Mitenkähän tuon 3-pyöräohjauksisen etuvedon ny sitte toteuttais ettei tulis liikaa tekniikkaa. Vetonivelillä varmaan pakko pelata etupyörissä. Takapyörän pitää olla tiukasti paikallaan suoraan ajaessa pienistä ohjausliikkeistä huolimatta, mutta sen pitäis kuitenkin vapautua kevyesti kun käännetään enemmän. Pitäs keksiä yksinkertainen systeemi.
Kaks pythonikeulaa ja kampiakseli väliin. Nivelet 1/2" räikkäsarjasta.
Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.
Kaks pythonikeulaa ja kampiakseli väliin. Nivelet 1/2" räikkäsarjasta.
Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.
Yleispätevään ratkaisuun tekisin kuitenkin tylsästi kiinteän puomin ja erikseen kääntyvät pyörät. Ei ole kenen tahansa ajettavissa, jos on sekä käsi että jalkaohjattu
Erikoisjutut sitten erikseen, niinkuin mun koe-python-delta, jossa jalat ohjaa keulaa ja kädet perää.
Jori piirsi jo johonkin ketjuun periaatepiirroksen yhdistetyn etu- ja takaohjauksen mahdollisesta toimintaperiaatteesta. Yhdestä ohjaustangosta kääntämällä vain keula kääntyy aluksi ja perä lopuksi. Z-mallisella vivulla tuo oli mahdollista.
Kaks pythonikeulaa ja kampiakseli väliin. Nivelet 1/2" räikkäsarjasta.
Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.
Yleispätevään ratkaisuun tekisin kuitenkin tylsästi kiinteän puomin ja erikseen kääntyvät pyörät. Ei ole kenen tahansa ajettavissa, jos on sekä käsi että jalkaohjattu
Erikoisjutut sitten erikseen, niinkuin mun koe-python-delta, jossa jalat ohjaa keulaa ja kädet perää.
Jori piirsi jo johonkin ketjuun periaatepiirroksen yhdistetyn etu- ja takaohjauksen mahdollisesta toimintaperiaatteesta. Yhdestä ohjaustangosta kääntämällä vain keula kääntyy aluksi ja perä lopuksi. Z-mallisella vivulla tuo oli mahdollista.
Jää vaan helposti tekemättä koko peli, kun vaatii CNC-työstökeskuksen erikoisosia varten. Joustavakampiakselinen tuplakeulapython onnistuu melkein hierojan työkaluilla
Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.
Suoravetoko?
Ei tässä ideassa ole mikään vetonivel tarpeen, vaan pelataan ketjuvaihteen kyvyllä sietää pieniä kulmanmuutoksia. Ketjun kulmahan muuttuu tavallisessa fillarissa takapakan leveys/ketjulinjan pituus kulmassa aivan normalissa ajossa. Vielä jos vedättää ristiin pieni edessä ja pieni takana tai vastaavasti isoilla, on kulma vielä sitäkin suurempi. Ei tuo mitään ongelmaa aiheuta. Miksei sitä siis käyttäisi hyväksi ohjauksessa, jossa ei tarvita läheskään noin suuria kulmanmuutoksia.
Tavallinen rataspakka on noin 30 mm paksu pienimmältä suurimmalle rattaalle ja ketjupyörien akseliväli (taka-akseli – kampikeskiö) noin 420 mm. keskeltä laitaan, 15/420 antaa kulmaksi kaksi astetta. Liikenteessä ajaessa puoletkin tästä riittää etupyörien kääntökulmaksi, jos takapyöriä voi kääntää jyrkissä hitaissa käännöksissä avuksi. Nopeassa vauhdissa tuo aste puolelleen on riittävästi ja tarpeen vaatiessahan sitä voi käyttää tuplana ilman ongelmia.
Tuo yhden tai kahden asteen ohjauskulma siirtää rengasta vain viisitoista milliä keskiasennostaan sivuun, joten tuon suuruinen kääntökulma mahtuu tapahtumaan umpikatteen, jopa lokasuojan sisällä, jolloin aerodynamiikka säilyy täydellisenä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jää vaan helposti tekemättä koko peli, kun vaatii CNC-työstökeskuksen erikoisosia varten. Joustavakampiakselinen tuplakeulapython onnistuu melkein hierojan työkaluilla
Koneistettuja osia minun tekeleissäni. Älkää hyvät miehet pelotelko.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ei tässä ideassa ole mikään vetonivel tarpeen, vaan pelataan ketjuvaihteen kyvyllä sietää pieniä kulmanmuutoksia. Ketjun kulmahan muuttuu tavallisessa fillarissa takapakan leveys/ketjulinjan pituus kulmassa aivan normalissa ajossa. Vielä jos vedättää ristiin pieni edessä ja pieni takana tai vastaavasti isoilla, on kulma vielä sitäkin suurempi. Ei tuo mitään ongelmaa aiheuta. Miksei sitä siis käyttäisi hyväksi ohjauksessa, jossa ei tarvita läheskään noin suuria kulmanmuutoksia.
