DF

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Toivottavasti laatu paranee, muuten tulee erittäin kiireiset ajat pääsuunnittelijallekin, kun joutuu ympäri maailmaa kiertää korjailemassa tuotteitaan.

Tykkää enempi reissaamisesta kuin pajassa värkkäämisestä. Jos matkan tarkoitus on takuukorjaus niin sen voi laittaa "firman piikkiin" ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Voi miten nätti sininen kinneri :D !

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Toivottavasti laatu paranee, muuten tulee erittäin kiireiset ajat pääsuunnittelijallekin, kun joutuu ympäri maailmaa kiertää korjailemassa tuotteitaan.

Tykkää enempi reissaamisesta kuin pajassa värkkäämisestä. Jos matkan tarkoitus on takuukorjaus niin sen voi laittaa "firman piikkiin" ;)

Ehkä näitä takuukorjattavia pikkuvikoja löytyykin enemmän sopiviin kohteisiin myydyistä kinnereistä, sopivin välein. Miksipä ei matkustaisi bruttorahalla. Nettoraha on ainakin kolmanneksen kalliimpaa. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Kiitoksia kaikille onnitteluista!

Joo, lentokonehommissakin tuntuu olevan parempi käyttötunti / huoltotunti suhde... mutta eiköhän se tästä tasaannu. Käsityönä nämä on tehty ja yksilöitä, vaikka useampaa tekevätkin. Daniel mainitsi heillä olevan niin Romaniassa kuin Drontenissa parisenkymmentä valmista ja suurin pullonkaula on tällä hetkellä jakelu.

Tämän päivän saldona rikkinäinen keltainen vilkkuledi vaihdettu valkoiseen power lediin (lähin minkä tähän hätään löysin), Molexin pieni liitin takaosan johtosarjaan, vahaus ja ensimmäinen peltiliparekokeilu pohjaan. Ja sitten pimeässä tunti pitkin tyhjiä katuja ympäri Espoota =)

DF4.jpg

DF XL

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Varo sit tosi paljon ettet nosta perästä liikaa. Hyvin äkkiä keula hipaisee maata, jos vaikka kinnerin kääntää paikallaan perää kannattelemalla.

Quest Carbon -2015

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Jep, huomasin tuon juuri hetki sitten... Torven ruuvi on onneksi hyvassa paikassa ja kovalla pinnalla estaa naarmut.

DF XL

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

rosteri kirjoitti:

Joo, lentokonehommissakin tuntuu olevan parempi käyttötunti / huoltotunti suhde... mutta eiköhän se tästä tasaannu.
]

Eikö ollut sinistä teippiä? Meinaan vaan, että olisi tyylikkäämpi altapäin katsoessa...
Minulla Milanin vatsapuoli on musta, joten käytän siihen nykyään mustaa 3M:n ilmastointiteippiä, jota aina silloin tällöin on Lidlissä tarjouksessa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

rutunen kirjoitti:

Varo sit tosi paljon ettet nosta perästä liikaa. Hyvin äkkiä keula hipaisee maata, jos vaikka kinnerin kääntää paikallaan perää kannattelemalla.

Onnea toiselle DF:n omistajalle.Hienolta näytti Danielin pakettiauton uumenissa livenä pyöräsi.Vastaavat suojukset laitoin myös mie jalkakyömyjen kohdalle pohjaan.
Kinnerin liikutteluun Daniel opasti kaksi niksiä.
Perästä kun ylimmästä kohdasta kallistaa sivulle saa etupään yhdelle renkaalle näin on helppo esim. kanttauksen yli työntää ettei kolahda pohjaan.
Sitten aivan keulasta kun painaa kinneriä alaspäin saa perään ilmaan, helppo liikutella sivusuunassa,työtää tai vetää kinneriä, kun on kahden etupyörän varassa.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Hyviä vinkkejä, pitää testata. Kallistuksen oon tehnyt tähän asti sisäänmenoaukon reunasta kiinni ottamalla, kun usein pitää toisella kädellä kääntää tilleriä samalla. Tätä tulee tehtyä päivittäin kun liikuttelee pyörää kaksioon sisälle ja sieltä ulos ramppia pitkin.

Quest Carbon -2015

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

rutunen kirjoitti:

Hyviä vinkkejä, pitää testata. Kallistuksen oon tehnyt tähän asti sisäänmenoaukon reunasta kiinni ottamalla, kun usein pitää toisella kädellä kääntää tilleriä samalla. Tätä tulee tehtyä päivittäin kun liikuttelee pyörää kaksioon
sisälle ja sieltä ulos ramppia pitkin.

DF:llä onnistuu ainakin nuo vinkit.En tiedä sitten miten muut kinnerit?

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Tänään kokeilin ensimmäisen kerran vaahtomuovisuojan kanssa ja mukavan lämmintä sillä on +3 asteessa ajella, ilman sitä kylmäsi aiemmin vähän niskaa ja hartioita, vaikka oli gore-tex liivi päällä. Nyt oli keinokuituinen t-paita ja ohut ilmaa läpäisevä pitkähihainen, vähemmälläkin olisi jopa pärjännyt. Eilisestä lenkistä tuli ristiselkä kipeäksi, jokin painoi penkissä. Veikkaan penkissä olevaa pientä sivuttaistukea ja liian leveää selkää. Kokeilin tänään mukana tilattua kaksikerroksista ventisit mattoa ja homma oli ok, se on hieman kapeampi kuin penkki ja sivuttaistuki jää sen reunan alapuolelle.

Hain myös motonetistä valosummerin ja kohta olisi tarkoitus laittaa se vilkkureleseen kiinni, nyt on muutaman kerran jäänyt vilkku vahingossa päälle. Aika kova ääni 12 voltilla, mutta 220 ohmin lisävastus laski äänitasoa mukavasti.

Nyt kun oli vaahtomuovi paikoillaan, niin huomasin myös tuon Velonautin mainitseman kylmän tuuletusilman suoraan haaroväliin - kokeilen ensiksi teipata siihen jotain ohjausläppää, muuten se on kyllä pakko kylmällä tulpata...

DF XL

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jori »

rosteri kirjoitti:

Nyt kun oli vaahtomuovi paikoillaan, niin huomasin myös tuon Velonautin mainitseman kylmän tuuletusilman suoraan haaroväliin - kokeilen ensiksi teipata siihen jotain ohjausläppää, muuten se on kyllä pakko kylmällä tulpata.

Huomatkaapa nyt DF-kuskit (ja muutkin kinnerikuskit), te olette ensimmäiset, jotka kokeilette kinneriä oikeasti kylmissä olosuhteissa. Kirjatkaa siis kaikki huomiot muistiin (mielellään tänne foorumille) ja lähettäkää ne suunnittelijalle palautteena, niin vaikutatte kinnerien yleistymiseen liikennevälineenä paljon enemmän, kuin viive siihen, että joku toinen sen tekee myöhemmin. Rautaa on taottava silloin kun se on kuumaa. Pirusti työläämpää hakata sitten, kun on jo viilentynyt. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Huomatkaapa nyt DF-kuskit (ja muutkin kinnerikuskit), te olette ensimmäiset, jotka kokeilette kinneriä oikeasti kylmissä olosuhteissa. Kirjatkaa siis kaikki huomiot muistiin (mielellään tänne foorumille)

Vaikka tässä nyt onkin otsikkona Srada DF, niin kirjaanpa tähän myösn Milanin kommentteja, koska Jori niitä täällä kyseli:

  1. Kylmillä keleillä tulee ensimmäiseksi kyseeseen tuulilasin huurtuminen sisäpuolelta. Niin kuin olen jo aiemmin täällä kertonutkin, niin tähän auttaa osuuskaupan erikoishuurteenestoaine eli halvin Xtra shampoo (0,80 e per 500 ml ja siitä riittää myös tukan pesuun moneksi kuukaudeksi...). Sitä pitää laimentaa vedellä hieman ja sivellä sitten tuulilasin sisäpintaan. Toimii kuin junan vessa.

  2. Ajan kinneriä Shimanon sandaleilla. Näin syksyisin etulyhtyjen reunoista puhaltaa ajaessa syysilmaa jalkoihin. Varpaat alkavat jäätyä, kun ulkolämpötila lähenee viittä astetta. Tähän auttaa se, että teippaa sandaalien kärjet umpeen mustalla ilmastointiteipillä. Vaikka sandaaleissa käyttää Teseman villasukkia, niin tuo ajoviima täytyy jotenkin estää puhaltamasta varpaisiin.

  3. Niin kauan kuin ei ole lunta, kinnerillä on tosi kivaa ajaa, koska ajoviima ei juurikaan jäähdytä ajajaa. Hyvin kevyellä vaatetuksella voi ajaa viileissäkin syyssäissä, kunhan vaan varaa mukaan lämpimiä varavaatteita, jos tulee jostakin syystä stoppi.

  4. Valot pitää olla kunnossa, koska pimeä tulee ja varhain illalla. Kun siirrytään takaisin normaaliaikaan, se tulee jo vielä varhemmin. Kiitos kuitenkin kesäajasta, koska se antaa meille pyöräilijöille näin lokakuussa tunnin lisää luonnonvaloa, jossa näkee teissä olevat teräväreunaiset kuopat paljon helpommin kuin lyhtyjen tai katuvalojen valossa pimeällä. Mutta jo viikon päästä tämäkin huvi loppuu... Nyyh.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos Ari, juuri tällaisia huomioita kaipailin. Ehkäpä kuitenkin siirrämme tämän omaksi ketjukseen, niin on myöhemmin hieman helpompi löytää ja kääntää hollanniksi. :mrgreen:
Voisko joku mode tehdä tästä ketjun "Kinneri kylmissä olosuhteissa" nimisen ketjun.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Toimisiko kylmän viiman putkesta taltuttamiseen autoista tuttu käännettävä ja kooltaan säädettävä ritilä putken sisäpäähän kiinnitettynä? Ilman voi ohjata suorasta viimasta epäsuorasti laajemman ilmamassan kautta lämmeten eri kohtaan puhaltavaksi halutulla nopeudella. Siten kylmällä säällä saa aikaan lämmönsäädön. Riippuu kuskista, ajotavasta sekä halutusta sisälämpötilasta, saako huurtumisongelman ikkunasta ratkaistua. Jos ei ole mukavuudenhaluisuus liian suuri, voinee nostaa visiiriäkin hieman, jotta saa kylmää kuivaa ilmaa puhaltamaan kosteaa kuumaa hengitysilmaa pois ikkunasta.

Ari mitä matskua mieluiten käyttäisit ja minne lamppujen vuotoilman tukkeeksi? Onko viileämpi sisäilma sinulle parempi, vai voiko lamppujen aukot tukkia? Silikoni, liima tai sinitarra ja jesari purettavuuden vuoksi jne? Sandaaleissa jesari jättänee liimajälkiä kenkään ja tuo hyttysen pierun verran lisää liikkuvaa massaa. Lamppujen aukkojen tukkiminen pistää shampoon tiukemmalle ja lämmittää kuskia mukavasti.

Vastaa Viestiin