Premnaksen peräkärrykokoelma

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

http://preeco.fi/polkupyoran-perakarry/ ... ridoo.html
Tämän tapaisia kärryjä on joskus vastaan tullut, vähän virittelemällä saa laukut niin alas kuin haluaa,
ei varmasti ollut mitään uutta mutta laitoinpa kuitenkin

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo, tuohan on Bob yak -tyylinen kärry. Pointti oli kuitenkin rakentaa itse ja vaikka tuollakin on hyvät puolensa niin päädyin silti pohdinnan jälkeen extrawheel-tyyliin jo rengaskoonsa takia. Tosin tekeillä on myös lasikuitukopallinen kärry, joten nähtäväksi jää millaista kärryä lopulta on mieluisinta vetää perässä. Pidän kaksipyöräisissä siitä että ne pysyvät itsekseen pystyssä mutta toisaalta taas kun ajaa maantienlaitaa niin se vie enempi tilaa ja se pitää ajaessa ottaa huomioon. Yksipyöräinen tulee siltä kantilta helpommin perässä. Koska mulla on nyt jo tällanen runko ja sille systeemit valmiina niin en oikein näe enää järkeä lähteä tekemään vielä kolmatta erityylistä kärryä varastoon. Totta on että Bob yak -tyyppiseen olisi varmasti helpompi lastata kamat mukaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Lisää pohdintaa ennen tekemistä. Käytiin tänään miehen kanssa koeajolla niin että minä ajoin edellä ja mies perässä, tarkoituksena siis seurata takaapäin kärryn liikkeitä. Mies ei havannut minkään sortin voblaamista, ei edes siinä kohtaa jossa meinasi mopo (pyörä) lähteä käsistä. Ei muuten ongelmaa mutta kun ajoin yhteen risteyksettömään alikulkuun niin siellä on sellasia ihmeen hidastetöyssymäisiä pomppuja asvaltissa, ja mitäs siellä tunnelin päässä kaarteessa sitten olikaan: kaksi nuorta tyttöä pysähtyneenä pyörillä ja sitä melkein ohittamaan lähtenyt mopoilija. Hienoa. Minä siis töyssyjen yhtäaikaisessa vaikutuksessa lähdin jarruttamaan ja siinä vaiheessa yhdistelmä lähti puskemaan epämukavasti. Onneksi vauhtia ei ollut enempää niin sain pysäytettyä yhdistelmän ylämäkeen (onneksi siinä oli ylämäki).

En vaan osaa enää arvuutella syytä. Mies sanoi että tarakka on ehkä aavistuksen kallellaan oikealle. Samalla puolella myös vetohaarukan kiinnityskohdassa on pari milliä väljää. Mies ehdotti että kokeile laittaa 406-vanne renkaineen alle ja katsotaan vaikuttaako painopisteen muutos tai nivelen kulman muutos asiaan. Tarakkaa ei saa tällä kokoonpanolla alemmas ilman että se laahaa renkaaseen, tai sitten se pitää laittaa niin pystyyn ja vinoon eteen että sama asia heittää koko tarakka hevonkuuseen :roll: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ensi tiistaina pääsee vasta taas pajalle näitä juttuja toteuttamaan mutta olen sen sijaan kuumeisesti yrittänyt etsiä syytä kärryn käytökselle. Kun kyseessä ei ole mikään ostoskärryefekti vaan olen alkanut miettiä että puskeeko se veturia. Netistä löytyy jotain juttuja "trailer sway", joka kyllä muistuttaa aika läheisesti kokemaani ilmiötä. Sitä en osaa sanoa mikä kärryssä sen aiheuttaa, onko se yksinkertaisesti liian korkea painopiste vetävään yhdistelmään nähden, onko painopiste liian takana vai liian edessä (kaupallisessa versiossa taitaa painopiste olla omaani verrattuna hiukan edempänä tai samassa kohtaa, mutta alempana...täytyy varmaan ottaa kuva vielä lastattuna). Vai onko kaiken syynä siis kuitenkin sen tarakan rakenne?

Vaikka olin luottavainen tuossa koko projektiin niin jälkeenpäin mietin että se alikulkutunneliepisodi oli juuri niitä hetkiä, joita en halua pyörällä kokea. Pyörä ei vaan yksinkertaisesti saa käyttäytyä tuollaisissa tilanteissa noin. Se ettei se heti pysähdy lastattuna on ok, mutta puskeminen ja heijaaminen ei.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Se nivel on ensinäki liian pysty . Toiseksi laakeripisteiden väli on vähän liian lyhyt . Kolmanneksi kannattaa pyrkiä saamaan kuorma mahdollisimman alas , näin vältät heiluri efektin peräkärryssä.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Äh, hienoa...pitäiskö laittaa koko kärry uudestaan palasiksi :? . No kokeilen sitä pienempää kiekkoa ensin että miltä toi sen kanssa tuntuu. Miten nivelen kulma vaikuttaa kärryn vakauteen?

Lisäys. Huomasin sittenkin että tarakan taaimmat kiinnikkeet häiritsevät kiekon kiinnitystä. Niin ja tarkoittaako tuo laakereiden väli siis tuota keskiniveltä, että se on pystyyden lisäksi liian lyhyt?

Lisäys 2. Oikeastaan pitäiskö sanoa että joskushan ne oppirahat on maksettava. Yhteen, kahteen tai peräti kymmeneen kertaan :roll: . Ehkä mä onnistun paremmin sen lasikuitukopallisen kaksipyöräisen peräkärryn kanssa :roll: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä en olisi yhtä pessimistinen kuin Nalle :) Nivel on toki pysty, mutta niin se on esikuvassakin. Mun silmään niissä on jonkun asteen ero mutta tuskin se yötä päiväksi muuttaa. Laakeriväli on akselikiinityksessä kaupallisesta osasta johtuen varmasti riittävä. Välystä siinä voi toki olla liikaa. Ohjausnivelestä taas saa välykset kirittyä pois.
Tarakan jäykistäisin ja siirtäisin eteenpäin. Kuorman heiluminen on myrkkyä vakaudelle. Samoin negatiivinen aisapaino. Extrawheelissä on koko kuorma akselin etupuolella. Se on oikeastaan puoliperävaunu ;) Kun kärry on kiinni taka-akselissa ei aisapainon lisääminen edes kevennä vetäjän keulaa.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

En itekään halua olla pessimistinen mut alkaa vaan ärsyttää kun ei siitä tunnu saavan turvallista :| .

Tajusin juuri että voinhan yrittää sitoa kuormaliinoilla noi pyörälaukut tuonne alemmas kiinni niin että painopiste muuttuu, samalla ne saa edemmäs. Ehkä tuo tarakka tosiaan on silti liian takana vaikka pistin laukut niin eteen siihen tarakkaan kuin mahdollista. Nykyistä tarakkaa ei saa enää alemmas, edemmäs kyllä, mutta silloin painopiste on taas ylhäällä vaikkakin edessä. Jos vaan kaivaisi jostain valmiiksi neliönmuotoista ritilää tai kehikkoa ja pistäs noihin kärryn putkiin kiinni (ja matkisi siltä osin esikuvaansa).

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Aikanaan tein peräkärryn ja laiton nivelen , kuin pythonissa . Tuntu vauhdin kasvaessa menenvän kuin juna. Kaverin boppa , rupes 50km/h heittelehtiin kuin mikäkin vikura. Omatekele meni kuin juna, viellä 70km/h laskiessa mäkeä. . Ainoa todella onnistunut tekele tähän asti . Nyt kärry pyörii jossain Tampereen suunalla .
Nyt olen suunitellut uusien kärryjen tekemistä ja siihen laitan myös nivelen lähelle samoja kulmia.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kerrankin voin laittaa jotain iloisia uutisia tähän ketjuun. Piruuttani kokeilin virittää samat laukut kyljelleen niin, että ne olivat niin lähellä keskellä olevaa niveltä kuin mahdollista. Maavaraa ei jäänyt kuin ehkä 10cm ja oli tuossa hommaa virittää ne liinoilla kiinni, mutta onnistui. No en olisi kuulkaas uskonut millaisen muutoksen se saa aikaan. Eroa on kuin yöllä ja päivällä kärryn käytöksessä. Se tuli perässä kuin juna, ei tutisuttanut ohjausta lainkaan enkä huomannut sitä muulloin kuin kallistaessa (ja silloinkin se tuntui vain ennemminkin vakauttavan menoa kuin horjuttavan sitä) ja muutoin ylimääräisenä painolastina perässä.

Eli johtopäätökset ovat, tarakka oli kuitenkin liian kaukana takana. Kun paino on edessä, kärry ei kolise enää ja sen hallittavuus parani vähintään 100%. Sillä en tiedä kuinka paljon merkitystä on miten korkealle laukut laittaa, mutta näyttää nyt siltä että tuohon pitää tehdä uudet tarakkasysteemit jotta painon saa kunnolla alas. Voihan niiden laukkujen päälle sitten jotain kevyempiä tötteröitä sitoa mutta mieluummin otan tämän hallittavuuden kuin sen, että kärry nyt näyttää erikoisen hienolta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

:D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ennakkoluulottomat kokeilut ja niiden kautta onnistuneeseen lopputulokseen pääseminen antavat paljon suuremman ilontunteen kuin teoriapohjalta kertaheitolla toimivaksi rakennettu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ihan totta, olin pelkkää hymyä kun olin vähän aikaa ajanut virittelyversiolla :D . Olihan täälläkin muutamaan otteeseen ehdotettu tarakan laittamista edemmäs mutta näköjään se piti itse kokeilla ennen kuin uskoi. Nyt voin varmuudella sanoa että kyllä näin o! Mahtavaa :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Lasikuitukopallisen kärryn rakentaminen on hyvässä vauhdissa loppusuoralla mutta ei tää yksipyöräinenkään oo vieläkään valmis. Kiinnityssysteemistään ärsyyntyneenä menin muokkaamaan sitä ja ajattelemaan vasta sitten. Viilasin vetohaarukan dropoutit samaan tyyliin kuin mitä bob yakeissa ovat. Ajattelin että haluan niihin samanlaisen kiinnityssokkasysteemin. Mut sitten ajattelin että niin, mitenköhän noissa bob yakeissa on sen vetohaarukan materiaalivahvuus. Niissähän näyttää olevan sokkaa varten viilattu lovi eteen ja taakse porattu reikä johon sokan pää työnnetään sisään. Saakohan tästä selostuksesta mitään selkoa. En tiedä millasta materiaalivahvuutta pitäisi olla että uskaltaisi viilata tuollaisen kiinnityssokan mentävän railon. Kai siihen nyt tarpeeksi kuitenkin pitää jättää. Kärry jäi kesken enkä oo palannut sen pariin. Mulle ainakin kärryn helppo ja nopea irrotettavuus on suuri osa käytettävyyttä. Siksi olen tykännyt käyttää tuota carry freedomin kärryä, koska se on tosi nopea irroittaa.

En tiedä pitäisikö siihen vetohaarukan dropoutien sivuille sulattaa metallia lisävahvuudeksi. Toisaalta ei noissa bob yakeissakaan näytä ihan kamalan paksua metallia olevan, mutta joskus kuvista on vaikeaa saada tolkkua.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Otin vapauden muuttaa otsikon paremmin kuvaavaksi, koska en viitsi jokaisesta eri projektista laittaa uutta ketjua.

Yksipyöräinen odottaa vieläkin ratkaisuja. Sen sijaan kaksipyöräinen lasikuitukopallinen kärry valmistuu hyvän aikaa, eikä paljoa enää puutu. Olen ollut todella laiska kuvaaja, joten saatte nähdä vain pari kuvaa, toki valmiista tuotoksesta otan sitten kuvan ja luulen että tämä kärry kulkeutuu myös Nokian reissulle mukaan.

Lasikuitukopasta sen verran tarinaa että muotti siis oli jo valmiina, tosin sillä oli aiemmin tehty ahkio, mutta kävi hyvin tähänkin. Olin jo aiemmin miettinyt että olispa semmoinenkin kärry, johon tavarat saa suojaan. Pajaohjaajalle tuli sitten tuo ahkion muotti mieleen ja siitä se sitten lähti. En ole koskaan tehnyt lasikuitutöitä niin olihan se aika mielenkiintoista. Ahkion muotti tosin piti rajata levyllä, koska en halunnut mitään massiivisenkokoista peräkärryä tehdä vaan sellasen kauppa- ja reissukärryn.

Aika monta työvaihetta tuollaseen projektiin mahtuu. Muotin puhdistusta, vahausta, maali, kuiduttaminen...ja kärryssä on vielä kansi niin kaksi erillistä kappaletta. Kittaustakin pääsi kokeilemaan moneen otteeseen. Kopan alle tuleva tukirunko tehtiin jostain vanhasta nelikanttisesta teräsprofiilista ja pyöreästä teräsputkesta. Vaikka materiaalit olivat painavia niin lopulta tukirunkoa on sen verran vähän että ei se nyt niin kauheasti paina (en ole kyllä punninnut). Ideana tuossa tukirungossa oli myös carry freedomin kärryn aisan hyödyntäminen eli voin vaihtaa kärryä vaikka lennosta, sama aisa käy molempiin. Mitä sitä turhaan erilaisia kilkkeitä kotiin tekemään ja minusta vanhassa kärryssä oli hyvä ja helppo kiinnityssysteemi.

Projekti on siinä vaiheessa että koppa on nyt siis maalattu (alunperin oli ideana että kun kopan irrottaa muotista, se kävisi sellaisenaan mutta sitä joutui kittaamaan aika paljon ja maalipinnasta ei tullutkaan kiiltävä, jollaisen siihen halusin), tukirunko odottaa päälimaaleja (pohjamaalit on jo) ja sitten koko paketti pitäisi vielä laittaa kasaan.

Liitteet
koppa maalattu.jpg
koppa maalattu.jpg (124.08 KiB) Katsottu 4111 kertaa
kopan muotti.jpg
kopan muotti.jpg (145.29 KiB) Katsottu 4111 kertaa

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin