Sähköläski talvipyöräksi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Wacky kirjoitti:

Laske paineet 0,9-0,8 niin alat olee edes läskien käyttöpaine alueella. Sä oot niin hentoinen kaveri et sanoisin 0,65 eteen ja 0,75 taakse niin rullaa vielä kivasti ja kyyti on mukavaa. Kai sulla on noi renkaat tubeless asennuksena
Itse en ole kokenut nastoja tarpeelliseksi kun sepeliä käytetään niin paljon täällä päin

Nyt voisi jäälle mennä hakemaan perstuntumaa eri painella mikä tuntuu hyvälle ja kattoa sitten mittarilla mitä näyttää :) mutta pitää kengän kärki ehkä nastottaa ensin :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Wacky »

terppa kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Laske paineet 0,9-0,8 niin alat olee edes läskien käyttöpaine alueella. Sä oot niin hentoinen kaveri et sanoisin 0,65 eteen ja 0,75 taakse niin rullaa vielä kivasti ja kyyti on mukavaa. Kai sulla on noi renkaat tubeless asennuksena
Itse en ole kokenut nastoja tarpeelliseksi kun sepeliä käytetään niin paljon täällä päin

Nyt voisi jäälle mennä hakemaan perstuntumaa eri painella mikä tuntuu hyvälle ja kattoa sitten mittarilla mitä näyttää :) mutta pitää kengän kärki ehkä nastottaa ensin :mrgreen:

Kenkiin niitä nastoja tuntuu tarviivan aina enemmän :mrgreen:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Wacky kirjoitti:
terppa kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Laske paineet 0,9-0,8 niin alat olee edes läskien käyttöpaine alueella. Sä oot niin hentoinen kaveri et sanoisin 0,65 eteen ja 0,75 taakse niin rullaa vielä kivasti ja kyyti on mukavaa. Kai sulla on noi renkaat tubeless asennuksena
Itse en ole kokenut nastoja tarpeelliseksi kun sepeliä käytetään niin paljon täällä päin

Nyt voisi jäälle mennä hakemaan perstuntumaa eri painella mikä tuntuu hyvälle ja kattoa sitten mittarilla mitä näyttää :) mutta pitää kengän kärki ehkä nastottaa ensin :mrgreen:

Kenkiin niitä nastoja tuntuu tarviivan aina enemmän :mrgreen:

WP_20160102_018.jpg

Tuli käytyä jäällä ennen "nastoitusta" eli vielä on kokeilematta mutta kengänkärkiin ruuvasin pari poraruuvia ja noihin kait maantieklossin ruuvin reikiin laitoin pikku pultit ja nämä ruuvaukset sitten katkaisin ja tein muuten sopivia viiltoja jotta korkeudensäätö onnistuisi ja samalla se muoto muuttui pitävämmäksi.

Jäälä ajellessa paineita laskin jonkin verran ja nyt kait lähellä hyvää, pitää paremmin mutta ei vielä vetele urissa, tarttee kattoa paineet pumpulla.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Michiganilainen (enempi talvi kuin Suomessa keskimäärin) frisbegolfaaja vannoo kuvauksen perusteella pop niitteihin kengän pohjassa lumessa urheilussa. Toinen kotimainen mahis olisi Nokian suunnistussaappaat, joissa on nappulat kumia ja nastat pitää hankkia erikseen sekä nappulat pitää porata. Sisältävät normikumppareihin verrattuna luonnonkumia eri tavalla, joten ovat kevyemmät, taipuisammat ja kylmää paremmin kestävät. Frisbeegolfkäytössä kallio lumettomana mukana olleita kierroksia käyttäen pehmeä pitävä kumi nappuloista kulutti yhdessä kaudessa puolet kumista pois nappuloista, joten luulisi olevan kestävän ratkaisun pyöräillessä, koska rasitus on paljon vähäisempää.

Kätsy piirre muistaakseni (en ole muutamaan vuoteen käyttänyt, kun on eri kengät nyt välikelille ja järeämmät liukuesteet lumisemmalle säälle) on terästä pohjallisen alla estämässä nastojen nousua pohjan läpi painamaan älyttömästi jalkapohjaa. Muistaakseni ilman pohjallista oli silti nastat tuntuvat niistä, jotka ruuvasin turhan syvään nappulaan, muttei ollut ongelmaa kengän mukana tulleen normipohjallisen kanssa. Suunnistajan kaupasta ostin, kun eivät ole ihan normikauppojen valikoimaa. En teidä, onko lafkaa edes olemassa enää. Samoin onko kenkä tuotannossa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja jori »

On Suunnistajan kauppa ainakin Tampereella ja myy monenmoista nastakenkää, ehkä myös irtonastoja. http://www.suunnistajankauppa.fi/produc ... g.php?c=77

Itse ostin pussillisen irtonastoja ja asennustyökalun Nokian saapastehtaan tehtaanmyymälästä vuosia sitten. Hyvän on olleet ja huomenna taas tarvitaan, kun menen kaverin kanssa Iidesjärvelle luistelemaan. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mystistä, Lauantai-iltana laitoin akun lataukseen ja kun sen sunnuntaina löi koneeseen kiinni niin eipä sanonut näyttö mitään, ja sai ihan vallan reisilihaksilla polkea sen vähän mitä päivän aikana tällä polki. Tietty yleismittarissa oli patteri loppu ja se patteri oli sen verta hämyn kokoinen, että ei löytynyt taloudesta, kävin paria virtakynää kokeilemassa jotka oli risoja.

No tänään uudella onnella ja yritin yleismittarissa akun voltteja mitata. ensin ei sanonut mitään ja kun virtanappia naksautteli pari kertaa niin tuli lukemat 41,7V ja kun härpäkkeen löi tarakkaan kiinni niin kikotin pelasi kuin elokuvissa :) ei tartteis järin usein tehdä moisia lakkoja...

"nastat" kengän kärjissä tuntuu ihan toimivilta, tai nyt ei ainakaan yhtään kertaa ole meinannut töpponen luistaa. Sen verran pätkä olen, että kengän kärki on käytännössä se millä kokonaisuutta pitää pystyssä kun paikallansa on.

Noh, nyt joutu taas puolittamaan kilometrinsä kilometrikisaan mutta haitanneeko tuo :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Tietty yleismittarissa oli patteri loppu ja se patteri oli sen verta hämyn kokoinen, että ei löytynyt taloudesta,

Oftopikkina vinkki että kannattaa hommata viisari yleismittari ;) Niiden Voltti ja Amppeeri-alueet toimii ilman paristojakin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pakkastestejä...

Pakkasta -22 ja -25 välillä, kilometrejä yhteensä 46 joista melkein puolet oli kaupunkiajon tyylistä, 11 km maantienlaitaa joka oli asfaltilla, muuten ohut tamppaantunut lumikerros pyörätiellä. Kahtena päivänä ajettu mutta toisen päivän 33 km 19,7 km/h keskarilla.

Akun käyttö aika reipasta, kolmosella muuten mutta ylämäet 4 tai 5 tasolla avustettuna + puoli tuntia tuota tuli jäädytettyä välillä ihan muuten vaan pakkasessa kun kävin kupillisen kuumaa. 39 km kohdalla loppui avustus kolmostasolla ja jatkoin ykkösellä, 44 km kohdalla nyykähti ykkönen. Poljeskelin kilometrin pelkän reisimoottorin voimin ja kotomäkeen kokeilin ykköstä ja se onneksi auttoi mäen päälle jolloin akku taas nyykähti hetkeksi, vähän hevimpi viikko takana niin potku jaloista oli kadonnut johonkin :)

Nyt iski ostajan katumus :mrgreen: olisi pitänyt ottaa sittenkin se tehokkain akku, välirahan olisi saanut säästettyä kuukauden tupakoilla (jos polttaisi askin päivässä, pitäisi hetkeksi aloittaa :mrgreen: )

Seuraavat testit saa tehdä kevyesti vuoratulla akulla eli jos tuon kääräisee fyllingin sisään ja katsoo paljonko pääsee samalla tavalla avustettuna, maanantaina olisi onneksi vielä jonkinmoinen pakkanen ennustettuna...

Ilmajousi temppuili, rupesi ilmaa hukkailemaa ja pitemmillä pakkaslenkeillä jousi rupesi pohjaamaan. Yhtänä aamuna kun pumppasi lisää ja irrotti pumpun niin meinasi lähteä venttiili mukana eli kun sen venttiilin kiristi pihdellä takaisin iskariin niin alkoi ilmat pysyä oikeassa paikassa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Eipä saanut vertailukelpoista ajoa akku topattuna kun pakkanen meni persiilleen ja vähempi kaupunkiajoa... kuiteskin semmonen koe, että voi ruveta hienosäätämään ajotapaa niin, että virtanen riittää kotiin ja voi käydä vielä kaupassakin.

Ei nätti eikä kätsy mutta saa palvella pari kuukautta, ajossa pitää akkua lämpöisämpänä mutta jos hylkää toisen pakkaseen asioinnin ajaksi niin silloin kylmenee. Telttapatjaa, tarakka aavistuksen hankaloittaa käärimistä:

WP_20160111_004.jpg

Jousen pohjaamisessa toisen puolen nappulat osuu tarakkaan ja siltä puolelta oli useampi nasta lähtenyt, toisella puolella ne oli pysyneet. Jospa huomenna nostaisi tarakan takaosaa ennen seuraavia reissuja.

