ajoasennoltaan paras pystypyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Jopon asento ei ole varsinaiseti CF, mutta Helkamalla on myös CF-Jopo, Helkama Helsinki.
Kuva

ki kirjoitti:

voiko cf ää helposti taluttaa ylämäet? tai ylipäätään taluttaa helposti siis?se on vähän pystäriä matalampi?trikeähän ei helposti voi.onko tasapainon pitäminen ja liikkeellelähtö kuitenkin vaikeampaa kuin pystärillä?vai liikkeellelähtö peräti helpompaa kun jalat yltää maahan? ja jalkojen yltämisen maahan luulisi olevan iso etu kaupunkiajossa?
missä noita myytäisiin suomessa tai helsingissä?pedersenin pyörää ei varmaan suomesta saa.Cf lienee helpompi ylämäissä kuin nojapyörä mutta pystäri on cf ää parempi ylämaissä?
eikös jopoa ajaessa paino ole kokonaan takapuolen päälllä?

Taluttamiseen se on yhtä ongelmaton kuin mikä tahansa muukin pystypyörä. Liikkeellelähtö ja pysähtyminen on sen parhaita puolia. CF-pyöriä myydään nimenomaan ajatuksella CityFillari, sillä jalat ylettävät maahan istuimella istuen. Pysähtyä voi helposti nostamalla jalat polkimilta maahan, samoin liikkeellelähtö onnistuu yhtä helposti suoraan satulasta. CF-pyörällä voi kävelijöiden seassa kulkea myös potkutellen jaloilla suoraan satulasta, kuten lasten pyörälläajoharjoittelupyörillä.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

CF-pyörällä voi kävelijöiden seassa kulkea myös potkutellen jaloilla suoraan satulasta, kuten lasten pyörälläajoharjoittelupyörillä.

Tämä vaatii aika ideaalisen penkin korkeuden ja mukavan leveä satula haittaa jalkojen pitkiä liikeratoja.
Mun kaupallinen CF ei ole kovin hyvä "pitkälle" kuljettajalle:

Kuva

Esimerkiksi minulla(183cm) ei yletä kantapäät maahan kun penkki on riittävän ylhäällä polkemista ajatellen.
Satulaputken pitäisi lähteä keskiöstä, jolloin satulan nostaminen veisi sitä enemmän taakse- ja vähemmän ylöspäin.

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja ki »

onko crank forwardissä sitten paino takapuolella niin ettei polkimien päällä ole ollenkaan painoa?tasapainon pitäminen ajaessa lienee (vähän)helpompaa pystärillä?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ki kirjoitti:

onko crank forwardissä sitten paino takapuolella niin ettei polkimien päällä ole ollenkaan painoa?tasapainon pitäminen ajaessa lienee (vähän)helpompaa pystärillä?

Ei olennaista merkitystä.

Ei se painopisten niin kovasti muutu. Senverran toki että rotvallin reunan yli etukiekko nousee kivemmin.

Kokemukset mulla tästä omatekeleestä:

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

onko crank forwardissä sitten paino takapuolella niin ettei polkimien päällä ole ollenkaan painoa?tasapainon pitäminen ajaessa lienee (vähän)helpompaa pystärillä?

Polkimillahan on painoa just sen verran kun polkiessa niihin painat :) Tasapainon pito on helpompaa koska ajoasennossa ollaan naama, eikä päälaki edellä. Toki pidempi akseliväli vaatii vähän laajemmat ohjausliikkeet jos ajaa oikein hitaasti, eli alle kävelyvauhtia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja ki »

jori kirjoitti:

Jopon asento ei ole varsinaiseti CF, mutta Helkamalla on myös CF-Jopo, Helkama Helsinki.
Kuva

ki kirjoitti:

voiko cf ää helposti taluttaa ylämäet? tai ylipäätään taluttaa helposti siis?se on vähän pystäriä matalampi?trikeähän ei helposti voi.onko tasapainon pitäminen ja liikkeellelähtö kuitenkin vaikeampaa kuin pystärillä?vai liikkeellelähtö peräti helpompaa kun jalat yltää maahan? ja jalkojen yltämisen maahan luulisi olevan iso etu kaupunkiajossa?
missä noita myytäisiin suomessa tai helsingissä?pedersenin pyörää ei varmaan suomesta saa.Cf lienee helpompi ylämäissä kuin nojapyörä mutta pystäri on cf ää parempi ylämaissä?
eikös jopoa ajaessa paino ole kokonaan takapuolen päälllä?

Taluttamiseen se on yhtä ongelmaton kuin mikä tahansa muukin pystypyörä. Liikkeellelähtö ja pysähtyminen on sen parhaita puolia. CF-pyöriä myydään nimenomaan ajatuksella CityFillari, sillä jalat ylettävät maahan istuimella istuen. Pysähtyä voi helposti nostamalla jalat polkimilta maahan, samoin liikkeellelähtö onnistuu yhtä helposti suoraan satulasta. CF-pyörällä voi kävelijöiden seassa kulkea myös potkutellen jaloilla suoraan satulasta, kuten lasten pyörälläajoharjoittelupyörillä.
Kuva

en löydä tätä googalaamalla, ollut valmistuksessa 2011,mutta ei taida olla ainakaan uutena myytävänä nyt?

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja ki »

jviirret kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
ki kirjoitti:

onko crank forwardissä sitten paino takapuolella niin ettei polkimien päällä ole ollenkaan painoa?tasapainon pitäminen ajaessa lienee (vähän)helpompaa pystärillä?

Polkimillahan on painoa just sen verran kun polkiessa niihin painat :) Tasapainon pito on helpompaa koska ajoasennossa ollaan naama, eikä päälaki edellä. Toki pidempi akseliväli vaatii vähän laajemmat ohjausliikkeet jos ajaa oikein hitaasti, eli alle kävelyvauhtia.

Jukka

pystärilläkin pystyy ajamaan niin että takapuolella on kaikki paino ,lyhyen aikaa ainakin . käytännössä ei sitten kuitenkaan pysty vaan ajoasento valuu jalkojen ja käsien päälle.jos vertaa jopoon niin ollaanhaan siinäkin naama eellä ja jopo on varmaan vielä helpompi ajaessa.kun mulla on tämä tasapainovika niin ajan vinossa luullen olevani suorassa. ja ongelma oli matkaajalla kun sitä kokeilin suurempi. jos ajan kohtisuorassa pyörä maahan nähden niin luulen ajavani vinossa tai minusta tuntuu siltä.Mitä cownie maksoi ja mistä ostit sen?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

jos vertaa jopoon niin ollaanhaan siinäkin naama eellä ja jopo on varmaan vielä helpompi ajaessa.

Jopon ongelma on se, että siinä penkissä ei voi istua. Se on siihen liian kapea. Jos laittaa istuimeksi sopivan penkin niin se hinkkaa polkiessa reisiin.

ki kirjoitti:

Mitä cownie maksoi ja mistä ostit sen?

http://www.chainreactioncycles.com myi noita yhden vuoden. Makso rahteineen reilu 400e.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja ki »

fcrank forwaradissä lienee pidempi runko kuin jopossa? matkaajassa pidempi runko ja nojapyörissä yleensäkin tekee sen että tasapainon pitäminen on vaikeaa?
mitä mieltä olette www.helkamavelox.fi/tuote-osasto/jopo-fi/ cruiseristä ja rodeosta?onko nuo crank forwardeja?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ki kirjoitti:

mitä mieltä olette http://www.helkamavelox.fi/tuote-osasto/jopo-fi/ cruiseristä ja rodeosta?onko nuo crank forwardeja?

Rungothan on identtisiä. Rodeossa on se 70 luvun rodeopenkki jotensiinä pääsee itse vähän taaksepäin.

Multa saat tämän rakkineen jos haluat.

Kuva

Se on nyt ollu pari vuotta pihalla. Hitusen on ruostetta - mutta pienellä kihnutuksella saa soivan pelin. Syy miksi en ole ajellun on se että takarenkaassa oli kosteutta ja se jäätyi niin että meni vaihtaja nurin. Eipä sitten jaksanut korjailla kun oli muitakin projekteja.

