken etupuolelle.
Iso taittopyörä maksaa kokonsa takaisin jokaisella polkaisulla, joista kaikista menee enemmän Jouleja vetävälle pyörälle, kestää paremmin kulutusta, kun pintapaineet ovat pienempiä ja vierintämatka suurempi, eikä paino siitäkään huolimatta ole kuin hitusen yli sata grammaa. Kaikki on tarkkaan harkittua. Odottakaahan vain, kun pääsette ajamaan isotaittopyöräistä kiertyväketjuista. Ylimääräinen tila, jota ei mihinkään käytetä, on turhaa tilaa, josta on vain haittaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kiertyväkettinkinen
Juu, ei ollut moite ja ahtauskin on vain näennäistä. Jalkojen välissä rissa on kuitenkin, joten sen asemointi korkeuden suhteen on varsin vapaata. Ylemmäs nostamalla ahdas kohta avartuu nopeasti. Tuossa kuvassa on "akselin" alapinta puomin yläpinnan tasolla ja mahtuisi alemmaskin
Katselin jo yksivaihteisen takaratasta sillä silmällä että siitä saisi helpolla taittopyörän. Keskireikä on 35mm. Pitäisi vaan viilata kolme nystyrää pois, että laakeri mahtuisi. Ovat vaan kovin pieniä.
jviirret kirjoitti:Pitää tehdä takaveto niin on tekniikka levällään koko pyörän pituudella
Jukka
Mielessä olisi kyllä tuollainen korkea pyyttoni kaksivaihteisella alentavalla KT-2 jalkajarrunavalla. Siitä voisi jättää kaiken tekniikan turhana pois
Re: Kiertyväkettinkinen
Oot maalannu rungon
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kiertyväkettinkinen
Niinpä. Ehtii kuivaa kunnolla. Rissan paikat joutuu tietysti paikkamaalaamaan.
Itseni tuntien jää pian maalaamatta, jos ei maalaa ennen kuin pyörä on ajokuntoinen
Re: Kiertyväkettinkinen
Hitsailin rissojen kiinnikkeet ja unohtuneen sakkelin paikan naruperää varten. Isommalle rissalle tuli 16 mm putki akseliksi ja pienemmälle M8 pultti. M6:sta olisi laakeri mahtunut putoamaan. Ohjaustangon mallailua kanssa. Pitää muokata vielä.
Re: Kiertyväkettinkinen
Miten paksu seinämä 16mm putkessa? Millä estit laakerin sivutais liikkeen?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kiertyväkettinkinen
Tunturi Riderin takahaarukasta. Taisi olla 1,5 millistä. Laakerin liikettä ei ole estetty. Odotetaan ensin saapuvaksi. Taittopyörät tulee paljon nopeammin Putken läpi ajattelin laittaa pultin jonka päihin isot prikat.
Re: Kiertyväkettinkinen
Laakeri saapui vihdoin. Laitoin kuvassa näkyvän stemmin toisinpäin ja siihen mummiskan tangon ylösalaisin. Ketjut paikoilleen ja eikun kokeilemaan. Hankalampi kuin Iso pyyttoni. Sillä onnistui ensipolkaisusta. Tällä tarvi useamman Ensivaikutelma on sellainen että voisi todeta ettei ole mun juttu. Kaiken maailman ohjaustankoja ja jalatkin osuu renkaaseen
Re: Kiertyväkettinkinen
Himpun verran jyrkkä ensiarvio Tullut ajettua kiinteäpuomisella toista tuhatta kilometriä sitten, niin oli alkuvaikeuksia Äkkiä löytyi jostain mielen sopukoista muisto miten jaloilla väistetään rengasta. Kauppakassikin mahtui paremmin renkaiden väliin kuin pyyttonissa.
Parikymmenen kilometrin ajon jälkeen voi pitää tuota hamsteri-ohjausta sellaisena että pistetään kokeillen se tässä kunnolla. Pitää vaan laittaa sarana stemmiin, niin voi istua pystyssä pyörän päällä. Nyt tanko ottaa rintalastaan. Leveä maastokumi ei ole kovin hyvä rengasvalinta eteen, mutta silläkin heittää uukkarin kadulla. 47 millinen odottaisi päälle laittoa ellen innostu hommaamaan Kojakkia
Jori-mallinen etuvaihtaja tuntuu toimivan kuin ajatus. Päihittää häkillisen huoltovarmuudellaan ja mahdollisuudella vaihtaa paikallaan. Todellinen grammanviilaajan unelma
Re: Kiertyväkettinkinen
Siull on silmää valita hienot taustat pyörillesi - taidetta rannalla
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kiertyväkettinkinen
Siisti kuva ja asiallisen näköinen pyörä. Hamsteritangon parhaat edut saisi sitten kun stemmi olisi saranoitu kuten MP:ssä ja itse tanko sitten niin kapea kuin mahdollista. Kädet saa jalkojen "varjoon" ja sivuttaisheilahduksella silti pystyy hyvin ohjaamaan.
MP:ssä siis on saranoitu stemmi ja sitä tuntuu tarvivan pysähtyessä ja paikallaan ollessa, värkki kun on sen verran korkea. Lowracerissa on kiinteä stemmi ja siinä ei ole tullut koskaan edes mieleen että stemmi olisi saranoitu, pysähtyessä kun voi laittaa jalan kevyesti polvesta koukistamalla maahan tai sitten toisen käden...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Kiertyväkettinkinen
Pitää laittaa vaan onnistuneet kuvat näytille
Kyllä hamsterissa vauhtipotentiaalia olisi, kun kädet saisi jalkojen taakse piiloon. Nyt tuossa ei jää kuin nyrkit. Tanko ja paikka tuntuvat kuitenkin retkiajoon erittäin sopivilta. Pitänee tehdä aavistuksen siistimpi versio. Tangosta päät pois ja stemmi uusia. Nykyisessä ei putket mene senttiä enempää sisäkkäin Suoraputki emäputken päästä on myös nätimpi. Vähän kahden vaiheilla olen saranan kanssa. Ei sitä tässä ajamisen tai kyytiin menemisen kannalta tarvi, mutta retkiajossa sekä autoon mahduttamisessa siitä olisi iloa. Tekemisen vaivaa lisää ja saattaa tulla klappia Ajoasento on jokseenkin sama kuin pw1:ssä, kun 150 sylikulma näyttää muuttuneen rakentaessa 145:seksi.
Re: Kiertyväkettinkinen
Kuvia kuskin kanssa kaipailisin näistä siun viimeaikasista pyöristä, näkis vähän ajoasentoo ym.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.