Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Suunnittelen reitin menemään Helsingistä Ouluun Questilläni, Ridewithgps.comin kanssa. Yleensä valitsen isoimmat nopeimmat tiet, joilla pyöräily on laillinen. Belgiassa vain moottoritiet ovat kiellety. Suomessa, en oikein tiedä. Täma nettisivu kuvailee Suomen tietyypit: otaksun, että vihreät tiet (moottoritiet) eivät ole okei. Mutta ovatko valtatiet ja kantatiet lailliset? Tämä muu sivu ei sano mitään.
Suunnittelen reitin menemään Helsingistä Ouluun Questilläni, Ridewithgps.comin kanssa. Yleensä valitsen isoimmat nopeimmat tiet, joilla pyöräily on laillinen. Belgiassa vain moottoritiet ovat kiellety. Suomessa, en oikein tiedä. Täma nettisivu kuvailee Suomen tietyypit: otaksun, että vihreät tiet (moottoritiet) eivät ole okei. Mutta ovatko valtatiet ja kantatiet lailliset? Tämä muu sivu ei sano mitään.
Valtateillä ja kantateillä saa ajaa polkupyörällä, moottoriteillä ja moottoriliikenneteillä ei. Moottoriteistä sinulla olikin kartta, tässä moottoriliikennetiet: https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoriliikennetie
Suurempi ongelma on nähdäkseni tärinäraidat yhdistettynä suuriin liikennemääriin
Imatra - Lappeenranta välillä on nelikaistatie, jolla ei myöskään saa ajaa pyörällä - liikennemerkillä kielletty. En tiedä onko muualla Suomessa samanlaista tietyyppiä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Suurempi ongelma on nähdäkseni tärinäraidat yhdistettynä suuriin liikennemääriin
Jukka herätti taas miettimään tärinäraitojen rakentamisen epäloogisia perusteluja.
Kirjoitin niistä Tärinäraitaketjuun.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Imatra - Lappeenranta välillä on nelikaistatie, jolla ei myöskään saa ajaa pyörällä - liikennemerkillä kielletty. En tiedä onko muualla Suomessa samanlaista tietyyppiä.
Muistin ett Mikkeliä lähestyttäessä Lappeenrannan suunnasta on myös nelikaistatie jossa pyöräily kielletty.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Imatra - Lappeenranta välillä on nelikaistatie, jolla ei myöskään saa ajaa pyörällä - liikennemerkillä kielletty. En tiedä onko muualla Suomessa samanlaista tietyyppiä.
Muistin ett Mikkeliä lähestyttäessä Lappeenrannan suunnasta on myös nelikaistatie jossa pyöräily kielletty.
Eikös "nelikaistatie" ole juurikin moottoriliikennetie, jolla pyöräily on tosiaan kielletty merkein.
ED. Eipä olekaan, vaan nelikaistatie ei välttämättä täytä moottoriliikennetielle vaadittavia ehtoja liittymien suhteen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Imatra - Lappeenranta välillä on nelikaistatie, jolla ei myöskään saa ajaa pyörällä - liikennemerkillä kielletty. En tiedä onko muualla Suomessa samanlaista tietyyppiä.
Muistin ett Mikkeliä lähestyttäessä Lappeenrannan suunnasta on myös nelikaistatie jossa pyöräily kielletty.
Eikös "nelikaistatie" ole juurikin moottoriliikennetie, jolla pyöräily on tosiaan kielletty merkein.
ED. Eipä olekaan, vaan nelikaistatie ei välttämättä täytä moottoriliikennetielle vaadittavia ehtoja liittymien suhteen.
Joo ei noilla nelikaistoilla ole moottoriliikennetien merkkejä, ilmeisesti ihan oma tietyyppinsä - vai onko?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Valtateillä ja kantateillä saa ajaa polkupyörällä, moottoriteillä ja moottoriliikenneteillä ei. Moottoriteistä sinulla olikin kartta, tässä moottoriliikennetiet: https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoriliikennetie
Hieno tieto kiitos!
jviirret kirjoitti:
Suurempi ongelma on nähdäkseni tärinäraidat yhdistettynä suuriin liikennemääriin
En pelkää liikenne isoilla teillä, jos jotka ovat suorempi (tietyssä määrin). Mutta tärinäraidat... Hmm, nuo ovat kauheat. Ovatko ne yleisiä? Millä tietyypillä on vähiten tärinäraitaa?
PW kirjoitti:
Imatra - Lappeenranta välillä on nelikaistatie, jolla ei myöskään saa ajaa pyörällä - liikennemerkillä kielletty. En tiedä onko muualla Suomessa samanlaista tietyyppiä.
Imatra-Lappeenranta välillä näytetään paksuna oranssina viivana Google Mapissa, ja Ridewithgps.com esittää vaihtoehtotie pyöräilijöille. Se näyttää tietävän sopivat reitit.
En pelkää liikenne isoilla teillä, jos jotka ovat suorempi (tietyssä määrin). Mutta tärinäraidat... Hmm, nuo ovat kauheat. Ovatko ne yleisiä? Millä tietyypillä on vähiten tärinäraitaa?
Taitaa olla nykyään kaikilla paljon liikennöidyillä isoilla teillä tärinäraidat. Toisinaan pientareella saattaa olla tilaa velomobiilille, mutta veikkaanpa, että yleensä ei ole tarpeeksi tilaa.
Tässä kuva Nelostieltä Pulkkilan kohdalta, n. 90 km Oulusta. Ei ole tilaa kolmipyörälle. Veikkaisin, että tärinäraitaa on koko Nelostien varrella, eli suosittelisin välttämään Nelostietä.
En pelkää liikenne isoilla teillä, jos jotka ovat suorempi (tietyssä määrin). Mutta tärinäraidat... Hmm, nuo ovat kauheat. Ovatko ne yleisiä?
Hyvä arvaus on nelostiellä koko matka lukuun ottamatta mutkaista ja kapeaa Joutsa-Hartola väliä. Siellä ei ole piennarta, joten sitä ei tarvitse pilata
Euroopan läpi pyöräilijät tuota tietä suosivat lyhimmän matkan takia. Ehkä se ei tunnu keskieurooppalaisista edes ruuhkaiselta
Mä olen joskus jokseenkin tuollaista reittiä ajanut Ouluun eli vähän idempää. Pulkkilasta nelostielle n. 60 -70 km ajaksi jolloin kurvasin pikkutielle... Se nelsotiepätkä oli kullä ihan ajettavissa kun on leveä piennar mutta hermoja raastavan tarkkaa, yksi rengas noihin tärinäraitoihin on hajonnut...
Helsingistä Lahteen on ihan ok 140-tietä pitkin. Lahti - Jyväskylä välillä nelostietä kannattaa välttää, ainakaan parin vuoden takaa muistan, että siellä on täysin pientareetonta pätkää ja . Mä olen huomenna käymässä Äänekoskella niin voin katsoa tärinäraitatilanteen jos ajaa Jämsän kautta eli 24- tie Lahti - Jämsä ja 9 tie Jämsä Jyväskylä, taitaa 7 km olla pitempi kuin Päijänteen itäpuolta. Kaikista mäistään huolimatta itse ajan aina reittiä Vääksy - Sysmä. Luhanka - jyväskylä josta karttaliite... Se on osaksi mäkinen mutta Etelä-Suomen kauneimmat maisemat.
Liitteet
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Entä jos menisi Tampereen kautta? (Joku paremmin tietävä saa selostaa reitin Helsinki - Tampere). Tampereelta voisi sitten jatkaa tm:n reitin mukaisesti Kuru - Virrat - Alavus - Kuortane - Vimpeli - Kaustinen. Siitä sitten Ylivieskan ja Oulaisten kautta Liminkaan, josta lähtee pienempi tie, joka kulkee moottoritien vieressä Ouluun.
Helsingistä Tampereelle pääsee kivasti Seututie 130 pitkin. Se oli ennen valtie, jota kuljettiin autoilla tuota väliä, mutta moottoritien valmistuttua erittäin vähäliikenteinen ja mukava ajettava polkupyörällä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Reitti Tamperen (ja seututie 130:n) kautta näyttää paljon parempi Ridewithgps:ssä: enimmäkseen se valitsee toisarvoista tietä Ouluun asti. Topografiset tiedot ovat kuitenkin väärin: kokonaisnousua ei ikinä ole 10,174 metriä 700 km:ssä
Reitti Tamperen (ja seututie 130:n) kautta näyttää paljon parempi Ridewithgps:ssä: enimmäkseen se valitsee toisarvoista tietä Ouluun asti. Topografiset tiedot ovat kuitenkin väärin: kokonaisnousua ei ikinä ole 10,174 metriä 700 km:ssä
Ridewithgps arpoo näköjään lyhimmän mahdollisen reitin Tampereen ja Oulun väliin. Kannattaa kuitenkin pysytellä vähän isommilla teillä. Esim Tampereelta eteenpäin kannattanee seurata sitä tm:n reittiä, jonka linkkasin aiemmin (samassa ketjussa löytyy tm:n Strava jäljet) ja pysytellä teillä nro. 65 ja 66. Varmaankin ihan sorateitä ne kaikista pienimmät tiet.