Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Jori nou hätä noi erilaiset vempeleet tubessa todistettuina olivat jenkeissä ja niillä on omat lakinsa ja siten eivät vaikuta tänne :D

Euroopassa on erilainen lainsäädäntö siihen asti, kunnes TTIP menee läpi. :shock:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... -vaietaan/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko tämmönen Saksassa rekisteröity "sähköpyörämopo" Suomessa laillinen? Aina puhutaan ett EU:ssa samat säännöt :roll: joissain asioissa on joissain ei.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Onko tämmönen Saksassa rekisteröity "sähköpyörämopo" Suomessa laillinen? Aina puhutaan ett EU:ssa samat säännöt :roll: joissain asioissa on joissain ei.

Onhan se, jos sen rekisteröi...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onko tämmönen Saksassa rekisteröity "sähköpyörämopo" Suomessa laillinen? Aina puhutaan ett EU:ssa samat säännöt :roll: joissain asioissa on joissain ei.

Onhan se, jos sen rekisteröi...

Jukka

Niin, pitää rekisteröidä Suomessa - niinhän autotkin kai. Onkohan kukaan rekisteröinyt?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Onkohan kukaan rekisteröinyt?

Tuskin, kun kukaan ei puutu vaikka ajelee ilman rekisteröintiä ja rekisteröinnin jälkeen pitää käyttää kypärää, vakuuttaa ja ajaa siellä missä mopoillakin :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Saattaapa olla että jää rekisteröimättä. Suomessa sille joutuu luultavasti tekemään tyyppikatsastuksen, eikä se yksityiseltä hevillä onnistu. Eikä kannata, maksaa niin (piip)...

Lupasin palata Köpiksen kommenteilla. Tässä näitä tämänpäiväisen parin tunnin kaupunkilenkin jälkeen:
• Pyörätiet ovat kaupungissa kadun reunassa aina yksisuuntaisia. Pyörätien ja kadun välissä on pysäköintikaista. Liittymät ovat todella selkeitä ja löytyi pari suunnilleen pyöräily-liikenneympyrääkin.
• Pyörätie lasketaan risteyksessä kadun tasolle ja risteyksen ylitys merkataan selkeästi pyörille. Merkatun kaistan yli ei käänny yksikään auto, ennen kuin kaikki pyörät ovat menneet.
• Pyörillä käännytään pääsääntöisesti 90 asteen käännöksiä. Kulttuuri on sellainen, että kääntyvä voi tulla myös pyöräjonon eteen vasemmalle lähtiessään.
• Pyöräjonot käyttäytyvät yhtä hyvin kuin autojonot Suomessa. Ehkä paremmin. ;-) Pyöräkaistat pakataan todella täyteen punaisiin valoihin, jotta mahdollisimman moni pääsee samoilla vihreillä risteyksen yli.
• Mopot ajavat pyöräteitä, kun se ei ole kiellettyä.
• Pyörille on omaa verkostonsa autottomia, erikseen pyörille omistettuja ja kaduista erillisiä väyliä. Ne on merkattu selkeästi pyörille kieltämällä niiltä kävely ja mopoilu.
• Pyöräteiden viitoitus on todella hyvä. Kohteet, matkat sinne kilometreinä ja minuutteina on merkattu samaan kylttiin
• Fillari-infrassa on jänniä piirteitä, kuten liikenteen suuntaa vastaan kallistetut roskikset, pysähtymistuet ja erilliset liikennevalot.
• Väistämissuhteet on merkattu tosi hyvin. Jopa hautausmaan käytävään oli maalattu kolmiot kun tuli risteys
• Pyöräväylien päällysteet pidetään hyvässä kunnossa. Tämä on osa pyöräilyn tukea.
• Pyöräilylle ja kävelylle on tehty omia siltoja ja tunneleita isojen väylien ja vesistöjen kohdille
• Pyörätielläkin oli nopeusnäyttö
• Katumerkinnöistä voi lukea (miten) paikat, joissa pyöräilijällä on etuoikeus jopa joukkoliikenteeseen nähden. Yleensä pyöräilijäkin väistää bussipysäkkiä ja kävelijää
• Illan tullen huomaa, että lähes joka pyörässä on valot. Ehkä kolme sadasta pyörästä tulee vastaan ilman valoja.

En ihmettele, että Kööpenhaminan liikenteestä pyöräilyn osuus on lähes 50%, työmatkaliikenteestä vielä enemmän. 8)
Kuvia tulee, jos jokin niistä on julkaisukelpoinen. Kännykällä ajaessa kuvaaminen ei ole herkkua...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkupyörän näköinen sähkömopo?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hopea kirjoitti:

Saattaapa olla että jää rekisteröimättä. Suomessa sille joutuu luultavasti tekemään tyyppikatsastuksen, eikä se yksityiseltä hevillä onnistu. Eikä kannata, maksaa niin (piip)...

Jos se on saksassa tyyppihyväksytty ja rekisteröity niin ei sitä tarvi suomessa erikseen tyyppikatsastaa. Tällä tekniikalla Boss Hossit ja Boom triket sun muut hökötykset saa suomen kilpiin.

Sama toimii päinvastoin. Suomessa vaihteettomassa pyörässä riittää yksi jarru, mutta monessa muussa eu-maassa vaaditaan kaksi. Silti Suomesta ostettua yksijarruista saa käyttää näissä maissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin