Joo ei kulje Quest hyvin soratiellä, kokeiltu on . Siis jos on yhtään irtosoraa. Soratiet on monesti kyllä viihdyttävämpiä maisemiltaan, mutta niille kannattaa suunnata jollain muulla kulkupelillä kuin "perinteisellä" kinnerillä.
Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
Kävin tänään Äänekoskella ja kurkkasin Vääksy - Jämsä - Jyväskylä - Äänekoski tärinäraitatilanteen.
Vääksy - Padasjoki välillä on n. 10 km. Tärinäraita alkaa taas vähän ennen Jämsää ja jatkuu sitten Jyväskylään saakka eli minäkin suosittelen tuota Tampereen kautta menevää reittiä, saattaa päästä vähemmillä mäilläkin.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- takakeno
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 575
- Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
- Paikkakunta: Nokia
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
Ajoin 130-tien Helsingistä Tampereelle autolla noin viikko sitten.(Työmatka)
Ei ole kovin paljon mäkiä, mikä on hyvä asia.
Ainoastaan Hämeenlinnan kohdalla oli monta risteystä ja varmaan 10 kpl liikennevaloja.
Onneksi kaikki kohdat mistä pitää kääntyä oli merkattu opasteilla (130).
Halusin siis tietää, miten velomobiililla pääsisi Helsinkiin.
Yhdessä päivässä ajamalla on aika pitkä matka.
T:Jere
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
Tässä olis mun suosittelema reitti Tampereelta Ouluun:
http://brouter.de/brouter-web/#zoom=7&l ... at=geojson
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 698
- Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
Vanha tie Tampereelta Helsinkiin on yksi parhaista. Mäet loivia ja piennar leveä, vähän liikennettä. Olen ajanut sen cruiserilla kahdesti.
Pitänyt juomataukoja sen Riihimäen vieressä olevan valtavan marketin pihassa ja sitten se Tervakosken hylätty huoltoasema on leppoisa taukopaikka.
Tampereelta Stadiinhan se on vielä yhtä alamäkeä koko ajan. Stadista pohjoiseen inhottavin pätkä on ensimmäiset 25km kaupungista ulos. Jatkuvaa ylämäkeä.
Vanha Lahdentie on ehkä paras kinnneritie mitä olen ajanut. Tärinaraitaa jos on niin silloin täytyy vain ajaa niin että vasen etupyörä on raidan vasemmalla puolella, ja takapyörä jää raidan oikealle puolelle. Hiukan väsyttävää se on kun siinä täytyy olla tarkkana koko ajan mutta 97cm raidevälillä onnistuu. 97cm raidevälillä vasen etupyörä jää muutenkin lähes joka tiellä valkoisen viivan vasemmalle puolelle niin ei siihen kiinnitä huomiota, normaalia. Usein ajan niin että takapyörä kulkee valkoisen viivan päällä, tai heti sen oikealla puolella. Joskus harvoin mahtuu kokonaan pientareelle.
25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
E-Cruiser kirjoitti:Hiukan väsyttävää se on kun siinä täytyy olla tarkkana koko ajan mutta 97cm raidevälillä onnistuu.
Quest 76,5 cm leveä, karkeasti pelivaraa puolelleen jää siis noin 10cm vähemmän Näkymättömyys lähelle eteen tuo vielä omat hankaluutensa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 13804
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
jviirret kirjoitti:E-Cruiser kirjoitti:Hiukan väsyttävää se on kun siinä täytyy olla tarkkana koko ajan mutta 97cm raidevälillä onnistuu.
Quest 76,5 cm leveä, karkeasti pelivaraa puolelleen jää siis noin 10cm vähemmän Näkymättömyys lähelle eteen tuo vielä omat hankaluutensa.
Kyllä se taitaa olla niin, että tuo ongelma ratkeaa vain nelipyöräisten, tai joka tapauksessa kaksiraiteisten, kinnerien myötä. Tai kun tiehallinnon väki tulee tolkkuihinsa ja lopettaa pientareen puolen tärinäraidat –ainakin, milloin piennar on liian kapea kinnerille.
Eihän pientareen puolen tärinäraitaa voi perustella edes sillä, että se estäisi ajamasta pientareella ajavan päälle, koska kapeapientareisella tiellä törmäys on jo tapahtunut, milloin tärinä alkaa. Parempi päästää nukkujat pusikkoon jatkamaan uniaan, eikä tärinäohjauksella pitää nukkuvana tiellä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
jviirret kirjoitti:Quest 76,5 cm leveä, karkeasti pelivaraa puolelleen jää siis noin 10cm vähemmän
Questin raideleveys on 63,5 cm. Leveän tärinäraidan kanssa rupeaa olemaan rajalla onnistuuko edes yrittämällä sen päällä ajo ilman tärinää.
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
Okei, kiitos tiedostanne, tämä on viimeinen reittini: Helsinki-Heinola-Jyväskylä-Oulu. Se yksinkertaisesti menee Heinolaan pitkin seututie 140:tä, sitten valtatie 4:ä, kun se ei ole kiellety tai epämiellyttävä. Tarkistin koon reitin visuaalisesti Google Streetviewin kanssa välttämään vaaralista osaa. Huomasin myös väistämätöntä tärinäraitaa 100 km:llä, pohjoisessa.
(By the way, I haven't a clue if my attempts at Finnish mean much, but I'm trying )
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
jori kirjoitti:...Kyllä se taitaa olla niin, että tuo ongelma ratkeaa vain nelipyöräisten, tai joka tapauksessa kaksiraiteisten, kinnerien myötä. Tai kun tiehallinnon väki tulee tolkkuihinsa ja lopettaa pientareen puolen tärinäraidat –ainakin, milloin piennar on liian kapea kinnerille. ...
Kaksiraiteisten suuntaan kehitys on kovasti menossa, ainakin täällä meidän foorumilla .
Tuohon tiehallinnon tolkkuihin tulemiseen en usko, pikemminkin päinvastoin. Tuntuu että jyrsintäfirmat ovat onnistuneet tehokkaasti aivopesemään päättävät tahot noiden tärinäraitojen välttämättömyydestä...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 13804
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
tm kirjoitti:Tuohon tiehallinnon tolkkuihin tulemiseen en usko, pikemminkin päinvastoin. Tuntuu että jyrsintäfirmat ovat onnistuneet tehokkaasti aivopesemään päättävät tahot noiden tärinäraitojen välttämättömyydestä...
Tätä minä juuri tarkoitin Pikajalan kirjoituksellani. Pyöräilijät aina myöntyvät ja sopeutuvat, vaikka haittaava toiminta olisi perusteetonta, kuten tässä. Vain pitämällä puolensa voi saada osakseen oikeutta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4802
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
Jori on oikeessa . Mitä enenmän ääntä , sitä parempi . Hiljaista kansanosaa ei kukaan kuuntele. Pyöräilyn harrastajia on niin paljon , että sillä pitäs olla vaikutusta .
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
jori kirjoitti:Pyöräilijät aina myöntyvät ja sopeutuvat, vaikka haittaava toiminta olisi perusteetonta, kuten tässä. Vain pitämällä puolensa voi saada osakseen oikeutta.
Pyöräilijät, kuten kaikki muutkin ihmiset, voi mielestäni jakaa kolmeen ryhmään:
-Vaikuttajat, ihmiset jotka pyrkivät aktiivisesti vaikuttamaan asioihin. Kirjoittavat asioista päättäville, keräävät nimilistoja ja esittelevät toimivia vaihtoehtoja. Ovat myös niitä jotka lahjovat ja kiristävät.
-Sopeutujat, ihmisiä jotka sopeutuvat tyynen rauhallisesti vallitseviin epäkohtiin ja toimivat niin etteivät törmää niihin.
-Valittajat, ihmiset jotka aktiivisesti hakevat ja löytävät epäkohtia, mutta valitukset suunnataan kaikille muille paitsi asioista päättäville. Missään kohdassa ei tule esille vaihtoehtoa tai jos tulee niin ei nähdä vaivaa asioiden eteenpäinviemiseksi. Aiemmin luokittelin nämä osaksi sopeutujia, mutta nyt kun olen joutunut olemaan tekemisissä useammankin tällaisen kanssa niin alan vakuuttua että kuuluvat omaan ryhmäänsä.
Olen mielestäni sopeutuja, siksi en sano tärinäraidoistakaan mitään
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
Minä en arvosta tärinäraitaa. Mutta rehellisyydeksi, tärinäraidat ovat ongelma vain pitkän matkan pyöräilijöille - ja lisäksi, jos ovat pienet kuten Suomessa, vain kolmipyörän ajajille. Me olemme erittäin pieni vähemmistö, siksi me emme voi valittaa asioista, jotka ovat hyödylliset enemmistölle.
Tietenkin, toivottavasti tärinäraidat ovat hyödylliset moottoriliikenteelle...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2004
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Isoin tietyyppi, jolla saa pyöräillä?
jviirret kirjoitti:E-Cruiser kirjoitti:Hiukan väsyttävää se on kun siinä täytyy olla tarkkana koko ajan mutta 97cm raidevälillä onnistuu.
Quest 76,5 cm leveä, karkeasti pelivaraa puolelleen jää siis noin 10cm vähemmän Näkymättömyys lähelle eteen tuo vielä omat hankaluutensa.
Jukka
Ja minun Milanini on 69 cm leveä ja raideväli on 59 cm, jolloin tärinäraidan tähtääminen raidevälin puolikkaaseen (vajaat 30 cm) on aika tarkkaa hommaa. Mutta tuo 59 cm mahtuu useinkin kokonaan pientareelle ja tärinäraidan ulkopuolelle.
Nykyisin Milan SL on hieman suurempi eli leveämpi ja korkeampi kuin tämä minun 2012 malli.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)