-14 asteinen aamu: 26,5 km, 1 h 6 min, keskari 24,1 kmh, kolmosella tasamaat ja ylämäet nelosella, isoimmat mäet vitosella. sivuvastainen tuuli

-11 asteinen ilta: 26,5 km, 1 h 11 min, välillä viilennettiin akkua tievvarsikuppilan pihassa 30 min, keskari 22,4 kmh, sivumyötäinen tuuli, kakkosella tasamaat ja ylämet nelosella, loppupäässä "muutama kilometri" kolmesella kunnes nelosen veto loppui 47 km kohdalla mäessä, sitten kakkosella loppumatka ja kakkostasolla ei jaksanut avustaa enää vikassa mäessä joten se jurruutettiin ykkösellä ylös, varmaan olisi sen kauppareissun vielä tehnytkin... eli tällä pakkasella ja reippaasti virtaa käyttäen 55 km aika realistinen matka.

Jänskä nähdä miten käy jos tulee 10 cm valkoista maahan... vauhdit putoaa mutta pääseekö perille jos ajaa tasaset kakkosella ja mäet nelosella, näillä vastuksilla pääsisi kivasti mitä tänään oli.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Sai sen 10 cm lunta mikä oli haaveissa :) Aivan helmi peli, oisipa tällainen pyörä ollut jo 5 vuotta sitten :)

Hyvin kulki kunhan lumen paksuus oli alle 20 cm tai jotain... yhdessä paikassa oli kinostanut kunnolla ja rupesi kiemurtelemaan. 59 km joista ehkäpä 14 km auraamatonta pyörätietä. Muuten aurattuja väyliä tai sitten autot oli tehneet raiteet.

Kakkosella savustettuna jotain 16 - 18 kmh oli vauhtia auraamattomalla pätkällä tasamaalla, pysyy hyvin pyörä hyppysissä noissa vauhdeissa.

Paljon normaalia mäkisemmät reitit, tasamaat kakkosella ylämäet nelosella. 50 km kohdalla nelonen hyytyi, loppumatka kakkosella joka lopetti 56 km kohdalla, ykkösellä mentiin vähän matkaa ja sitten sekin pätki ajoittain, ehkä 500 m jäi avustamatta. Akku seisoi välillä pakkasessa pari tuntia asioinnin ja muiden aktiviteettien takia.

Päivän keskari tasan 20 kmh, Tää 2/4 tasoilla ajelu vaikuttaa parhaalta kompromissilta.

Muoks. pakkasta oli varmaan se 10 astetta ja tuuli hirveästi, onneksi eniten selän takaa :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Varmaan tyhmä kysymys mutta siis onko niin että läskirengas ei vetele vaikka olis miten aurattu? Ja vaikka olisi satanut sen yli 10cm lunta ja siinä olisi toisten pyöräilijöiden tekemiä jälkiä niin läskillä niitä ei edes huomaa?

Terveisin kade nojakisti, jonka kakspyöräisen 42-406 haluaa mieluusti lähteä vetelemään mistä tahansa pitkittäisjäljistä, eikä niiden tartte olla edes kovin syvät jäljet.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Varmaan tyhmä kysymys mutta siis onko niin että läskirengas ei vetele vaikka olis miten aurattu? Ja vaikka olisi satanut sen yli 10cm lunta ja siinä olisi toisten pyöräilijöiden tekemiä jälkiä niin läskillä niitä ei edes huomaa?

Ei se ehkä ihan noin suoraviivaista ole mutta leveämpi rengas vetelee vähemmän kapeammissa urissa kuten auraajan raspissa tai sohjoon kapearenkaisilla ajetuissa.

Enemmän mahtaa tulla etua siitä että tarpeeksi leveä ja pienillä paineilla oleva rengas alkaa kantamaan ja näin ei uppoa ja sitä myöten ala vetelemään. Nojapyörän tapauksessa pitäisi painon jakauma olla sitten sellainen ettei toinen pää pyri uppomaan kun toinen jää kantamaan.

Tästä syystä itse ajan talvella lähes kaikilla keleillä 54-559 rengas edessä ja 2.8" (olikohan vajaat 70mm) leveä takana. Koska keula juuri koskaan 38% painonjakaumallaan uppoa mutta perä tahtoo upota sitäkin helpommin. Keula ei myöskään kovin helposti tuollakaan renkaalla lähde urissa hakemaan.

Tällä rengastuksella olen porukkalenkkejä ajanut joissa cyclo-cross renkailla (33-47mm) ajavat ovat raspiurissa ja muutenkin ihan helisemässä vaikka ovat nastarenkaita kun mulla nastattomilla toimii vielä aivan loistavasti. Myös pystyin omasta mielestä ihan kohtuudella ajamaan pääosin läskipyörillä ajavien porukkamettälenkillä ja en ainakaan oleellisesti huonommin pärjännyt kuin kaksi normi-maasturilla ja 57-622 nastarenkailla olevaa ukkoa.

Sitten kun upottaa tarpeeksi niin vahvajalkaiset joilla riittävän leveät läskikummit niin ne sai pidettyä pyöränsä joten kuten liikkeessä, kapeammat tai heikommat alkoivat tökkiä ja me narurenkailla ajavat oltiin jo työnnetty jonnin matkaa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tämän vuoden lumilta on vaan kokemukset mutta aika vähän vetelee, varmaan jonkin verran riippuu renkaasta ja paineista mitä valkkaa mutta esim. kampa-auran ura ei juuri tunnu ja näillä lumenpaksuuksilla muiden pyörien jäljistä tai urista ei ole ollut mitään haittaa, nuoskalumi on vielä kokematta. Sinänsä ihme kun Pioneeri ei paras tai vakain aihio ole läskiksi tai ainakin ennen sille paksu lumi oli ihan myrkkyä ja mun tasapainolla tuli turhaa mutkittelua eli siis läskejä kumeja lämpimästi suosittelen ja sähköjä jos haluaa, että taival taittuu kesäkelin tapaan :)

Yhtenä päivänä kävin koittamassa vanhalla raviradalla minkälaista on hangessa ajo, jotain 15 cm lähelle kai se lumimäärä oli, ainakin sähköjen kanssa meni tasaisella kuin juna mutta kun oli sivuttaiskallistumaa (kurvissa) tarpeeksi niin eturengas rupesi sortamaan. samaa jälkeä kun ajoi toisen kerran niin se oli vaikeampaa ja joskus etunakki meinasi sortaa. Sähköt tota etenemistä auttaa aikas paljon, nyt oli hötölunta johon pyörä upposi

pitihän se jossain matkojen varrella koittaa kun oli yhdellä pätkällä tuiskuttanut akselin tasalle lunta, että miten kulkee niin 10 metriä meni kivasti ja sitten horjahti ja vauhti tyssäsi siihen, ei edes kaasukahvan kanssa päässyt polkien liikkeelle vaikka oli hötölunta, kaasulla sen kyllä sai avitettua kivasti kinoksesta pois.

Tänään vikalla pätkällä tampattua polku-uraa (auramaaton pyörätie) suurinpiirtein samaa vauhtia kuin kesälläkin :mrgreen:

Akku temppuilee, tai jo kolmas kerta kun ei halua herätä töihin latauksen jälkeen. Tänä aamuna kun pari kertaa akkua laitteli paikalleen ja naksutteli akun virtanäppäintä samalla kun painoi ohjaustangon virtanappia niin heräsi. sama juttu edellisellä kerralla, ekalla kerralla heräsi jännitemittarilla sohimalla. Taitaapi olla reklamaation paikka...

Nyt kun noita gumeja osaa ite nastoittaa niin varmaan tällaiset hankkisin, niin leveenä kun saa :) Tai lähinnä eteen jotain missä olisi vielä messevämpi sivuttaispito mitä dillingerissä
Kuva
Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jotain 800 km alkaa olla testiajoa takana. Eilen rouhasin ketjut poikki kun yritin runnoa väkisin umpihankista ylämäkeä. Mopokaasusta oli iso ilo, pakkasin ketjut reppuun ja kaasuttelin kotiin. tulipahan pestyä ketjut kerrankin kunnolla...

Tänään nostin vähän tarakan takapäätä ja säätelin vaihteita, aika nopea säätö pakkasessa paljainkäsin :oops:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nyt voisin olla jo tyytyväinen :) -29 pakkasta aamulla, pyörän mitttarissa kylmimmillään -30 ja töihin 26,5 km 1h 15 min eli 21,2 kmh. Avustustaso kolmosella ja mäkiin nelosta, isoimpaan vitonen.

Illan pätkä oli melkein koko ajan loivaa ylämäkeä, kolmosella jaksoi avusta 39 km saakka, kakkosella 3 km lisää ja vikat 2 km ykkösellä, sitten akku olikin jo moro.

Seuraava testi pitäisi tehdä samalla tavoin mutta käydä kuppilassa lataamassa 30min ja katsoa paljonko saa kilometrejä lisää.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin