Eli tavoitteena on rikkoa nyt ainakin 60km/h 200 metrillä sekä ajaa ensi kesänä Alastaron moottoriradalle uusi kierrosennätys. Näitä jaloja pyrkimyksiä varten teen mahdollisimman nopean kopion tuosta m5 lowracerista. Koska kohta on heinäkuu ja elokuun alussa pitäisi olla valmista ei aikaa olen ihan hirveästi liikaa.
Aloitin projektin tänään ostamalla paikallisesta pyöräkaupasta suht kapea kehäisen bmx-pyörän vanteen sekä kapean sisurin tuolle vanteelle rahaa meni 25€. Lisäksi tilasin Evanssilta panaracer mint renkaan koossa 20x1,25'', eli mitä tuosta nyt tulee vähän reilut 30mm? Valmistajan mukaan rengas painaa 200g ja kestää painetta 7bar eli varmaan ihan tarpeeksi nopea kumi, hintaa oli tosin suht rapeat 30€ mutta ei noita juuri halvemmallakaan nopeita kumeja tuossa koossa löytynyt. Ajattelin avata vanteen navan ja vaihtaa jäykät vaseliinit johonkin ohueen öljyyn sekä tehdä vanteesta levykiekon kunhan saan takavanteenkin hommattua niin menee molemmat kerralla.
Seuraavaksi pitäisi löytää hyvä luovuttaja pyörä voimansiirtoa ja ohjauslaakeria varten. Ajattelin ostaa teräsrunkoisen 28'' renkailla kulkevan hybridin, jossa on maastopyörän voimansiirto. Maastopyörän vaihdevivut on luultavasti helpompi saada tulevaan ohjausratkaisuun ympättyä ja pidempi häkkinen takavaihtaja käsittelee mahdollisen jättimäisen eturattaan helpommin kuin maantiepuolen kampe. Ajattelin kyllä suosiolla luopua pienimmästä eturattaasta, että ketjun saa varmasti sopivan mittaiseksi kun ei tällä mitään mäkiä ole tarkoitus kiivetä. Tai tarkemmin ajateltuna tuskin tarvitsen koko etuvaihtajaa.
Etuhaarukasta teen nyt ainakin aluksi kaksipuoleisen varmaan sahaan tuosta hybridin haarukasta putket pois ja teen uudet ohuemmat jostain teräsprofiilista. En tiedä toimisiko hyvin jos laittaisi ketjun puolelle vaan jonkun lattaraudan ja vapaalle puolelle alkuperäisen haarukan jalan yläosa? Täytyy vähän arvioida kun löytäisi nyt vaan tuon pyörän jostain.