Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

Pistin merkille, että joka kerta kun on satanut ja kinneri on ollut sateen aikana ulkona sen neopreenisuojuksen kanssa, niin suojuksen tarrankiinnikkeiden kohdilta on kinnerin pintaan, tai pinnasta valunut jotain tummunutta ruskehtavaa ainetta kylkiä pitkin alaspäin. Tämä aine on hyvin sitkeässä ja pitää tosissaan putsata että sen saa pois. Mistähän lie kyse? Neopreenisuojuksen etureunallakin on havaittavissa tämän keltaruskean pinnan muodostumista niissä kohdissa, joissa suojuksen ja kinnerin pinnan välissä on kosteaa.

Kerran olen auton maalannut yli asti ja laitoin sen "tippalistoihin" ruuvien lisäksi jotakin silikonia tiivisteeksi. Siinä tuli sama ilmiö. Tippalistaa valuva vesi ilmeisesti liuotti silikonista jotakin kun tippalistan päihin tuli tummat vanat aina sateen jälkeen :( Lähtivät vahaamalla pois, mutta seuraava sade uudisti ilmiön.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Tippalistaa valuva vesi ilmeisesti liuotti silikonista jotakin kun tippalistan päihin tuli tummat vanat aina sateen jälkeen :(

Eihän olleet ruosteraitoja? Tavallisessa silikoonissa on etikkahappoa, joka ruostuttaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tippalistaa valuva vesi ilmeisesti liuotti silikonista jotakin kun tippalistan päihin tuli tummat vanat aina sateen jälkeen :(

Eihän olleet ruosteraitoja? Tavallisessa silikoonissa on etikkahappoa, joka ruostuttaa.

Ei ainakaan vanat olleet ruosteen väriset(ruskeat) vaan lähinnä mustaa/harmajaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 13.07.2015

Fuegon koeajo nimimerkki HauptmannFIN kanssa. Oli kiva ilta. Fuegon keskiön säätövara loppui kesken eli se on vissiin 170-senttisille ja ylöspäin.

Quest Carbon -2015

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Wacky »

rutunen kirjoitti:

Päivämäärä: 13.07.2015

Fuegon koeajo nimimerkki HauptmannFIN kanssa. Oli kiva ilta. Fuegon keskiön säätövara loppui kesken eli se on vissiin 170-senttisille ja ylöspäin.

Lyhyillä kammilla siihen saa lisää "säätövaraa" ja sahaamalla putkea vielä lyhyemmäksi niin sen saa luultavasti sopimaan lyhyemmällekin. Sallan kaikista pyöristä olen joutunut sahaamaan etupuomea lyhyemmäksi ja sillä on saatu kaikkista kolmesta oikein hyvin sopivat.
Kun säätövara ei riitä alapäästä nuo lyhyemmät kammet on muutenkin melkein pakolliset koska normaaleilla n. 170 mm kammilla alle 170-senttinen riikkoo vain polvensa kun nojapyörällä ajelee.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 17.07.2015
Ajokilometrit yhteensä: 1821

Sähkötöötti lakkasi toimimasta. Ei, en ole huudattanut sitä loppuun. Veikkaan hapettumaa. Sulake ok, muut sähkölaitteet pelittää. Tutkin huomenna.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

20.7. Virrat kulkevat töötille asti, irroitin piuhat ja mittasin piuhojen päistä mittarilla voltit (11,99) ja ampeerit. Kun mittarin laittaa irroitetun töötin metallikieliin kiinni niin mittari ei näytä että siinä kulkisi voltteja eikä ampeereja.

Johtopäätös: töötti itsessään sanoi kaputt?

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

20.7. Virrat kulkevat töötille asti, irroitin piuhat ja mittasin piuhojen päistä mittarilla voltit (11,99) ja ampeerit. Kun mittarin laittaa irroitetun töötin metallikieliin kiinni niin mittari ei näytä että siinä kulkisi voltteja eikä ampeereja.

Johtopäätös: töötti itsessään sanoi kaputt?

Ei ole merkki vielä siitä. Ei voi mitata jännite- tai virtamittarilla toimivuutta irrallisesta töötistä. Mittaa vastusmoodissa, eli Ohmeja. Valitse se omega merkki siinä mittarissa. Kun kosketat mittarin johdoilla toisiinsa, näyttää mittari nollaa. Kun laitat töötin väliin, pitäisi näyttää jotain 0,2-1,5 ohmin välillä.
Vastuksenmittausohje.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

jori kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

20.7. Virrat kulkevat töötille asti, irroitin piuhat ja mittasin piuhojen päistä mittarilla voltit (11,99) ja ampeerit. Kun mittarin laittaa irroitetun töötin metallikieliin kiinni niin mittari ei näytä että siinä kulkisi voltteja eikä ampeereja.

Johtopäätös: töötti itsessään sanoi kaputt?

Ei ole merkki vielä siitä. Ei voi mitata jännite- tai virtamittarilla toimivuutta irrallisesta töötistä. Mittaa vastusmoodissa, eli Ohmeja. Valitse se omega merkki siinä mittarissa. Kun kosketat mittarin johdoilla toisiinsa, näyttää mittari nollaa. Kun laitat töötin väliin, pitäisi näyttää jotain 0,2-1,5 ohmin välillä.
Vastuksenmittausohje.
Kuva

Kokeilin just ohmeillakin aiemmin. Ei liikkunut mitään. Tämän jälkeen sain nopean vastauksen Allertilta VM.nl:ta ja hän sanoi että minun pitäisi säätää sitä säätöruuvia joka on englanniksi vissiin "contact-breaker adjuster". Löysisin sitä ihan vähän, mittarilla mitatessa virta kulki läpi ja töötti toimii taas normaalisti. En kyllä tajua mitä siellä töötissä on käynyt kun se lukkomutterikin oli tiukalla ennen säätöä. Taas kerran hyvää asiakaspalvelua, sekä täältä foorumilta että valmistajalta :P

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Törrän toimiessa se ruuvin kärki ensin ottaa törrän kalvoon. Kun törrä saa virtaa vetää sähkömagneetti kalvon irti ruuvista ja virta katkeaa. Sitten kalvo vapautuu ruuvia vasten ja sama alusta. Ääni tulee tästä värinästä ja samalla ruuvin ja kalvon väli tekee satoja päälle/pois kytkentöjä minuutissa. Aikansa toimittua väli karstoittuu ja ruuvi pitää kääntää vähän eri asentoon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 22.07.2015
Ajokilometrit yhteensä: 1918

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 07.08.2015
Ajokilometrit yhteensä: 2105

Luin Offtopicista lehtiartikkelin pyöräilijän paikasta liikenteessä ja kävin poliisiasemalla kysymässä että jos kerta ylikonstaapeli Oksman suosittelee nopeasti ajaville pyöräilijöille maantien käyttöä, niin eikös minunkin kaiken järjen mukaan tulisi ajaa siellä, koska ajan vielä tuostakin lujempaa niillä osuuksilla joilla siirryn pois kelviltä.

Pienen odottelun jälkeen paikalla ollut konstaapeli ei löytänyt mitään kiveen hakattua siitä, missä minun tarkalleen tulisi ajaa. Rupean siis taas ajamaan autojen seassa tietyillä tieosuuksilla joilla koen sen liikenteen ja itseni kannalta sujuvammaksi ja turvallisemmaksi. Jos partio pysäyttää niin nyt on argumenttina ylikonstaapeli julkisesti suositellut maantiellä ajoa ja konstaapeli jonka mukaan asiasta ei ole ns. hakattu mitään kiveen. Jos marinaa tulee ajoneuvon mataluudesta niin jos sitä ei näe tuolla määrällä led-valoja ja heijastimia joka puolella niin ei kyllä näe mopoakaan. Päinvastoin autot ovat antaneet tosi hienosti tilaa.

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Elo 2015, 14:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

rutunen kirjoitti:

Päivämäärä: 07.08.2015
Ajokilometrit yhteensä: 2105

Luin Offtopicista lehtiartikkelin pyöräilijän paikasta liikenteessä ja kävin poliisiasemalla kysymässä että jos kerta ylikonstaapeli Oksman suosittelee nopeasti ajaville pyöräilijöille maantien käyttöä, niin eikös minunkin kaiken järjen mukaan tulisi ajaa siellä, koska ajan vielä tuostakin lujempaa niillä osuuksilla joilla siirryn pois kelviltä.

Pienen odottelun jälkeen paikalla ollut konstaapeli ei löytänyt mitään kiveen hakattua siitä, missä minun tarkalleen tulisi ajaa. Rupean siis taas ajamaan autojen seassa tietyillä tieosuuksilla joilla koen sen liikenteen ja itseni kannalta sujuvammaksi ja turvallisemmaksi. Jos partio pysäyttää niin nyt on argumenttina ylikonstaapeli julkisesti suositellut maantiellä ajoa ja konstaapeli jonka mukaan asiasta ei ole ns. hakattu mitään kiveen. Jos marinaa tulee ajoneuvon mataluudesta niin jos sitä ei näe tuolla määrällä led-valoja ja heijastimia joka puolella niin ei kyllä näe mopoakaan. Päinvastoin autot ovat antaneet tosi hienosti tilaa.

Mahtusko sinne kinneriin semmonen pienen pieni "juristi" mukaan matkaan, joka voisi neuvotella poliisien kanssa :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kiva tietää, kun olen yhden pätkän työmatkaa paahtanut yöllä harvassa liikenteessä tiellä, kun kyseessä on nukkumalähiö puskineen, aitoineen, mutkineen, terävine korokkeineen monilla risteävillä teillä ja muilla näköesteillä. Puolustukseni ajotiellä pyörätien vieressä ollessa on, että olen autoa nopeampi tuossa pätkässä :D Oikeasti. Alamäen ollessa pitkä ja jyrkkä useampine vauhtitöyssyineen täysjousitettu pyörä ei hidasta, kun autot mamoilee hehe. On siellä jotain matematiikan harjoituslaskuja maalailtu tiehen, mutta en ole pysähtynyt korjaamaan tai tarkemmin tarkistuslaskemaan kesken alamäen. Hiinä ja hiinä rikesakkorajoilla kai mennään, vaikka jossain kohtaa mäkeä gps on eräänkin prosentin suurempia lukuja näyttänyt. Pyörä mahtuu tielle sivulta tulijoiden kanssa paremmin kuin auto ja se jyrkkänkohta tarjoaa näkyvyyttä, joten aina en ole hionut jarrulevyjä liikaa. Kun autot matelevat.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Saukki »

rutunen kirjoitti:

Päivämäärä: 07.08.2015
Ajokilometrit yhteensä: 2105

Luin Offtopicista lehtiartikkelin pyöräilijän paikasta liikenteessä ja kävin poliisiasemalla kysymässä että jos kerta ylikonstaapeli Oksman suosittelee nopeasti ajaville pyöräilijöille maantien käyttöä, niin eikös minunkin kaiken järjen mukaan tulisi ajaa siellä, koska ajan vielä tuostakin lujempaa niillä osuuksilla joilla siirryn pois kelviltä.

Pienen odottelun jälkeen paikalla ollut konstaapeli ei löytänyt mitään kiveen hakattua siitä, missä minun tarkalleen tulisi ajaa. Rupean siis taas ajamaan autojen seassa tietyillä tieosuuksilla joilla koen sen liikenteen ja itseni kannalta sujuvammaksi ja turvallisemmaksi. Jos partio pysäyttää niin nyt on argumenttina ylikonstaapeli julkisesti suositellut maantiellä ajoa ja konstaapeli jonka mukaan asiasta ei ole ns. hakattu mitään kiveen. Jos marinaa tulee ajoneuvon mataluudesta niin jos sitä ei näe tuolla määrällä led-valoja ja heijastimia joka puolella niin ei kyllä näe mopoakaan. Päinvastoin autot ovat antaneet tosi hienosti tilaa.

Tämä pitääkin muistaa, jos joku tulee valittamaan. On nimittäin mullakin tapana ajella välillä ajoradan puolella:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin