Pariisin ilmastokokouksen satoa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja PW »

Vähän on tietoo valunu Pariisin kokouksesta, itse oon skeptinen ett saisivat mitään oikeesti päätettyä.
Aamun uutisissa mainittiin kuitenkin Ranskan kannanotto sähköautojen hinnan painamisesta alle 7000.- euron. Onhan se mukavampi istua ruuhkassa kun ei pakokaasut häiritse ja varsinkin ohi ajaville pyöräilijöille mukavampi mutta onko tämäkin vain autoteollisuuden lobbausta?
Toivottavasti myös kinnereiden hinta painuu samassa suhteessa;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://lessco2.wordpress.com/2015/12/0 ... deanmalan/
Paha takaisku ilmastokouksessa - joku istui Urpon kinnerin päälle:( jos oikein ruottia tavasin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Kaiken maailman idiootteja sitä on. Itse olen joutunut kahdesti pyytämään sisään istujia ulos.
Ainoa realistinen tapa toteuttaa alle 7000 euron sähköauto nykyisellä akkutekniikalla on juuri joku sellainen Messerschmitt KR 200-tyylinen kolmipyörä.
Sähköauto siis kinnerin hinnalla. Tesla Model S maksaa 100 000 euroa.
Kun paino on alle 500kg niin tarvittava akkumäärä pienenee sen verran että hinta tulee alas.

Akkujen ja moottorin hinnaksi tulee silti joku 3000-4000 euroa, joten itse ajoneuvo on tuotettava 2000-3000 eurolla kannattavasti.
En näe tuossa vahvaa lobbausta, sillä klassista nelipyöräistä autoa ei autoteollisuus kykene tuolla budjetilla tuottamaan niin että se maksaa tuon kaupassa.
Jotain kevyttä yksinkertaista kolmipyörää saattaisi joku linja kyetä sylkemään ulos tuolla hinnalla.
Samalta pohjaltahan Messerschmittkin lähti Saksassa sodan jälkeen. Halpaa halvalla kansalle.

Tuolla hintatavoitteella klassisesta nelipyöräisestä autosta on yksinkertaisesti luovuttava ihanteena. Järjetönhän joku kahden tuhannen kilon sähköauto onkin energian käytön näkökulmasta. Vajaan tuhannen kilon akkupaketti on sulaa hulluutta yhden tai kahden ihmisen siirtämiseen, mutta toki Tesla on magee peli.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja jori »

Juuri niin, E-Cruiser. Kirjoitin tuohon alle Petrille saman, kuin sinä, mutta hieman eri näkökulmasta. :D

PW kirjoitti:

Vähän on tietoo valunu Pariisin kokouksesta, itse oon skeptinen ett saisivat mitään oikeesti päätettyä.
Aamun uutisissa mainittiin kuitenkin Ranskan kannanotto sähköautojen hinnan painamisesta alle 7000.- euron. Onhan se mukavampi istua ruuhkassa kun ei pakokaasut häiritse ja varsinkin ohi ajaville pyöräilijöille mukavampi mutta onko tämäkin vain autoteollisuuden lobbausta?
Toivottavasti myös kinnereiden hinta painuu samassa suhteessa;)

Minä näen tuossa valon pilkahduksen (on pakko). Jos sähköauton hinta saadaan tuolle tasolle, se ei varmasti tarkoita kaupunkimaasturin kokoisia sähköautoja -ei edes Teslan- joten kyllä sillä tulee olemaan vaikutusta liikennöivien ajoneuvojen kokojakaumaan ja sitä kautta nopeuksiin. Kun tiestöstä poistetaan kaupunkialueella yli 60 alueet, riittää turvalliseksi ajoneuvoksi jo kinnerin tai mopoauton kokoinen ajoneuvo. Pienten autojen tuottaminen ja lisääntyminen liikennevirrassa johtaa tämän huomioimiseen liikennesuunnittelussa, nopeuksien alentamiseen ja kinnerin mahdollisuuksien paranemiseen.

Minä näkisin tässä jopa "tuurivoimavaikutuksen" piirteita. Tuurivoimaksi nimitän tuuli- ja aurinkoenergiaa, jota on saatavissa vain (nykyisin melko hyvin jo ennustettavan) säästä riippuvan tason mukaisesti -hyvällä tuurilla paljonkin. :D Tämä on johtanut siihen, että kun tehoa tulee taivaan lahjana pilvien välistä ja tuulen tuomana, sähkön hinta laskee, koska eihän tuota maahankaan voi laittaa. Tämä tekee tasaisesti sähköä tuottavien ydin- ja hiilivoimaloiden kannattavuuteen kolon. Eiväthän ne tietenkään ilmaisen energian kanssa kykene kilpailemaan aurinkoisen ja tuulisen päivän tilanteessa. Jos tuurivoimayksiköitä ja siis niiden yhteistehoa on paljon, suurten kiinteätehoisten laitosten kannattavuus heikkenee.

Sama ilmiö on näkemykseni mukaan tulossa liikennesuunnitteluun kaupungeissa. Pienten sähköautojen takia nopeuksia pitää turvallisuussyistä laskea, jolloin niiden kilpailukyky paranee ja polttomoottoriauton huononee. Nopeusrajoitukseltaan matalamman nopeuden tien välityskyky kasvaa, sillä turvavälit (myös sivusuunnassa) pienenevät nopeudenmuutosta nopeammin (-koska liike-energia). Olen havaitsevinani tässä erinomaisen näkemyksellisen tavan muuttaa liikenneinfraa kevyempien ajoneuvojen suuntaan ovelalla ilmasto- ja ympäristövaikutukseen vetoamisen politiikalla: Halvat sähköautot -> pienet sähköautot -> pienemmät nopeudet -> pienemmille nopeuksille rakennettu infra -> pienten ajoneuvojen kilpailukyky paranee. Kinnerit vastaavat tuohon tarpeeseen täydellisesti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.twike.com/ Tämä on enenmän mun mieleen . Saisi samalla liikunnan ja tarpeeksi nopean siirtymän . https://www.electricbike.com/the-twike-challenge/ Hintakin tän jutun mukaan noin 16000$ . Aika kallis , tuossa taitas käyrä niin että verotus ja muu nostas hinnan kolmin kertaiseksi äkkiseltään . :roll:
Täällä Suomen maassa puhutaan ja puhutaan , sekä puhutaan . Että ekolookista ja ympäristöö säästävää tekniikkaa pitäs lisätä .
Mutta todellien suunta on kivikautiseen suuntaan . :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.twike.com/ Tämä on enenmän mun mieleen . Saisi samalla liikunnan ja tarpeeksi nopean siirtymän . https://www.electricbike.com/the-twike-challenge/ Hintakin tän jutun mukaan noin 16000$ . Aika kallis , tuossa taitas käyrä niin että verotus ja muu nostas hinnan kolmin kertaiseksi äkkiseltään . :roll:
Täällä Suomen maassa puhutaan ja puhutaan , sekä puhutaan . Että ekolookista ja ympäristöö säästävää tekniikkaa pitäs lisätä .
Mutta todellien suunta on kivikautiseen suuntaan . :mrgreen:

Juuri tällaiseen johtaa hintarajan asettaminen tarpeeksi alas. Twike on sveitsiläinen tuote, joten tuo hinta on kaksinkertainen vain siitä syystä. :)

Appropå!
Huomasin yhden seikan, kun katsoin Twiken rakennetta. Delta mallinen kinneri on rengasrikon tilanteessa paljon turvallisempi kuin tadpolemallinen. Vaarallista on nimenomaan takapään ohjaavuuden menettäminen. Deltassa kaksi takapyörää varmistaa, että yhden renkaan puhjetessa laite menee suoraan ja on jossain määrin ohjattavissa. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://thisisafrica.me/unstable-climate ... -politics/ Taitaa vaan olla niin että koko Pariisi on sanojen kalsketta ja turhaa polittista höpinää. Aika on mennyt ohi , nyt kärsitään vaan seurauksista ja heitetään lisää löylyä kiukaille.
Mailman osittainen tuhoutuminen tuo uuden alun lähemmäksi . Ihimsen historiassa on aina tuhouduttu ja aloitettu sit pienellä populaatiolla alusta. Ehkä seuraava ihmis sukupolvi on viisaampi , tai ei pääse eroon tästä itse tuhoisesta minästään .
Minun uskoni tuohon polittiseen höpöttämiseen on kuolut jo aikaa sitten . Kunhan saavat palkionsa ja lähtevät kotiin . Selittelevät sit siellä , kun ne muut oli sitä mieltä . Ei me mitään tälle yksin voida. :wink:

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja mika »

Ei tuo 7000€ tavoite ole mitenkään mahdoton. Ei nykyauton valmistus juuri sen enempää maksa. Mutta verotus nostaa hinnan pilviin. Tämä on siis verotusjuttu. Myydään verottomana.
Sen jälkeen liimaan takaikkunaan tarran että ajan kivihiilellä/ydinvoimalla

MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja jori »

mika kirjoitti:

Ei tuo 7000€ tavoite ole mitenkään mahdoton. Ei nykyauton valmistus juuri sen enempää maksa. Mutta verotus nostaa hinnan pilviin. Tämä on siis verotusjuttu. Myydään verottomana.
Sen jälkeen liimaan takaikkunaan tarran että ajan kivihiilellä/ydinvoimalla

Tuskin tuossa kuitenkaan valmistushinnasta puhutaan, vaan myyntihinnasta kuluttajalle. Tuohon 7 k€ hintaan ei vielä saa edes normaalinkokoiseen sähköautoon akkuja, eikä siinä ole ainakaan autoveroa huomioitu, joten kyllä kyse täytyy olla pienoisautosta Twiken tapaan. Ei ehkä noin kevyestä, mutta sinne päin. Tällainen ajoneuvo ei ole nykyisten törmäystestien mukaan riittävän suojaava, joten sille pitää asettaa rakenteellinen nopeusrajoitus, joka noiden lisääntyessä johtaa liikenneinfran muutoksiin, kulkumuotomuutoksiin ja taas uusiin inframuutoksiin. Nämä taas johtavat miellyttävämpään kaupunkiympäristöön ja maailman pelastumiseen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

https://lessco2.wordpress.com/2015/12/0 ... deanmalan/
Paha takaisku ilmastokouksessa - joku istui Urpon kinnerin päälle:( jos oikein ruottia tavasin.

Onkohan mulla ennätys? Oon häätäny kolme kinnerin päällä (samaan aikaan) istunutta pois.

https://www.renault.co.uk/vehicles/new- ... twizy.html Tommosen Twizyn saa ilman Ranskan tukiaisia n. 9000€ Saksasta ja internetin ihmeellinen maailma kertoo sellaisen autoveron Suomessa olevan n. 700€. Jos oikein olen saksankieltä arvannut niin akkujen leasinghinta on 30€/kk.

Kyllä tommosella aika monessa taloudessa liikkumistarve tai toisen auton osuus tulisi korvattua, itekin pärjäisin pienellä suunnittelulla/tinkimisellä. jos tehdas ilmoittaa 100 km niin todellisuus on ehkä 80 km, pöperökelissä sen 50 km luulisi menevän. Talviominaisuuksista muuten ei kyllä mitään hajua...

Jos pitäisi veikata niin toi 7000€ tavoitehinta on ilman akkua? Ja akku vuokraamalla? Renault vissiin omiaan myy niin? Ja useampaan Nissanin Leafin saksan ilmotukseen olen translategooglannut, että ei sisällä akkua.

mika kirjoitti:

Myydään verottomana.
Sen jälkeen liimaan takaikkunaan tarran että ajan kivihiilellä/ydinvoimalla

MikaR

kehottaisin kuitenkin tutustumaan http://www.vaihdavirtaa.net sivustoon ;) vaikka ihan otsikon hengessä :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja mika »

Kyllä tuossa valmistuskustannuksesta puhuin. Tata Nano maksaa 2000$ valmistaa. Eli 7000€ ei ole mitenkään epärealistinen. Kyllähän tuo ajatus on täysin poliittinen ja tarkoitus tukea autoteollisuutta. Verotus vain siirtyy sitten sähkön hintaan tai kilometriveroon.
Kinneri kilowatin moottorilla kulkisi satasta. 50km/h riittäisi minulle. Sillä pysyy liikenteen vauhdissa kaupungissa. Etsin nimittäin parhaillaan sopivaa sähköavustusta. Sen jälkeen voisi kaupata mainostilaa Pyhäjoen voimalaitokselle velomobiilin kylkeen.

MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mika kirjoitti:

Kyllä tuossa valmistuskustannuksesta puhuin. Tata Nano maksaa 2000$ valmistaa. Eli 7000€ ei ole mitenkään epärealistinen. Kyllähän tuo ajatus on täysin poliittinen ja tarkoitus tukea autoteollisuutta. Verotus vain siirtyy sitten sähkön hintaan tai kilometriveroon.
Kinneri kilowatin moottorilla kulkisi satasta. 50km/h riittäisi minulle. Sillä pysyy liikenteen vauhdissa kaupungissa. Etsin nimittäin parhaillaan sopivaa sähköavustusta. Sen jälkeen voisi kaupata mainostilaa Pyhäjoen voimalaitokselle velomobiilin kylkeen.

MikaR

Eikös Tata Nano ole se "auto" joka ei täytä eurooppalaisia turvallisuusmääräyksiä ja määriteltäisiin siksi täällä mopoautoksi?

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja mika »

MikaR[/quote]
Eikös Tata Nano ole se "auto" joka ei täytä eurooppalaisia turvallisuusmääräyksiä ja määriteltäisiin siksi täällä mopoautoksi?[/quote]

Jep, se oli vain malliksi mitä nämä oikeasti maksaa. Fiat 500 maksaa tehtaalla 5000$. Normi auto maksaa tehtaalla 10000$ luokkaa ja nämä myydään suomessa 40-50.000€.

Myönnän että hintatavoite on kova. Käytännössä kinnerin hinnalla pitäisi saada sähköauto.

MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288569851115.html Tämän mukaan tuoraan europpaan . Tosin itse en tällästä sätkätintä huoli .
http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/m ... een/821067 Täältäselviää toi toinen pointti . Ei taira tämä peltilehmä rantautua Suomeenkaan . Hyvä. :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pariisin ilmastokokouksen satoa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Eiväthän ne tietenkään ilmaisen energian kanssa kykene kilpailemaan aurinkoisen ja tuulisen päivän tilanteessa.

Ilmaisen??? Veronmaksajat maksaa jokaisesta tuulella tuotetusta sähkökilowatista 5senttiä. Yhden tuulikilowatin tuen takaisin saamiseksi pitää myydä kaksi kilowattia verollista ydinvoimaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin