Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Kävin http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=718 Kaarinan-Piikkiön kansalaisopiston järjestämillä energiapäivillä tutustumassa vain näyttelyyn ja tarkemmin ottaen vain sähköavusteiseen polkupyörään.

Siinä seminaariluentojen välissä piipahti sähköpyörän varustaja/ omistaja/ päivittäisestikäyttäjä ajokkinsa luona ja pääsin hiukan pikaisesti kyselemään.

En uskalla lyhyen juttelutuokion perusteella kovin paljon pistää hänen suuhunsa asioita mutta selväksi tuli että Hän kannattaa enemmän polkimien rinnalla - ketjustavetävää - sähköavustusta kuin napamoottoria. Ketjuvedolla sai Hänen mielestään paremmin hyödynnettyä pyörän omia vaihteita. Itse sähkömoottori oli kuulemma jostakin teollisuurobotin jostakin nivelestä irroitettu, ilman kytkimiä, ohjauksia ja liitetty pyörään omakehittelemin liitännöin. Sen "vain polkiessa saa vetää" Hän oli ratkaisut polkimienjuuteen sijoitamalla jostakin mottorisahasta jonkin kitkalevyn jossa joku mikrokytkin - en päässyt ihan jyvälle mutta kuulemma toimi hyvin.

Minua itseäni on aina kiinostanut akkuporakoneiden mahdollisuudet tämänkaltaisiin käyttöihin. Akkuporakoneiden eduksi katson kaikenaikaisen kehityksen ja jokapaikasta saannin ja hankinnan edullinen hinta. Esim. tässä http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... ntentA6C54 koneita, akkuja, latureita saa kaikkia erikseen ja kaikenlaisia. Tässäkin on http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... ntentF7989 Akku 18V 2,4Ah Lithium - mielenkiintoista.

Kaiken kaikkiaan, porakoneveto polkupyrään olisi mielenkiintoinen haaste, haaste höksaavaisuudelle, näppäryydelle.

Viimeksi muokannut Teuvo, 07 Touko 2009, 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Akkuporakoneestako avusteisuutta.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teuvo kirjoitti:

Minua itseäni on aina kiinostanut akkuporakoneiden mahdollisuudet tämänkaltaisiin käyttöihin. Akkuporakoneiden eduksi katson kaikenaikaisen kehityksen ja jokapaikasta saannin ja hankinnan edullinen hinta.

Ite miettinyt samaa, mutta tullut siihen tulokseen etten vihti edes kokeilla. Ei oo nämä halvat tehty kestämään pitkiä yhtäjaksoisia käyntiaikoja. Tuskin niiden liukulaakerit ja hiiletkään kestää lyhyemmissäkään käyntijaksoissa kymmeniä tunteja. Samat ongelmat siis kuin auton/moottoripyörien startti moottoreissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Akkuporakoneestako avusteisuutta.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Ite miettinyt samaa, mutta tullut siihen tulokseen etten vihti edes kokeilla. Ei oo nämä halvat tehty kestämään pitkiä yhtäjaksoisia käyntiaikoja. Tuskin niiden liukulaakerit ja hiiletkään kestää lyhyemmissäkään käyntijaksoissa kymmeniä tunteja. Samat ongelmat siis kuin auton/moottoripyörien startti moottoreissa.

Mitenkäs olisi sähköperämoottori: siitähän olisi teurastettavissa säätöyksikkö (vieläpä "kaasukahvana") ja moottori sekä mahdollisesti alennusvaihdekin. Tehoista en tiedä tarkemmin, mutta olettaisin olevan useamman sataa wattia tehokkaamissa malleissa. Moottorihan on tarkoitettu käytettäväksi veden alla, tulleeko sitten ongelmia lämpenemisen kanssa?

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Akkuporakoneestako avusteisuutta.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Mitenkäs olisi sähköperämoottori: siitähän olisi teurastettavissa säätöyksikkö (vieläpä "kaasukahvana") ja moottori sekä mahdollisesti alennusvaihdekin.

Halvin sähköperämoottori minkä äkkiä löysin on n.120e, eikö tuolla hinnalla saa melkein oikean napamoottorin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Akkuporakoneestako avusteisuutta.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Ajatuksenani on keveys ja kehittyneisyys. Tällaiseen liitän tätänykyä lithium akun.

Minulla on tässä likkumiseni alueilla muutama kiusallinen mäki jotka haluaisin päästä hiukan helpommalla tahkoomisella ylös. Viho viimeiseksi minun on väsyneenä päästävä kotiin, piha on 24m merenpinnasta ja tie nousee sen muutaman sadan metrin matkalla. Tuo kotiin tulo on aina rasittava ja kun muutenkin on ottanut itsestään mehut irti, niin kotona on sitten ihan velliä pussissa. En haluaisi kuitenkaan rasittaa itseäni suurien moottoreiden ja painavien akkujen kanssa koko reissua.

http://www.panasonictools.fi/tuote?a=ca ... uct_id=562 tämäkin on kovinta ammattilaislaatua ja siinä sanotaan olevan hiiliharjattoman moottorin. Lithium akkua tosin tuossa ei ollut.

Mielenkiintoisia ovat myös http://www.bosch-pt.com/productspecials ... /index.htm

Olen ollut huomaavinani Boschin tehneen kovaa tuotekehittelyä erilaisten laitteittensa kanssa. Erityisesti akkukäyttöiset puutarhakoneet ovat lehtien mukaan ihmisille mieluisia.

Luulojeni mukaan sähköavusteisiin pyöriin ei kukaan ole katsonut taloudellisen kunnianhimoisesti kannattavan panostaa, joten ne ovat jääneet kakkoskehälle odottelemaan parempia aikoja.

Tuossa Panasonikin harjattomuudessa lienee suurtakin lupausta sisällä.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Akkuporakoneestako avusteisuutta.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Mitenkäs olisi sähköperämoottori: siitähän olisi teurastettavissa säätöyksikkö (vieläpä "kaasukahvana") ja moottori sekä mahdollisesti alennusvaihdekin.

Halvin sähköperämoottori minkä äkkiä löysin on n.120e, eikö tuolla hinnalla saa melkein oikean napamoottorin?

Mutta saako säätöyksikön? En kyllä suoraan sanottuna ole asiaan perehtynyt sen tarkemmin... tuli vain mieleen, että nuo nyt ainakin ovat sateelta suojattuja ja tehojakin pitäisi olla jonkin verran. Ja akuksikin pitäisi passata mikä tahansa 12 volttia antava.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

PerttiA
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Huhti 2009, 08:51

Re: Akkuporakoneestako avusteisuutta.

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

Laillisestihan ei moottori saa avustaa kuin 25km/h saakka, eikä siihen vielä kummempia vaihteita tarvitse.
Itse laittaisin ilman muuta napamoottorin, niin selviää samalla monelta ongelmalta ja niiden ongelmien aiheuttamalta ylimääräiseltä pähkäilyltä ja väsäämiseltä.

Itse sovitin sähköskootterin tekniikan vanhaan polkupyörään, ja ratkaistavia ongelmia tuli:

  • Moottorin sijoitus
  • Akkujen sijoitus
  • Moottorin kierrosluvun pienentäminen pyörälle sopivaksi (2500rpm -> 25km/h)
  • Moottorin vapauttaminen kun ei käytössä (lisää aika paljon vastusta)

Vanhaan Poniin sai moottorin ja tarpeellisen alennusvaihde-väliakselin mahtumaan satulaputken ja takalokasuojan väliin, akut ja säätimen sijoitin tekemäni uuden runkoputken sisälle.
Moottorin vapauttaminen on vielä ratkaisematta.

Välityksen pienensin kahdessa vaiheessa, mottorin päähän laitoin 10-hampaisen mopon eturattaan, väliakseliin laitoin 28 ja 14 hampaiset rattaat, ja takanapaan hitsasin 49 hampaisen eturattaan, jolloin 22" renkaalla mennään maksimissaan hieman laillisen rajan yli, mutta parempia ratasyhdistelmiä ei romulaatikosta löytynyt.

Napamoottorin kanssa ei tarvitsisi käytännössä kuin löytää akuille ja säätimelle sopiva sijoituspaikka...

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Akkuporakoneestako avusteisuutta.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

PerttiA kirjoitti:

Laillisestihan ei moottori saa avustaa kuin 25km/h saakka, eikä siihen vielä kummempia vaihteita tarvitse.
Itse laittaisin ilman muuta napamoottorin, niin selviää samalla monelta ongelmalta ja niiden ongelmien aiheuttamalta ylimääräiseltä pähkäilyltä ja väsäämiseltä.

Itse sovitin sähköskootterin tekniikan vanhaan polkupyörään, ja ratkaistavia ongelmia tuli:

  • Moottorin sijoitus
  • Akkujen sijoitus
  • Moottorin kierrosluvun pienentäminen pyörälle sopivaksi (2500rpm -> 25km/h)
  • Moottorin vapauttaminen kun ei käytössä (lisää aika paljon vastusta)

Vanhaan Poniin sai moottorin ja tarpeellisen alennusvaihde-väliakselin mahtumaan satulaputken ja takalokasuojan väliin, akut ja säätimen sijoitin tekemäni uuden runkoputken sisälle.
Moottorin vapauttaminen on vielä ratkaisematta.

Välityksen pienensin kahdessa vaiheessa, mottorin päähän laitoin 10-hampaisen mopon eturattaan, väliakseliin laitoin 28 ja 14 hampaiset rattaat, ja takanapaan hitsasin 49 hampaisen eturattaan, jolloin 22" renkaalla mennään maksimissaan hieman laillisen rajan yli, mutta parempia ratasyhdistelmiä ei romulaatikosta löytynyt.

Napamoottorin kanssa ei tarvitsisi käytännössä kuin löytää akuille ja säätimelle sopiva sijoituspaikka...

Tuohan on mitä kunnioitettavinta asian harrastusta. Tuolla tavalla asiat tulevat varmasti hyvin esille.

Minulla ei ole vielä kokemuksia sähköavusteisuudesta mutta ajattelin jotenkin kokeilla sitä tähän nykyiseen pystypyörääni. Luultavasti vaan virittelen jonkinlaisia hässäköitä saadakseni tuntumaa asiasta.

Kuva

Näin viime kesänä tällaisen ja se näytti hyvälle ja näytti toimivan yllättävän hienosti ja näytti helpolle onnistua sellaisessa.

Näitäkin on eri merkkisiä, eri hintaisia ja laatuisia. Akuistakin on varmaan paljon toimivuus kiinni ja siitä että voiko akut helposti tuoda kotiin ladattaviksi ja muuta sellaista.

Tuossa kun kerroin ensimmäiseksi miehesta "Siinä seminaariluentojen välissä piipahti sähköpyörän varustaja/ omistaja/ päivittäisestikäyttäjä ajokkinsa luona ja pääsin hiukan pikaisesti kyselemään." niin Hän suhtautui napamoottoreihin varauksin eikä pitänyt niitä kummoisinakaan - hiukan vähätteleviä arvioita mieluummin kuin muuta. Minä en tunne noiden napamoottoreiden sisuskaluja enkä tiedä millaisia ne ovat sisältä, ne ovat minulle pelkkiä "mustialaatikoita". Olisi tosi mukavaa jos joku joka tietäisi noista "mutua" enemmän, jaksaisi kertoa niistä.

Kuva

Tuollaisista ei kovin paljon heru tietoa niin että voisi ottaa kantaa puoleen tai toiseen. Olen toki nähnyt mutakin vastaavanlaisia läpivalaisukuvia kuin tuo mutta ei niissäkään paljasteta sen kummemmin syntyjä syviä.

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Akkuporakoneestako avusteisuutta.

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Loppuviikosta pitää noutaa postista tilaamani eZee-napamoottoriasennussarja. Se tulee etuvetoisen ZOX26 low:n takarenkaan tilalle. Kerron ajokokemuksista sitten, kun ajopeli saapuu kolarikorjauksesta ja äijä on taas totutellut pyöräilemään.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Minulle käy aina näin: kiinostun johonkin ja minulla on jo jotain kuin tietoakin asiasta mutta yht äkkiä kaikki tekee kuperkeikan, huomaan etten ensinkään ole perillä mistään. Joudun alaluokalle.

http://www.rc-harrastus.com/FAQ/cat=9.html

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sanasto/abc.html

http://wiki.lennokit.net/index.php/Sähkömoottori

http://wiki.lennokit.net/index.php/Harjaton_moottori

http://wiki.lennokit.net/index.php/Nopeudensäädin

Eli, viimekesäisen yllättävän positiivisen napamoottori näkemäni vuoksi pidin silloin heti itsestään selvänä että jos sähköavusteinen niin sitten ilman muuta napamoottori.

Tässä kuitenkin jotkin tekiät pääsivät välillä kyseenalaistamaan napamoottorin ehdottomuuden. Ehkä nämä kyseenalaistavat tekiät ovat napamoottoreiden korkea hinta, paino, löytämäni niukka tieto... eli harjaton sen ainakin pitää ehdottomasti olla. Ovatko kaikki napamoottorit harjattomia ja onko niissä kaikissa kestomangneetti moottri vai käytetäänkö jotakin muutakin, esim. oikosukumoottori kuten näissä isoissa, tai jotain. Ja miten mahtaa tuo nopeuden rajoituskin toimia... olisi näistä kaikistakin kiva tietää vaikka vain huvikseen... Tai voi kai niitä arvailla...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Porakoneavusteesta fillarikäyttöön on muuten olemassa valmis kitti:

http://www.dpxsystems.com/ProductDetail.aspx?ID=199

Tarkoitettu ilmeisesti satunnaiseen käyttöön, "ylämäkiboosteriksi"

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mitäs, jos tuollaisen porakonemoottorin varustaisi vain isoimmilla akuilla? Kuinkahan pitkäikäisiä nuo olisivat? Ainakin asennus olisi helppo.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Tuli tuossa youtubessa vastaan jotain hyödyllistäkin...

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Olin sen verran kiinostunut noista RC - 3 vaihe harjattomista moottoreista, että kävin alankaupassa hiukan "kiusaamassa" myyjää. Pian kävi selväksi, ettei ainakaan ihan pienellä tuollaisia moottoreita saa sovitettua pyöräkäyttöön. Tehoja niistä kyllä löytyisi ja säädettävyyttä ja korkeaa hyätysuhdetta ja keveyttä - 100 - 200 g - mutta kierroksia niissä on ihan kauhistuttavasti liikaa. Alkaen kierroksia niissä on 4000 kierrosta voltilla, eli jos esim 12V kertaa 4000 = luku jota ei millään vaihteella voisi alentaa poljin- nopeuksiin. Ei tullut selväksi, että miksi kierrokset oli sidoksissa jännitteeseen ja miksi taajuudet olivat sitä mitä olivat mutta ilmeisesti ne oli vaan sovitettu kaikki niihin heidän tarkoituksiinsa.

Muitakin asioita tuli esille joiden mukaan hyvin ymmärtää pyörien napamoottoreiden suuren kehän.

On ilmeisesti pakko hyväksyä napamoottoreiden suuri paino ja hyväksyä ne lähes ainoina hyvinä pyöräkäyttöön.

Ystävällisesti
Teuvo

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Akkuporakoneestako avusteisuutta.

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

tkarttu kirjoitti:

Loppuviikosta pitää noutaa postista tilaamani eZee-napamoottoriasennussarja. Se tulee etuvetoisen ZOX26 low:n takarenkaan tilalle. Kerron ajokokemuksista sitten, kun ajopeli saapuu kolarikorjauksesta ja äijä on taas totutellut pyöräilemään.

Sain lopulta (lähes) kaikki tarvittavat palikat kasaan. Ensivaikutelmat pyöräilystä eZeen avustamana: :D. Enpä muista, että ylämäkeen meno olisi tuntunut koskaan aiemmin yhtä hauskalta. Sama mäki, joka hyvänä päivänä meni korkeintaan kolmosella (Rohloffin 14:sta), menee lähes vihellellen seiskalla, eikä ota pumpusta lähellekään yhtä paljon. Allekirjoitan siis useimpien sähköavusteisia kokeilleiden arvion siitä, että pyöräilyn luonne muuttuu selvästi ja hauskempaan suuntaan. (Sisäinen pessimistini huutaa taustalla, että odotahan vaan, kun ensimmäinen osa pettää.)

Minulla on ns. throttle-malli, jossa avustuksen määrää säädetään (vasemmasta) kahvasta kääntäen. Jos polkeminen lakkaa tai jarrukahvoista vetää, moottori sammuu heti. Voin kertoa lisää eZeen asennuksesta ja toiminnasta myöhemmin. Tässä vielä pari valokuvaa

Kuva
"kaasu-" ja jarrukahvat, ledinäyttö (1,1 Mt)

Kuva
napamoottori, Li-Ion -akut ja kontrolleri (880 Kt)

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Vastaa Viestiin