Itseäni laittomuuteen houkuttaa ajatus kulkuneuvosta, jolla voisi polkea matka-ajoa 25 km/h tuntinopeudella ilman sähköä, mutta tarvittaessa myös kiitää lähikaupungissa käymässä 50 km/h keskarilla taloudellisesti ja hiljaa maaseututeitä pitkin kurvaillen, ja välillä soratielläkin (= jousitus + isot renkaat) poiketen.
En pidä moottoripyöristä, ovat meluisia ja haisevat. Sähkömoottoripyörät ovat tolkuttoman kalliita ja akun loputtua matka loppuu siihen, sähköskoottereilla sama juttu, mutta vielä lyhemmät ajomatkat.
Azub max + sähkömoottori ja kasa akkuja tarpeen mukaan? Toisaalta kuten täällä on todettu pyörässä olevat moottorit aiheuttavat vastusta, jos ei käytä akkua, niin keskiömoottori pitäisi olla, mahtaakohan sellaista esim. ko. nojakkiin saada kiinnitettyä? Ja meneekö balanssi pieleen arkikäytön kannalta, kun mötikkä on edessä ja ylhäällä.
Toisaalta vaikka Cruz-biken Vendetta, johon taakse sähkäripyörä, helppo tarvittaessa vaihtaa sitten tavallinen pyörä tilalle urheiluajoon. Muuten miten paljon oikeasti tuollainen pyörään asennettu moottori hidastaa, jos vaikka ajaa alamäkeen ilman sähköä 70 km/h tai yrittää polkea tasamaalla 50 km/h huippunopeusennätystä itselleen? Se jäänyt minulle vähän epäselväksi.
Velomobiileissa tietysti sama juttu, josko se Velotilt tai Quatro tulisi joskus hommattua, painon vuoksi ilo ylämäessä olisi paljon isompi. Mutta 26" velon hankinta varmaankin alkaisi Fat Bike Trike ostolla, ja siitä sitten kyhäillen... Trikeen tuo keskiömoottori kai kiinnittyy jollain konstilla?