Kunnostelin rihtauspukkina käytettyä pyörää sen verran että pystyi käymään 10km koeajon.
Napa vaikuttaa hyvältä, hintaluokka huomioiden. Vähän eilisestä kevensin välityksiä. Kun tuollaisella pyörällä ei kovaa pääse sama mitä tekee niin raskaampi välitys tuntui järkevältä laittaa tasamaalle sopivaksi ja kevyempi toimii sitten mukavasti 10km/h nopeusalueella ylämäissä.
Alkumatka meni vaihtamista opetellessa. Tuntui ettei navan toiminta ole mitenkään loogista, mutta alkoi sujumaan kun opetteli vaihtamaan aina jalat samassa asennossa. Yhdeksän vaihtoa kymmenestä meni helposti, mutta välillä navassa on takeltelua. Joutui polkaisemaan taaksepäin jarrua vasten tai alamäessä rullatessa vaihde vaihtui itsestään vaikken mielestäni heilutellut juurikaan kampia. Jospa se ois uutuuden kankeutta tai väärästä öljystä johtuvaa. Laakerit siinä alkoi toimimaan paljon paremmin, kiekko pyörii kevyemmin kuin rihtatessa, mutta ei vieläkään niin hyvin kuin voisi.
Napa on hiljainen ja ei jurnuta polkiessa, eli hammasrattaiden koneistus on ilmeisesti onnistunut. Suoralla vältyksellä rullatessa kuuluu vapaarattaan raksutus, tästä tietää kumpi vaihde on päällä

Senkin ääni on niin pieni että tahto lumipolanteella hukkua rengasmelun taakse.
En nyt sitten tiedä että olisiko automaatti kuitenkin parempi kuin tällainen taaksepäin polkaisemalla vaihtava. Vaihdon tarve kun tulee suunnilleen aina samassa nopeudessa. Pythonissa, jollaiseen tämä tarkoitus joskus mahdollisesti laittaa, automaattivaihtaminen voi tuoda ikäviä yllätyksiä, mutta ehkä tällaisessa kopiojopossa se kuitenkin olisi parempi
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...