Nojapyöräkuumetta

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Ugh

Olen tässä vuoden verran kuolannut nojapyörän perään ja minua mietityttää ankarasti minkälainen malli sopisi minulle. Nykyään pyöräilen enimmäkseen töihin ja takaisin, ympäri vuoden. Kesällä noin 4 kertaa viikossa edestakaisin ja talvella säiden salliessa 2-3 kertaa viikossa. Työmatkaa on 18km yhteen suuntaan ja maasto on normaalia taajamaa. Pyöräilen Espoosta (Kauniaisen läpi) Helsinkiin (mutta en kuitenkaan keskustaan saakka). Toinen tärkeä käyttötapa nykyään on kaupassa käynti, löysin Biltemasta (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=27262) halvan ja ainakin vielä hyvin kestäneen kärryn. Kärryyn saa lapsenkin mukaan ja käyn sillä marketista tankkaamassa ruuat kyytiin (Uskomatonta paljonko pikku lapset syö ruokaa ja juo maitoa) ja muutenkin tulee lasten kanssa pientä retkeilyä sillä harrastettua.

Innostus pyörän vaihtoon lähti yhtenä tuulisena päivänä kun poljin kotiin, yllättäen vastatuuleen. Kiroilin taas tuulista säätä ja eiköhän kohta minusta ohi mennyt papparainen nojakilla, naama epäilyttävän suuressa virneessä :-) Mietiskelin että tuommoinenhan olisi näppärä etelän tuulisiin oloihin. On useammin kuin kerran vastatuuli syönyt miestä ja on tullut mietittyä että tähän täytyy olla joku parempikin ratkaisu. Siinähän se sitten viime kesänä ohi sujahti ohi se vastaus.

Mutta asioita jotka arveluttaa.
Huolto
Renkaiden paikkaus, ketjujen puhdistus/rasvaus ja jarrujen säätö menee ihan helposti kotona mutta vaihteiden säätö tai vanteen suoristun on täyttä utopiaa minulle tai jonkin osan vaihto toiseen. Eli missä nojakkia voi käyttää huollossa pk seudulla ja mitä se maksaa (ilman osia). Sen verran paljon tulee poljettua että kahdesti vuodessa vien nykyisen pyörän huoltoon (vaikka mitään suurempaa vikaa ei olisikaan) ja se on 80-90e kerta, ilman osia.
Talvipyöräily
Miten tai minkälainen nojakki sopii myös talvipyöräilyyn? Vai olisiko syytä säilyttää nykyinen Nishikin hybridi talvikelejä varten? Nykyään jään suosiolla kotiin jos uutta lunta on tuprutellut noin 5cm lisää, pakkasta on yli 10 astetta tai muuten on ajokelvoton keli. Esim: pyörän renkaat uppoaa poljetun lumikerroksen läpi asfalttiin koska on niin lämmin päivä.
Kuopat ja hiekkatie
Kuinka kuoppien ja korokkeiden ylittäminen tapahtuu? Nykyään nostan persettä penkistä ja tarvittaessa hyppäytän pyörän korokkeen yli (juurikaan vauhtia hiljentämättä) Mutta miten vastaava tapahtuu nojapyörällä? Hiekkatietä tai paremmin pururataa osuu työmatkalle muutama kilometri. Sekin menee ilmeisesti nojakilla (hyvin)?

Tavoitteet
Tuuli/Nopeus
Vastatuuli syö aikalailla miestä, varsinkin syksyllä. Nojakista olisi ilmeisesti apua tähän ongelmaa. Nopeuden työmatkalla ei tarvitse kasvaa, nopeuteen kun vaikuttaa paljon muitakin muuttujia kuin pyörä mutta ei siitä haittaakaan ole. Tärkeämpää on että ajaminen olisi myös (puuskaisessa) tuulessa siedettävää.
Kivut
Kesällä, varsinkin viikon 4 ajopäivänä, kämmeniä sekä persettä alkaa kivistämään aika lailla. Kuopat ja korokkeet hakkaa kämmeniin ja persettä kivistää kilometrit. Näistäkin pääsee ilmeisesti nojakilla eroon?
Kannattaako
Kannattaako nojakki ostaa pääasiassa työmatka pyöräilyyn taajamissa ja tuommoiselle matkalle? Mallista minulla ei ole juurikaan hajua, trikki tuntuu jotenkin kätevämmältä ja turvallisemmalta. Valoissa ja muissa paikoissa joutuu pysähtymään ja trikkissa jalkoja ei tarvitsi irrottaa lukoilta. Ja kaatuminen tuntuu pelottavan alitajunnassa, tosin en kyllä ymmärrä miksi. Onhan sitä kaaduttu monta kertaa nykyisellä pysty pyörälläkin (vartalo suorana ja jalat kiinni polkimissa) ja nojakissa kaatuu matalalta.

Olisko jossain pk seudulla tulossa tapahtumaa jossa pyöriä pääsisi kokeilemaan? Fillari messuille oli tarkoitus mennä mutta duuni matka esti.

Tdd

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mun kokemuksien mukaan talvipyöräilyssä tärkeintä on isot pyörät ja jos kyseessä kaksipyöräinen niin pystyhkö ajoasento eikä ihan hirmu matala muutenkaan. Jos rajataan luo lumiset kelit pois, niin pienemmälläkin renkaalla pärjää, vaikkakin se on isoa hitaampi. Jousitus olisi hyvä olla, jääpolanteinen pyörätie ei ole kovin mukava ajaa jäykällä. Kaksipyöräinen on turvallisempi kaatua kuin pystäri, koska kaatuu matalemmalta. Tosin kaatumisia tulee helpommin...
Kuvitella voisi että pienillä pyörillä oleva trike olisi aika raskas/hidas pururadalla. Jotain käsitystä raskaudesta saa kun vedät täyteen lastattua peräkärryä pururadalla pystärilläsi?
Korokkeet tulevat varmasti olemaan ongelma, mitään kevennys kikkaa kun nojakilla ei pysty oikein tekemään. Trike vielä vaikeampi kuin kaksipyöräinen. Voinee verrata tilanteeseen jossa vedät peräkärryä rotvallin reunan yli?
Vastatuulessa pyörä on sitä kevyempi ajaa mitä matalampi se on, koska alhaalla tuulee vähemmän kuin ylhäällä. Puuskaisessa sivutuulessa kaksipyöräinen on helpompi hallita jos ajoasento ei ole ihan makaava, ainakin tuntuu siltä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Enpäs tiedä pääkaupunkiseudun pyörähuolloista, mutta jossain näyt vissiin käyttävän nykyistä pystäriäkin huollossa. Kyllä kai ne samalla huoltaa nojakkiakin. Näin ainakin meilläpäin. Nojakki kun on kumminkin ihan "tavallinen" polkupyörä suunnilleen samanlaisine osineen kuin pystärikin. Erin näköinen vain.(nyt joku tiukkis on jyrkästi eri mieltä). Itse vaihtaisin kuitenkin huoltopaikkaa noilla hinnoilla, vai onko tuo noin 90€ normaali taksa pääkaupunkiseudulla? Itse käytin trikeä keväthuollossa, jossa vaihdettiin mm. jarruvaijerit säädettiin vaihteet ja muu perusjuttu päälle ja hintaa tuli huimat 20€.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Talvipyöräily KMX-tadpolella, en tykännyt, viime talvena yhden lenkin heitin
ja alustana oli sula jäätynyt yön aikana, kyllä täristi eikä muutenkaan houkutellut........
kilpapyörän renkailla jo pienemmätkin ylämäet tuotti hillitöntä sutimista ja liukumista......
oli mielenkiintoista huomata kun sauvakävelijä käveli samaa mäkeä
alaspäin ja menin siitä helposti ohi vaikka olin menossa ylöspäin

Yllättävän monet pyörähuoltofirmat suhtautuvat nihkeästi nojakkeihin......
mutta oman kokemuksen ja Ilpon avustuksella listaan:

Polkupyörätohtori, Espoo
Suomen Polkupyörätukku, Myyrmäki
Bike Planet, Varisto
Kontulan Pyörähuolto, Helsinki
Itä-Helsingin pyörähuolto, Helsinki

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

GodTdd kirjoitti:

Huolto
Renkaiden paikkaus, ketjujen puhdistus/rasvaus ja jarrujen säätö menee ihan helposti kotona mutta vaihteiden säätö tai vanteen suoristun on täyttä utopiaa minulle tai jonkin osan vaihto toiseen. Eli missä nojakkia voi käyttää huollossa pk seudulla ja mitä se maksaa (ilman osia). Sen verran paljon tulee poljettua että kahdesti vuodessa vien nykyisen pyörän huoltoon (vaikka mitään suurempaa vikaa ei olisikaan) ja se on 80-90e kerta, ilman osia.

Stapani jo mainitsikin paikat, joista ainakin saa palvelua. Oma nojakkini on kolarikorjauksessa Itä-Helsingin Bike Planetissa. Huoltohinnat lienee jotakuinkin samat kuin pystäreillekin.

GodTdd kirjoitti:

Talvipyöräily
Miten tai minkälainen nojakki sopii myös talvipyöräilyyn? Vai olisiko syytä säilyttää nykyinen Nishikin hybridi talvikelejä varten? Nykyään jään suosiolla kotiin jos uutta lunta on tuprutellut noin 5cm lisää, pakkasta on yli 10 astetta tai muuten on ajokelvoton keli. Esim: pyörän renkaat uppoaa poljetun lumikerroksen läpi asfalttiin koska on niin lämmin päivä.

Näistä on väännetty kättä mm. talvipyöräilyketju(i)ssa. Kaksipyöräinen isorenkainen on kevyempi & nopeampi suurimman osan vuotta näillä leveysasteilla (allekirjoittanut Vantaalta), välttävä jopa ohuessa lumessa, masokisti voi yrittää paksummassakin puurossa. Pääkallokelillä (yllättävän usein "ilmaston muututtua") trike nastarenkailla lienee varmin ratkaisu, nastoitettu kaksipyöräinen menettelee.


GodTdd kirjoitti:

Kuopat ja hiekkatie
Kuinka kuoppien ja korokkeiden ylittäminen tapahtuu? Nykyään nostan persettä penkistä ja tarvittaessa hyppäytän pyörän korokkeen yli (juurikaan vauhtia hiljentämättä) Mutta miten vastaava tapahtuu nojapyörällä? Hiekkatietä tai paremmin pururataa osuu työmatkalle muutama kilometri. Sekin menee ilmeisesti nojakilla (hyvin)?

Hieman rauhallisemmin on montut otettava kuin pystärillä, ainakin jousittamattomalla nojakilla. Omastani löytyy vain takajousitus ja olen kyllä kaivannut joustoa myös eteen lukuisten suojatie-"liuskojen" kohdalla. Pakko vaan kiskoa hillitsimiä. Hiekkatiellä puurtaminen ei juuri eroa pystäristä.

GodTdd kirjoitti:

Tuuli/Nopeus
Vastatuuli syö aikalailla miestä, varsinkin syksyllä. Nojakista olisi ilmeisesti apua tähän ongelmaa. Nopeuden työmatkalla ei tarvitse kasvaa, nopeuteen kun vaikuttaa paljon muitakin muuttujia kuin pyörä mutta ei siitä haittaakaan ole. Tärkeämpää on että ajaminen olisi myös (puuskaisessa) tuulessa siedettävää.

Ehdottomasti plussat nojapyörälle, jollei ihan pystyyn nosta istuinta. Vastatuulessa saavuttaa ehkä parhaan nopeusedun pystäriin verrattuna, muutoin etu ei ole niin huomattava. Ajoasennon vuoksi tulee ylämäessä takkiin suunnilleen saman verran, mitä tasaisella ja alamäessä voittaa.

GodTdd kirjoitti:

Kivut
Kesällä, varsinkin viikon 4 ajopäivänä, kämmeniä sekä persettä alkaa kivistämään aika lailla. Kuopat ja korokkeet hakkaa kämmeniin ja persettä kivistää kilometrit. Näistäkin pääsee ilmeisesti nojakilla eroon?

Vielä isommat plussat nojapyörälle. Ei sillä, kyllä riuhtomalla ja jännittämällä voi saada itsensä kipeäksi myös nojakilla, mutta huomattavasti hankalampaa se on. Useimmat pystärikivistykset ovat historiaa nojapyörällä. Jos on (ollut) selkävaivoja, kannattaa istuimen sopivuuteen ja säätöihin kiinnittää huomiota. Jollei muu auta, kannattaa kokeilla toisentyyppistä istuinta nojapyöräänsä. Jos polkimet on paljon istuinta korkeammalla, jalat saattavat puutua.

GodTdd kirjoitti:

Kannattaako
Kannattaako nojakki ostaa pääasiassa työmatka pyöräilyyn taajamissa ja tuommoiselle matkalle? Mallista minulla ei ole juurikaan hajua, trikki tuntuu jotenkin kätevämmältä ja turvallisemmalta. Valoissa ja muissa paikoissa joutuu pysähtymään ja trikkissa jalkoja ei tarvitsi irrottaa lukoilta. Ja kaatuminen tuntuu pelottavan alitajunnassa, tosin en kyllä ymmärrä miksi. Onhan sitä kaaduttu monta kertaa nykyisellä pysty pyörälläkin (vartalo suorana ja jalat kiinni polkimissa) ja nojakissa kaatuu matalalta.

Useimmat tällä palstalla vastannevat "kannattaa", myös minä. Mitä kaatumiseen tulee, olen kokeillut sitä nojakilla vuoden aikana yli puolentusinaa kertaa. Nyt ajatuskin pystärillä kaatumisesta hillitsee kummasti haluja edes harkita sen selkään nousemista. Näin jälkikäteen ei voi kuin ihmetellä, ettei opiskeluaikana käynyt hullummin pystärin kanssa. Eli nojakki sekä tuntuu että on turvallisempi vaihtoehto.

GodTdd kirjoitti:

Olisko jossain pk seudulla tulossa tapahtumaa jossa pyöriä pääsisi kokeilemaan? Fillari messuille oli tarkoitus mennä mutta duuni matka esti.

Jos on käyntiä Länsi-Vantaalla toukokuun loppupuolesta eteenpäin, voisit halutessasi kokeilla ZOXiani (http://www.zoxbikes.com/main/Zox_tief.jpg). Koska on seuraava kokoontuminen Helsingin Paloheinässä?

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Ugh

Kiitos vastauksista. Kyllä tässä seuraavksi on päästävä pyöriä kokeilemaan, ennen kuin uskaltaa semmoisen jostain ostaa.

-Tdd

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

GodTdd kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Kyllä tässä seuraavksi on päästävä pyöriä kokeilemaan, ennen kuin uskaltaa semmoisen jostain ostaa.

Ehdottomasti, eikä mitään parin minuutin kaartelua tyhjällä parkkipaikalla, vaan kunnon koeajo sen kaltaisissa olosuhteissa joissa muutenkin ajelet. Toki tuollainen parkkipaikka sopii hyvin totutteluun...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Osta käytetty - saa rahansa takaisin jos kaduttaa. Ja toisekseen - ei säätäminen harmita jos pyörä on valmiiksi jo ruvella.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17774
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja PW »

Mistäs noita käytettyjä löytäis ? Onko tietoo ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aika niukasti vielä suomessa tarjolla. Huuto.net:iin vahtipalvelu ja tätä foorumia seuraamalla jää haaviin varmaan 90% tarjonnasta. Toimineeko osto-ilmoitukset?
Ulkomaiden tarjonnasta osannee joku muu kertoa paremmin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2031
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Uudenkaan pyörän kanssa ei loppupelissä häviä paljoa rahaa, nojakit näyttävät pitävän hintansa hyvin. Kysyjälle ehdottaisin joko 20/26 renkaista SWB:tä, tai tadpolea. Ensinmainittua puoltaa sopivuus kaikkiin käyttötarkoituksiin, jälkimmäistä ylivoimainen ajamisen helppous ja mukavuus.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

PW kirjoitti:

Mistäs noita käytettyjä löytäis ? Onko tietoo ?

Tuolta löytyy hollantilaisia:
http://www.ligfiets.net/markt/
Hollannista löytyy myös käytettyjä pyöriä myyviä liikkeitä, joista moni postittaa, ohessa linkkikokoelma:
http://www.ligfiets.net/bedrijven/

Jos hollanti tuottaa tuskaa, google translate auttaa:
http://translate.google.com/translate_t#

Oman lowracerini tilasin hollannista käytettynä. Myyjänä yksityisyrittäjä, joka reiluna kiikutti pyörän optiman tehtaalle pakattavaksi ja postitettavaksi suomeen. Postikulut vain 80 euroa ja pyörän hinta nelisen sataa vähemmän kuin suomessa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Vaajakoskelta saisit jousitetun sh10:n 700 €:lla:

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17774
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos vinkeistä eli linkeistä. Pitää tutkia. Raptobikille laitoin kyselyä jo, jostain syystä tuo etu vetoisuus kiinnostaa. Hintakin on edullinen en sitten tiedä kuinka laatu.
Hollannissa vois tietysti käydä, pitkästä aikaa. V. -80 tuli oltua töissä puolisen vuotta Amsterdamin eteläpuolella. Että silleen tuttu maa ja silloin ajeltiin polkupyörällä aika pitkiääkin matkoja kaupungista toiseen. Hollanti on varsinainen pyöräilijän paratiisi , paljon pyöräteitä ja tasasta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17774
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja PW »

No niin alkaa tarjouksiakin tulla , harkitaan ja tutkitaan !

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin