Ketjuvaihteen säätäminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Ketjuvaihteen säätäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ni. Mähän en tajuu juuri mitään ketjuvaihteen säätämisestä. Alkukesästä kävin Tepolla opissa ja ilman mun ansiota saatiin vajavainen pakka pelaamaan.

No nyt sitten on uusi maantiepakka paikallaan ja ryhdyin säätöhommiin. Edistyin mielestäni mainiosti. Sain rajoittimet säädettyä - ykkönen meni päälle ja seiska kanssa. Vaihteet napsahteli kerraan päälle kivasti kun penkissä pyöritin.

Eikun ajelemaan. Piha-ajeluissa toimi ihan okei - pienempiä rattaita ei tieteskään tarvinnut. Tänään sitten lenkillä vaihteet toimi ihan okei ekat viistoista kilsaa - sitten ajelin semmoisen yhden pätkän vähän vauhdikkaammin kutosella ja sitten seiskalla. Tuuppasin ravakammin voimaa peliin.

Ja perhana. Sitten toimi kunnolla enää noin ykkönen ja seiska - vaihteet hyppivät miten sattuu, eivät siis pitäneet olleskaan, eritoten jos vähän tuuppasin kovemmin jalalla. Silleen hennosti pyörittämällä jotenkuten toimi. Sitten testaamalla hokasin että seiskalta alaspäin pudottaessa myös vitonen toimii. Sillä sitten ajelin loppumatkan.

Olisko tässä nyt sitten ongelma siellä vaijerin kireydessä tai erilaisessa vaijerin mutkassa verrattuna aiempaan installaatioon.

Mitäs nyt neuvoksi - kysyy nimimerkki epätietoinen.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ketjuvaihteen säätäminen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tuo voi johtua myös vääntyneestä korvakkeesta jolloin vaihtaja ei ole enää suorassa suhteessa rattaisiin. Jos se on edelleen suorassa kannattaa alkaa hieno säädöllä hakemaan rattaista kohdilleen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjuvaihteen säätäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vaijerin takertelua epäilen...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ketjuvaihteen säätäminen

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Vaijerin takertelua epäilen...

Jukka

Hyvin tuttu ilmiö. Komppaan Jukkaa. Jos ei rasvaus ja kuoren oikaisut auta, kannattaa vaihtaa vaijeri ja jopa kuori.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjuvaihteen säätäminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jos se on vaijerin takertelua, vetosuunnan kääntö vaihtajassa taitaisi tehdä ihmeitä :?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ketjuvaihteen säätäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:

Jos se on vaijerin takertelua, vetosuunnan kääntö vaihtajassa taitaisi tehdä ihmeitä :?

Jaksatko oottaa detskukuvan siitä miten se nyt laitettiinkaan. Jollain jarrun osalla?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ketjuvaihteen säätäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eiku tossahan se onkin.

Kuva

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjuvaihteen säätäminen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hyvä niksi . Toinen tässä , jos vaijerin kuoressa on teflon sukka sisäällä . Sinne ei kannata laittaa mitään muuta kuin teflonta sisältävää rasvaa. Itse en laita enään mitään , näyttävät pelittävän hyvin ilman . Jos laitat mineraali- , tai muuta öljyä . Niin se turvottaa teflonin ja se kokkaroituu sinne ja turpoo ahtaaksi . :mrgreen:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjuvaihteen säätäminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mulla on tälleen. Sivuvetojarrusta vaijerin kuoren pidike takavaihtajan vaijerin kiinnitysruuvin tilalle. Vaijerin kiinnitysruuvi pitämään sitten vaijeria paikoillaan. Piti laittaa joku prikka väliin.

kääntö.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjuvaihteen säätäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vetosuunta käännettynä kuoressa pitää olla sittn liikkumavaraa, eli löysää. Etuvetoisissa myös ohjaus käännettynä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjuvaihteen säätäminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Vetosuunta käännettynä kuoressa pitää olla sittn liikkumavaraa, eli löysää. Etuvetoisissa myös ohjaus käännettynä.

Jukka

Liikkuu lähinnä sivuttain eli ei tarvi kuin olemattoman verran löysää kunhan ei ole aivan päästä kiinni. Mulla on vaijeri nippusiteellä lukittu haarukkaan. Aika vähän tarvitsee löysää kääntymisellekään emäputken vieressä oleva vaijeri. Hyvä huomio kuitenkin. Liian tarkaksi ei kannata mitoittaa. Omani mitoitin 90 asteen kääntökulmalle varmasti riittäviksi. Ketju on jo tuolla kääntökulmalla aivan kauhean näköinen :shock:
Kuva
Säätöongelmia ei mulla ole, kun on kitkavipu :D Rajoittimet kohdilleen niin toimii kuin junan vessa entisaikaan.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ketjuvaihteen säätäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Terkut lenkiltä. Kahvitauko.

Viaksi osoittautui vaijeri. Yksi lanka oli hypännyt ruodusta koko matkalta. Nyt toimii uudella. Ilmeisesti vaijeri kerkisi tärvellä kuoren. Ei kovin pehmukka ole toi tatsi.

Vastaa Viestiin