Sori, vähän jäi hämäräks vieläkin, johtunee lukijasta - mikä on yksisuunta laakeri?
Pätevämpiä vastaajia varmaan löytyisi, mutta yksisuuntalaakeri on kuin vapaaratas; pyörii laakerina toiseen suuntaan, mutta nappaa kiinni heti toiseen suuntaan. Laakerin ulkonäkö ja mitat, myös neulalaakerina. Kalliita, mutta halpakaupasta saa muutamilla euroillakin. Ponkala käytti ja suositteli niitä, koska ne ovat hiljaisia vapaarattaaseen verrattuna sillä jousilukon raklatusta ei ole. Vanerikinnerin sisällä tämä oli hänen mielestänsä tärkeää.
Mä laitan sulle huomenna kuvan mimmosii ne on noi 145 milliset kammet 3x rattaineen. Jos kelpaa niin saat lahjaksi. On mulla semmosii 1 rattaisia n. 170 millisii kanssa. Pääset valitsemaan.
Onko sulle joku agentti poimimassa ne väliltä JNS (pastorin jakeluspiste) -JKL (Nojanallen jakelupisti) - TRE (Jorin jakelupiste) - Nokia (TM:n jakelupiste) - Siuro (pastorin jakeluspiste).
Postilla ynnämuulla mä en ikinä saa mitään lähtemään. Mä olen niin buukattu aina etten kerkii ikinä tai sitten niin persaukinen ettei ole varaa lähettää.
Kiitos kovasti tarjouksesta, mutta en keksi kuka tuttu olisi sielläpäin menossa. Eikä viitti vartavasten lähteä täältä asti hakemaan
Heiluripoljinrakenteeseen saisi portaattoman vaihteiston taittopyörän paikkaa muuttamalla. Tai ennemminkin se olisi portaaton kammenpituuden säätö, mutta sama idea.
Mitä raati on mieltä
Heiluripoljinrakenteeseen saisi portaattoman vaihteiston taittopyörän paikkaa muuttamalla. Tai ennemminkin se olisi portaaton kammenpituuden säätö, mutta sama idea.
Mitä raati on mieltä
Mihin tarvitaan taittopyörää. Eikös pelkkä vetopisteen siirtäminen toimi samalla tavoin. Taittopyörällä saisi tietenkin aluevaihtajan, kun ripustaisi vapaan pään vuorotellen polkimeen tai runkoon, jolloin poljinvoimille tulisi talja tai sitten ei.
No, tällainen on kuitenkiin tehty jo 1870-luvulla nimellä Sveapyörä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossa stringbike.com -videossa pähkäilin minkä takia kummallekin takarummulle menee kaksi narua pienen väkipyörän kautta tasattuna, mutta kyse taitaa olla siitä, että veto jakaantuu tasan "vaihteen" kahden puolen.
Jos kyseessä olisi nuijapää tai delta, joissa yleensä on veto vain toisella pyörällä tai sitten vapaaratastasauspyörästö, joka kaarteessa vetää vain sisemmällä pyörällä, tuolla väkipyöräsysteemillä taitaisi saada "oikean tasauspyörästön", kun saman vetonarun päät laitettaisiin eri pyörien vetorummuille ja ensiöveto kohdistuisi väkipyörään, jolloin pyörille menevä naru pääsisi kulkemaan pyörien välillä ja sitä kiertyisi niiden vetorummuilta pyörien kulkeman matkan suhteessa momentin pysyessä kummallekin pyörälle samana. Pitkässä kaarteessa naru ei kuitenkaan kerääntyisi vain toiselle rummulle, koska vapaavaiheen aikana rummut palautuisivat aina nollatilanteeseen. Tasauspyörästön lukko toteutuisi jarruttamalla väkipyörää.
(vetorummunille korjattu muotoon vetorummuille)
Viimeksi muokannut MM, 28 Loka 2015, 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niinhän se aina on, mutta tuo sinun keksintösiksin, jos se oli omassa päässä pähkäilty eikä tietoisesti mistään luntattu, ei ole sen vähempiarvoinen kuin se jonkun aiemmin keksimä. Voi siitä itseään onnitella, että on päässään kehitellyt systeemin, joka on osoittautunut aivan tuotantokelpoiseksi.