Tavallinen rataspakka on noin 30 mm paksu pienimmältä suurimmalle rattaalle ja ketjupyörien akseliväli (taka-akseli – kampikeskiö) noin 420 mm. keskeltä laitaan, 15/420 antaa kulmaksi kaksi astetta. Liikenteessä ajaessa puoletkin tästä riittää etupyörien kääntökulmaksi, jos takapyöriä voi kääntää jyrkissä hitaissa käännöksissä avuksi. Nopeassa vauhdissa tuo aste puolelleen on riittävästi ja tarpeen vaatiessahan sitä voi käyttää tuplana ilman ongelmia.
No niinhän se olikin. Eihän sitä loputtomiin muista, kun on kulunut jo viikkoja tuosta keskustelusta
Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.
Suoravetoko?
Ei tässä ideassa ole mikään vetonivel tarpeen, vaan pelataan ketjuvaihteen kyvyllä sietää pieniä kulmanmuutoksia. Ketjun kulmahan muuttuu tavallisessa fillarissa takapakan leveys/ketjulinjan pituus kulmassa aivan normalissa ajossa. Vielä jos vedättää ristiin pieni edessä ja pieni takana tai vastaavasti isoilla, on kulma vielä sitäkin suurempi. Ei tuo mitään ongelmaa aiheuta. Miksei sitä siis käyttäisi hyväksi ohjauksessa, jossa ei tarvita läheskään noin suuria kulmanmuutoksia.
Tavallinen rataspakka on noin 30 mm paksu pienimmältä suurimmalle rattaalle ja ketjupyörien akseliväli (taka-akseli – kampikeskiö) noin 420 mm. keskeltä laitaan, 15/420 antaa kulmaksi kaksi astetta. Liikenteessä ajaessa puoletkin tästä riittää etupyörien kääntökulmaksi, jos takapyöriä voi kääntää jyrkissä hitaissa käännöksissä avuksi. Nopeassa vauhdissa tuo aste puolelleen on riittävästi ja tarpeen vaatiessahan sitä voi käyttää tuplana ilman ongelmia.
Tuo yhden tai kahden asteen ohjauskulma siirtää rengasta vain viisitoista milliä keskiasennostaan sivuun, joten tuon suuruinen kääntökulma mahtuu tapahtumaan umpikatteen, jopa lokasuojan sisällä, jolloin aerodynamiikka säilyy täydellisenä.
Joo, ketju sietää kulmanmuutoksia kyllä, mutta miten se voima käytännössä siirtyisi ilman että polkeminen heiluttaa ohjausta? Pidon riittävyyden kannalta 2 vetävää pyörää olis kova juttu.
Jos miinuksia hakee, niin mitään sikamatalaa ei voi tehdä noin suoralla vetarin kulmalla.. Samoin ketjuvaihde raapii maata mutta sen voi siirtää muuallekkin.
Jos miinuksia hakee, niin mitään sikamatalaa ei voi tehdä noin suoralla vetarin kulmalla.. Samoin ketjuvaihde raapii maata mutta sen voi siirtää muuallekkin.
Seuraavaa projektia jo tässä pohdin
Tämä projekti vaatii juuri em. CNC-työstökeskuksen
Nii, mietinki mikä se vaihtoehto on todellisuudessa? Jos hyväksyy sen, että vain yksi pyörä vetää niin kampiakseli ja sivuveto olis varmaan helpoin ratkaisu. Vois käyttää aika pitkälti standardi osia. Nää on näitä.
Aikooko Vilijami tehdä sarjan näitä vai onko tarkoitus perustella CNC-koneen ostaminen Korkeintaan sorvin tuossa tarvii. Loput voi tehdä käsinkin
No ekakerran ku käytin CNC-konetta niin taivas aukesi, mahdollisuudet ovat rajattomat. Sillä saa tehtyä mitä tahtoo, eikä mitä sattuu tulemaan.
Jos joku tekee kaikki kuvassa näkyvät osat manusorvilla, niin siihen näytökseen ostan vaikka kalliimmatkin liput
stabiliteettiohjaus, stabilointiohjaus, etu-taka-ohjaus, jokapyöräohjaus, jokapyöräohjattu, asteen puolelleen, kääntyy vain hiukan, ohjattavuus, ketteryys, ketteryysohjaus, minimaalisesti kääntyvät
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma