M5 lowracer kopio

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
vuohi
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Kesä 2014, 13:16

M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Eli tavoitteena on rikkoa nyt ainakin 60km/h 200 metrillä sekä ajaa ensi kesänä Alastaron moottoriradalle uusi kierrosennätys. Näitä jaloja pyrkimyksiä varten teen mahdollisimman nopean kopion tuosta m5 lowracerista. Koska kohta on heinäkuu ja elokuun alussa pitäisi olla valmista ei aikaa olen ihan hirveästi liikaa.

Aloitin projektin tänään ostamalla paikallisesta pyöräkaupasta suht kapea kehäisen bmx-pyörän vanteen sekä kapean sisurin tuolle vanteelle rahaa meni 25€. Lisäksi tilasin Evanssilta panaracer mint renkaan koossa 20x1,25'', eli mitä tuosta nyt tulee vähän reilut 30mm? Valmistajan mukaan rengas painaa 200g ja kestää painetta 7bar eli varmaan ihan tarpeeksi nopea kumi, hintaa oli tosin suht rapeat 30€ mutta ei noita juuri halvemmallakaan nopeita kumeja tuossa koossa löytynyt. Ajattelin avata vanteen navan ja vaihtaa jäykät vaseliinit johonkin ohueen öljyyn sekä tehdä vanteesta levykiekon kunhan saan takavanteenkin hommattua niin menee molemmat kerralla.

Seuraavaksi pitäisi löytää hyvä luovuttaja pyörä voimansiirtoa ja ohjauslaakeria varten. Ajattelin ostaa teräsrunkoisen 28'' renkailla kulkevan hybridin, jossa on maastopyörän voimansiirto. Maastopyörän vaihdevivut on luultavasti helpompi saada tulevaan ohjausratkaisuun ympättyä ja pidempi häkkinen takavaihtaja käsittelee mahdollisen jättimäisen eturattaan helpommin kuin maantiepuolen kampe. Ajattelin kyllä suosiolla luopua pienimmästä eturattaasta, että ketjun saa varmasti sopivan mittaiseksi kun ei tällä mitään mäkiä ole tarkoitus kiivetä. Tai tarkemmin ajateltuna tuskin tarvitsen koko etuvaihtajaa.

Etuhaarukasta teen nyt ainakin aluksi kaksipuoleisen varmaan sahaan tuosta hybridin haarukasta putket pois ja teen uudet ohuemmat jostain teräsprofiilista. En tiedä toimisiko hyvin jos laittaisi ketjun puolelle vaan jonkun lattaraudan ja vapaalle puolelle alkuperäisen haarukan jalan yläosa? Täytyy vähän arvioida kun löytäisi nyt vaan tuon pyörän jostain.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Eikö pieni eturatas auttaisi alkukiihdytksessä 200 m on lyhyt matka?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Eikö pieni eturatas auttaisi alkukiihdytksessä 200 m on lyhyt matka?

Se on lentävän lähdön 200 m, mikä tarkoittaa reilun kilometrin kiihdytystä ennen tuon 200 m alueen alkua. Jos haluaa ajaa 60 km/h pitää kyetä polkemaan, sillä vaihteella ja kadenssilla jota aikoo käyttää, koko 200 m. Kyse on siis keskinopeuskisasta.

Tuolla nopeudella 200 m matkaan menee vain 12 sekuntia, mutta kiihdyttämiseen tuohon nopeuteen täytyy käyttää aerobisesta nopeudesta lähtien noin puoli minuuttia anaerobista tehoa. Tämä kangistaa lihaksia ja kovin nopeat kadenssit eivät ole loppusuoralla mahdollisia. Tästä syystä välitysten pitää hyvään tulokseen tavoiteltaessa olla yli 16,6 m/s / 2 r/s = 8,3 m per poljinkierros.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Luulin paikaltaan lähteväksi kisamuodoksi.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vuohi kirjoitti:

Ajattelin ostaa teräsrunkoisen 28'' renkailla kulkevan hybridin, jossa on maastopyörän voimansiirto. Maastopyörän vaihdevivut on luultavasti helpompi saada tulevaan ohjausratkaisuun ympättyä ja pidempi häkkinen takavaihtaja käsittelee mahdollisen jättimäisen eturattaan helpommin kuin maantiepuolen kampe.

Kun et meinaa käyttää edessä kuin yhtä ratasta niin et tarvii maastopuolen pitkää häkkiä mihinkään koska ketjun pituus ei muutu tarpeeksi pelkällä takapakalla.
Lyhytkin häkkinen riittää 11-36 (maksimi ns. normaali) pakalle mainiosti se meinaa kiristää 27 hammasta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuo yhden etulehden käyttö kuulostaa hyvältä idealta. Etuhaarukan ei tarvitse olla niin kapea kuin usealla etulehdellä. Saattaa vallan hyvin riittää että hieman puristaa haarukkaa kapeammaksi ja laittaa niihin alapäät joko Jukan Yescomin mallilla tai kuten Toxyssä eli latasta taivuttamalla. Saisihan sen myös lyhentämällä ja taivuttelemalla.
Kuva
Välityksiä laskin Sheldonin laskurilla 20-622 takarenkaalla ja 53-11 väleillä "riittää" kadenssiksi 100 nopeudella 60,3km/h

vuohi
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Kesä 2014, 13:16

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Joo sitä pitkää häkkiä ei yhden rattaan systeemissä tosiaan tarvitse. Luulisi myös, että tuolla yhden rattaan simppelimmällä etupäällä olisi joku marginaalinen vaikutus ilmanvastukseen? Mitä olen itse laskeskellut noita välityksiä niin saa olla ihan niin iso eturatas kuin suinkin mahdollista. Triathlonpyörällä tehtyjen testien mukaan tehoa tuohon 200m rykäisyyn on tällä hetkellä käytettävissä noin 750w millä pitäisi päästä kyllä tuon kuudenkympin yli ja toisaalta taas tällä pyörällä ei tule varmaan tarvetta ajaa juuri alle kolmeakymppiä missään olosuhteissa.

Yhden rattaan ratkaisussa maastopuolen tekniikkaa puoltaa taas tuo suurempi ero takapakan rattaiden välillä. Ko ihan normaali 11-36 maastopakka 56 piikkisen eturattaan kanssa antaa satkun kadenssilla nopeudet 20-64,5km/h, mikä riittäisi mainiosti ainakin tuolta alapäästä tähän pyörään. Ajattelin tehdä tuohon talven aikana ainakin takakatteen tai sitten rakentaa koko pyörä uusiksi täyskatetuksi ja silloin viimeistään täytyy suunnitella jotain tuota 56 piikkistäkin isompaa, kuinka suuria eturattaita ylipäätään myydään ja mistä niitä löytää? Ebaystä näyttäisi ainakin 56 hampaisia saavan, mutta entä siitä eteenpäin?

vuohi
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Kesä 2014, 13:16

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Korjataan, että ebaystä löytyykin "ihan tarpeeksi" suuria eturattaita tähän projektiin :D ainakin 75 hampaiseen asti.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vuohi kirjoitti:

Ko ihan normaali 11-36 maastopakka 56 piikkisen eturattaan kanssa antaa satkun kadenssilla nopeudet 20-64,5km/h, mikä riittäisi mainiosti ainakin tuolta alapäästä tähän pyörään.

Opetteluvaiheessa voisi kevyemmälle välitykselle olla käyttöä, mutta voihan sen rattaan vaihtaa myöhemminkin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Opetteluvaiheessa voisi kevyemmälle välitykselle olla käyttöä, mutta voihan sen rattaan vaihtaa myöhemminkin...

Jukka

Tuohan antaa niinkin lyhyen välityksen kuin 3,3metriä eli 3-vaihteisen mummopyörän ykkönen. Ei sillä yksinumeroisia nopeuksia voi kuitenkaan harjoittelematta ajaa eikä taida olla halujakaan :mrgreen: Puolittaa kadenssin satasesta, jos hitaasti haluaa ajaa, niin menee 10km/h.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Puolittaa kadenssin satasesta, jos hitaasti haluaa ajaa, niin menee 10km/h.

Kampia pitää ehtiä pyöräyttää monta kertaa ennen kuin on 10km/h vauhtia. Pitää huomioida että tässä ketju menee eturenkaan sivusta, eli ei salli kummoisia haparointeja lähdössä. Yescomilla tuli lähdettyä yleensä toiseksi tai kolmanneksi keveimmällä, siinä edessä oli vain 48 ja takana 11-32 pakka. Kiekko 559.
200m rykäsyyn taas tuntui että olisi kaivannut pakkaan yhden rattaan 11 ja 13 väliin, mutta maastopakoissa se ei taida olla mahdollista?
Mutta joo, turhaa diipadaapaa tässä vaiheessa projektia, kaikki on vaihdettavia osia...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mulla on myydä sulle vähän käytetty ajettavan suora 60 piikkinne eturatas, 130 BCD. Kyseessä Toxy pyörän kuvassa näkyvän kaltainen Alligtin tuote. Ollu aikoinaan kolaroidussa Raptobikessä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Pitää huomioida että tässä ketju menee eturenkaan sivusta, eli ei salli kummoisia haparointeja lähdössä.

Tämä kannattanee kiertää aluksi kaverin kanssa. Mulla onnistui Kiertyväkettinkisellä lähtö aluksi vasta kolmennella yrittämällä, koska polkimet osuivat renkaaseen ja yritin liian ahtaassa paikassa :oops: Tänään sain velipojan yrittämään ensimmäistä kertaa nojakkia. Sama pyörä, mutta polkimet ei osu enää renkaaseen. Tuin ja annoin alkuvauhdit niin ei ollut mitään ongelmaa.

vuohi
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Kesä 2014, 13:16

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Hain vähän isompaa putkea runkoa varten, takahaarukka ja etuhaarukka tarpeet varmaan löytyvätkin valmiiksi nurkista. Jossain oli joku suositus käyttää 50x1,5mm neliöputkea runkomateriaalina, otin kuiten vähän varman päälle ja otin 60x2mm neliöputkea painoa ei tule varmaan kuin kilo pari lisää mikä ei tasamaalla vaikuta huippunopeuteen käytännössä mitään. Mutta 3 prosentinkin lasku tehossa rungon joustojen tai heikomman ajettavuuden takia tiputtaa jo vauhtia melkein kilometrin tunnissa tuon laskurin mukaan http://kreuzotter.de/english/espeed.htm

Luovuttaja pyörää ei tunnu löytyvän oikeen mistään. Taidan pistää pennit riviin ja käydä ostamassa jostain prisman alesta uuden polkupyörän. Myyvät teräsrunkoista 21-vaihteista kaupunkipyörää näköjään parilla sataa. Uusi on kuitenkin aina uusi ja vähän huonokuntoisempi voimansiirtokin hukkaa äkkiä sen prosentin tai pari uuteen verrattuna.

vuohi
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Kesä 2014, 13:16

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Ei löytynyt mistään sopivaa luovuttajapyörää niin ostin biltemasta uuden 21-vaihteisen teräsrunkoisen pyörän, maksoi 219€ eli ei ihan kohtuuton. Viikonloppuna ajattelin hitsailla rungon kasaan ja rakentaa pyörän rullaavaksi asti. Jos ens viikolla sais valmiiksi asti niin sitten kerkeisi pari viikkoa harjoittelemaankin ennen nokiaa :D

Vastaa Viestiin