Kiertyväkettinkinen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pyyttonissa ole paljon kuvattavaa :lol: Kädet milloin missäkin. Useimmiten vatsan päällä.
Tämä kovasti käymistilassa, mutta ajoasento oli viimeksi juuri kuin tuossa pw1:ssä. Hyvästä on helppo kopioida ;) Nyt paikkamaalataan runko ja mietitään ohjaamoa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja PW »

Tarttesko sille rissalle rungon puolelle mitään stopparia? Insinöörin neuvo oli "hitsinööli" :lol:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Puhtaasti tekniseen toimivuuteen tähtäävä neuvo :D Ei tarvitakaan titaanista sorvattua olakkeellista akselia.
Eipä noilla tuntunut koeajojolla olevan taipumusta hakeutua runkoa tai akselinpäätä vasten. Katkaisin vetopuolen rissan akselin siitä kohtaa mihin laakeri hakeutui ajettuani toista kilometriä isoimmalla vaihteella. Paluupuolen rissa tuntui vain kallistelevan. Ei liikkuvan sivusuunnassa. Kätevää kun sen voi vetää niin ulos kuin mahtuu olemaan. Joku putken pätkä ajaa varmaankin rajoittimen viran oikein hyvin. Isompaan vaikka puutarhaletkua ja pienempään polttoaineletkua. Ei rämise ja pituuttaa voi säätää helpolla. Laitetaan jos tarve ilmenee.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Sain tehtyä kannattimen ja ohjaustangon. Viimeistely jäi uupumaan, jos vaikka kokeilisin ensin. Pitäisi kyllä olla vastaava kuin jo kokeiltu.

tanko+kannatin.jpg
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pw:lle :wink:

ajoasento.jpg

Hieno kuvanlaatu näissä kamerakännyköissä :roll:

edit. Vaihdoin edestä 53 millisen nappularenkaan 47:aan TourRideen. Vauhti ja notkeus paranivat :) Nyt voi tehdä uukkarin entisen kadun sijasta pyörätiellä. Yllättävän äänekäs tuo taittopyörä. Tiedä sitten johtuuko se parafiinin käytöstä ketjussa. Toiminut pyyttonissa hyvin niin laitoin tähänkin.
Lukkopolkimet laittamalla loppui polkemisen vaikutus ohjaukseen. Polkemisen suhteen neutraali ratas tässä on 17 piikkinen. Ainoa vaan ettei 14-28 kierrepakassa ole sellaista :roll:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Osat maalattu, pyörä koottu ja vaijerit pätkitty. Pyörän voi siis katsoa olevan valmis - tältä erää. Jotain pientä pitää vielä laitella. Vaihtaa takaa nappularengas pois, laittaa lokasuojalle siipimutteri ja tulpata ohjaustangon päät. Suurempia muutoksia en kyllä heti tee. Maalattukin jo jotain iloa tästäkin :roll: Isot renkaat ja tarkempi mitoitus rissoille olisi mielessä, mutta anti olla.

oikea.jpg
vasen.jpg

Vaijereille löytyi aika mukavat reitit. Etujarruvaijeri oli etukäteen hieman arvailujen varassa joutuuko sen vetämään ylimääräisen lenkin kanssa alakautta. Vaihdevaijerin vetosuunta on käännetty Jarccon Jiven mukaisesti sivuvetojarrun osilla. Kuvassa näkyvä nippusiteen ja vaihtajan välinen matka riittä hyvin antamaan tarvittavan pituusvaihtelun vaijerille. Takajarruvaijerissa on ylimääräistä pituutta, jotta olisi varaa laskea perää. Lyhyempänä olisi kyllä siistimmän näköinen.

vaijerit.jpg

Ei tunnu lyhyet kammet (152mm) nostavan automaattisesti kadenssia. Pudonnut parikymmentä yksikköä pitkiin (170mm) verrattuna. Tehokas maksimi on myös pudonnut 135 --> 125. Maksimi testattu 1,1m lyhyemmällä välityksellä, joten tehokin on varmasti pudonnut :shock: Kai se nousee kunhan hermotus oppii uudelleen pätkäkammet.
Puntari näytti 17,1kg ilman lokasuojaa pätkimättömillä vaijereilla.

Mukavan tuntuinen pyörä vaikka se näyttääkin epäonnistuneen :lol: Ohjauskulmasta tuli 5 astetta liian loiva ja sylikulmasta samanverran "ahdas" (145). Jälkimmäinen on vaan hyvä asia, koska runtatessa nousee helpolla penkissä. Sinänsä yllättävää, kun samalla kulmalla ei pitkien kampien kanssa nousemista ei tapahdu. Raja tälle penkinmallille on siis tässä. Jyrkemmin yläosasta kääntyvä penkki ei ole mielestäni yhtä mukava. Ohjauskulma piti mitata ja todeta vääräksi, kun yhdellä kädellä ajaessa havaitsi selvää haukkaamista jyrkkään käännettäessä. Kahdella kädellä en pistänyt edes merkille :oops: Ei kuitenkaan mitään tarvetta muutokselle.

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Pystyykö muuten twistiketjuisella ajamaan ilman käsiä?

Jos ohjaustangon painopisteen saa emäputken linjan etupuolelle niin onnistuu siinä missä muillakin kaksipyöräisillä. Nojakeissa vain harvoin tällainen järjestely onnistuu. Jos ohjauksen painopiste on noin niin etupyörä kääntyy pyörän kallistumisen suuntaan, muussa tapauksessa vastakkaiseen suuntaan.

Jukka

Tässä jättö riittää kompensoimaan eturenkaan takapainoisuuden ja ilmankäsiä ajaminen onnistuu helposti.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Jälkimmäinen on vaan hyvä asia, koska runtatessa nousee helpolla penkissä. Sinänsä yllättävää, kun samalla kulmalla ei pitkien kampien kanssa nousemista ei tapahdu.

Vilijami kirjoitti:

Pystyykö muuten twistiketjuisella ajamaan ilman käsiä?

Tässä jättö riittää kompensoimaan eturenkaan takapainoisuuden ja ilmankäsiä ajaminen onnistuu helposti.

Pidemmillä kammilla penkkiä vasten tapahtuva puristus on pienempi, koska rengas pyörähtää kevyemmin. Olen huomannut asian ennenkin.

Tämä ilman käsiä ajaminen oli tärkeä tieto yksikätiselle miehelle :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jori »

Sievän näköinen pelihän siitä tuli. Minusta sellainen perusnojapyörä. 8) 507 kiekot selvästi tekevät ulkonäköön oman vaikutuksensa. Tuolla kaupungilla kun kävelee, näkyy noita 507 kiekoilla varustettuja "jopoja" aivan älyttömän paljon. Kohta saa noihinkin renkaita halvalla ja muutaman vuoden päästä on paljon nojapyöräaihioita. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Pidemmillä kammilla penkkiä vasten tapahtuva puristus on pienempi, koska rengas pyörähtää kevyemmin. Olen huomannut asian ennenkin.

Tämä ilman käsiä ajaminen oli tärkeä tieto yksikätiselle miehelle :mrgreen:

Suuremman voiman lisäksi pätkäkammilla on sylikulma sen kaksi senttiä avarampi.
Tuo ilman käsiä ajaminen on sellaista kuin pystärillä. Ei kuten pyyttonilla :( Polkemisen kanssa saa vaihteesta riippuen olla tarkkana, jos ajaa ilman käsiä. Vetelee polkemisen tahtiin. Rullaten ei ongelmaa.

jori kirjoitti:

Sievän näköinen pelihän siitä tuli. Minusta sellainen perusnojapyörä. 8) 507 kiekot selvästi tekevät ulkonäköön oman vaikutuksensa. Tuolla kaupungilla kun kävelee, näkyy noita 507 kiekoilla varustettuja "jopoja" aivan älyttömän paljon. Kohta saa noihinkin renkaita halvalla ja muutaman vuoden päästä on paljon nojapyöräaihioita. :D

Eka jos olisi ollut tälläinen voisi olla ettei muita olisi tullutkaan :wink: Nyt taitaa jo olla myöhäistä :mrgreen:

TourRidejä saa halvalla ja helpolla. Paljon parempi kuin perushalpikset. Kunnolla vierivät on sitten tilaustavaraa ja 40-507 Kojak taitaa olla kapeinta mitä saa. Toivotaan että valikoima paranee. Oivallinen koko nojakkiin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Saisko vastaavasta paikasta kuvan kuin tää:
Kuva

Pohdin josko tekis valmiista haarukasta seuraavan - niin olis verrokki näkysällä.

Hieno pyörä kyllä tämä. Onnea. En ihan kaikkee tullut seuranneeksi kun olis retkellä, mutta nyt luin läpi. Kiitti.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vassokuu! Kiiltomadossa ja isossa pyyttonissa on samanlainen.

Pastori.jpg
Pastori kirjoitti:

Hieno pyörä kyllä tämä.

Luin Kuudee Sport ketjua hartaasti :wink:

Kadenssi on noussut tasoihin normaalimittaisten kampien kanssa eli jalat tottuu pikku hiljaa. Hieman ihmetyttää että tehoilla polkiessa tulee polviin sellainen tunne ettei kaikki ole kohdallaan. Lyhyiden kampien pitäisi auttaa polvivaivoihin eikä luoda niitä :shock: Tunne on koko polvessa joten viittaisi polkimien olevan oikealla paikallaan, mutta kadenssin liian alhainen. Se on kuitenkin koko ajan yli sadan :?
Saa nähdä pitääkö tälle antaa katkaisuhoitoa että voi laittaa 170 kammet. Samalla voisi laittaa saranan penkin etureunan alle jo unohtuneen vanhan suunnitelman mukaisesti. Tämä taittuisi pyyttonia pienemmäksi.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiitos kuvasta. Vahvisti olettamuksen.

Kumpi on nyt sitten parempi, MBB vai tämä - noin niinkuin sen fiiliksen tiimoilta että kummassa on parempi tehon siirtyminen vetävään kiekkoon?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Kadenssi on noussut tasoihin normaalimittaisten kampien kanssa eli jalat tottuu pikku hiljaa. Hieman ihmetyttää että tehoilla polkiessa tulee polviin sellainen tunne ettei kaikki ole kohdallaan.

Ettet väistele polvella taittopyörää ja ketjua. :?
Kannattaa joka tapauksessa opetella polven ojentajien kuormituksen siirtäminen pakaroille kuopaisutyylillä. Jalan painaminen selällään maaten kantapään suuntaan heti polkimen ylimmän asennon jälkeen oikaisee polvi- ja kampimekanismin kautta polvea ja siis keventää etureisien ja polven tukivoimien kuormia ja kaiken lisäksi valmistaa takareiden kuopaisun jälkivaiheeseen, joka vetää jalan koukkuun. 8)
Kuva
Onpa tarkkaa työtä, tuskin huomaa haarukan nivelrakoa. Tuo on kai sokka-tyyppisesti nivelöity -kuin oven sarana. Mistä löysit noi tarkasti yhteen sopivat putket, vai sorvasitko. Ne täytyy olla aika tarkasti yhteen sopivat, kun nivelvälys on noin pieni keskimmäinen putki noin lyhyt. Saako tuon purettua esim. autoon pakkaamista varten, vai onko sokka hitsattu keskiholkkiin jäykästi kiinni.

Toinen havainto on, että takahaarukkasi on PW Räyhäkkään verrattuna paljon jäykempi. Punoutumisenestorakenteena sinulla on etuhaarukan yläkaari, joka on noin 30 mm halkaisijaltaan ja vähintään 2 mm paksua ainetta, joten ajamisen oppimisen erot Räyhäkkään verrattuna voivat olla kotoisin osin myös takahaarukan jäykkyydestä. (Kautta rantain yritän sanoa Petrille, että kannattaisi hitsata niiden haarukan puoliskojen välille vähintään 30 x 30 putki mahdollisimman lähelle rengasta.) :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Kumpi on nyt sitten parempi, MBB vai tämä - noin niinkuin sen fiiliksen tiimoilta että kummassa on parempi tehon siirtyminen vetävään kiekkoon?

Hyvä että on täsmennetty miltä kantilta. Yleiseen paremmuuteen kieltäytyisin ottamasta kantaa. Molemmat kun on hyviä :D
Tuolta kantilta asiaa tutkittaessa sanon mbb, mutta nuo lyhyet kammet joihin totuttelu on vielä kesken estää tarkan vertailun. Luulisin että mielikuva säilyy onhan tässä "turhia" rissoja. Ei tuota rissaa kyllä ajossa huomaa kuin sen osuessa reiteen.
Onkohan siitä haittaa jos lyhennän vetorissan akselia puoli senttiä? Nyt se on katkaistu siitä mihin rissa hakeutuu suurimmalla veihteella. Toimiihan se varmasti lyhyempänäkin, mutta jos siihen tulee ikävämpi oire kuin pieni hipaisu reiteen silloin tällöin :? Kuluttaa turhaan housuja. Katkaisu on helppoa, mutta jatkaminen työlästä.

jori kirjoitti:

Ettet väistele polvella taittopyörää ja ketjua. :?

En ainakaan tietoisesti, mutta onhan se mahdollista koska reisi hipaisee välillä rissaa. Turhaa koukkimista en ole havainnut vaikka olen asian tiedostaen sitä etsinytkin. Vasen jalka on aavistuksen pahempi eli jos väistelen niin siitä on ainoastaan apua. Sellainen on käynyt mielessä että koittaako sitä tiedostamattaan ohjata jaloilla :?

jori kirjoitti:

Onpa tarkkaa työtä, tuskin huomaa haarukan nivelrakoa. Tuo on kai sokka-tyyppisesti nivelöity -kuin oven sarana. Mistä löysit noi tarkasti yhteen sopivat putket, vai sorvasitko. Ne täytyy olla aika tarkasti yhteen sopivat, kun nivelvälys on noin pieni keskimmäinen putki noin lyhyt. Saako tuon purettua esim. autoon pakkaamista varten, vai onko sokka hitsattu keskiholkkiin jäykästi kiinni.

Normaalia huonekaluputkea. Nuo näkyvät on 25 millisiä. Sisällä on 22 millinen hitsattuna tuohon keskimmäiseen. Putket on koitettu katkaista laikalla suoraan. Hieman ahdas sovittaa putket päällekkäin. Öljyä väliin ja moskalla vauhtia että menivät sisäkkäin :mrgreen: Jämäpaloista tein niin on kassia varten hieman turhan kapea.

jori kirjoitti:

(Kautta rantain yritän sanoa Petrille, että kannattaisi hitsata niiden haarukan puoliskojen välille vähintään 30 x 30 putki mahdollisimman lähelle rengasta.)

Ei se ainakaan tiedon puutteesta johdu. Sen verran usein ollut esillä :lol:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jooseha kirjoitti:

Hieman ihmetyttää että tehoilla polkiessa tulee polviin sellainen tunne ettei kaikki ole kohdallaan.

Tuli pohdittua asiaa ja tulin tulokseen että kokeilen ottaa ohjaustankoa kauemmas jaloista. Jalat hipaisivat toisinaan käsiin eivät jatkuvasti, mutta jotain tarttis tehdä. Stemmiä puoli senttiä ylemmäs ja saman verran jatkoa siihen. Sitten kovavauhtiselle 60 kilsan lenkille. No vauhtien osalta lenkki meni pieleen, kun ajoin puolet ajasta italialaisen matkapyöräilijän kanssa :D Polvivaivat olivat kuitenkin poissa eli olin väistellyt tankoa jaloilla. En niin paljoa että siihen olisi kiinnittänyt huomiota, mutta aivan liikaa kuitenkin.

Vastaa Viestiin