vph kirjoitti:
Eihän ne poliisit lakeja säädä, ihan muut tahot noista asioista päättää ja äänestäjät äänestää näitä tahoja vuosi toisensa jälkeen. Toimiva poliisiorganisaatio on yksi järjestyneen yhteiskunnan tukipilari, ei sinne pöytään kannata lain pykälistä huudella.
Edelleen, lain näkökulmasta on erittäin toimimatonta perustella ajoradalla ajamista sillä että "tää kulkee liian kovaa kelville" - koska kukaan ei pakota ajamaan niin kovaa kuin vehkeet kulkee. Tilannenopeus etc. Jos tuo peruste ("kato kun tää on niin korson nopee!") olisi toimiva, niin elämä maantiellä olisi aika riskaabelia.
Koko tuo lain asettama kelvivelvoite on kyllä järjetön, sehän aiheuttaa laista piittaamattomuutta muidenkin kuin velomobilistien osalta. Ainakin jos itse olisin lain tiukkapipopantainen noudattaja, jäisi työmatkapyöräilykin minulta kokonaan.
Eivät säädä niin, mutta jos tälle linjalle lähdetään että säännöistä pidetään pilkulleen kiinni, niin sen pitäisi sitten koskea ihan kaikkia. Ei mitään sormien läpi katsomista niin kuin tuolla tapahtuu. Väärin ja vaarallisesti pysäköityihin autoihin ei reagoida, mutta kinneriin ajoradalla kyllä. Vaikka noista ensimmäinen oli se, joka todellisuudessa aiheutti vaaraa. Mun puolesta voidaan olla tiukkoja, mutta sen pitäisi päteä ihan jokaiseen. Ei ole oikein että joistain asioista oikaistaan ja toisissa viilataan pilkkua viimeiseen saakka.
Mitä tulee nopeuteen, on kumma juttu miten esim. mopot haluttiin pois klv:ltä. Eikö heillekin olisi voinut vain huomauttaa siitä tilannenopeudesta, vai? Miksi sen pitäisi taas kerran koskea vain pyöräilijöitä? Miksi mopoilijat siirrettiin ajoradoille?
Voi myös ajatella onko liikennemuodot keskenään kovinkaan tasa-arvoisia, jos moottoroiduille ajoneuvoille on aina selkeät reitit ja sujuvat nopeusrajoitukset mutta muiden pitää joustaa niidenkin edestä? Mitäs jos ajoradoille pääväylille laitettaisiin aina 30kmh nopeusrajoitus? Eikö se olisi oikeudenmukaista kaikkia kohtaan? Ei suosita vain yhtä tiettyä liikennemuotoa vaan kaikille samat oikeudet ja velvoitteet, nopeusrajoituksineen? Miksi autojen pitäisi päästä yhtään sen nopeammin perille jos pyörälläkään ei voi klv:llä ajaa usein kuin kävelyvauhtia muun liikenteen takia?
Pelkkä nopeus ei usein ole ainakaan itsellä syy käyttää ajorataa vaan klv:n huono suunnittelu, siis lähinnä se ettei sitä ole selkeästi suunniteltu ajoneuvoille. Liian tiukkoja käännöksiä, näköesteitä, päättyviä reittejä ja muita hienoja epäloogisuuksia. Pyörä on ajoneuvo, ei kottikärry. Miksei ajoradoillekin voitaisi laittaa joka risteykseen 90 asteen käännöksiä ja suoraan jatkaville saman risteyksen sisällä kolmet valot, kysynpä vaan. Mie kyllä käytän pyörätietä mutta noita suunnittelun kukkasia tulee sadateltua joka päivä.