Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Tänä aamuna työmatkalla joku meni pystypyörällä oli julmetun lujaa. Fillarin istuimen alta näkyi taakse päin mopon rekisterikilpi.

Voiko Suomessa rekisteröidä sähkömopoksi muuten tavallisen pyörän, jossa on yli 250W sähkömoottori? :shock:

Tuli vaan mieleen, että jos saakin, sillä ei sitten saa enää ajella pyörätiellä ilman lisäkilpeä "Sallittu mopoille"...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hopea kirjoitti:

Tänä aamuna työmatkalla joku meni pystypyörällä oli julmetun lujaa. Fillarin istuimen alta näkyi taakse päin mopon rekisterikilpi.

Voiko Suomessa rekisteröidä sähkömopoksi muuten tavallisen pyörän, jossa on yli 250W sähkömoottori? :shock:

Tuli vaan mieleen, että jos saakin, sillä ei sitten saa enää ajella pyörätiellä ilman lisäkilpeä "Sallittu mopoille"...

Siis vaikka sähköpyörässä on lain kirjaimen täyttävä max 250W moottori niin jos siinä ei ole:

  • Pedelec-toimintoa eli että avustus toimii vain poljettaessa

  • Avustus ei lopu kun 25 km/h nopeus ylitetään, tai tietysti jos

  • Moottorin teho todetaan ylittävän 250W.

On valvovalla virkamiehellä mahdollisuus katsoa laitteen olevan mottoriajoneuvo. Tällöin rinnastus todennäköisesti mopoon ja seuraamuksena arvioitu aika jonka laite on ollut käytössä rekisteröimättömänä ja siitä korotettu vakuutusseuraamus, sakko jne.

Jos minusta painaa tällainen ohi kelillä kuin kelillä muualla kuin jyrkässä alamäessä niin ajan kiinni ja kerron että seuraavan kerran kun näen laitteen niin dokumentoin valokuvin ja/tai videoilla tapahtuman ja vinkkaan virkamiehille. Nimittäin tällaiset laitteet eivät kuulu ainakaan pyöräteille... kun se harkinta nopeuden pidosta väylillä on jo ylitetty.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hopea kirjoitti:

Tänä aamuna työmatkalla joku meni pystypyörällä oli julmetun lujaa.

Ei oo todellista :lol:

Oliko siinä sähköapu? Oliko kilpi vaan laitettu "huumori mielessä"?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Mää vaan tiedä... Se meni oikeesti niin lujaa, etten ehtinyt oikein tajutakaan. Mulla oli nopeutta joku 20-23 km/h ja se meni loivassa ylämäessä ihan heittämällä ohi. Polkien. Ei siis missään tapauksessa ainakaan laillinen sähköavusteinen.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä se menee , mulla Nazca kulki ihan lailisesti 25Km/h . Pienellä polkemisella . Kun akku oli lähes täynä , menin joskus 29Km/h kevyesti . Tosin silloin oli rajottimet pois. :roll:

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Laki tuntee käsitteen "pienitehoinen mopo", mutta tarkkoja speksejä ei irtoa mistään. 25 km/h maksiminopeus ja polkimet ovat pakollisia, mutta ei tarvitse polkea koko ajan. Mopokorttia ei tarvita mutta 15 v ikä vaaditaan. Rekisteröinti ja vakuutus pitää olla. Ilmeisesti huippunopeusrajoitus mahdollistaisi pyörätiellä ajamisen, mutta eipä löydy lupaa eikä kieltoa, toinen mysteeri on kypäräpakko (onko vai ei, käykö polkupyöräkypärä).

Useissa EU-maissa on ajoneuvoluokka "fast pedelec" tai "e-bike", 45 km/h huippunopeus eikä tarvitse polkea, mutta polkimet on oltava. Suomessa nämä ovat mopoja: mopokortti, rekisteröinti ja kypäräpakko. Polkimettomat sähköpyörät ovat mopoja tai moottoripyöriä, kuten Suomessakin.

Saapa nähdä missä muodossa uusi laki tulee ulos vuodenvaihteessa, ainakin osa hitaammista sähköajoneuvoista (max. 15 km/h, ehkä?) sallitaan "jalankulkijoina". Tähän asti mm. Segway on ollut laiton julkisilla paikoilla, Virossa "tasapainoliikkujat" ovat olleet laissa jalankulkijoita jo ainakin viisi vuotta.

Lainsäädäntö on muutenkin jäänyt sähköajoneuvojen kehityksessä ainakin kymmenen vuotta jälkeen.

Laittomia itse rakenneltuja sähköpyöriä taitaa olla enemmän liikkeellä kuin oikeita sähköavusteisia. :evil: Monissa ihan laillisen näköisissä sähköavusteisissakin voi nopeusrajoituksen ohittaa helposti säätimen asetuksista.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ihan kun olisin fillarifoorumilla tms. nähnyt keskustelun jossa ihmeteltiin samanlaista pyörää ja joku oli tietävinään, että kyseessä on joku käytettynä Saksasta ostettu ja kilvet on jätetty kiinni. Jossain myös kuvan ja kuvatekstin olen maastopyörästä nähnyt jossa sen kerrottiin kulkevan 75 km/h sähköavusteisena...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Youtubessa olen nähnyt jos jonkinmoisia sähkökulkimia kahdella pyörällä, joiden määrittelemiseen ei tietoni riitä. Kukin voi päätellä, missä mennään, kun on pari kiloWattia sähkötehoa. Yksi moottoripyöräksi mieltämäni teki hiekkaiselta alustalta startissa puolivoltin ja vei kuskilta kengän jalasta. Muistelisin sähkömoposta nähneeni 120 km/h ajovideon. Aika epävakaan näköistä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Youtubessa olen nähnyt jos jonkinmoisia sähkökulkimia kahdella pyörällä, joiden määrittelemiseen ei tietoni riitä. Kukin voi päätellä, missä mennään, kun on pari kiloWattia sähkötehoa. Yksi moottoripyöräksi mieltämäni teki hiekkaiselta alustalta startissa puolivoltin ja vei kuskilta kengän jalasta. Muistelisin sähkömoposta nähneeni 120 km/h ajovideon. Aika epävakaan näköistä.

Eipäs nyt rinnastella, kuvitella ja nimitellä asioita ja laitteita ristiin miten sattuu, jottei luoda vartavasten vastustusta väärin rinnastetuille laitteille pelkkien hatarien mielikuvien takia.

Jos joku on mopoksi rekistetöity, saa sillä säännön mukaan ajaa vain erikseen tähän käyttöön kyltillä merkityllä pyörätiellä –muuten vain ajoradalla. Jos tuolla ei kuitenkaan aiheuta onnettomuuksia, vaan ainoastaan pahaa mieltä ylämäessä ohitetulle, minä sallisin ajon pyörätiellä siihen asti, kunnes se konkreettisesti osoittautuu vaaralliseksi. Polkupyörän näköisen mopon ajaminen ajoradalla aiheuttaisi nimittäin joka tapauksessa autoilijoiden osalta samanlaista sysimistä pyörätien suuntaan.

Tuota samaa pyörätiemäkeä alamäkeen hulluna lasketteleva työmatkatempoilija on varmasti vaarallisempi, koska hän pyrkii välttämään jarruttamista viimeiseen asti. Moottorillisella jarrutus ei ole niin suuri menetys, koska nopeus saadaan takaisin konevoimalla. Eihän konevoimalla ennätysten ajamisessa pyörätiellä ole mitään järkeä. Ajoradathan kulkevat kuitenkin suorempaan ilman rotvallinylityksiä ja nöyrryytysnappeja. Jos siis tällaisella ajaa pyörätiellä, ei menossa ole nopeusennätysjahti, vaan normaali liikennöinti.

Olen sitä mieltä, että kukin vastatkoon itse ajoratansa valinnasta oman järkensä varassa ja vastatkoon seurauksista itse. Liikennesäännöt eivät sitä vielä salli, mutta pelkkä säännön kirjaimen rikkomisesta moittiminen ei tässä asiassa ole kenenkään edun mukaista (paitsi ehkä Autoliiton edun). Kun säännön rikkominen on tarpeeksi yleistä, täytyy viimein sääntöä muuttaa. :twisted:

Kaikki karsinointi on pahasta!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Heppu on tuttuni täältä Kalliosta. Se pyörä on 6000e cruiseri joka on tuotu Saksasta käytettynä ja johon hän on jättänyt kilven kiinni. Terppa on vahvasti jäljillä. Se on saksalainen sähköpyöräkilpi.
Hassua, kun on ajellut jo kohta puoli vuosikymmentä kelvejä välittämättä pätkääkään siitä kuka ohittaa kenet ja missä. Että ohitetaanko minut vai ohitanko minä jonkun.
Asia ei ole millään tavoin kiinnostava, en näe sen pointtia. Sähköllä ajaminen saa unohtamaan kaiken kilpailuhenkisyyden kokonaan, mikä vaikuttaa olevan keskeinen osa moottoritonta pyöräilyä.
Nuoret idiootit sitten erikseen, heidän testosteroninsa ajaa heidät kilpailemaan kaikella. Jos joku sähkökuski ohittaa, niin hän tuskin kilpailee mitenkään tai yrittää mitään ennätystä. Hän vain ajelee leppoisasti vauhtia joka tuntuu turvalliselta sillä väylällä. Jos pyörä painaa sanotaan 40kg, niin se antaa vakautensa johdosta myös vahvemman turvallisuuden tunteen. Tämä jatkuvasti pyöräilyyn liitettävä kilpailuhenkinen narratiivi on aivan omituinen sähkökuskille. Toki sähkökuskeistakin löytyy omat kahjonsa, kuten autoilijoista tai mistä tahansa. Hulluille ei ole paljoa tehtävissä.
Sähkökuski ei kiinnitä mitään huomiota siihen ohittaako hän jonkun tai ohitetaanko hänet. Niinkin tapahtuu, jopa aika usein. Jotkut haluavat kilpailla. Sellaisen sähkökuski antaa mennä ohi, nautinnon suominen toiselle ei ole itseltä pois jos itse ajelee sopivaa vauhtia.
Tavallisin tapaus on se että moottoriton kuski jää tiukasti peesiin. Ne ovat olleet joskus hauskoja keskusteluja, kun kaveri on roikkunut viisi kilometriä metrin etäisyydellä takarenkaasta.
Tämäpä tästä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja terppa »

E-Cruiser kirjoitti:

Hassua, kun on ajellut jo kohta puoli vuosikymmentä kelvejä välittämättä pätkääkään siitä kuka ohittaa kenet ja missä. Että ohitetaanko minut vai ohitanko minä jonkun.

Olen joskus ollut aistivinaan, että sukkahousupiireissä tähän asiaan suhtaudutaan vähän vakavammin :mrgreen:

Netistä hakemalla löysin mm. tuommoisen ilmoituksen http://www.fillaritori.com/index.php?/t ... %B6crossi/ jossa myyjä sanoo pyörän kulkevan yli 50 kmh polkematta, kuulostaa viritetylle mopolle :)

mun mielestä ihan ok "mopona" ja kilvillä varustettuna muun liikenteen seassa, kun vaan tulisi ajoneuvoluokka lakikirjaan ja yleiseen tietoisuuteen... Pyörätiellä ja luontopoluilla en ehkä niinkään, tai missä menee raja kun maastopyöräily muuttuu motocrossiksi?

Voisin jopa kinneriäni harkita sähköillä + kilvillä varustettuna jos sitten hyvällä omallatunnolla saisi ajella autoteitä

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

E-Cruiser kirjoitti:

...Asia ei ole millään tavoin kiinnostava, en näe sen pointtia...

Minulle se on sillä tavalla kiinnostava, että liikenneammattilaisena se herätti huomioni. Mullekaan sillä ei ole mitään väliä, kuka ohittaa ja miten. Kiinnitän enemmän huomiota siihen, että kaikkien liikkuminen olisi turvallista ja kohtalaisesti ennakoitavaa. Liikenteessä vaarallisinta on se, kun joku liikkuu täysin poikkeavasti ja yllättävästi.

Suomessa on ollut pitkään perinne, että jokainen liikenteessä oleva laite pitää olla erikseen meille liikenteeseen hyväksytty. Muuten sillä ei saa ajaa kuin suljetulla alueella. Tästä ollaan ehkä hiljalleen luopumassa, kiitos EU:n tuomien sääntöjen ja vanhojen suomalaisten virkamiesten eläköitymisen. Nyt kun tähän vielä saisi liitetyksi sen, että jalankulkijoiden väylillä ei ajeta millään moottoroidulla, paitsi enintään kävelynopeutta...

Aiheesta ehkä lisää ensi viikolla. Olen pääsemässä Köpikseen työmatkalle, johon järjestäjä on tilannut jo fillarit valmiiksi. Menemme muutamaankin paikkaan tanskalaisia pyöräteitä ihan pyöräilyoloihin tutustumisen merkeissä. :D

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

Aiheesta ehkä lisää ensi viikolla. Olen pääsemässä Köpikseen työmatkalle, johon järjestäjä on tilannut jo fillarit valmiiksi. Menemme muutamaankin paikkaan tanskalaisia pyöräteitä ihan pyöräilyoloihin tutustumisen merkeissä. :D

:P Kuvia ja videoita. :P

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Hopea kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

...Asia ei ole millään tavoin kiinnostava, en näe sen pointtia...

Minulle se on sillä tavalla kiinnostava, että liikenneammattilaisena se herätti huomioni.

Itsekin ajanut noin 22 000 keikkaa taksilla, ajanut raskasta kalustoa työkseni ja lukenut kuljetustekniikkaa aikanaan kaksi vuotta, jonkinlainen tuntuma on myös aiheeseen.
Omistanut 22 moottoripyörää myös, peräkkäin tosin. Viimeisen myin pois 2003. Kuljetuskomppanjaan en aikanaan päässyt intissä vaikka tulin suoraan raskaan kaluston ratista, edellinen päivä oli työpäivä.

Edit: typo

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jori nou hätä noi erilaiset vempeleet tubessa todistettuina olivat jenkeissä ja niillä on omat lakinsa ja siten eivät vaikuta tänne :D

Vastaa Viestiin