Tässä vielä rakenteluketju.

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2730

EDIT: Penkki on Bromptonissa joten se ei kuulu 0 euron hintaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

fcrank forwaradissä lienee pidempi runko kuin jopossa? matkaajassa pidempi runko ja nojapyörissä yleensäkin tekee sen että tasapainon pitäminen on vaikeaa?
mitä mieltä olette http://www.helkamavelox.fi/tuote-osasto/jopo-fi/ cruiseristä ja rodeosta?onko nuo crank forwardeja?

Älä lokeroi noin tiukasti :D Helppo vai vaikea, CF tai ei CF. Väliin mahtuu muitakin vaihtoehtoja ;) Jopo on enempi CF ku Helkaman hybridipyörät, mutta kaukana siitä mitä parhaimmillaan voisi olla.
Akselivälin lisäksi nojapyörän tekee vaikeammaksi(ei vaikeaksi) se, ettei koko kroppaa voi noja-asennoista johtuen käyttää tasapainon pitämiseen.
Vaikeimmissa pyörissä akseliväli on nolla ja ajoasento täysin pysty, noiden faktojen perusteella voisi kuvitella että olisi helppo...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja ki »

kiitos tarjouksesta. laitetaan mietintään. varsinaisesti ei oo ensisijaisesti suunnitelmissa ollut ottaa mitään työmaata kun en itse laita niin tulee kalliiksi teettää.ja olen helsingisssä ja näyt olevat joensuussa.
tossa rodeossa on 20 tuumaset renkaat eli kai se on sillon matalampi?vaikka olis sama runko. ajoasento ilmeisesti muuttuu cf mmäksi kun penkkiä siirtää taaksepäin.?
jopon ajoasennossa todella on parannettavaa silti se on parannus etunoja pyörään.tai sanotaan että crank forward voisi selkävaivoja helpottaa vielä enemmän.mulla on kivut ristiselässä , takapuoli pärjää kyllä:) tollasen cityfillarin löytäminen voi sitten olla vaikeampaa?tuohon on tosi hyvä liikenteen seassa kulkemiseen kun se lienee hallinnnoitavissa helpommin ja juuri tasapainoa ei tarvi pitää samalla tavalla kuin normipystärillä liikkellelähtiessä ja pysähtyessä jotka on ne vaikeimmat kohdat tasapainon kannalta. mulla sisäkorva varmaan jotenkin sanoo että suora on vino ja päin vastoin niin mulla tulee ehkä vähän eri ongelmat nojapyörällä kuin ihmisillä yleensä.Onko sulla jori ton kuvan osoitetta tohon cf-jopo helkama helsinkiin, mistä sen kaivoit kun en löydä googlaamalla?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

tai sanotaan että crank forward voisi selkävaivoja helpottaa vielä enemmän.mulla on kivut ristiselässä , takapuoli pärjää kyllä:)

Mun mielestä selän on kyllä oltava kunnossa jos meinaa CF-tyyppisellä pyörällä ajella. Mitä kauempana edessä kammet on, sitä vaikeampi jaloilla on "keventää" töyssyissä. Koskee myös pystyssä ajoasennossa ajettavaa nojapyörää.
Tuossa Electra Townien penkissä ei ainakaan ole kummoista jousitusta vaan sellaiset kumit, mummopyörätyyliset jouset olisivat paremmat. Muuten se on kyllä just ku tehty mun takamukselle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja ki »

mun selkä on kunnossa mutta kipeytyy pystärin ajoasennon takia.kipeytyykö polvet enemmän suhteessa pystäriin cf llä? nojapyörällä mulla kipeyty selvasti enemmän

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

mun selkä on kunnossa mutta kipeytyy pystärin ajoasennon takia.kipeytyykö polvet enemmän suhteessa pystäriin cf llä? nojapyörällä mulla kipeyty selvasti enemmän

nojapyörällä tulee ajettua moninkertaisesti pidempiä matkoja, mutta muiden pyörien kesken en ole eroja huomannut...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin