Vuoroveto

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja MM »

PW kirjoitti:

Sori, vähän jäi hämäräks vieläkin, johtunee lukijasta - mikä on yksisuunta laakeri?

Pätevämpiä vastaajia varmaan löytyisi, mutta yksisuuntalaakeri on kuin vapaaratas; pyörii laakerina toiseen suuntaan, mutta nappaa kiinni heti toiseen suuntaan. Laakerin ulkonäkö ja mitat, myös neulalaakerina. Kalliita, mutta halpakaupasta saa muutamilla euroillakin. Ponkala käytti ja suositteli niitä, koska ne ovat hiljaisia vapaarattaaseen verrattuna sillä jousilukon raklatusta ei ole. Vanerikinnerin sisällä tämä oli hänen mielestänsä tärkeää.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Mä laitan sulle huomenna kuvan mimmosii ne on noi 145 milliset kammet 3x rattaineen. Jos kelpaa niin saat lahjaksi. On mulla semmosii 1 rattaisia n. 170 millisii kanssa. Pääset valitsemaan.

Onko sulle joku agentti poimimassa ne väliltä JNS (pastorin jakeluspiste) -JKL (Nojanallen jakelupisti) - TRE (Jorin jakelupiste) - Nokia (TM:n jakelupiste) - Siuro (pastorin jakeluspiste).

Postilla ynnämuulla mä en ikinä saa mitään lähtemään. Mä olen niin buukattu aina etten kerkii ikinä tai sitten niin persaukinen ettei ole varaa lähettää.

Kiitos kovasti tarjouksesta, mutta en keksi kuka tuttu olisi sielläpäin menossa. :( Eikä viitti vartavasten lähteä täältä asti hakemaan :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Heiluripoljinrakenteeseen saisi portaattoman vaihteiston taittopyörän paikkaa muuttamalla. Tai ennemminkin se olisi portaaton kammenpituuden säätö, mutta sama idea.
Mitä raati on mieltä :wink:

Liitteet
portaaton.jpg
portaaton.jpg (19.17 KiB) Katsottu 11507 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Heiluripoljinrakenteeseen saisi portaattoman vaihteiston taittopyörän paikkaa muuttamalla. Tai ennemminkin se olisi portaaton kammenpituuden säätö, mutta sama idea.
Mitä raati on mieltä :wink:

Mihin tarvitaan taittopyörää. Eikös pelkkä vetopisteen siirtäminen toimi samalla tavoin. Taittopyörällä saisi tietenkin aluevaihtajan, kun ripustaisi vapaan pään vuorotellen polkimeen tai runkoon, jolloin poljinvoimille tulisi talja tai sitten ei.

No, tällainen on kuitenkiin tehty jo 1870-luvulla nimellä Sveapyörä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei oo eka kerta ku luulen keksineeni jotain, mutta selviää että sehän on vanha juttu. Oon syntynyt 200-vuotta liian myöhään :D

Avatar
Imi
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja Imi »

Saa tällaisen kaupastakin: http://www.stringbike.com

Giant revive (2012 -> 2022), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 -> 2022) TÄH1 flevo (2015 -> 2022)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Niinpä näyttää saavan!

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja MM »

Tuossa stringbike.com -videossa pähkäilin minkä takia kummallekin takarummulle menee kaksi narua pienen väkipyörän kautta tasattuna, mutta kyse taitaa olla siitä, että veto jakaantuu tasan "vaihteen" kahden puolen.
Jos kyseessä olisi nuijapää tai delta, joissa yleensä on veto vain toisella pyörällä tai sitten vapaaratastasauspyörästö, joka kaarteessa vetää vain sisemmällä pyörällä, tuolla väkipyöräsysteemillä taitaisi saada "oikean tasauspyörästön", kun saman vetonarun päät laitettaisiin eri pyörien vetorummuille ja ensiöveto kohdistuisi väkipyörään, jolloin pyörille menevä naru pääsisi kulkemaan pyörien välillä ja sitä kiertyisi niiden vetorummuilta pyörien kulkeman matkan suhteessa momentin pysyessä kummallekin pyörälle samana. Pitkässä kaarteessa naru ei kuitenkaan kerääntyisi vain toiselle rummulle, koska vapaavaiheen aikana rummut palautuisivat aina nollatilanteeseen. Tasauspyörästön lukko toteutuisi jarruttamalla väkipyörää.

(vetorummunille korjattu muotoon vetorummuille)

Viimeksi muokannut MM, 28 Loka 2015, 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hyvä oivallus!
Tämäkin on jo luultavasti käytössä, kohta joku laittaa linkin että vanha juttu :D

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Vuoroveto

Viesti Kirjoittaja MM »

Niinhän se aina on, mutta tuo sinun keksintösiksin, jos se oli omassa päässä pähkäilty eikä tietoisesti mistään luntattu, ei ole sen vähempiarvoinen kuin se jonkun aiemmin keksimä. Voi siitä itseään onnitella, että on päässään kehitellyt systeemin, joka on osoittautunut aivan tuotantokelpoiseksi.

Vastaa Viestiin