Nojapyöriä Youtubessa

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sain tuommosen värkättyä Kolmipyöräilystä tavallisimmalla reitilläni Lasten lasten luota kotiin, kulmien kautta n. 5km. Sori jos on tylsää.

Voi, kun olisit antanut kameran jollekin, joka olisi kuvannut sitä, miltä ajo näyttää. Tällaiset videot ovat tosiaan tylsiä!

Varotin ja pyysin jo anteeks :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Hauskoja vanhoja nojapyörävideoita. Osa on jo ollut täällä, mutt osa on uusiakin.


Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2006
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Paitsi että nythän on havaittu ettei autojen ilmoiteut kulutus- ja päästölukemat pidä paikkaansa ;)
Jukka

Pitää ne paikkansa: esim. minun Almerani kuluttaa tasan 7,10 l / 100 km. Arvo on runsaan 12 vuoden kumulatiivinen tulos:

Almeran bensiininkulutus.jpg

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2006
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Tässä on myös mahdollisuus. Kinnereiden ilmanvastuskertoimilla ja otsapinta-aloilla päästään saman painoisilla vehkeillä paljon pienemmällä ilmanvastukseen kuluneella teholla. Myös vierintävastukset ovat fillarin renkailla paremmat kuin varsinkin moposkootterin pienillä rinkuloilla, joihin ei saa panna painetta kuin pari baaria. Siksi se akku riittää paremmin kinnerin tyyppisillä ajoneuvoilla kuin mopoilla, vaikka painoakin olisi. :)

Aivan. Laskinpa taas kerran, miten kilovatin sähkömoottorilla varustettu MIlan SL:ni kulkisi:

  • olen vuonna 2012 mitannut lokakuisena viileänä iltana oikealla autotiellä kinnerin ilmanvastuksen ja vierintävastuksen, joten käytänpä niitä arvoja, vaikka ovat huonommat kuin Räderwerkin tuulitunnelissa mittaamat arvot
  • nykyisessä ajokunnossa lastattuna kinneri painaa 104 kg. Tämä sisältää siis: kuskin, kinnerin, työkalut, vararenkaat, eväät ja varavaatteet
  • laskin tuohon päälle sähköistuksen painon: moottori öbaut 4 kg, akut 12 kg (lähtökohtana se, että yksi kWh painaa 6 kg) eli 2 kWh. Näin sähkömoottorilla painoksi tulee 120 kg.

Tuuppasin sitten tämän 120 kg laskelmaani ja ihan kivasti tälläkin painolla MIlan kulkisi kilovatin moottorilla: 102 km/h tasamaalla ja tyynessä ilmassa. Mäkiä taas se nousisi ylöspäin 80 cm/s miinus ilmanvastus ja vierintäkitka. Eli jos on sellaista tuntuvaa 6 %:n mäkeä, niin sitä se menisi vielä yli neljääkymppiä (43 km/h). Kelpaisi kyllä minulle.


Milan SL sähkömoottorilla.jpg

Mutta kun se 25 km/h rajanopeus ylittyy, niin pitäisikö se silloin rekisteröidä kolmipyöräksi? Niillehän ei ole asetettu mitään nopeusrajoja... Toisaalta eipä sille ole määrätty tehorajojakaan B-)
Mutta sitten pitää rekisteröidä, vakuuttaa ja vaatii jonkinlaisen ajokortin, eikö?

---cut---
Kolmipyörä (L5e)

Kolmipyörä on moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.

---tuc---

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sain tuommosen värkättyä Kolmipyöräilystä tavallisimmalla reitilläni Lasten lasten luota kotiin, kulmien kautta n. 5km. Sori jos on tylsää.

Voi, kun olisit antanut kameran jollekin, joka olisi kuvannut sitä, miltä ajo näyttää. Tällaiset videot ovat tosiaan tylsiä!

Varotin ja pyysin jo anteeks :wink:

Kritiikki oli kuitenkin raskaampaa elokuvataiteilijalle ku osasin arvata. Yö meni miettiessä, millanen elokuva pitäs tehdä ett kaikki tykkää;)
Omasta mielestä tylsimpiä on ne joissa kuvaaja on paikallaan ja pyörä häviää kadun päähän, sekuntti tolkulla odottelua ennenku piste alkaa kasvaa ja ajaa ohi. Myös semmonen miss ei näy pyörästä yhtään mitään, ei ees jalkoja on vähän tylsä?
Tuo viimenen filmini tuli hiukan liian pitkäksi myös, muutama minuutti vois olla sopiva. Aiemmin oon kuvannu käsivaralta jolloin kuvakulmaa voi vaihtaa, välillä voi kuvata maisemaa, välillä alempaa tai korkeemmalta - ite oon tykänt tuosta tyylistä. Jotkut pitää kameraa pitkän varren päässä, jolloin voi kuvata itseään myös.
Parempi tietty tulis jos olis käytössä käsikirjoitus, ohjaaja, kuvaaja, leikkaaja, klaffimies ja mitä näitä nyt ammattilaisia on - taitelija apurahaa haettava;)
Eniten harmittaa ett julkaisin väärällä sivulla, piti laittaa "omat nojapyörävideot" ketjuun - sori siitäkin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7093
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No ei kai tuossa luvattukaan mitään muuta kuin se oli :D
Ihan jees taajamapyöräilymaisemavideo.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

No ei kai tuossa luvattukaan mitään muuta kuin se oli :D
Ihan jees taajamapyöräilymaisemavideo.

Kiitos myönteisestä palautteesta :mrgreen:
Pohdiskelin vaan miten saan jatkossa vaativammankin kulttuuriyleisön elokuvanälän tyydytettyä :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Pythonautin näkemys kaksraiteisesta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

No ei kai tuossa luvattukaan mitään muuta kuin se oli :D
Ihan jees taajamapyöräilymaisemavideo.

Kiitos myönteisestä palautteesta :mrgreen:
Pohdiskelin vaan miten saan jatkossa vaativammankin kulttuuriyleisön elokuvanälän tyydytettyä :wink:

Sehän oli ihan hyvä video ja ajovideoksi ihan mielenkiintoinen kuvakulmakin. Tämän tyylisessä ajovideossahan tärkeintä on mielenkiintoiset maisemat. Mutta kun kyseessä on tuollainen vähän mielenkiintoisempi pyörä, niin katsojaa toki kiinnostaisi nähdä enemmän sitä itse pyörää (ja kuskia) toiminnassa.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Imi
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja Imi »

Nelikampipyörä

Giant revive (2012 -> 2022), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 -> 2022) TÄH1 flevo (2015 -> 2022)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Ja tietysti MBB :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Pohdiskelin vaan miten saan jatkossa vaativammankin kulttuuriyleisön elokuvanälän tyydytettyä :wink:

Sehän riippuu siitä mitä haluat videollasi esitellä.

Jos on tarkoitus esitellä pyörä, niin silloin kuvataan pyörää, ei maisemia pyörän päältä.
Mun mielestä hyvä pyörän esittely video syntyy niin, että ensin kuvatan pyörää ja sen yksityiskohtia, samalla niistä kertoen. Sitten perään ajellaan itse kuvaten tai avustajan kuvaamana. Kun kamera on omassa päässä/kädessä niin voi ajaessakin kertoa jotakin, mutta pyörän käytös ja ketteryys tulee huonosti esille, eli ehkä voisi laittaa molempia.

Jos taas haluat esitellä ajoympäristöäsi niin silloin kuvataan sitä, ei silloin tarvi pyörää juuri näkyä.

Jos ymppäät samaan videoon molempia niin kukaan ei tykkää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

terppa kirjoitti:

E-Cruiser toisaalla arvioi "vastaavannäköisen" rakentamiskuluiksi 1500€ ja siinä on 500w moottori ilmeisen tehokkain akuin kun lauantailenkki oli likelle 100 km. Keskiverto kulkijalle poikkeustilanne jos päivässä pitää kauemmas päästä ja jos kääntöpaikassa on sähköt niin tankkaus monasti onnistuu. Maantielenkillä Velogatti pysyi sukkuloiden kannoilla ja jos matkalla on paljon mäkiä ja pysähdyksiä niin nopeammin menisi. Ei ilmaista mutta halvempi kuin sähköjopo :wink: ja kuten Jori kirjoitti niin sähkövehkeiden hinnat laskee. Jos Suomessa sähköavusteisten myynnin osuus on 1% niin Saksassa se on 15%, tai ainakin viime kesän lehtiartikkelin mukaan, ensi keväänä luvut on varmasti isommat.

Kun täällä näköjään on mainittu...

Gatin maksimirange on 35Ah/48V akuilla noin 150km. Riippuu paljon reitin mäkisyydestä, suoravetomoottori kuluttaa ylämäissä kuin veekasi, tasaisella taas todella vähän. 40Ah mahtuu mukaan max.
35Ah 20C 6S lithium-koboltti-akkuina Hobbykingiltä maksaa tällä hetkellä posteineen kaikkineen noin 650-700 euroa. Mulla on nyt ollut niitä käytössä kymmenisen vuotta. Akkujen kestoikä täydessä kapasiteetissa on noin neljä vuotta, 300-400 sykliä. Enemmän ja pitempäänkin menee, jos ei tarvitse ulos ihan täyttä suorituskykyä. Kun niitä on hankkinut joka vuosi muutaman kappaleen, jolloin suunilleen jokaisen 16 akkukennon ikä on erilainen, niin voi pyörittää "rotaatiota", jolloin vuodessa tarvitsee uusia kennoista vain neljäsosa, 100-150 euroa.

700W lataus-systeemi kustantaa posteineen sitten noin 250 euroa. Kaksi laturia ja kaksi virtalähdettä, varmuuden tähden. Raplassa ei naurata, jos systeemi on rakennettu yhden laturin tai yhden virtalähteen varaan ja se kärähtää. Moottoripaketin hinta oli 350 euroa posteineen. Itse kotteron teko kustansi noin 600 euroa. Nuo akut kun vaativat omat erikoislaturinsa, millään autonlatureilla ei voi paikata. Gatti painaa joo, kun siinä on nyt se mopon alumiininen etuvanne takana 3mm teräspinnoilla, ja mopon eturengas takana. Pelkän renkaan paino on 4,2kg, kestää :) Sisuri 620g.
Pieni idea olisi tilata taakse 65mm ns.cruiservanne, jossa pinnanreiät sijaitsevat vanteen laidoilla, eivät keskellä, jolloin se kestää paremmin sivurasitusta.
Siirtymällä takaisin cruiser-vanteeseen ja fillarinrenkaaseen Gatti kevenisi noin 5kg.
Akkukustannukset ovat siis noin 150 euroa per vuosi. Paljon vähemmällä pääsee, jos tyytyy alle 100km toimintasäteeseen. Muut kulut ovat sitten lähinnä niitä renkaita ja rattaita.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Vielä tuohon sinänsä mielenkiintoiseen spekulaatioon Milanista 1000W-moottorilla....
Että tienpintaan saadaan 1kw, niin akusta sisään on tällöin otettava vajaat 1,5kw. Se on jo aika paljon. Tuollainen teho on lähinnä hetkelliseen käytöön, jos tarkoitus on päästä pitkälle.'
Ainoa moottorityyppi noilla tehoilla kinnerissä alkaa olla napamoottori. Kilowatti kinnerin ketjuvedon kautta kuluttaisi sitä hyvin nopeasti ja keskiön kiinnitys ja runko rasittuisivat paljon.
Että napamoottorilla pääsee 100 km/h, niin tarvitaan karkeasti 96V jännite, että saadaan tarpeeksi kierroksia. Karkeasti kolminkertainen jännite verrattuna kaupan sähköpyöriin.
Sellaisia on kyllä, mutta sadan voltin kanssa pelaaminen on jo vähän herkempää hommaa. 1000W-napamoottori painaa noin seitsemän kiloa, nopareineen ja johtoineen noin kahdeksan, ilman vannetta, jonka täytyy olla tuolla teholla on vahva.
Projekti olisi kyllä mielenkiintoinen.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sain tuommosen värkättyä Kolmipyöräilystä tavallisimmalla reitilläni Lasten lasten luota kotiin, kulmien kautta n. 5km.

Mistä tuo rautahetekan nirskuminen kuuluu? Jukka

Veikkaan ett penkki nirskuu poikki rautaa vasten.

Se tais kuitenkin olla takahaarukan murtuma joka siel narisi - kamera oli haarukassa kiinni, ni tarttu ääni hyvin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin